Byld

Ja, som de fleste nok har læst har Stranger haft en byld.

Nu tænker jeg, han fik den tømt igår, det ser som sådan fint ud idag, men den føles altså meget meget hård, er det normal eller skal mine alarmklokker op og ringe og afsted til dyrlægen i morgen??

Jeg ved kun, at såret skal hele nede(inde)fra og altså ikke må lukke til foroven.
En af mine første katte havde en byld og da dyrlægen havde spaltet den og renset, fik jeg besked på daglig med en engangssprøjte (uden nål) at skylle hullet med en tynd brintoverilteopløsning (bruges nok ikke i dag) og bagefter trykke lidt sårsalve (tube med studs) ned i åbningen.
(Dette gjorde ikke ondt på katten).

Jeg fik kun afvide at jeg skulle rense det hvis nødvendigt, ellers måtte han gerne klare det selv…
Synes bare den føltes hård da jeg lige kunne komme til ham… Han er meget hidsig anlagt, hvis man røre ham lige der pt, hvilket er forståeligt nok.

Der skal så at sige være “aftræk” til en byld, ellers kan materien ikke komme ud. Rens området og håb på at du får genskabt hullet, så det kan flyde frit. Lykkes det ikke, så vil jeg foreslå at du lige slår på tråden til dr. dyr i morgen. Held og lykke til jer begge!

Når det handler om en byld gælder det først og fremmest om at holde såret åbent så evt. ny dannet betændelse kan komme ud .

Jeg har selv stået med en vildkat som jeg tog til mig fordi han var trebenet og krævede ekstra pleje. Det viste sig han var trebenet pga. af en byld.

For ham stod den på vask af såret i sæbespåne vand 3 gange dagligt + udspulning med sterilt vand via åbningen efter hver vask! Det gjorde ikke ondt på katten og det endte faktisk med at han nød at have benet i sæbevand. Og der gik faktisk mere end 1 uge inden, at det helede så meget op indefra at der ikke kom mere betændelse ud - og det på trods af en ordentlig omgang antibiotika tur oveni!

Knus Gitte

Vil se hvor meget jeg kan få lov til.
Lige nu vil jeg lade ham sove lidt, ellers bliver han bare tosset på mig…

Hos min dyrlæge fik jeg en sprøje med med sådan noget antibiotika man sprøjter i kopatter. Det ligner en lille engangssprøjte med en tynd plastikspids på man kan trykke antibiotika direkte ind i hullet. Derved bliver såret renset for evt. bakterier.

Det er i hvertfald vigtigt at overhuden ikke lukker så der dannes en ny lomme for bakterier at gro under.

God bedring med ham

Da chili ( min søsters gamle kat) Fik en byld efter et kattebid.
Der gik nogendage før vi opdagede det, jeg opdagede det ved at det føltes som “pig” der stak ud af hende. Vi tog hende op på bordet og træk “piggen” ud. Viste sig at være pels som var blevet betændt og havde samlet sig i en klump og BUM så løb betændelsen ud. Vi blev forskrækket og fik en tid til dyrlægen. Og fik afvide at det var rigtig godt vi fik hul på det. Og vi skulle også rense det dagligt. Og hun fik noget imod betændelse. Og efter 2-3 dage var det blevet til et flot sår:)

Så fik jeg fat i ham…
Men helt glad for mig var han nu ikke, da jeg mente jeg vil kigge. Der er fint hul igennem og der er ikke hårdt mere.
Rensede med lidt vand, som dyrlægen sagde jeg skulle, selvom der intet var. Han har klaret det fint selv. Jeg fik dog lige et par hvæs med på vejen, og lidt klagende miauen