Bugspytkirtel og fedtfattig foder

ernærings eksperter søges:-)

Jeg har en kat der har haft diarre i rigtig lang tid nu. Hun er undersøgt i hoved og r… hos dyrlægen, og det eneste der var lidt udslag på var bugspytkirtlen. Dyrlægen mener derfor at hun ikke kan tåle fedt.

Så jeg har forsøgt at finde noget tørkost uden for meget fedt i, og det eneste jeg kan finde er slankekost. Men det er jo ikke meningen hun skal tabe sig.

Er der nogen der har forslag til, hvad jeg kan give hende at spise? Hun er meget kræsen og småtspisende.

Jeg har prøvet med RC Gastro Intestinal, RC Gastro Intestinal Moderate Calorie, Hills Gastro Intestinal Biome og RC Neutered Satiety Balance. Den sidste har virket på den måde at hendes afføring ikke lugter mere, men hun taber sig på den. Før lugtede afføringen virkelige dårligt og kraftigt.

Derudover har jeg lige fået en af mine andre katte hjem fra dyrlægen, hvor han har været indlagt i 8 dage pga han ikke spiste og drak. Der konstaterede dyrlægen at det drejede sig om betændelse i bugspytkirtlen.

jeg har aldrig hørt om denne sygdom før, så jeg er helt på bar bund. Er der nogen der har haft en kat med denne sygdom og som vil dele deres erfaringer? Eller kender en dyrlæge der er ekspert på området?

1 Synes om

Jeg havde for nogle år siden en ældre herre med problemer med bugspytkirtlen. Han havde god effekt af at spise Hill´s M/D.
VH
Susanne

Det jeg skriver nu, kan virke kontroversielt for nogle og det kommer an på, hvor kold i røven man er, når det kommer til at eksperimentere med dyrenes skavanker :surrender:
Spotty havde for mange år siden betændelse i bugspytkirtlen og efter at have afprøvet alt det dyrlægen anbefalede - uden virkning - var jeg desperat nok til at afprøve menneskemedicinen Creon på ham og det virkede!
Det er nok ca. 8 år siden og jeg kan ikke huske hvor meget han fik, men jeg åbnede kapslerne (Creon 10.000 Orifarm - kapsler til enzymmangel - 100 stk - jeg tror jeg endte på dosis med indhold fra én kapsel om dagen) og rørte indholdet (granulat) ud i den portionstørrelse vådfoder, jeg var helt sikker på han spiste med det samme … for det er noget bittert stads, når det begynder at gå i opløsning.
Jeg kan heller ikke længere huske, hvor længe jeg behandlede ham med Creon (som @Kimilla i øvrigt forsynede mig med :blush:), men jeg kan huske, at jeg kunne se … og lugte :besvimer: … forbedring allerede den første uge.
Prøv at høre din dyrlæge ad … min daværende dyrlæge havde ikke prøvet det på katte, men kunne godt se at det i princippet kunne virke … og jeg selv var kold nok i røven (og desperat) til at gøre forsøget.

2 Synes om

Vi havde en kat, for nogle år siden, som havde nedsat bugspytkirtel funktion. Hun fik Panzym pulver, det samme som Creon, men til katte. Men det var meget dyrt i Danmark. Vi købte det i England til halv pris. Tror det var hos Medic Animal. Katten var rask meget hurtigt, og så længe hun fik det, hvilket var resten af hendes liv.

1 Synes om