Bucacat tandpleje

Endnu engang blev jeg bekræftet i at tørfoder ikke gør noget godt for vores katte !

Jeg var i torsdags til vaccination og sundhedstjek med mine to yngste ( bliver 2 år til sommer ) Den første som blev tjekket var Lucky og dyrlægen synes hun var fantastisk …Dyrlægen mente dog, at hun måske vejede lidt for meget, men det er nu fordi dyrlægen ikke ved ret meget om briter, efter min mening er hendes vægt på 4,2 kilo passende til hendes alder. Dyrlægen var utrolig imponeret af hendes tænder…Ingen plak og slet ingen rødme.

Birdie var så den næste …Hun blev så ikke overraskende erklæret lidt for tung, hun vejer 4,3 kilo. Men hendes tænder/tandkød i højre side var bare slet ikke godt …Dyrlægen mente dog, at jeg selv kunne afhjælpe og forebygge problemet, ved at børste hendes tænder daglig. Foreløblig en måned, derefter tager vi stilling til om det har hjulpet så meget, at hun undgår en tur i narkose/tandrensning.

Birdie er den af mine katte som spiser mest tørfoder - Jeg er sikker på at forklaringen på hende begyndende mundproblemer ligger gemt her …Så foruden daglig tandpleje, bliver hun nu osse fravænnet at spise alt det tørfoder.

Nogen der har erfaring med Bucacat …Jeg kan se på indlægssedlen at det osse kan bruges forebyggende.
http://dyrlaegensbutik.dk/shop/catalog/product_info.php?products_id=255&osCsid=rg4a25tlro06n9qn8vdt9e7l95

Desuden købte jeg en smart lille finger-dut, som fungerer som tandbørste
http://dyrlaegensbutik.dk/shop/catalog/product_info.php?products_id=191&osCsid=rg4a25tlro06n9qn8vdt9e7l95

Hun synes ikke det er verdens sjoveste ide jeg har fået :slight_smile:

Min lille Sean har samme problem, og jeg fik også Bucacat med hjem…
Sagde din dyrlæge, hvor tit du sku bruge det???

Bucacat er fint i forhold til, at det smager OK, og at det alligevel mest er den mekaniske rensning, der har betydning (altså, det at du børster). Skal man have dæmpet en inflammation kan klorhexidin eller aloe vera tandpasta være lidt bedre. Men ja, det er så betydeligt mere svært for katten at acceptere.
Jeg kan ikke få en hel finger inkl. fingertut ind i de små Cornish Rex-munde, jeg har gående. Men dine lyder også lidt større :wink:

[QUOTE=•~ Rikke ~•;601247]Min lille Sean har samme problem, og jeg fik også Bucacat med hjem…
Sagde din dyrlæge, hvor tit du sku bruge det???[/QUOTE]

Hver dag …Og så skulle vi lige følge op på det om en måneds tid. Hvis ikke det har hjulpet til den tid, talte dyrlægen om en evt. pencilinkur og en tandrensning.
Birdie synes ikke det er sjov, men ved godt, at det er mig der bestemmer, så hun finder sig i det :slight_smile:
Jeg har nu fjernet tørkosten …Nu SKAL hun altså til at spise mere råt og vådt !

Jeg brugte det som “sund godbid” i en periode - især Greven elsker det og jeg kunne mærke en tydelig forbedring på hans ånde (!) - så noget godt gør det. Jeg har aldrig brugt det i forbindelse med tand-pudsning (jeg bruger også helst fingertutter); mere i perioder, hvor tandbørstning ikke var muligt. Så det virker altså, helt af sig selv også uden tandbørstning. Men selvfølgelig ikke lige så effektivt. Desværre indeholder det også mælk, så det blev droppet her. Zut eeeelsker det, men han kan ikke tåle det :frowning:

[QUOTE=pivnu;601250]Bucacat er fint i forhold til, at det smager OK, og at det alligevel mest er den mekaniske rensning, der har betydning (altså, det at du børster). Skal man have dæmpet en inflammation kan klorhexidin eller aloe vera tandpasta være lidt bedre. Men ja, det er så betydeligt mere svært for katten at acceptere.
Jeg kan ikke få en hel finger inkl. fingertut ind i de små Cornish Rex-munde, jeg har gående. Men dine lyder også lidt større ;)[/QUOTE]

Jeg tror nok at Birdie synes det smager okay godt - Det er jo med kyllingesmag.
Jeg har fundet et smart ‘greb’ når vi børster tænder. Jeg sætter hende på mit skød. Med tommeltotten holder jeg hende på næseryggen, så kan jeg med de andre fingre blotte tænder/tandkød. Og en brite kan godt klare at få finger-tutten ind i munden - Dog tager jeg ikke bagsiden af tænderne endnu, det kommer når hun først har vænnet sig til det :slight_smile:

