Calici , tandsten og tandkøds betændelse

Sidder lige og er lidt forvirret. Ved man ikke skal møde op med en kat med tandsten,tandkødsbetændelse eller irritable tænder(rødt tandkød ved enkelte tænder) til en udstilling. Da man så kan blive afvist i dyrlæge kontrollen.

MEN hvorfor afviser de en for det hænder jo katte har lidt irriteret tandkød hvis de har haft tandsten eller lign. Jeg har selv en tandrense dims jeg renser med men er jo nogle der sender dem i narkose udelukkende for at få renset tænder og det er jo ikke sundt i længden.

Hvorfor afviser de er det pga calici mistanke eller? :?

På udstillinger afvises kattene, hvis der er mistanke om smitsomme sygdomme.

Meget rødt tandkød, kan være tegn på calici.

Alm rødt ved tandkødsranden og lign., bliver katten ikke afvist for :slight_smile:

ok blev bare nervøs for den ene kat er da lidt rødlig ved den tand jeg rensede tandsten væk fra.

Så det er kun hvis hele tandkødet er blødende eller lign de kan afvise en og ikke hvis en enkelt tand er rødlig pga tandsten eller der er tandsten på en tand.

hvilke sygdomme kan tænderne da indikere :slight_smile:

[quote=tzari;247107]ok blev bare nervøs for den ene kat er da lidt rødlig ved den tand jeg rensede tandsten væk fra.

Så det er kun hvis hele tandkødet er blødende eller lign de kan afvise en og ikke hvis en enkelt tand er rødlig pga tandsten eller der er tandsten på en tand.

hvilke sygdomme kan tænderne da indikere :)[/quote]

De kan afvise, hvis der er mistanke om smitsom sygdom. Fordi katten “bare” har dårlige tænder, bliver den ikke afvist.

Som jeg skrev før, kan calici somme tider ses på tandkødet.

Hvor kan jeg læse mere om den sygdom vil gerne lære noget nyt :smiley:

Google er din ven :slight_smile: