Bruger ikke bakken

Men helt generelt er det jo langt fra de fleste mennesker, der når så langt at få besøg af en adfærdsbehandler.
Til gengæld vil de fleste gerne tage mod råd via et forum som her.
Derfor synes jeg det er meget mere relevant at rådgive her end at bede dem tage kontakt til en adfærdsbehandler.

Mht “min menneskeliggørelse” af den stakkels kat, tja … jeg vil fastholde, at katten skider i protest fordi den ikke kommer ud. Hvad der foregår oppe i hjernen på den og hvad den tænker, se det ved hverken du eller jeg, så det bør vi næppe gå ind i en diskussion om.
Men fakta er, at for os mennesker, er det i protest - det er ikke at menneskeliggøre katten, men at forklare adfærden, så mennesker forstår den.

Pointen er, at ligegyldigt hvad du kalder det - eller mener, det er - så er det den adfærd, andre end dig beskriver som protestadfærd.

Jeg kan melde mig under fanerne blandt dem, der har fået killinger på p-piller. Det var en colourpoint, som leverede seks styks. Der er i øvrigt ikke nogen, der (endnu) har nævnt, at p-pillerne også kan gøre kattene sære oven i bøtten - det synes jeg, at jeg husker beskrevet i en anden tråd. Det kan vel også få dem til at agere anderledes ift. renlig adfærd eller hur?

Alt i alt ville jeg se at få hende neutraliseret, så man er sikker på, der ikke kommer killinger, og så adfærden kan blive stoppet NU. Men nu har jeg også en kronisk urenlig kat og ved, hvor drønirriterende det er, at sådan en ALTID rammer de tidspunkter, hvor man bare slet ikke har overskud til at vaske dynen (det er også de dage, hvor jeg er så meget i minus, at jeg glemmer at låse døren til soveværelset - dumt, rigtig dumt!)

Hvad jeg ikke ville give for at kunne gøre de to år om, hvor han har gået med smerter og øvet sig i den l*rteadfærd!! Men når katten har øvet sig, så har den øvet sig, og så er det bare ærgerligt. Derfor synes jeg, at I skal tage den nu, så I undgår alt det bøvl i al evighed fremover.

mvh. tina

[quote=lenschow;322828]I dette tilfælde vil jeg gætte at fertilitet, vane og det, at katten foretrækker udendørs underlag til disse ting er årsagen - en forklaring, der gør, at jeg slet ikke behøver gætte på hvilke motiver der ligger bag et dyrs handling - motiver, som jeg i sidste ende kun kan gætte om, da vi endnu ikke ved om dyr kan udvise sådanne motiver.

Mette: Din kats adfærd ville jeg forklare indlæringsmæssigt - ren tør videnskab - uden at tillægge den menneskelige motiver.

Hvis I vil debattere disse ting, så synes jeg I skal lave en tråd - jeg synes ikke vi skal spamme denne.[/quote]

Så det er kun når det er en sorgprocess at det er okay at menneskelig gøre sin kats følelser?

Jeg kan altså stadig huske at du påstod at have problemer i din flok, tildels grundet at en af dine katte var i en sorgproces.

Det er da at menneskelig gøre så det batter noget.

[quote=alleos7;322841]Så det er kun når det er en sorgprocess at det er okay at menneskelig gøre sin kats følelser?

Jeg kan altså stadig huske at du påstod at have problemer i din flok, tildels grundet at en af dine katte var i en sorgproces.

Det er da at menneskelig gøre så det batter noget.[/quote]

Jeg tror nu godt at katte kan savne hinanden. Du skulle se Ninjo da Wulfi var til parring i 5 dage. Han var dybt ulykkelig og kaldte og kaldte og kaldte, og ville ikke spise, og var irriteret og nervøs. Det var helt sikkert fordi han manglede sin best girl.

Det ved jeg de kan :slight_smile:
(men kan de protestere :tihi:)

Jamen hvor ser du at jeg påstår at katte IKKE kan savne?

Jeg undrer mig bare over hvorfor Helle anerkender sorg som en følellse i katte, men ikke at de kan protestere over ændringer.

[quote=Vivi_Fletcher;322848]Det ved jeg de kan :slight_smile:
(men kan de protestere :tihi:)[/quote]

Ikke for at svare på spørgsmålet. For synes faktisk godt det kunne være interessant om man har tænkt forkert over det med proteststrintning sådan. For det har jeg selv i så fald også.

I min barndom, før min huskattehunkat blev kastreret, men havde fået et kuld killinger, var hun også tilbøjelig til at strinte, og vi tolkede det som at hun ikke kunne lide en bestemt slags foder. Hun kom ind og strintede, hvorefter vi gav hende det foder som hun hellere ville have. Vi tolkede det helt bestem som protest. Og afhjalp straks det hun var frustreret over, som gode slaver.

Var det indlært eller naturligt, hvordan ville det have fungeret i ‘naturen’? Hvem skulle have hjulpet hende der?

Jeg lærte også som barn at hunde kunne være snedige og tyranniserende på en måde, som senere har vist sig at være fuldstændigt forkert tolkede. Det fik jeg først øje for da jeg som teenager satte mig til at læse Roger Abrantes bøger. Så jeg er åben overfor nye teorier, derfor.

[quote=alleos7;322852]Jamen hvor ser du at jeg påstår at katte IKKE kan savne?

Jeg undrer mig bare over hvorfor Helle anerkender sorg som en følellse i katte, men ikke at de kan protestere over ændringer.[/quote]

Nåmen jeg tolkede bare ‘sorgproces’ som ‘at savne’. Kan ikke huske hvordan Helle mente 'sorgprocess’en kom til udtryk hos hendes kat dengang.

Altså min Mea gjorde det samme. Hun er kastreret, har været det i 3-4 år. Hun har fint brugt bakken indenfor i de sidste 5 år og jeg ser hende også stadig bruge den fra tid til anden. Tis skete 2-3 gange, og lort én gang. Der har intet været siden hun fik lov at komme ud når hun bad om det.
Så hvilken forklaring er der ellers?

[quote=Eva K;322855]Altså min Mea gjorde det samme. Hun er kastreret, har været det i 3-4 år. Hun har fint brugt bakken indenfor i de sidste 5 år og jeg ser hende også stadig bruge den fra tid til anden. Tis skete 2-3 gange, og lort én gang. Der har intet været siden hun fik lov at komme ud når hun bad om det.
Så hvilken forklaring er der ellers?[/quote]

Spørgsmålet er jo om der ikke er en anden omdirigering af hendes utilfredshed, som ikke er lige så farlig som at lukke hende udenfor.

‘Den vil nok udenfor’ er en meget brugt forklaring ifbm kattes adfærdproblemer. Men forklaringerne på urenlighed kan være mange.

Og jeg siger ikke at det ikke er fordi hun gerne vil ud. Men grunden til at hun gerne vil ud kan være mange: Er der mere spændende udenfor, har hun et yndlingssted at grave udenfor, som er bedre end kattebakkerne? evt. osv. Nu hvor det mønster er blevet til vane, bliver det da også helt sikkert også svært at lave om på.

Hun og ejeren er jo blevet enige om at hun får opmærksomhed hvis hun skider/tisser. Det er det eneste jeg kan tolke ud af det fortalte.

Udover hendes fertilitet.

Sheer - Altså, jo det er jo helt sikkert en eller anden form for utilfredshed, som så er løst ved at lukke Mea ud. Hvad det så er der er interessant udenfor ved jeg jo helt sikkert ikke :slight_smile:

Jeg er lidt i tvivl om hvornår du snakker om Mea og hvornår du snakker om Emma i indlægget? :slight_smile:
Min kommentar var nemlig ikke i forhold til Emma, men i forhold til Helle’s kommentar om at hun ifht. Emma gættede på fertilitet, vane og det at katten foretrækker underlaget udenfor. Og ikke mente at protest var et ord man kunne bruge.

[quote=Eva K;322865]Sheer - Altså, jo det er jo helt sikkert en eller anden form for utilfredshed, som så er løst ved at lukke Mea ud. Hvad det så er der er interessant udenfor ved jeg jo helt sikkert ikke :slight_smile:

Jeg er lidt i tvivl om hvornår du snakker om Mea og hvornår du snakker om Emma i indlægget? :)[/quote]

Jeg mente kun Emma.

Sheer - Ah

[quote=Sheer;322862]Spørgsmålet er jo om der ikke er en anden omdirigering af hendes utilfredshed, som ikke er lige så farlig som at lukke hende udenfor.

‘Den vil nok udenfor’ er en meget brugt forklaring ifbm kattes adfærdproblemer. Men forklaringerne på urenlighed kan være mange.[/quote]

Det er sandt, men når det bliver beskrevet, at katten har været udekat og nu bliver holdt inde, synes jeg det er meget nærliggende, at tænke det er årsagen :slight_smile:

Og nej … min erfaring er, at hvis man har lukket sine katte ud, kan man ikke bare lukke dem inde igen - det er definitivt!
Medmindre man flytter - så kan man foretage store ændringer med held.

Protest eller uhensigtsmæssig adfærd, det er ialt fald et signal fra katten om at den ikke er tilpas med situationen.
Hun er åbenbart mest tilpas med at lave udenfor, så måske I kunne forsøge at have en bakke med jord og som hun bruger den. Lykkes det, kan man langsomt skifte jorden ud med grus så hun tilsidst har vænnet sig til gruset.

Min fertile han har 600m2 indhegnet have hvor han kan afmærke og levere sine beskeder som han vil, men bliver han lukket inde kommer reaktionen prompte, der bliver leveret et styk fæces… foran døren så jeg ikke er i tvivl om hvad han mener om den sag:høhø: Heldigvis mener han ikke snevejret er så spændende, så nu kan bakken bruges:)

Marina

Jeg ved snart ikke hvor mange gange jeg har rådet til at få Emma neutraliseret. Jeg er ret sikker på, at hendes uheldige adfærd til dels er homonel betinget ?? …Hvor ofte giver du Emma p-piller ?. Nogle katte er så høj-fertile at 1 pille om ugen er for lang en interval …Hvis hun konstant går og er på vej i løb, så bliver hun altså mærkelig i øverste etage - Og så kan man sagtens komme ud for urenlighed, og andre uheldige adfærd, da hun kører ud og ind af en evindelig homonræs.

Jeg ville nu heller aldrig turde stole på p-piller med fritløbne katte …Dels kan de sagtens kastes op, uden du ser det, og hvis ikke p-pillen yder beskyttelse med de intervaller der gives, så står man pludselig med en drægtig kat …Og hvem ved, så har man i uheldigste fald måske både en mormis og 7 killinger som skider på gulvet…Ikke ligefrem noget man bør stræbe efter ?

Skal en kat være fritløbende bør den absolut være neutraliseret.

P piller er noget stads at fylde i katte og bør efter min mening kun bruges med henblik på, at katten senere skal indgå i avl.

Jeg HAR forstået I synes det er dumt med p-piller. Det er nu engang MIN beslutning.
Jeg HAR i denne tråd skrevet at hun BLIVER neutraliseret!!

Vi har truffet et valg - det bedste vi kunne gøre, da vi står i en situation hvor vi hverken har flere tusind kroner til den optimale løsning eller overskuddet til særlig meget. Når vi har, så prioritere vi kattene! Det er sørgeligt, men sådan er det nu engang. Mit eneste andet alternativ lige nu, er at skaffe mig af med dem - og mon ikke det alligevel ville tage en måned at finde et hjem til en kat der skider på gulvet!!!

Følgende råd HAR jeg fattet, og behøver jeg ikke gentaget:
Neutraliser hende
Lav en løbegård

Er der andre gode råd, så vil jeg rigtig gerne høre dem - så mange som muligt!!! Også gerne små ting. :slight_smile:

[quote=Abaddon;322974]Jeg HAR forstået I synes det er dumt med p-piller. Det er nu engang MIN beslutning.
Jeg HAR i denne tråd skrevet at hun BLIVER neutraliseret!!

Vi har truffet et valg - det bedste vi kunne gøre, da vi står i en situation hvor vi hverken har flere tusind kroner til den optimale løsning eller overskuddet til særlig meget. Når vi har, så prioritere vi kattene! Det er sørgeligt, men sådan er det nu engang. Mit eneste andet alternativ lige nu, er at skaffe mig af med dem - og mon ikke det alligevel ville tage en måned at finde et hjem til en kat der skider på gulvet!!!

Følgende råd HAR jeg fattet, og behøver jeg ikke gentaget:
Neutraliser hende
Lav en løbegård

Er der andre gode råd, så vil jeg rigtig gerne høre dem - så mange som muligt!!! Også gerne små ting. :)[/quote]

Pardon !! …Så lister jeg stille baglæns ud af tråden igen. Jeg er ikke til hurtige og nemme løsninger …Og slet ikke, hvis de råd som tjener katten bedst bliver afvist !

Jeg viser fuld forståelse for at økonomien måske ikke lige er til en neutralisering her og nu - Men for det første koster det altså ikke flere tusinde kroner, for det andet vil jeg tror at en dyrlæge vil være indstillet på, at knække regninger over i flere rater …Især når han kender både ejer og katten.