[QUOTE=Alice;601252]Hver dag …Og så skulle vi lige følge op på det om en måneds tid. Hvis ikke det har hjulpet til den tid, talte dyrlægen om en evt. pencilinkur og en tandrensning.
Birdie synes ikke det er sjov, men ved godt, at det er mig der bestemmer, så hun finder sig i det :slight_smile:
Jeg har nu fjernet tørkosten …Nu SKAL hun altså til at spise mere råt og vådt ![/QUOTE]

Jeg kan ikke se synligt plak på Sean, men han er rød ved tænderne og en af de foreste små tænder bløder når man gnider på tandkødet…
Han har en rød lidt ophævet plamage ovre i venstre side bag alle tænderne :frowning:
Min dyrlæge sagde at jeg ku prøve med Bucacat, men at det ikke var sikkert, det ville hjælpe

Tak fordi du deler dine erfaringer Ann. Jeg er glad for at høre, at du observerede en virkning…Jeg fik forklaret af dyrlægen, at jeg skulle ‘gnubbe’ mens der var rødme og belægning. Men hvis vi kommer det til livs, så skulle jeg bare give et par cm af pastaen forebyggende senere hen …Jeg har da tænkt mig at give alle mine katte det i fremtiden ( mon det kan købes billigt i udlandet - En lille tube med 35 gram koster 70,- hos dyrlægen )

Og øv for dig, at dine katte ikke kan tåle det :-/

Hvor meget giver du hende nu???
Det skal jo bare ind i munden og så spiser de det ikke… Man skal ikke smøre det på stederne med rødme vel???

[QUOTE=•~ Rikke ~•;601262]Hvor meget giver du hende nu???
Det skal jo bare ind i munden og så spiser de det ikke… Man skal ikke smøre det på stederne med rødme vel???[/QUOTE]

Jeg gnubber hendes tænder/tandkød især hvor der er rødme …Og jeg bruger den fingertut som jeg linker til i første indlæg. Når/hvis vi forhåbentlig får slået rødmen ned, så er det nok ‘bare’ at give det forebyggende dagligt, ved at putte et par cm. ind i munden.

Bagsiden af tænderne? Altså indersiden? Den behøver du heller ikke børste - den holder katten selv med sin ru tunge.

Nu hvor du siger det :-)…S’følgelig gør den da det. Og det gør da det hele meget nemmere :slight_smile:

Tak dine erfaringer… jeg tror jeg vil prøve det til Bluueberry, der lugter ret grimt, men der er intet at finde i mand og hals…

Det er da en smart lille tandbørste. Sådan en må jeg vist have fat i. Jeg har prøvet med flere forskellige og er altid endt med at opgive, fordi tandbørsterne var for store og uhensigtsmæssige.

Jeg ville forsøge mig med Colostrum - det har jeg set god virkning med.

Kan drysses på vådmad - og/eller endnu bedre lave en pasta og smøre på tandkødsranden - det dæmper angrebet

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;601358]Jeg ville forsøge mig med Colostrum - det har jeg set god virkning med.

Kan drysses på vådmad - og/eller endnu bedre lave en pasta og smøre på tandkødsranden - det dæmper angrebet[/QUOTE]

Super Lis, og tak :slight_smile:
Colostrum regner jeg med selv at komme til at forhandle, det gør det hele lidt lettere :slight_smile:

Jeg synes det er rigtig smart med den lille fingertut …Jeg har lige gnubbet tænder på Birdie, og allerede nu finder hun sig fint med det, og jeg synes allerede jeg kan se en svag bedring. Nu er det kun over to tænder i højre side, der er rødt tandkød. Så måske og forhåbentlig kan vi klare os med det.

Jeg har haft katte i omkring 30 år, og det er første gang jeg har en kat med problemer med tænder/tandkød, men alle mine tidligere og nuværende katte har nu osse været glad for både vådt og råt, så nu gør jeg en indsats med osse at få Birdie drejet den vej :slight_smile:

Alice, jeg forsøger at se hvad pris jeg kan får det der pasta til… plus fingerdutten

nu når vi snakker tænder og sådan noget, nogen der har en ide om, hvad det kan være, når der ikke er nogen sygdomstegn i mund, mundhulen og hals intet af finde og se… men hun lugter fælt… vi børste/knober tænder hver dag. knober med noget jeg har fået hjem fra USA, det er sådan nogen små stykke ligesom stof der er fugtet. men det tager ikke det hele…

Lugt er jo et eller andet sted tegn på noget betændelse…