Calici

Hej alle i kattegale

Nu er jeg et par gange blevet spurgt om calici er mest udbredt blandt mco’erne - idet det er det man kan læse sig frem til.

Hvad er jeres erfaring/holdning?

Min umiddelbare holdning er at det ikke er tilfældet. Vi forsker meget i sygdomme blandt mco’erne og i og med at vi efterhånden er en udbredt race herhjemme er vi repræsenteret godt.

Det vil sige at når vi dokumenterer at Calici kan være hos MCO’erne bliver det tolket som noget der er decideret for MCO’erne, hvilket jeg finder enormt misvisende.

Hvad siger i?

De dyrlæger jeg har snakket med siger at MCO og Birmaer er det mest ramte af Calici, om det er rigtig eller ej skal jeg ikke gøre mig klog på. Ingen af mine Birmaer har det ej heller dem jeg kender. Jeg kender dog 3 forskellige Mco ejere som alle har Calici på en af deres katte :slight_smile:

Calici er ikke racebestemt, det rammer lige bredt om det er en burmeser eller en Birma.
Det man måske mere skal kigge på er om immunforsvaret kan være svagere, evt. på baggrund af en høj popularitet og deraf større risiko for at bruge katte der ikke skulle være gået videre.

Marina

Vores Panda har haft det- hun er huskat.

Calici virus er generelt en katterivirus - og ja det smitter som… Så det gælder om at minimere smittepresset især når man har uvaccinerede killinger - killinger og ungdyr med ufærdigt immunforsvar er mere modgtagelige.

Meget få helt fritgående katte har det.

Som jeg har forstået det, så er det ikke fordi at calici er specielt meget mere udbredt hos MCO’erne, men at de af een eller anden grund åbenbart har nemmere ved at udvikle kronisk mundhulebetændelse, som kan være en følge af kronisk båret calici (som alle andre katte i øvrigt også kan få).
Men jeg har aldrig læst om, at man har fundet ud af hvorfor. I det hele taget ved man ikke ret meget om forbindelsen imellem calici og kronisk mundhulebetændelse, andet end at den er der.

En helt anden ting er så, at MCO er en helt utrolig udbredt og populær racekat både med og uden papirer, så derfor støder man jo ofte ind i den - syg som rask - i forhold til andre knapt så repræsenterede racer.

Min erfaring er, at MCO’erne generelt har store problemer med calici’en, fordi den sætter sig i mundhulen på kattene.
De abyer jeg har haft kommer meget hurtigt over en omgang calici - til gengæld frygter jeg meget herpes hos mine katte, da den har det med at sætte sig kronisk.

Kort sagt, tror jeg ikke det er racespecifikt, hvorvidt de får sygdommen, men i høj grad racespecifikt, hvorvidt de får kroniske problemer med den.

Spørger du de fleste dyrlæger, vil de sandsynligvis også sige, at MCO’erne har flere mundhuleproblemer pga calici end øvrige racer - jeg har i hvert fald talt med en del dyrlæger, der har den erfaring.

Jeg er helt enig med Marina mfl., at det ikke er racespecifik - men et kattespecifik sygdom, som kan ramme alle vores katte. Dog er der naturligvis hjem som gør at faktorene gør, at de ofte bliver ramt af div. sygdomme.

Jeg tror, at mange flere har caliciudbrud, uden at ane hvad de egentlig har.
Jeg har for få år siden haft det “inde” på livet første gang, idet en af mine solgte killinger må have haft det, idet hun havde et ar på tungen, hvor “lamellerne” var væk (hvad er det nu de hedder?) en dyrlæge sagde det var Calici"eftervirkninger".

Hun er solgt til et sted med en anden kat, og havde ikke været syg af det - og som jeg sagde til ejeren, så aner jeg ikke om det er her fra eller den anden kat som har smittet killingen.
Anyway så benægter jeg ikke, at jeg kunne have det her i huset - for ja med så mange katte, så ville det jo næsten være utopi ikke at have det - men vi havde bare ingen syge katte, med de kliniske tegn.

Jeg oplever sjældent, at folk ved hvad de egentlig har i huset - og derfor bliver så dybt overrasket over, at Pellekattemand blive syg eks. efter et show - og uha den er blevet smittet på showet. Nej det tror jeg ofte ikke at den er - derimod så er dens immunforsvar blevet svækket, og derfor bryder det ud

PS. "Calici"udbrud har jeg oplevet på en kat, efter den var blevet vaccineret med Pure Vax vaccinen, 1 uge efter indgiften - føj han var dårlig. Men han kom sig jf. det jeg havde hørt var vigtigt - nemlig at behandle for sekundær infektioner, men FØJ han var fuldstændig hudløs i munden næsten. Stakkels dreng.

