C for chip?

Fritzz og Knud har begge en tid til tandrensning senere på måneden. Det betyder, at de skal bedøves, og i den forbindelse overvejer jeg om jeg skal få dyrlægen til at tatovere et C for chip i deres ører…?
For og imod?
Knud er blåmasket og Fritzz er solid sort, men de er begge orientalere, så det kommer jo til at kunne ses… På den anden side er der ingen af dem der bliver udstillet, og de har jo adgang til ud i form af indhegnet have (som ingen af dem nogensinde har prøvet at komme ud fra, men alligevel…).
Hvad synes I? :slight_smile:

Selvom de blev udstillet, så skal et C i øret ikke have betydning. Jeg ved at Marianne og Lars Seifert har tatoveret flere af deres aby’er som de udstiller.
Nu vil jeg sige, at man jo ikke er i tvivl om at de er racekatte når man ser dem. Så om de havde et C i øret eller ej, så ville folk som fandt dem indlevere dem hos en dyrlæge eller internat og de tjekker altid for chip.
Men det er en god måde at understrege på, at katten har en ejer og at den er chippet :slight_smile:

2 Synes om

Sikkerhed må altid gå forud for forfængelighed :wink:

4 Synes om

Vi har helst livrem og seler - så de fleste af vores har chip OG ørertattoo. Ud fra, man ikke kan regne med hvad folk ser på katten. Europeerne kan folk nemt tro er gårdkatte. Det er kun bimserne folk altid mener, må være noget værd (ja, ikke min holdning, men mange ser jo en huskat som ‘bare’)

Jeg kan så høre på flere ‘ikke kattemennesker’, at de ikke kan gennemskue, hvad c står for. Der giver chip mere mening for dem.

5 Synes om

Mine to indekatte er øretatoveret og chippet. Og tatoveret på den gammeldags måde, med tal og bogstaver. Dette har jeg valgt, fordi mit indtryk er, at de fleste der ikke har racekatte, ingen ide har om hvad et c står for. Så for mig er chippen for at jeg er rimelig sikker på at de er mærket på en måde, der altid kan aflæses af en dyrlæge. Og tatoveret, så det er synligt at de har et hjem, og folk der ikke tænker over at en kat er chippet, eller som ikke lige har let mulighed for at tage katten forbi en dyrlæge, selv at kunne aflæse og prøve at finde ud af hvor katten høre til.

Øretatovering er ikke pænt, men i min verden den bedste løsning for at sikre sin kat. :slight_smile:

2 Synes om

Jeg lavede en spørgerunde på hestegalleri for et par år siden. Et skræmmende antal kunne ikke regne ud hvad C’et stod for, og en god del var faktisk også tabt på CHIP. Derfor er min løsning en øretattovering i det ene øre og CHIP i det andet, eller øretattovering i begge ører hvis katten ikke er chippet - livrem og seler :slight_smile:

5 Synes om

Tak for svar. :slight_smile:

Vores gamle katte er både øremærkede og chippene, så det er hvad vi har valgt førhen.
Men altså… En fuld tatovering ser bare voldsom ud i der store halvnøgne siatalerører. Derfor C’et. :relaxed:

(I øvrigt bor vi i en lille by hvor alle ved, at vi er dem der med ladcyklen og kattene :grin: )

1 Synes om

Desværre er der jo ingen garanti at jeres katte, hvis de skulle slippe ud, bliver fundet af en nabo der kender jer. Kattene kan også slippe ud ved dyrlægen, eller få sig forvildet ind i en bil der så køre langt væk. Jeg ved godt at disse ting ikke sker ofte, men lige som Lykke er jeg livrem og seler typen, i hvert fald når det angår mine katte. :slight_smile:

2 Synes om

Ingen garanti, nej, men det har man jo desværre aldrig. :confused:
Men heldigvis bor vi som sagt i et lille samfund hvor alle kender alle, og katte bliver fremlyst på Facebook eller indleveret på vores dyrehospital. :slight_smile:
Så jeg har på forhånd valgt, at det er et spørgsmål om et C eller ingenting. :slight_smile:

Belanna har et C tatoveret i begge ører, men synes ikke det er noget man bemærker ift. en øretattoo og om det så er noget folk bemærker, hvis katten skulle slippe væk… ved det ikke

1 Synes om

Bruger de tang, så husk at minde dem om at der ikke skal presses for hårdt når der kun er 1 bogstav ift når der er 6 :slight_smile: Har netop set killnger hvor opdrætter også kun ville have C fremfor alm. øretattovering, og der var der tydeligvis blevet presset for hårdt af dyrlægen (C’et kunne ses på ydersiden af øret faktisk) :slight_smile:

1 Synes om

Tak. Sidst vi fik tatoveret kat, var de heldigvis gået over til håndtatovering. Det var så fint og tydeligt. På mange måder bedre end vores gamle kattes tangtattoos. :slight_smile:

Jeg vil til enhvert tid foretrække tatovering frem for tang.
Bertils tatovering er 5 år gammel nu og stadig helt tydelig :+1: