Bunden er nået

Min far har lavet en fin, fin fødekasse til Missebarnet - men ikke om hun så meget som vil se på den. Skøre kat…
Men hun ændrer forhåbenlig mening.

Hvad har I i bunden af fødekassen?

Jeg har tænk på aviser, vetbet og så noget lagenstof øverst.
Men er det OK?

[quote=PiaR;360588]Min far har lavet en fin, fin fødekasse til Missebarnet - men ikke om hun så meget som vil se på den. Skøre kat…
Men hun ændrer forhåbenlig mening.

Hvad har I i bunden af fødekassen?

Jeg har tænk på aviser, vetbet og så noget lagenstof øverst.
Men er det OK?[/quote]

Jeg har nederst en skumgummimadras, for at tage kulden fra gulvet.
Dernæst har jeg de “éngangslagner”, som dyrlægen bruger, hvor der ligesom er noget vat øverst og en bagside, hvor væske ikke går igennem.
Øverst har jeg så et gammelt lagen eller pudebetræk, som er nemt lige at smide i vaskemaskinen.

Du kan ikke regne med hende, før fødslen for alvor går igang. Først der kan du se, hvor hun føder - måske det bliver i din seng :wink:

Mine katte har måske kigget en enkelt gang i fødekassen inden fødsel, men når det gælder er de godt klar over hvor den er og ofte vælger de den eller acceptere hurtigt at blive flyttet til den (lader dog hunkatten bestemme hvad hun vil for ikke at stresse - undtagelsen var så der katten mente det skulel være ovenpå et skab).

Da jeg boede hjemme havde vi en skøn hunmisser som var gået ud og var blevet med børn (Selvom hun var på pillen) Anyway… vi vidste faktisk ikke at hun var gravid før en uge før hun fødte… Dog lagde vi mærke til at hun gik meget i min storesøsters klædeskab… og ganske rigtigt… en fin forårsdag fødte hun 4 dejlige missere (Imens vi var ved at støbe stuegulvet selvfølgelig) i min søsters klædeskab :tihi:

Jeg har to skumgummi madrasser - det er så heldigt at hovedpudebetræk passer i bredden. Det er nemt at fjerne den ene madras - og nedenunder ligger en ren.

Over madrassen har jeg syet “topmadrasser” af rullemadras (hedder det det?) de har også hovedpudebetræk på - hurtigt og nemt at få skiftet - og alt kan vaskes ved høj temperatur.

Brug kun bomuld - gerne flonel - små killinger kan ikke selv justere kropstemperaturen

Vi har vetbed nok til flere madrasser - netop af hensyn til vask :slight_smile:
Og vil få syet betræk af lagenstof.

Er det bedre med skumgummi nederst end tyk avisbund (som er let at skifte ud)?

Ideen med tilpassede rullemadrasser er god!

Vivi - hvor får du fat i de dyrlægeunderlag? De er eddersmarte.

[quote=PiaR;360612]
Vivi - hvor får du fat i de dyrlægeunderlag? De er eddersmarte.[/quote]

Jeg fik lov at købe en håndfuld af min dyrlæge :slight_smile:

Brug noget som kan suge og som kan skiftes ud og enten smides ud eller vaskes på kogevaskprogram undervejs i fødslen og løbende. Jo mindre brugt det er jo færre bakterier kan du uforvarent komme til at putte ned i fødekassen.

[quote=PiaR;360612]

Vivi - hvor får du fat i de dyrlægeunderlag? De er eddersmarte.[/quote]

jeg har købt underlag her:

tag et kik rundt i web-butik - de har mange andre gode ting til fødsel…

jeg bruger engangsunderlag til selve fødslen hvor jeg lægger en masse oven på hinanden i kassen - så kan man fjerne efterhånden som killinger bliver født - og dermed holde det nogenlunde fint og rent under fødselen (og hurtigt få kassen fin når alle er født)

når killinger er født bruger jeg i kassen skumgummi puder nederst, ovenpå fleece tæppe og oven på lagner/dynebetræk

kasse har jeg ved eller i sengen (hvad nu kattemor helst vil have). har gulvvarme så det er fint

når killinger er ca 7-10 dage rykkes de over i tremmeseng, her er madras med ‘tisselagn’, fleece, og lagner/dynebetræk

tremmesengkan ses her - nogle griner altid lidt (crazy cat lady…)

der er plast sider - så ingen åbne tremmer - og jeg og kattene har været glad for løsning

Bobleplast eller flamingo stiller jeg kassen på hvis den står på gulvet. Flamingo var måsken fint til bunden? Man skal være sikker på der ikke kan bides i det

Ih hvor bliver jeg klog på fødekasser og deres indretning :slight_smile:

Bare jeg dog havde sådan en tremmeseng som din, Musashi!
Og hvor er dine klassiske katte dog smukke…

Tror vi skal forbi vores dyrlæge, de vil sikkert gerne sælge en håndfuld engangsunderlag.

Fødekassen skal (tror vi nok) indtil videre stå i stuen i et stille hjørne.
Ideen med at stille den på flamingo er god, den vil vi kopiere - har masser af tynde plader isoleringsflamingo på lager.

[quote=PiaR;360669]Ih hvor bliver jeg klog på fødekasser og deres indretning :slight_smile:

Bare jeg dog havde sådan en tremmeseng som din, Musashi!
Og hvor er dine klassiske katte dog smukke…[/quote]

tak for roser til mislingerne :slight_smile: - tremmeseng er i øvrigt købt i IKEA - plast sider er lavet af opskåret underlag til kontorstol

[quote=PiaR;360669]Fødekassen skal (tror vi nok) indtil videre stå i stuen i et stille hjørne.
Ideen med at stille den på flamingo er god, den vil vi kopiere - har masser af tynde plader isoleringsflamingo på lager.[/quote]

jeg ville overveje et stille hjørne i soveværelse eller arbejdsværelse - og så når killinger er ældre rykke dem ind i stuen. de første uger vil kattemor gerne have ro - og det er vigtigt eks at kunne lukke dør hvis man får gæster eller har andre dyr - eller hvis kattemor bare har brug for ro…man skal ikke undervurdere at man faktisk godt kan forstyrre bare ved at gå forbi kassen…du kan også prøve at stille kasser op flere steder - kattemor ved ofte godt hvor hun gerne vil have killinger…bedre at finde det rigtige sted end at have kattemor flytte rundt på killinger

så de første 4 uger & fødsel - tænk ro og heller ikke for lyst et rum

[quote=Musashi;360672]jeg ville overveje et stille hjørne i soveværelse eller arbejdsværelse - og så når killinger er ældre rykke dem ind i stuen. de første uger vil kattemor gerne have ro - og det er vigtigt eks at kunne lukke dør hvis man får gæster eller har andre dyr - eller hvis kattemor bare har brug for ro…man skal ikke undervurdere at man faktisk godt kan forstyrre bare ved at gå forbi kassen…du kan også prøve at stille kasser op flere steder - kattemor ved ofte godt hvor hun gerne vil have killinger…bedre at finde det rigtige sted end at have kattemor flytte rundt på killinger

så de første 4 uger & fødsel - tænk ro og heller ikke for lyst et rum[/quote]

Det havde jeg ikke tænkt på - godt du siger det!

Det vil kræve lidt ommøblering af soveværelse, men er bestemt ikke umuligt.

Tror jeg vil på jagt hos familiemedlemmer med (små)børn, måske de har en tremmeseng vi kan overtage :slight_smile:
Babyer er vel babyer - hvad enten de har to eller fire ben?

Vores andre katte kommer meget i soveværelset, både når vi er hjemme og ude. Er det OK?

[quote=PiaR;360676]
Vores andre katte kommer meget i soveværelset, både når vi er hjemme og ude. Er det OK?[/quote]

Det kan du jo kun spørge morkatten om :stuck_out_tongue:

Jeg plejer at holde døren lukket indtil morkatten er faldet til ro omkring sine killinger og selv viser hun er parat til at komme ud til de andre.
Hos nogle katte er det få timer det drejer sig om - hos andre er det 3-4 dage.

Men det vigtigste er, at morkatten hele tiden er rolig og veltilfreds omkring sine killinger :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;360677]Det kan du jo kun spørge morkatten om :stuck_out_tongue:

Jeg plejer at holde døren lukket indtil morkatten er faldet til ro omkring sine killinger og selv viser hun er parat til at komme ud til de andre.
Hos nogle katte er det få timer det drejer sig om - hos andre er det 3-4 dage.

Men det vigtigste er, at morkatten hele tiden er rolig og veltilfreds omkring sine killinger :-)[/quote]

De tre andre vil gøre oprør, hvis de ikke kan komme til at slænge sig i sengen.

Ak, det er ikke nemt det her :høhø:

Hos os holder oprøret op af sig selv når de møder min bidstre stemme. Jeg VIL IKKE HAVE mere end 1 hunkat i kassen. Hvis jeg ikke passer på er der 5. Jeg isolerer også i soveværelset i nogle dag. Når de er ca. 3 uger rykker de ind i stuen og dermed også til de andre katte. Passer dog på at alle får hilst på hende løbende ellers får de bank når hun så møder dem igen. Hun udser sig gerne en bestemt som får bank for dem allesammen, resten er enten nuttede killinger eller barnepiger.

[quote=PiaR;360679]De tre andre vil gøre oprør, hvis de ikke kan komme til at slænge sig i sengen.

Ak, det er ikke nemt det her :høhø:[/quote]

Når man tager det tilvalg at starte opdræt, tager man samtidig nogle fravalg - også på kattenes vegne :slight_smile:

jeg havde sidst en lidt spøjs opstilling, da det var rynke der skulleføde, og gerne ville være sikker på at det var varmt no.

en flamingo grønsagskasse blev vendt på hovedet. oven på den stod min alm fødekasse. som forøvrigt er en lang kraftig paspkasse( sådan en man bruger til agurker osv i supermarkeder) og i enden af den en papkasse der står op så der er hule. dvs jeg har fødehule og en mini kravlegård hvor de kan være de første uger.
i selve kassen har jeg en skumgummi rest ( 3 cm tyk)som er lagt i en plastik pose. oven på er der et håndklæde. og så har min søde mor myrdet sine gamle håndklæder og lavet fødeklude. klip klip klip, og så kantet på maskinen. de lægges på i mange lag så jeg kan hive det væk mellem hver baby. og nogle stykker ved siden af til at tørre med.
alt vel overstået kommes gammelt lagen i, som skiftes dagligt mens der stadig er blod osv.
herefter skifter jeg til et korthåret lammeskind. det har jeg lært hos mette m - og det er et hit ! varmt og godt, og nemt at kravle på.

denne gang var der så over hele menageriet et strikket, masknifiltet tæppe, som også gik hen over toppen af en lille transportabel olieradiator.
så der var dejlig lunt derinde- sådan lige omkring 28 grader vil jeg skyde på

det hele stod forøvrigt i en krog ved sofaen hvor der er fred og ro, og det var egentlig dejligt at det var lidt oppe i højden, når man skulle kigge7skifte/nusse osv.

Jeg har et par hunner der krasser hjørner så killingerne kan ende under madrassen, det er virkeligt ikke sjovt, tror jeg vil tage ideen op med tremme sengen, min datter her en lille vugge jeg kan negle, kan tage mederne af ( hedder det det ? ) så det bliver til en seng, dog ville jeg sætte nogle faste stykker i siderne så de små ikke kan sidde fast i tremmerne…
Kender en del der bruger imiteret lammeskind, det skulle også være godt…