Hilsen Heidi

Æhm … jeg har altså præsteret, godt nok nogle år tilbage, men alligevel med en del års opdrættererfaring, at køre ud til dyrlægen for at få revaccineret et par store killinger.
Da han åbner munden på dem for at give dem sundhedstjekket, siger han så, at dem vil han da ikke vaccinere … de havde calici begge to :ups:
Tja … da han sagde det og jeg tænkte over det, havde de måske nok været lidt stille en dags tid, men ellers havde jeg intet opdaget, så hvis ikke jeg skulle have haft dem revaccineret, tror jeg slet ikke jeg ville have opdaget, at de var syge.

[QUOTE=Con Meo;89400]PS. "Calici"udbrud har jeg oplevet på en kat, efter den var blevet vaccineret med Pure Vax vaccinen, 1 uge efter indgiften - føj han var dårlig. Men han kom sig jf. det jeg havde hørt var vigtigt - nemlig at behandle for sekundær infektioner, men FØJ han var fuldstændig hudløs i munden næsten. Stakkels dreng.

Hilsen Heidi[/QUOTE]

Gad vide om det skyldes katten alligevel ville ha’ fået calici og på det tidspunkt den stod på dyrlægens bord var det ikke i synligt udbrud - så kommer vaccinen - bingo.

Jeg tror langt flere katte stifter bekendtskab med calici end vi tror og ved - de har bare et immunforsvar der klarer det så det går upåvirket for sig.

Tusind tak for jeres svar, de har været yderst fyldestgørende!

De har bestyrket min tro på at det er en sygdom der kan ramme alle racer, men at det ved mco af div. årsager kan gå hen og blive kronisk.

Tak igen!

Enig i det med mundhulen. Dvs at der er en forhøjet risiko for at sygdommen bliver kronisk hos MCO - ikke pga calici alene men pga mundhuleproblemerne som ofte er genetisk disponeret.

Jeg ville gerne se opdrættere selektere mere varsomt på MCO og mundhulesygdomme. Jeg har fx to MCO med de flotteste gebisser som mine dyrlæger til dato ahr set på MCO - det er en smule pinligt synes jeg, at racen har ry for dårlige tænder, når man kan få katte uden - alene fordi der er selekteret på sunde tænder.

Måske opdrættere burde selektere mere kritisk på tandsæt end nu. Det mener mine dyrlæger - og her taler jeg om den dyrlæge jeg har i Vinkel til specialsygdomme, min tidligere daglige dyrlæge i Viborg samt mine to nuværende daglige dyrlæger i Møldrup.

Så det ry ville jeg ønske flere ville gøre lidt mere ved. Det er trods alt synd for katten.

MVH Helle

[quote=Lis Dahlstrøm;89423]Gad vide om det skyldes katten alligevel ville ha’ fået calici og på det tidspunkt den stod på dyrlægens bord var det ikke i synligt udbrud - så kommer vaccinen - bingo.

Jeg tror langt flere katte stifter bekendtskab med calici end vi tror og ved - de har bare et immunforsvar der klarer det så det går upåvirket for sig.[/quote]

ja det var også min teori faktisk - men den ville dyrlægen faktisk ikke bekræfte, da jeg fortalte det til denne. Det var før set med denne vaccine, med det jeg kom med var svaret.
Katten havde hverken før eller efter udbrud - men min teori er stadig, at han må have været svækket i forvejen, og så får han vaccinen og så går det hele løs…

Det skal lige siges, at katten før har reageret med vaccine reaktion mod Felo Cell - og jeg undrers stadig over, at han så reagerede på Pure Vax med “caliciudbrud”. I foråret blev han igen vaccineret med Pure Vax incl. leukemien - og ingen reaktion her…og han døde endda 1½ måned senere af en stor lungetumor. Så der har hans immunforsvar jo ihvertfald også været noget svækket

Hilsen Heidi

Jeg har netop idag hørt, at der på LIFE (som det jo hedder nutildags) kører et forsøg med behandling af kronisk calici. Jeg fik samtidig at vide, at forsøget udelukkende involverer MCO’er og så er det store spørgsmål jo, om det er fordi der ses flere MCO’er med kronisk calici end andre racer eller om dyrlægerne på LIFE af en eller anden årsag generaliserer :?

