"Bumser" på ældre kat

Min 12årige kastrat ( NFO ) har i længere tid haft en bums i højre side ca 5 cm mellem bagbenet og rygraden. Den vædsker og i starten trykkede jeg den jo bare ud og tænkte den forsvinder - og da gang jeg jeg havde ham til dyrlægen i anden forbindelse fik han et skud “noget?” Og bumsen forsvandt… :ok:

Så gik der måske et 1-1½ år og den kom igen. Da jeg en dag alligevel havde ham dernede sagde jeg at nu havde han fået sådan en igen om ikke han kunne få et skud mere for det havde jo virket så fint sidst. Og han fik det… Men denne gang hjalp det ikke… Og han er begyndt at få flere nu. Den oprindelige er der stadig den er stor og hård ( - og vel nærmest som en byld nu ) den vædsker ind i mellem og hans pels i området er helt fedtet og klam - jeg forsøger at holde ham så ren som muligt, men det er lidt svært, fordi den ligesom ikke kan tømmes helt. Og jeg kan jo heller ikke lide at gøre ham ondt…

Sidst jeg havde ham med dernede, sagde jeg at indsprøjtningen ikke havde hjulpet noget så om hvad jeg kunne gøre for at få den væk - og der blev kigget på ham og gryntet lidt, men jeg fik intet svar… Så jeg spurgte igen, men der kom stadig intet svar…

Jeg er ellers super glad for min dyrlæge, men lige her er det nu lidt irriterende at jeg ikke ved hvad jeg skal stille op. :? For den er jo øm og jeg må tilstå jeg har svært ved at lade den være når jeg ser der er noget som kan trykkes ud - tænker at det er bedre jeg tager så meget jeg kan på et stykke papir og desinficerer området bagefter - end at den bare får lov at poppe åben af sig selv og smatte ud i hans pels…

Ingen af de andre katte der har været i mit liv har haft bumser på den måde - så jeg står uforstående overfor hvad det mon kan være og hvordan jeg kan afhjælpe det, hvis det er muligt…Er der nogen der kender noget til dette fænomen og om hvad man evt. kan gøre, nu dyrlægen ikke rigtig har noget bud - hvis han havde havde han vel sagt noget…?

Jeg ville bede dyrlægen om at tage en biopsi

Skift evt. dyrlæge! Få som minimum lavet en biopsi, for jeg ville ikke være helt sikker på at der bare er tale om en byld.
VH
Susanne

Jeg ville helt sikkert også få en anden dyrlæge til at se på det

God bedring

Ok, nu lyder det muligvis dumt - men hvad er en biopsi helt eksakt? :o

En biopsi er en vævsprøve fra et givent sted på/i kroppen. Derefter laves der en analyse af vævet. Jeg tør ikke komme med et bud udfra hvad der skrives, men jeg ville i hvert tilfælde få en dyrlæge til at tage en biopsi hurtigst muligt. Og vel og mærke en dyrlæge, jeg var tryg ved…fagligt

Der bliver taget et stykke af “væksten”, som så bliver sendt videre for at blive analyseret og se hvad den består af.

For mig lyder det ret meget som en cyste.
Jeg kunne sende dig et link til den ulækre del af youtube, men i stedet vil jeg spørge dig :

Hvor stor er denne “bums”?
Hvilken farve har det der kommer ud?

Hvis det er hvad jeg tror det er, er den eneste korrekte behandling at få katten til dyrlægen, der operer denne byld væk.
Som oftest består en cyste af en “sæk”, der fyldes med pus og til tider også noget blod.
Hvis man bare tømmer sækken, risikerer man at den fyldes op igen, og den bedste behandling er at få sæk + indhold væk.

[QUOTE=Ravn;1170844]Der bliver taget et stykke af “væksten”, som så bliver sendt videre for at blive analyseret og se hvad den består af.

For mig lyder det ret meget som en cyste.
Jeg kunne sende dig et link til den ulækre del af youtube, men i stedet vil jeg spørge dig :

Hvor stor er denne “bums”?
Hvilken farve har det der kommer ud?

Hvis det er hvad jeg tror det er, er den eneste korrekte behandling at få katten til dyrlægen, der operer denne byld væk.
Som oftest består en cyste af en “sæk”, der fyldes med pus og til tider også noget blod.
Hvis man bare tømmer sækken, risikerer man at den fyldes op igen, og den bedste behandling er at få sæk + indhold væk.[/QUOTE]

Hej Saga.

Det du beskriver virker som det han har - bylden er på str. en ært ca men startede jo ikke sådan. Nu er der kommet en lille een i nakken på ham og en i nærheden af den store længere nede på kroppen, små hårde og pudsfyldte men ikke til at tømme. Selve huden er hvid og spændt ud så den næsten virker gennemsigtig, men under der rødt og ophovnet, pudset der kommer ud er gulligt og tykt - og der er ikke ret meget til trods for at man jo kan se der sidder meget derinde…

Jeg har faktisk allerede tænkt tanken om jeg skulle bede dyrlægen om at fjerne den operativt, men jeg er bange for at lægge ham i narkose igen, i hans alder, må jeg indrømme - han har haft to fedtknuder før næsten samme sted egentlig som han fik opereret ud, den sidste da han var ca 9 og han var længe om at komme ud af narkosen igen, over et døgn hvor jeg sad og vågede over ham.
Mon det ville kunne klares ambulant/ved lokalbedøvelse? :øhmm:

Som sagt jeg er virkelig glad for min dyrlæge - har kendt ham de sidste 20 år og han er altid med på beatet med det nyeste nye - og nogle gange nyere end det endda. Han er ikke bange for at taget utraditionelle metoder i brug, hvad jeg virkelig godt kan lide og jeg plejer at kunne stole på hans ord. Det er kun lige i denne sag jeg er lidt utilfreds med hans opmærksomhed på bylden/bumsen, normalt er han virkelig god og også til at forklare hvad der foregår, så man kan selv er med hele vejen. Feks. den sidste operation af fedtknuden fik jeg lov at overvære - jeg ved godt det var for min skyld og ikke kattens - men så kunne jeg jo selv holde øje med at alt var som det skulle være, og at han sov fint, i stedet for at sidde og rive håret ud af nervøsitet i venteværelset… ) :ahhhhhhh:

Men jeg må hellere lige høre ham ad om vi kan komme en tur forbi til et tjek inden påske…

Tak for uddybningen :slight_smile:

Jeg er enig med de andre, men jeg synes også du skal passe på med at trykke for meget på den, for du risikerer at gøre irritationen værre i vævet nedenunder hvis du maser med den for at få det ud. Selvfølgelig skal en evt. betændelse ud, men du skal også passe på ikke at du får gjort det værre :slight_smile: … især hvis det er noget der ligger dybt - så vil du gøre det værre IMO. God bedring med ham

[QUOTE=Feline<3;1170883]Jeg har faktisk allerede tænkt tanken om jeg skulle bede dyrlægen om at fjerne den operativt, men jeg er bange for at lægge ham i narkose igen, i hans alder, må jeg indrømme - han har haft to fedtknuder før næsten samme sted egentlig som han fik opereret ud, den sidste da han var ca 9 og han var længe om at komme ud af narkosen igen, over et døgn hvor jeg sad og vågede over ham.
Mon det ville kunne klares ambulant/ved lokalbedøvelse? :øhmm:[/quote]
Ja - på et menneske! Hvordan vil du få en kat til at ligge stille nok til at kunne operere forsvarligt hvis den kun er lokalbedøvet?

Som sagt jeg er virkelig glad for min dyrlæge - har kendt ham de sidste 20 år og han er altid med på beatet med det nyeste nye - og nogle gange nyere end det endda. Han er ikke bange for at taget utraditionelle metoder i brug, hvad jeg virkelig godt kan lide og jeg plejer at kunne stole på hans ord.

Men så gør ham opmærksom på at sidste gang var narkosen noget skod - de skal ikke være så længe om at komme sig. Bed evt. om at få ham lagt på isofluran i stedet - inhalationsanæstesi er dyrere, men de er ganske hurtigt oppe igen.
VH
Susanne

Tak for info, Susanne. Jeg vil prøve at høre ham omkring isofluran så - for som sagt alm. narkose tør jeg ikke bruge på ham igen, med mindre det er liv/død vi taler…

Og ja eg ved godt det muligvis var et “dumt” spørgsmål mht lokalbedøvelsen, for havde jo selv tænkt noget lignende, men jeg vil hellere spørge “dumt” og få et svar jeg måske ikke havde regnet med end lade være - det kunne jo netop være der kom noget andet ud af det end hvad jeg slev vidste - som feks. nu du fortæller mig om isofluran. :slight_smile:

Isoflouran er godt - vi havde kejsersnit i marts, og moderen var oppe at stå, vaskede sine killinger og var fint tilpas udover lidt kvalme allerede inden vi kørte fra dyrehospitalet :slight_smile:
VH
Susanne

Det lyder virkelig godt - hvor meget dyrere er det end almindelig narkose?
Er ikke så rig, men han kan komme sig så hurtigt vil jeg absolut hellere gøre det sådan for det sidst var tæt på uhyggeligt, alligevel ville det være rart med en ca pris… :slight_smile:

Hej igen - efter lang tids væren væk - synes jeg lige jeg ville komme med en opdatering omkring min skattebasse. :klappekat:

Han endte med at komme i narkose - dyrlægen bruger ikke det der gas fordi det var for farligt for medarbejderne men lovede at give ham så lille en dosis at det kun var som en dyb søvn og gjorde opmærksom på at der stadig var øjenbevægelser.-sover

At komme ud af narkosen igen gik heldigvis fint, så jeg er glad og rolig nu, bumsen/bylden som vist sig at være en fedtknude ( endnu een, han har haft en del tidligere men de andre var ikke “bumseagtige” ) er væk og jeg håber han slipper for flere.

Har igen en glad og harmonisk kat som opfører sig helt som han plejer. :hjerte:
:fløde1:

Tusind tak for al jeres opbakning herinde. :hjerte:

[QUOTE=Feline<3;1188059]Hej igen - efter lang tids væren væk - synes jeg lige jeg ville komme med en opdatering omkring min skattebasse. :klappekat:

Han endte med at komme i narkose - dyrlægen bruger ikke det der gas fordi det var for farligt for medarbejderne men lovede at give ham så lille en dosis at det kun var som en dyb søvn og gjorde opmærksom på at der stadig var øjenbevægelser.-sover

At komme ud af narkosen igen gik heldigvis fint, så jeg er glad og rolig nu, bumsen/bylden som vist sig at være en fedtknude ( endnu een, han har haft en del tidligere men de andre var ikke “bumseagtige” ) er væk og jeg håber han slipper for flere.

Har igen en glad og harmonisk kat som opfører sig helt som han plejer. :hjerte:
:fløde1:

Tusind tak for al jeres opbakning herinde. :hjerte:[/QUOTE]

Tak for updaten, dejligt du fik det ordnet og han var hurtig frisk :slight_smile:
Det der med at det er farligt for medarbejderne … hmmmmm man intuberer dem jo normalt + der er udsugning etc, så det burde ikke være et problem.
Intubere = slange/rør i luftrøret, som er tilsluttet narkose-apparatet, hvor vejrtrækningen foregår, istedet for gennem næse/mund.

:slight_smile:

[QUOTE=danpia;1188168]Tak for updaten, dejligt du fik det ordnet og han var hurtig frisk :slight_smile:
Det der med at det er farligt for medarbejderne … hmmmmm man intuberer dem jo normalt + der er udsugning etc, så det burde ikke være et problem.
Intubere = slange/rør i luftrøret, som er tilsluttet narkose-apparatet, hvor vejrtrækningen foregår, istedet for gennem næse/mund.

:)[/QUOTE]

Det er ikke det samme… Men til den der mandefødsel på DR fortalte jordemoderen, at man (i hvert fald der hvor hun arbejdede) ikke længere tilbyder lattergas til fødende, fordi de ansatte blir udsat for for meget selv med god udluftning…

Så måske det er noget med, at de ikke kan lave ‘systemet’ tæt nok :slight_smile:

[QUOTE=Lykke;1188223]Det er ikke det samme… Men til den der mandefødsel på DR fortalte jordemoderen, at man (i hvert fald der hvor hun arbejdede) ikke længere tilbyder lattergas til fødende, fordi de ansatte blir udsat for for meget selv med god udluftning…

Så måske det er noget med, at de ikke kan lave ‘systemet’ tæt nok :)[/QUOTE]

Kvinderne intuberes ikke, når de får lattergas; det er maske og der kan helst sikkert slippe meget gas ved siden af.

De fleste/mange andre dyreklinikker kan godt hitte ud af det, det samme på menneske-hospitalerne og heldigvis for det

:slight_smile: