Bulder og brag

Enig det er for sejt.

Mens jeg boede i Tampa Bay var det nogen gange dog ved at være nok, selv for mig. Det lyner og tordner i gennemsnit 100 dage om året og der dør nogle hvert år af lynnedsalg. Desværre oftest folk der er ude at spille golf - men igen hvis man piller golf i tordenvejr, beder man så ikke om en enkeltbillet til Skt. Peter?

En gang slog lynet ned mindre end 5 meter fra min terrasse. Boede lige op af en sø, måske det søgte vandet, men lynet flåede noget af min have op. Hold nu da hat, jeg blev ræd! :yikes: Sad på min terrasse, så lynet i samme sekund som skraldet kom, ruderne rystede og mine sortlinger strøg ind i stuen og mens jeg samlede min kæbe op fra gulvet og forsøgte at dæmpe mit hjerte.

I nat hørte jeg dog intet, omend der sikkert har været bulder og brag her også. Hvis Århus N har haft uvejr, har der sikkert også været det her. Har ikke sovet så meget de sidste par nætter pga varmen - tog så revanche i nat:thumbup:

Jeg elsker lyn og torden :hjerte:
Da ungerne var små, stod vi altid op og lavede pandekager når det tordnede. Det var vildt hyggeligt, og de var jo lidt bange, men det hjalp med pandekagerne :ok:

[QUOTE=Theomilou;1103127]Jeg elsker lyn og torden :hjerte:
Da ungerne var små, stod vi altid op og lavede pandekager når det tordnede. Det var vildt hyggeligt, og de var jo lidt bange, men det hjalp med pandekagerne :ok:[/QUOTE]

Hvor hyggeligt. Vi stod op og gik ud og soppede i regnpytterne, når det var overstået. For de var jo varme:-) Og alting duftede fantastisk!

Heldigvis ingenting her.

Her har det hverken lynet tordnet eller regnet :frowning: jeg ville sådan ønske at der kom noget regn min have ligner snart Sahara og luften trænger til at blive renset.
hvis det skal blive tordenvejr skal det helst være om dagen jeg bryder mig ikke om det om natten - det er uhyggeligt.

Jeg ææææælsger også torden og lyn - omend jeg har den største respekt for det. I nat og i morges var det HELT vildt her hen over mig, men det passer jo også meget godt med det billede Finn lagde op. Jeg må dog indrømme at nogle af dem i morges, var liiidt uhyggelige, så jeg valgte at stå op i stedet for at ligge i sengen.

Da vi var små var vi også altid oppe. Mor og far fik sig en lille drink af en slags - oftest whiskey, hvis jeg husker korrekt. Og vi - min søster og jeg - fik også noget godt. Varm kakao og boller om vinteren - og is med chokolade sovs om sommeren… Eller hvad vi nu lige havde hjemme. Og så fortalte min far om vind og vejr. Han var styrmand og fløj Cesna fly, så han var vant til at læse og forstå vejret :slight_smile: Helt vildt hyggeligt og klart noget af det bedste jeg husker fra min barndom - og måske derfor jeg er blevet så glad for torden idag :slight_smile:

Jeg har i dag et rimeligt afslappet forhold til tordenvejr og kan godt nyde det, men har også stor respekt for det.

Som barn var jeg bange, men jeg er også vokset op på en går med stråtag, og store søskende der kunne fortælle om lynnedslag i et stort træ, som stod på gårdspladsen (det træ var blevet skåret ned efter lynnedslaget, og stod fyldt op med jord og blomster i, som jeg husker det,) og om skorstensbrand, som blev blandet grundigt sammen i min femårige hjerne, så jo jeg var bange i mange år.

Som voksen boede jeg og min lille søn i en periode også i et stråtægt hus, og den sommer slog lynet ned på grunden/i huset 2 gange. Først i brændestablen ude i gården, hvor brændet fløj til alle sider, og senere i de elektriske installationer og medførte en stikflamme fra loftudtaget og et tryk som væltede min dengang 4 årige søn omkuld inde i stuen. Han stod heldigvis et par meter fra udtaget, og gudskelov er der ikke sket flere voldsomme ting pga. tordenvejr siden da.

Jeg kan som udgangspunkt ikke fordrage tordenvejr.

Jeg boede engang på et stort gods med mine forældre, og om natten var tordenvejret så slemt at vi måtte ned i stuen og sove. Dagen efter opdagede vi at lynet havde slået ned i naboens hus og var i brænd.

Med årene kan jeg tolere tordenvejr bedre og bedre, men jeg hader det stadig. Specielt hvis det er lige op over huset… Så ser jeg helst at det forsvinder.
Det eneste tidspunkt jeg vil ha tordenvejr er når luften er så klam som den er nu, og den skal renses.

‘‘Ja tak’’ :kryds:

En af mine gamle klassekammerater påstår at det ikke tordnede i Risskov, sådan 3 km herfra… meeeeen… det tror jeg nu ikke på.

Egentlig opdagede jeg det først selv da lynene begyndte at blinke, jeg var dybt optaget af at se en film, og det gøres med hovedtelefoner …
Men så kom jeg da osse hen til vinduet for at nyde showet.

Selvfølgelig kan lyn være farlige, jeg er f. eks. ikke vild med dem når de slår ned i signalerne og forstyrrer toggangen (slet ikke hvis jeg er på vej hjem ;)) og min søster har da osse haft et lynnedslag i deres hus engang hvor deres støvsuger blandt andet endte som en klump smeltet plastic. Installationerne var FLÅET ud af væggene… det var ret vildt. Men her trøster jeg mig altid med at der både er skorstene, høje træer og alt muligt andet som lynene meget hellere vil slå ned i end lige mit lille hus :wink:

Som barn husker jeg mest tordenvejr som noget man stod ved vinduet og beundrede. Vi boede med god udsigt over Århusbugten, og lyn er altid flotte ud over vandet. Men jeg kan ikke mindes nogen sinde at være blevet vækket om natten fordi det tordnede. Mine forældre har sikkert haft samme synspunkt som jeg selv, altså “hvorfor skulle lynet dog lige slå ned her når der er mange meget mere “indbydende” mål i nærheden” L

Normalt, hvis det tordner efter jeg er faldet i søvn må jeg nøjes med at høre om det dagen efter. Når jeg sover, så SOVER jeg. Og så kan man bogstaveligt talt skyde en kanon af ved siden af mig. Lyde der ikke rager mig (altså alt andet end vækkeuret) - dem hører jeg ganske enkelt ikke.

Jeg har som sådant ikke noget imod torden og lyn, og dog. Kommer det for tæt på så vinduerne blafre så syntes jeg det godt må fise af igen. Til gengæld elsker jeg den varme regn der kommer efterfølgende og kan finde på at gå ud i den bare for at nyde den. Jeg hørte godt det tordnede inat og observerede godt der var på afstand. Kan så regne ud det bl.a. var lige over Galten (i fugleflugtslinie ca 6-7 km fra os) for min gamle mor ringede imorges og fortalte om hende OG Tritons nat. Stakkels gamle Triton havde været SÅ bange så min mor havde siddet med ham mens det stod på. Hun fortalte bekymrende han havde rystet og da hun i næste sætning spurgte om dyrlægen havde åbent troede jeg det var fordi hun ville op med ham…og jeg sagde om ikke han havde det ok igen, og det havde han…det var så blot for at købe foder til ham:) hun ville vide det, men man ved jo aldrig:)

Jeg elsker det! Sådan en seriøs tordenstorm hvor det hele er lyst og står i ét :slight_smile:
Jeg ærger mig gul og grøn over, når jeg som i nat, ikke har hørt en skid fordi jeg har sovet.
Men det hænger vel også sammen med at jeg ikke er bange, når jeg sådan kan sove fra det :slight_smile:

I gamle dage ude på landet stod man op i tordenvejr og drak tordenkaffe. For at være parat, hvis lynet slog ned et sted.

Jeg har aldrig været bange for torden.
Det hænger måske sammen med at jeg er vokset op i et område (betonhelvede) hvor det værste der kunne ske var at det ramte et træ? :?
Men hvorfor dog træet, når der var de indbydende højhuse med 15 etager og lynafleder på toppen?

Jeg synes det er så utroligt smukt, og elsker lyden af bragene der kan høres gennem hele gården.
Mit første minde om lyn og torden er en eftermiddag hvor jeg er alene hjemme hos mor, og jeg sidder på altanen og spiser is. :slight_smile:

Der var dog, til receptionen efter min morfars begravelse, et lyn der slog ned mindre end 100 m fra selskabshuset, og dét var imponerende.

Men der er ikke noget bedre end sommerens varme styrt-regn, og jeg kan sagtens finde på at tage nederdel på, paraplyen frem, og så gå ud for at danse lidt rundt, og soppe i vandpytter. :danser:
Eller når der bliver oversvømmet under broerne herude, og der er et stykke på 15 meter eller mere, med 20 cm vand. :rock:

Ja, det gjorde vi også, da jeg var barn. Og ikke uden grund, for hvert år hørte man om gårde, der var brændt p.g.a. lynnedslag.

Det var jo også dengang, både el og telefon kom ind i huset gennem luftledninger. Så man talte naturligvis ikke i telefon i tordenvejr, lige som alt elektrisk blev slukket. Engang slog lynet ned i telefonpælen udenfor, og lynet fulgte ledningen ind, så der kom en forbrændt stribe efter det i køkkenet…

Da jeg var barn blev en mand dræbt af lynet og hans datter var tæt på at blive det også. Hun overlevede dog. De gik og pløjede en mark og må have ignoreret vejret. Marken ligger lige en halv kilometer bag vores grund og jeg tænker af og til på episoden npr der er grimt tordenvejr

Nu er det ikke, fordi jeg selv har prøvet det, for jeg har aldrig boet på landet :slight_smile: Men jeg hørt om det. Jeg tror nemlig heller ikke, man bare holdt øje med sit eget - også med naboernes, så man kunne hjælpe til, hvis der skulle ske noget.

En enkelt sølle lille torden er det blevet til her … kan I så komme i gang :venter:

Ifølge DMI skal du nok få din lyst styret her i nat :slight_smile:

Aktuelt

[ul]
[li] DMI Risiko for skybrud for Syd- og Sønderjylland, Fyn, Vest- og Sydsjælland samt Lolland-Falster, København og Nordsjælland, Bornholm. Udsendt 27/7 12:26. Se mere på dmi.dk.[/li][li] Tropenat med regn- og tordenbyger forude[/li][/ul]

Øv jeg vil osse ha’ mere regn… her er hamrende LUMMERT…