Og nej - hvis nogen skulle tro det - jeg er bestemt ikke sarkastisk, faktisk ganske almindeligt undrende :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;89737]Jeg har netop idag hørt, at der på LIFE (som det jo hedder nutildags) kører et forsøg med behandling af kronisk calici. Jeg fik samtidig at vide, at forsøget udelukkende involverer MCO’er og så er det store spørgsmål jo, om det er fordi der ses flere MCO’er med kronisk calici end andre racer eller om dyrlægerne på LIFE af en eller anden årsag generaliserer :?

Og nej - hvis nogen skulle tro det - jeg er bestemt ikke sarkastisk, faktisk ganske almindeligt undrende :)[/QUOTE]

Jeg er ikke så ivrig med at sige, det opfattes i nogen tilfælde nærmest som personligt angreb, at jeg faktisk også hører (fra pålidelige kilder og dyrlæge) at MCO er hårdere angrebet på tandkødet end katte generelt. Så der er nok en årsag til præcis den race vælges. Om det er dårlig selektion i avlsmateriale, det ved jeg ikke

Hej Lis

den viden har jeg også fra flere fagdyrlæger, som er dygtige til katte - samt alm. dyrlæger…som smiler når jeg kommer med en birma med lidt rødt tandkød, og beklager min nød over, at jeg aldrig har set noget lign…så referer de altid til MCO’erne.
Jeg har også kenskab til flere MCOfolk, som har problemerne med tandkødet på deres mco’er

og det er jo bare vigtigt at vide, at det jo ikke behøver at have noget med calicien at gøre

god aften - HOV nat

Hilsen Heidi

Mht Maine Coons og calici/tandkød - så tror jeg flere faktorer spiller ind når man hører det ved dyrlægerne (det har jeg nemlig også selv hørt ved min egen suk).

MCO er en meget populær race, derfor bliver der også lavet en hel del killinger og solgt rigtig mange til kælekatte. Ergo ser dyrlægen flere Maine Cooner end feks burmesere.

Nogle linier må have problemer med det, for det stammer jo et sted fra, og nogle må så også undlade at selektere på det :slight_smile:

Men det sjove var at da jeg gik min dyrlæge på klingen, da vi talte om da i forbindelse med vi havde 5 Maine Coons til sundhedstjek (i øvrigt de fire renracede med 100 % flot tandkød og tænder :p), så viste det sig at hendes

“Vi ser mange Maine Cooner med rigtig dårligt tandkød”

… faktisk ikke galt renracede Maine Coons, men rigtig mange blandingskatte. De var generelt i sølle stand og ja mange af de folk der laver blandingskattene tror jeg ikke selektere på feks dårligt tandkød :stuck_out_tongue:

I øvrigt - er der beviser på at det rent faktisk er Calici der er årsagen til mundhule problemer hos Maine Coonen :? Det er nemlig ikke entydigt hvad jeg har hørt fra bla Stig Feldballe :slight_smile:

[QUOTE=Justice;90308]
“Vi ser mange Maine Cooner med rigtig dårligt tandkød”

… faktisk ikke galt renracede Maine Coons, men rigtig mange blandingskatte. De var generelt i sølle stand og ja mange af de folk der laver blandingskattene tror jeg ikke selektere på feks dårligt tandkød :stuck_out_tongue:

I øvrigt - er der beviser på at det rent faktisk er Calici der er årsagen til mundhule problemer hos Maine Coonen :? Det er nemlig ikke entydigt hvad jeg har hørt fra bla Stig Feldballe :)[/QUOTE]

Jeg er ret sikker på, at det netop er Stig, der har fortalt, at (i hvert fald næsten) samtlige af de MCO’er med dårligt tandkød han har testet for calici har været positive.
Og så håber jeg da de har været renracede, eftersom jeg kender flere af opdrætterne :smiley:

Men jeg tror du har helt ret hvad angår selektionen. Rigtig mange MCO’er - både blandinger og med stamtavle - bliver lavet fordi den “er simpelthen bare så smuk” og jeg synes “det vil være så hyggeligt med et kuld killinger”.
Seriøse opdrættere selekterer på mange forskellige ting - hyggeopdrætterne, som jeg vælger at kalde dem parrer oftest bare to katte sammen og så har man et kuld.

Sandsynligvis er problemet liniebestemt, men det kan umuligt kun være en enkelt linie det drejer sig om, når problemet er så omfattende og de opdrættere jeg kender er utrolig obs på det og selekterer meget på tænderne.

I øvrigt må jeg sige, at 90% af de katte jeg hører om, der får fjernet alle tænderne, er MCO’er …
Jeg kan ikke mindes en eneste aby, der har fået ryddet munden … udover de meget gamle af slagsen.

Når nu omkring 1/3-1/4 af alle stambogsførte killinger er MCO, er det så mærkeligt at det er en race, som oftest vælges til mange forsøg? Det er en del nemmere at finde andre tilfælge fordi der er mange mulige forsøgsindivider.

For at kunne lave en undersøgelse statistisk korrekt, skal mange tilfælde undersøges, og man skal forsøge at få forsøgsindividernes baggrund så ens som overhovedet muligt, da det så bliver nemmere at sammenligne resultatet.
Derfor bruger man gerne den samme race, da de har mere tilfælles i baggrunden end det er tilfældet på tværs af racerne. Og så er det da logisk at lave den med den største race.
Prøv for eks. at lave testen på sibirerne? For hver tilfælde vi finder kan man vente i årevis inden det næste tilfælde dukker op. Det kan man jo på ingen måde lave undersøgelser på.

Mit indtryk er ikke at maine cooner er hårdere ramt end så mange andre racer. Jeg har gået flere dyrlæger på klingen, og når det kommer til stykket er mange af dem der kommer ind med tandproblemer og som står opførte som maine coons, blandinger som aldrig har set skyggen af en maine coon.
Kattene blir hos dyrlægen oprettet som ejeren befaler, og hos min dyrlæge er der opført flere korthårs maine cooner.

For at dyrlægerne på nogen måde kan udstale sig om emnet er de nødt til at gøre op i ders kundedatabaser hvor mange af deres racekatte der er stambogsført. Derefter kan man lave en opgørelse over hvor mange problemer der er i de enkelte racer.

Desuden er det vel meget naturligt at vi hører så meget om lige problemer i maine coonerne. 25-33% af alle stambogsførte killinger er maine cooner, og 80% af de ikke stambogsførte killinger er “maine cooner”.
Min vurdering er at hos dyrlægerne er ca 50% af racekattene stambogsført (det passer ca hos min dyrlæge, men de har også mange opdrættere), hvilket betyder at over halvdelen af de katte de tilser, er maine cooner i den ene eller den anden form. Og så kan de selvfølgeligt også fortælle at maine coonerne er massivt repræsenteret når det kommer til tandkødsproblemer.

Jeg tror det er vigtigt at lave en saglig undersøgelser inden man tillægger nogle racer et eller andet. Der er så mange ukendte faktorer der kan spille ind, at bare fordi ens dyrlæge siger noget, så er det langt fra sikkert at det var korrekt.

Jeg var til dyrlæge i mandags med mine killinger. Inden havde dyrlægen vaccineret et kuld abyer, så da han fik mine legesyge killinger på bordet der spandt sig igennem livet kunne han ikke lade være med at fortælle om de her aby’er han lige havde vaccineret og som var vældigt sure og havde skreget og bidt efter ham.
Nu sidder jeg jo ikke og konkluderer at abyer er nogle hysteriske kræ og sidder og postulerer det på diverse fora fordi min dyrlæge tilfældigvis har haft den oplevelse. Sikke hurtigt alle racerne kunne få et dårligt ry.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;90324]Jeg er ret sikker på, at det netop er Stig, der har fortalt, at (i hvert fald næsten) samtlige af de MCO’er med dårligt tandkød han har testet for calici har været positive.
Og så håber jeg da de har været renracede, eftersom jeg kender flere af opdrætterne :D[/QUOTE]

Det er rigtigt - men i samme åndedrag har han også sagt, at rigtig mange katte, også uden dårligt tandkød er testet positiv for calici :tihi:

Det samme har jeg hørt ved Jens Ruhnau :slight_smile:

Hvis man vidste det “kun og bare” var calici, så tror jeg også man var nået længere i forskningen/behandlingen af det :stuck_out_tongue:

Personligt tror jeg sagtens at calici kan have med det at gøre - men der skal andre faktorer ind også - såsom dårligt imunforsvar, måske svært tandskifte osv osv … men det er bare min egen lille lomme-teori :ok: