Charlie er syg

Jeg var ved dyrlæge igår morges fordi Charlie blev bidt af en fremmed kat. Dyrlægen gav ham en sprøjte med et bredspekteret antibiotika, en indsprøjtning mod feber og en smertestillende indsprøjtning.

Charlie har spist hele tiden og drukket hele tiden, men desværre kaster han en del op igen.

Inden vi tog til dyrlæge havde han kastet op en gang, det var en hårbolle og vand/græs der kom op. Siden vi har været ved dyrlæge er endnu en hårbolle kommet op og to-tre gange er der kommet mad op.

Jeg har selvfølgelig ikke været så smart at jeg fik at vide hvilke præparater han har fået, men det finder jeg ud af senere når idag da jeg har en ny tid kl 16.30.

Mit spørgsmål er egentlig om i har oplevet den reaktion ovenpå antibiotika eller om det er en ren tilfældighed at det kommer netop nu. Her tænker jeg selvfølgelig på om han kan have forstoppelse, det tror jeg dog ikke da jeg har set afføring fra mere end en kat i kattebakken.

Antibiotika plejer at give dårlig mave, hvis maven overhovedet reagerer.
En sprøjte mod feberen? Er det ikke derfor, der gives antibiotika bl.a. for at slå feberen ned?
Smertestillende kan godt give kvalme og opkast, hvis han ikke kan tåle præparatet - injektion er den mest skånsomme måde at smertestille på.

God bedring til Charlie:trøste:

[QUOTE=birtheras;560486]Jeg var ved dyrlæge igår morges fordi Charlie blev bidt af en fremmed kat. Dyrlægen gav ham en sprøjte med et bredspekteret antibiotika, en indsprøjtning mod feber og en smertestillende indsprøjtning.

Charlie har spist hele tiden og drukket hele tiden, men desværre kaster han en del op igen.

Inden vi tog til dyrlæge havde han kastet op en gang, det var en hårbolle og vand/græs der kom op. Siden vi har været ved dyrlæge er endnu en hårbolle kommet op og to-tre gange er der kommet mad op.

Jeg har selvfølgelig ikke været så smart at jeg fik at vide hvilke præparater han har fået, men det finder jeg ud af senere når idag da jeg har en ny tid kl 16.30.

Mit spørgsmål er egentlig om i har oplevet den reaktion ovenpå antibiotika eller om det er en ren tilfældighed at det kommer netop nu. Her tænker jeg selvfølgelig på om han kan have forstoppelse, det tror jeg dog ikke da jeg har set afføring fra mere end en kat i kattebakken.[/QUOTE]

Øv Birthe hvordan kunne Charlie dog være så uheldig ?
De få gange jeg har givet en af mine katte pencilin har jeg altid brugt enten prokolin eller zoolac samtidig, for at holde balance i maven i orden. Hvis det ikke hjælper og han stadig kaster op, kan du sikkert få dyrlægen til at give noget kvalmestillende.

Åh nej da det lille pus :frowning:
Håber han snart kommer i bedring :wink:

Det var rigtig uheldigt at det kunne ske Alice. Den 7 sen eftermiddag ville Charlie ud. Jeg tog ham med ud og satte ham i snor. Skulle så selv på toilettet og gik fra ham i 5 min. Da jeg kom ud igen sad der en sort kat ved siden af ham som stak af da den så mig.

Jeg opdagede intet på det tidspunkt og først næste morgen da jeg ville frisere ham opdagede jeg at der var noget galt - han ømmede sig nemlig og da jeg fik kigget nærmere så jeg at der var et lille sår på siden af halsen og at området omkring var hævet.

Fik en tid med det samme og resten af historien kender i.

Katten har jeg aldrig set før - den var korthåret, helt sort med meget blank pels.

Vi var ved dyrlægen i lørdags med Merlin da han havde fået en lille byld ved haleroden. Han fik en indsprøjtning med et meget skrapt antibiotika samt en smertestillende indsprøjtning, og der var intet at mærke på ham. Det er ikke min oplevelse, at kattene bliver kvalme efter indsprøjning med antibiotika eller smertestillende. Men, som Alice er inde på, så kan der gives indsprøjtning mod kvalme. God bedring med Charlie.

Desværre har jeg ingen råd, men vil blot lige give jer en krammer i håbet om at han snart er frisk igen:klappekat:

Vil bare lige give et :kram: og ønske om god bedring til Charlie

Ja, det kan der, men den er meget ubehagelig for katten, det gør ondt på dem/svier meget at få det sprøjtet ind.

Jeg fik engang udleveret piller mod kvalme til Pretty …Kan ikke huske hvad de hedder, men det var nogle ret store nogen, som skulle deles i kvarte.

Anton fik på et tidspunkt en indspøjtning med kvalmestillende middel. Johan advarede mig om at han ville blive sur når han sprøjtede det ind fordi der er jordnøddeolie i og det svier åbenbart rigtig meget når det kommer ind under huden. Han havde ret, Anton blev sur/ked og jamrede sig godt. Men det virkede.

God bedring med Charlie :klappekat: :kram:

God bedring til Charlie :klappekat:
Hilsen Lisbeth

Dyrlægen (ikke samme som igår desværre) mente ikke at det kunne være medicinen som var den skyldige og mente at han evt. kunne have spist et eller andet dårligt mens han var ude der har påvirket maven. Han fik en indsprøjtning der liner maven og gør overgangen mellem mave og tarme lettere. Samtidig fik vi noget der hedder Emeprid i flydende form som han skal have morgen og aften de næste 4 dage. Derudover sagde han at jeg skulle undlade at give Charlie mad de næste 24 timer, men det protesterede jeg imod da jeg ikke mener det er sundt for ham. Charlie er af samme mening - han forlangte at få mad da vi kom hjem og den smule han fik er da også blevet nede.

Jeg tager den lige med min vanlige dyrlæge når vi skal derned igen, han er meget lettere at snakke med og mere modtagelig for at kunderne nødvendigvis ikke er total uvidende om deres dyr.

Jeg har et par gange fået Cerenia til mine katte, mod kvalme og opkast. Det har virket helt utroligt.

Tak for opdateringen Birthe, godt at høre at Charlie har appetit, det tager jeg som et godt tegn :slight_smile:

Kære Birthe.

Fortsat god bedring med Charlie.

Charlie har ikke kastet op siden vi kom hjem og han er allerede noget mere på dupperne end tidligere :thumbup:

Tak for alle jeres søde hilsner om god bedring :slight_smile:

Hvor er det dog en god nyhed :thumbup:

Et døgns faste på en voksen kat gør underværker. Katten skal naturligvis have adgang til vand