Calici

ja det jeg skriver …

Med hensyn til calici, siger min dyrlæge: Lær at leve med det - men tag dine forholdsregler.

Og det er der det halter bageefter - den sidste sætning.

Kender ikke dyrlægerne i Hobro og deres kæde

Det var dog en pusse-løjelig udtalelse ?? Gu’ ved hvordan han underbygger den påstand ?

Jeg har ikke Calici i min bestand …Har aldrig observeret noget som tilnærmelsesvis ligner calici - Og jeg vil dælme være ked af at få det med hjem fra en udstilling, og da især hvis min ‘nabo’ har kendskab til at have medbragt en kat, som kan smitte andre :-/

Jeg kunne godt have fundet på at skrive det samme. Og så ville jeg have ment at der findes mange slags calici, og at kattene blive kroniske smittebærere, når de har haft det.

Jeg har tit undret mig over at mange bliver ved med at sige at de ikke har calici i deres opdræt - er jeres katte ikke allesammen vaccineret imod det, da? :slight_smile:

At kattene ikke har det i udbrud, er jo ikke det samme som at man ikke har det i sin kattebestand. Det er blot et bevis på at ens katte har et immunforsvar som dækker det, det skal. :slight_smile:

nu har jeg surfet lidt rundt og læst om det calici…

Nu nyser helles kat ikke har ikke øjnbetændelse , opkast eller andet… det er munden han har det i så jeg kan godt se det hvad min dyrelæge siger… han siger mange katte har det i munden … Det er som vi andre for forkølelse sår (herpes ) en gang i mellem…

Kan forstå hvis katten nyser, hoster ,brækker sig med mere … men det er i munden han har det … og når det er der så smitter det ved at drikke/spise af samme skål når det er i udbrud

Hvad mener du med det - at vaccinen giver sygdommen? Eller at den dækker dårlig? - hvad nok er mere sandheden da ingen vaccine dækker alle strenge - og nogen vacciner dækker dårlgiere end andre.

Min helt private mening er at der er killinger der er i farezonen - og at det tidlige møde med calici danner grobund for fremtidens kedelige oplevelser.

Jeg siger ikke jeg ikke har calici i mit katteri - men jeg vil sige, som sandheden er, min dyrlæge finder det ikke på mine killinger. Faktisk får jeg roser i stride strømme, og ville …

[quote=Sheer;297508]Jeg kunne godt have fundet på at skrive det samme. Og så ville jeg have ment at der findes mange slags calici, og at kattene blive kroniske smittebærere, når de har haft det.

Jeg har tit undret mig over at mange bliver ved med at sige at de ikke har calici i deres opdræt - er jeres katte ikke allesammen vaccineret imod det, da? :slight_smile:

At kattene ikke har det i udbrud, er jo ikke det samme som at man ikke har det i sin kattebestand. Det er blot et bevis på at ens katte har et immunforsvar som dækker det, det skal. :-)[/quote]

Jeg er så en af dem, som ‘påstår’ jeg ikke har calici i min flok …Hvordan skulle jeg påstå andet, jeg har ALDRIG set tegn på calici…Ingen nys, snot, løbeøjne eller rødt tandkød. Ej heller på nogen af de killinger som er født her i hjemmet.

Og så vil jeg sige - vi lærer alle af vores kedelige og omkostningskrævende oplevelser - selv jeg har lært det - og det var på den hårde måde. Jeg ville jo bare hjælpe - det blev godt nok dyre lærepenge.

Jeg er fuldstændigt enig med dig, Lis. Og jeg mindes ikke at have stille de to spørgsmål, som du spørger hvad jeg mener med først i dit indlæg.

For om vaccinen dækker dårligt er jo et relativt spørgsmål, som du også selv skriver.

[quote=Lis Dahlstrøm;297499]Det er heldigvis enhver frit for - du udtaler dig på et forum hvor der er mange der ved rigtig meget og kat - og om virus. Vi er helt sikkert en del der ikke er helt så autoritetstro som dig.

Jeg er hysterisk - også når det kommer til virus. Jeg beholder ikke alle killinger selv - jeg ville være grumme ked af en killigekøber skulle have ordnet kattens mund til et beløb der overstiger hvad katten som killing blev købt for. Så jeg tillader mig at være hysterisk på mine dyrs og mine killingekøberes vegne, nåee ja, så har min økonomi også bedre af jeg er hysterisk.[/quote]

Måske lidt off topic, håber det ikke gør noget Helle.

Men vil det sige at hvis man har en drøm om at blive opdrætter, og man ved at man har en calici-bærer i hjemmet, aldrig har set nogen udbrud, ville DU så skille dig af med bæreren først?

Og grunden til at jeg har skrevet du med stort, er af den simple grund at pointere at det er din holdning jeg er på udkig efter. Og ikke fordi andre ikke må udtale sig om det.

[quote=Sheer;297513]Jeg er fuldstændigt enig med dig, Lis. Og jeg mindes ikke at have stille de to spørgsmål, som du spørger hvad jeg mener med først i dit indlæg.

For om vaccinen dækker dårligt er jo et relativt spørgsmål, som du også selv skriver.[/quote]

Næhhh - jeg stille to spørgsmål til det du skriver - for jeg fatter ikke hvad du mener med:

"Oprindelig postet af Sheer
Jeg har tit undret mig over at mange bliver ved med at sige at de ikke har calici i deres opdræt - er jeres katte ikke allesammen vaccineret imod det, da? "

Hvis moren er vaccineret, giver hun dem jo ‘vaccinen’ videre med mælken til killingerne.

[quote=Alice;297507]
Jeg har ikke Calici i min bestand … Og jeg vil dælme være ked af at få det med hjem fra en udstilling, og da især hvis min ‘nabo’ har kendskab til at have medbragt en kat, som kan smitte andre :-/[/quote]

ENIG…
For mig er det ikke OK at møde op på en udstilling med en kat, der har calisi.

Det er det altså ikke…:frowning:

[quote=Lis Dahlstrøm;297515]Næhhh - jeg stille to sprøgsmål til det du skriver - for jeg fatter ikke havd du mener men at vores katte er vaccineret:-)[/quote]Jeg vil gerne svare, men jeg forstår ikke dit spørgmål nu?

[quote=skeem;297509]nu har jeg surfet lidt rundt og læst om det calici…

Nu nyser helles kat ikke har ikke øjnbetændelse , opkast eller andet… det er munden han har det i så jeg kan godt se det hvad min dyrelæge siger… han siger mange katte har det i munden … Det er som vi andre for forkølelse sår (herpes ) en gang i mellem…

Kan forstå hvis katten nyser, hoster ,brækker sig med mere … men det er i munden han har det … og når det er der så smitter det ved at drikke/spise af samme skål når det er i udbrud[/quote]

Nu kan stress jo ofte få sygdomme som ligger latent i katte, til at bryde ud - Og udstillinger stresser mange katte - Især dem som ikke er udstillings vante.

host, host - ja, ja - og så heller ikke mere ja. Hvor længe - det er lige præcis det der er jokeren. Så længe killingen har maternelle antsitoffer fra moderen - og ingen aner hvor længe de er tilstede - eller for sin sags skyld hvor gode de er. Og det er der det går galt - sammen med killigen udsættes for smittepres

Kvaliteten af antistoffer afhænger af:

  • hvor tæt på parring moderen er opvaccineret
  • om det er levende svækket eller dræbt vaccine
  • hvor gode antistoffer moderen danner
  • hvor godt hun er i stand til at give dem videre
  • og om det er andre strenge killingen møder end dem morkatten har dannet antistoffer mod
  • og hvor godt killingen selv er istand til at modtage dem

Så helt så nemt som du giver udtryk for det er - er det ikke.

Enig …Men mig bekendt kan der sagtens være en periode på nogle få uger, hvor missemors antistoffer slipper delvis op, og hvor killingens vaccine ikke er fuldt dækkende.

[quote=Lis Dahlstrøm;297515]Næhhh - jeg stille to spørgsmål til det du skriver - for jeg fatter ikke hvad du mener med:

"Oprindelig postet af Sheer
Jeg har tit undret mig over at mange bliver ved med at sige at de ikke har calici i deres opdræt - er jeres katte ikke allesammen vaccineret imod det, da? "[/quote]
Ah ok. Jamen jeg mente, at så vil de kunne smitte andre katte med calici. Nemlig katte som ikke har fået samme vaccine.

Eksempel: Da jeg fik min første kat hjem fra et opdræt havde jeg en huskat, som ikke var vaccineret det sidste år. Og hun reagerede indenfor den første uge med sår i munden og savlen. (=calici)

Hun fik antibiotika hos dyrlægen og efter 10 (så vidt jeg husker) dage blev hun så vaccineret med samme vaccine som min racekat havde fået.

Altså var problemet at hun var blevet udsat for en smitte, som hendes immunforsvar ikke kendte i forvejen. Immunforsvaret blev så opdateret til det samme som min anden kat med vaccinen. :slight_smile:

[quote=Mona Jensen;297517]ENIG…
For mig er det ikke OK at møde op på en udstilling med en kat, der har calisi.

Det er det altså ikke…:([/quote]

Men det har den kat, Helle har tænkt sig at udstille, jo netop heller ikke!
Den lever sammen med en kat, der har kronisk mundhulebetændelse…

[quote=Sheer;297522]Ah ok. Jamen jeg mente, at så vil de kunne smitte andre katte med calici. Nemlig katte som ikke har fået samme vaccine.

Eksempel: Da jeg fik min første kat hjem fra et opdræt havde jeg en huskat, som ikke var vaccineret det sidste år. Og hun reagerede indenfor den føtste uge med sår i munden og savlen. (=calici)

Hun fik antibiotika hos dyrlægen og efter 10 (så vidt jeg husker) dage blev hun så vaccineret med samme vaccine som min racekat havde fået.

Altså var problemet at hun var blevet udsat for en smitte, som hendes immunforsvar ikke kendte i forvejen. Immunforsvaret blev så opdateret til det samme som min anden kat med vaccinen. :-)[/quote]

Jeg forstår stadig ikke hvad du skriver.

Jeg forstår godt huskatten bliver syg - jeg forstår også at killingen smitter hende. Ergo er hun smittet (og danner antistoffer) - og er bærer. Hvad hjælper det så de får den samme vaccine? kat og killing er og bliver bærer af den streng/de strenge.
Vaccinen kan så - hvis det er en anden vaccine end den killingen oprindelig er vaccineret med - dæmme op for andre strenge.