Bruger ikke krassebræt

Min mor’s kat Nelle bruger ikke krassebræt vi har forsøgt næsten alt sprøjtet det med baldrian vist hende krassebræt lige siden vi fik hende hjem men hun vil hellere benytte stole og sengegavl hvad kan vi gøre for at hun stopper og benytter krassebræt.

Hendes bror er der ingen problemer med hun kan stå lige ved siden af ham når han hvæser klør og hun smutter og bruger stolen så det er jo ikke fordi hun ikke ved hvad det skal bruges til.

Nogle katte er meget præcise, mht hvor kradsebrættet skal stå - står det ikke rigtigt, bruger de det ikke. Prøv at flytte det…

Det kunne jo være HUN ikke bruger det, fordi HAN gør
Brita

Her i huset bruger de helst vandrette kradsemuligheder, så jeg har et par af de billigste kradsetræer liggende løst. De koster vist kun 50-100 kr., så prøv at købe sådan et.

Vær varsom med at sprøjte alt muligt på:-)

Jeg kom i vandvare en gang til at spraye Feliway på et træ - og de har IKKE brugt det siden:-)
Det er vel 1,5 år siden…

Det er også en god ide, at vise hende at hun absolut IKKE må kradse andre steder.

Hvis det ikke virker at købe flere kradsetræer til dem.
Så er det måske en god idé at, når hun kradser de sted hun ikke må, at i sørger for at hun får at vide at hun ikke må det.
Det kan man gøre ved fx at sprøjte lidt vand på hende (sørg for at hun ikke ser det er jer:)) eller kaste et viskestykke der er rullet sammen på hende. Ikke så det gør ondt selvfølgelig-thumbs
Bagefter skal I så vise hende hvad hun tilgengæld GODT må, hvilket vil sige, sæt hende så hen til kradsetræet og hvæs hendes kløer for hende.
Man skifter en dårlig vane ud med en god-thumbs
Med lidt tålmodighed kan det sagtens lykkes

Tak for alle de gode råd skal hjem til dem imorgen og vil forsøge dem alle pånær det med vandet da hun elsker vand alt der er vådt skal der bades i.

Jeg vil opfordrer dig til at være YDERST varsom med brug af positiv straf dvs hvor man påfører dyret et ubehag. Brug forkert og i ukyndige hænder kan det ødelægge et dyr.

Jeg mener ikke, at det er nødvendigt at bruge i denne sammenhæng. Der er mange andre muligheder først.

MVH Helle

PS: At tvinge en kats poter op på noget KAN opfattes som positiv straf. Derfor er det normal ikke noget jeg heller anbefaler.

Lok i stedet og forstærk katten for ønsket adfærd. Brug positiv forstærkning i stedet for straf. Straf er kun en øjeblikkelig undertrykkelse af en adfærd - dyr lærer ikke af straf. Det er de for bange til.

MVH

Herhjemme har vi haft succes med at rooose dem når de bruger kradsetræet.
Ros i samme tone hver gang, en kærlig nus bag øret og en lille godbid når de har kradset færdig har gjort underværker her… :smiley:

Da mine katte blev større gad de ikke bruge kradsebrættet… Så vi købte et stort rundt et på ca 1 meter i højden… Det er nu helt vilde med… Bare det står centralt i rummet… De kan også li’ at sidde på toppen af det og kigge ud over det hele…

Vi har aldrig haft…
problemer vedr. kradsetræ.

Det første vi gør, når vi har fået en ny killing er:
Først at vise dem kattebakken (flere gange) skrabe med
deres små poter i bakken.

Derefter madskålen - det er aldrig noget problem -tihi
Derefter kradsetræet, hvor vi også viser dem med deres små
poter, hvordan de skal kradse.

• De gør mange ting efter de voksne;
    og de voksne kradser aldrig andre steder.

Held og lykke
Mange gode juletanker
Mona:julepolka

Her er det gerne My og Ninja der gerne vil kradse alle mulige andre steder, men det løser sig nemt hvis jeg bare griber dem i deres kradsen et forkert sted og så placerer dem på deres legestativ/kradsebræt…det skal dog gentages nogle gange før de fatter den…

Jeg har fra starten rost mine, når det bruger kradsetræ :slight_smile:
Flader, hvor de ikke må kradse, kan med fordel beklædes med plastic (klare, kraftige plastsække kan sættes fast med tape eller store sikkerhedsnåle), har jeg læst mig til, og det har virket her.
Det er måske ikke så kønt, men man kan tage det væk, når de gode vaner er veletablerede.
Den ene er dog begyndt på at bruge sofaens armlæn, så der skal vist plast op igen :thumbdown: