Calici og Clamydia

Når en kat som bette killing har haft det, er erklæret helt symptomfri og vaccineret tre gange siden - vil den så kunne vise visse tegn alligevel?

Jeg tænker på hosten, når katten vågner? bare ganske få host…

Hvad betyder det, at disse sygdomme kan ligge i dvale hos katten trods behandlingen?

jeg har aldrig haft disse sygdomme, så vil rigtig gerne høre jeres erfaringer, og hvad en ejer af sådan en kat, som har haft det som helt lille, skal holde øje med.

Hvad er risikoen for et nyt udbrud? Og hvad med hjemmets øvrige katte, som naturligvis er vaccineret mod calici på årlig basis. Alle kattene er indekatte med løbegård, som ikke udstilles (kattene altså ikke løbegården:ok:).

MVH

Ingen vaccine dækker 100%.
En gang Herpes - altid Herpes der kan dukke op ved svækket immunforsvar og stress
Calici - kommer hele tiden nye mutationer
Clamydia - den vaccine har dårligst dækning

Det er rigtig svært sådan at finde præcise sygdomsforløb, erfarede jeg, da jeg selv var ved at få grønne snemænd over, om Amira havde calici og mundhulebetændelse (hvilket Jens Ruhnau i øvrigt har manet i jorden, men det havde jeg så også efterhånden selv; tandkødet er ved at være i orden).
Men i hvert fald så er herpes og calici (som jo går under fællesbetegnelsen influenza) kroniske forløb. Herpes kan sådan gå i udbrud fra tid til anden, som Lis skriver, imens calici smitter konstant via mundhulen og derfor er nemmere at teste for.
Det jeg sådan lidt har mangler i min søgen er, hvorvidt der ALTID går et udbrud forud (og det er vel også lidt det du spørger efter her), eller om de også kan blive kroniske bærere, uden at nogen har haft en chance for at vide noget.
Men i hvert fald bør man vaccinere, for selvom vaccinerne ikke kan tage alt, så kan de i hvert fald gøre et udbrud mindre/kortere for katten. Det er virus, så det kan ikke helbredes, det skal holdes nede af kattens eget immunforsvar. Hvilket også betyder, at du i en fast, tryg og harmonisk katteflok, der ikke udstilles, ikke burde have voldsomme gener efter et endt akut sygdomsforløb (som for i øvrigt behandles med antibiotika, men det er kun for, at ikke andet skal støde til).

Tak for gode svar - jeg ved simpelthen ikke nok om disse sygdomme til at kunne vurdere det.

Jeg tror jeg tager til dyrlægen og får en snak også.

MVH

[QUOTE=lenschow;153221]Tak for gode svar - jeg ved simpelthen ikke nok om disse sygdomme til at kunne vurdere det.

Jeg tror jeg tager til dyrlægen og får en snak også.

MVH[/QUOTE]

De ligner hinanden en del . Katten SKAL være i udbrud for at testen giver svar.

Der kan PCR testes for alle tre - den sikreste metode. Der kan testes indivuelt, eller for dem alle tre i en samletest som koster 1200-1300 så er der udtagning osv. Det er øjeskrab. Samletesten for alle tre koster ca hvad to enkelttest laboratoriemæssigt løber op i.

Er man rigtig uheldig har katten alle de tre forskellige virus

Det gode ved en PCR test er at sygdommen ikke behøves at være i udbrud da der søges på DNA spor.
Calici/ herpes kan tages i samme mundsvab mens Clamyhdia tages med øjensvab.
Hvis du vil have taget en sådan, så foreslå din dyrlæge at bruge University of Glasgow, de sender specielt voksemedie til test, det giver det sikreste resultat.
Marina

[QUOTE=Marina;153274]Det gode ved en PCR test er at sygdommen ikke behøves at være i udbrud da der søges på DNA spor.
Calici/ herpes kan tages i samme mundsvab mens Clamyhdia tages med øjensvab.
Hvis du vil have taget en sådan, så foreslå din dyrlæge at bruge University of Glasgow, de sender specielt voksemedie til test, det giver det sikreste resultat.
Marina[/QUOTE]

Er du sikker på det Marina? altså at finde DNA uden udbrud?

Godt nok er det ikke laboratoriet i Glasgow - men vetmedlabor - bruger de ikke samme metode?

[quote=Lis Dahlstrøm;153289]Er du sikker på det Marina? altså at finde DNA uden udbrud?

Godt nok er det ikke laboratoriet i Glasgow - men vetmedlabor - bruger de ikke samme metode?[/quote]

Ja, har selv jævnligt fået taget tests:)
Forskellen er det materiale de sender fra Glagow til testning, et edta glas med væske til svaberen, hvorimod Vetmed bare får sendt det på normal vis, altså en tør pind, hvilket for ofte giver negativt resultat, materialet dør på vejen. Min dyrlæge var frustreret over at de ofte fik negative svar tilbage selvom de kunne se der var sygdom, men fik så på et seminar i England et hint om hvad der kunne være problemet og forslag om at prøve Glasgow.
Marina

[QUOTE=Marina;153545]Ja, har selv jævnligt fået taget tests:)
Forskellen er det materiale de sender fra Glagow til testning, et edta glas med væske til svaberen, hvorimod Vetmed bare får sendt det på normal vis, altså en tør pind, hvilket for ofte giver negativt resultat, materialet dør på vejen. Min dyrlæge var frustreret over at de ofte fik negative svar tilbage selvom de kunne se der var sygdom, men fik så på et seminar i England et hint om hvad der kunne være problemet og forslag om at prøve Glasgow.
Marina[/QUOTE]

Jeg er ret sikker på min dyrlæge putter pinden ned i et glas med noget væske. Det får jeg mere styr på når jeg kommer derud igen - håber det varer længe, det koster jo:-)

Hej. Kan jeg spørge om hvor præcis den pind skal sendes hen? Har prøvet at søge på google, men uden held. Jeg fandt bare universitet, men ingen laboratorier eller lign. … Har I måske et link til det?

Det skal du ikke bekymre dig om - det er noget dyrlægen gør

http://www.gla.ac.uk/faculties/vet/cad/submitasample/

Din dyrlæge skal sende dine tests afsted; det er ikke noget, du selv kan ordne. :slight_smile:

[quote=holymoly;446594]University of Glasgow - Schools - School of Veterinary Medicine

Din dyrlæge skal sende dine tests afsted; det er ikke noget, du selv kan ordne. :)[/quote]
Nå, ok. så… dvs. man kan ikke sende materiallet selv?

Nej. Dyrlægen tager prøverne - lægger dem i de rigtige glas - og sender dem til laboratoriet. Testsvarene bliver sendt til dyrlægen, som så giver dem videre til dig.

Det var også Glasgow min dyrlæge benyttede til test for calici hos min Noni. Testen kostede 600 + moms. Det var iøvrigt en dobbelt test, idet hun samtidig blev testet for Herpes. Og, ja der var et medie til svaberpindene :slight_smile:

Knus Gitte