Byld efter bid

Hej

Da jeg som altid løb hænderne over Spock i går aftes lagde jeg mærke til at han havde en “bule” på ryggen omkring 5-10 cm foran halen. Der var ingen tegn på sår eller andre skadet og den generede ham ikke og han havde opført sig fuldstændig normalt hele dagen. Min mand og jeg aftalte så at vi ville fremskynde det normale sundhedstjek til i dag.

Her til morgen var den så vokset og føltes “væskefyldt” og det var tydeligt at han ikke kunne lide at vi rører ved den. Nu har vi snakket med vores dyrlæge og har en tid kl 14. Vi har også efter aftale fjernet tørfoderet så han er fastende fra nu af.

Hun siger at han skal bedøves og bylden skal tømmes og at hun muligvis vil beholde ham til i morgen.

Er der nogen af jer som har erfaring med den slags skader ?

Han er kastrat men stærkt territorial og delvis friløber (i dagtimerne) så han kommer i slagsmål af og til. Vi har forsøgt at holde ham inde men han mistrives i den grad når han ikke får lov til at komme ud (hvilket går ud over vores anden kat) og da vores have ligger op til et stort naturområde uden trafik så det er den løsning som fungere men det skaber jo så problemer som det nævnte

Det er uproblematisk. Tøm bylden og giv penicillin. Så er det med stor sandsynlighed klaret.

vh

Andreas

Ikke erfaring med egne katte, men har ordnet en del af den slags da jeg arbejdede som vet sygeplejerske.

Det er typisk at du ikke finder sår, der kommer som regel meget små huller, hvor der er podet bakterier igennem, de trives så fint inde i varmen og resulterer i en byld.
Sjældent der er problemer, når det tages hurtigt, hvilket jo er tilfældet her.

God bedring med ham

Da jeg boede på en gård på landet havde mine to hankastrater meget ofte bylder. Nogle gange nåede jeg ikke at opdage dem, før de VAR spunget og ‘tømt’ af sig selv. :S

Men godt i lige får dyrlæge til at fikse det og give antibiotika - det er absolut det bedste, når det opdages i tide.

Nu har jeg fået en meget, meget træt Spock hjem. Infektionen var ret omfattende og ret agressiv så han har dræn i såret og vi har fået antibiotika til ham.

Lige nu ligger han i hans polstrede transport taske med et håndklæde over kroppen da jeg syntes at han virkede kølig men er ellers helt væk

Nogen gode råd til at pleje en kat efter narkose og med dræn, piller osv… Vi har aldrig prøvet dette før

http://www.kattegale.dk/content.php?r=157-N�r-din-kat-har-v�ret-i-narkose

Og god bedring med ham. :slight_smile: :kryds:

Hvis han ofte er i slåskamp med andre katte, og han ikke trives som indekat, så kan i jo overveje at indhegne haven? Så ved i også altid hvor kattene er, samt at de ikke bliver kørt ned eller render ind i en bestialsk kattehader. Man kan se forskellige indhegninger her: www.katteindhegning.dk

Nu er T’pol pludselig meget bange for Spock og hvæser af ham og skynder at gemme sig :frowning:

Kan det være fordi han lugter anderledes (dyrlæge/medicin) ?

Vi har en mini indhegning (2x2x3) Det er desværre alt hvad vores vedtægter tillader. TPol som er indekat tilbringer mange timer der ude hver dag

[QUOTE=Thea;1283544]Nu er T’pol pludselig meget bange for Spock og hvæser af ham og skynder at gemme sig :frowning:

Kan det være fordi han lugter anderledes (dyrlæge/medicin) ?[/QUOTE]

Det kan sagtens være fordi han lugter anderledes ovenpå narkosen og opholdet på dyrehospitalet.
Det plejer hurtigt at gå i ro - men er der optræk til ballade, så ville jeg lukke dem hver for sig aftenen/natten over.

God bedring med ham :slight_smile:

[QUOTE=Thea;1283544]Nu er T’pol pludselig meget bange for Spock og hvæser af ham og skynder at gemme sig :frowning:

Kan det være fordi han lugter anderledes (dyrlæge/medicin) ?[/QUOTE]

Det er en meget almindelig reaktion på lugten af narkose og en kat, der opfører sig helt anderledes end normalt. Men det kan være en god idé at holde dem adskilt. Hvis forskrækkelsen og utrygheden får lov at sætte sig hos den anden kat, så kan det godt tage nogle dage at få forholdet normaliseret igen.

Det kan faktisk tager måneder - nogen for altid.

Derfor isoleres alle narkosekatte i mit soveværelse - sover under dynen den første nat - lugter dejlig bekendt næste morgen - fast ritual her.