Charlies stand

Nogen herinde som har et bud på hvorfor Charlie har fået et tilbagefald med fedtet pels, tynd over ryggen og deller på maven?

Han var lige blevet så fin :argh:

Han er dog ikke lige så tynd og fedtet som da vi købte ham, men synes bare det er ærgerligt at han lige var blevet så fin og nu ser han igen lidt upasset ud… øv bøv. Vi har ikke skiftet foder og han har ikke fået andet end råt kød fra kylling og kalkun.

Han fik ormekur igår og får et bad iaften når ungerne er puttet…

Billeder fra vi fik ham og til nu… sidste billeder blev taget igår.
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?35185-Charlie-f�r-efter-billeder

Råt kød - er det med dertil egnede vitamin- og mineral-tilskud? Kød er jo ikke i sig selv fuldkost. Bare for at tjekke den del :slight_smile:

En anden ting jeg tænker er, at en kat har brug for fedt. Så hvis den kun får det rene kød fra kylling og kalkun, så er det jo ret fedtfattigt. Du bør i hvert fald nok sikre, at den får 5% fedt ud af en ‘våd’ kost (kød/vådfoder).

Ja Arion tørfoder.
Og udover det, har han kun fået råt kød fra kylling og kalkun.
Glemte at skrive før, at han også har fået meget lidt dåsemad, faktisk har han kun slikket lidt af sovsen i sig… han foretrækker sin tørfoder.

Arion er jo et fuldfoder i sig selv. Det kan ikke opveje skævhederne i rent kød, hvis du har givet meget af det.

[QUOTE=Lærke;759281]Nogen herinde som har et bud på hvorfor Charlie har fået et tilbagefald med fedtet pels, tynd over ryggen og deller på maven?
[/QUOTE]

Har han en forhistorie :?

Lærke har skrevet en del om ham - se bl.a. her. :slight_smile:

Finn, jeg synes bare det vil være rart med en kortfattet opsummering, når man spørger om forslag til at katten ser ud som den gør - så er man sikker på at få det hele med, fremfor at skulle lede en masse gamle tråde igennem :slight_smile:

Hvor længe siden er det I fik katten?
Hvor længe har den været fin i pels og kondition?
Hvilke forhold kommer den fra? Forældrene? Testet for fx HCM og HD (kan se det er en coon)?

At gætte ud fra, at den taber sig og får dårlig pels, vil højst være nogle sporadiske mere eller mindre kvalificerede gæt :slight_smile:

Der er faktisk ikke meget at fortælle. Andet end det der står i linket i mit startindlæg :slight_smile:

Vi fik ham tjekket hos min dyrlæge lige efter vi havde købt ham. Bad om at få ham tjekket for alt. Og der var ingen anmærkninger eller noget… sund og rask. Dog havde han orm hvilket dyrlægen mente kunne være grunden til hans stand mht at han var tynd over ryggen og havde deller på maven.
Og så skete der det at han blev sundere og sundere at se på for hver dag, hans pels blev hurtigt rigitg lækker, han tog på men dellerne på maven forsvandt (næsten helt)
Og så i løbet af de sidste par uger har han igen fået fedtet pels, blevet tynd over ryggen med hængedeller på maven… det er gået ret stærkt faktisk :frowning:

Hvis det ikke er orm, så ved jeg ikke hvad det kan være?

Han får sin foder og er ellers ret kræsen… så det er meget begrænset hvor meget råt kød han har spist. Han fortrækker sin tørkost. Ikke engang dåsemaden frister ham til mere end at slikke lidt sovs.

Blev bare lidt frustreret fordi der KUN er sket fremskridt og det var så synligt at han havde det godt :slight_smile: Og så pludselig sker der sådan noget… :frowning: æv…

Hvor gammel er han?
Hvor længe har I haft ham nu?
Hvor meget kender I til hans baggrund?
Og som jeg spurgte før, specielt til HCM og HD?
Fik I ham kun klinisk undersøgt eller var det med blodprøver osv?

Har han mulighed for at blive reinficeret med orm? Uanset hvad ville det da være oplagt at prøve en ormekur, men det kommer jo an på din dyrlæge.

Han har fået ormekur igen… så nu må vi se… Men forstår ikke hvis det skulle være orm, da alle katte fik ormekur samtidig med ham og alle har været inde lige siden…

Han fik taget blodprøver og blev tjekket for alt hvad der var relevant at tjekke for.

Han er halvandet års tid ca :slight_smile:

[QUOTE=Lærke;760497]Han har fået ormekur igen… så nu må vi se… Men forstår ikke hvis det skulle være orm, da alle katte fik ormekur samtidig med ham og alle har været inde lige siden…

Han fik taget blodprøver og blev tjekket for alt hvad der var relevant at tjekke for.

Han er halvandet års tid ca :)[/QUOTE]

Men ikke tjekket for HCM og HD?
Kender du forældrenes status på disse sygdomme?
Ja, jeg kan ikke lige huske, hvordan du har anskaffet ham, derfor mine spørgsmål :slight_smile:

Jo det føler jeg mig ret overbevist om at han også er blevet tjekket for.
Er det ik det man scanner for?

Jeg skal gerne indrømme at jeg ikke har sat mig så meget ind i sygdomme osv. jeg har betalt mig fra det og tror så på at dyrlægen tjekker hvad tjekkes kan.

Ifølge avler er der ingen arvelige sygdomme.
Det skal siges at jeg fik Charlie i den stand og at avler ophørte som avler grundet nogle ting jeg ikke vil skrive her. Synes ikke jeg vil udleverer hende.
Men jeg stoler på det hun har fortalt mig…

Man scanner for HCM - men det er kun få dyrlæger, der kan foretage den scanning.
HD ser man ved røntgen.

Naturligvis skal du ikke udlevere opdrætter - men uanset om der ligger noget hos forældrene, betyder det ikke at det ikke kan forekomme alligevel - det giver blot lavere sandsynlighed.

Jeg har ikke andre bud end at få undersøgt ham grundigt - både med blodprøve og evt ovennævnte sygdomme og se om der skulle vise sig noget.
Det er i hvert fald ikke normalt, at så ung en kat pludselig taber sig, bliver mat i pelsen osv.

Blodprøve der undersøger nyreværdierne, og evt. for sukkersyge kunne også være en mulighed… Vægttab evt. spisevægring og mat/tottet pels er f.eks. tegn på nyresvigt…

Hmm… ku godt være jeg lige skulle få en snak med dyrlægen om flere prøver/undersøgelser.
Nej det er nemlig ikke normalt… jeg har altid haft katte og set mange katte med orm, men sgu ik at de bliver så fedtede i pelsen og taber sig så hurtigt… det er jo inden for få uger det er gået nedaf igen…

Nå, men prøver at snakke med dem imorgen.

Hvor meget har han tabt sig og siden hvornår?

“Dellerne” på maven er der nu hele tiden. Du lægger bare ikke så meget mærke til dem, når de er fyldt ud - nok derfor, de også bliver kaldt “madpakken”.
Den ændrede pelskvalitet kan skyldes ændret temperatur og luftfugtighed i huset, men vægttabet selvfølgelig ikke.

Har du fået hans tænder og mund undersøgt grundigt for nylig? Har han ondt dér, spiser han kun nødtørftigt.
Jeg ville få det undersøgt samtidig med blodundersøgelsen.

Held og lykke med ham!

Tak for input mega :slight_smile:

Jep tænderne er tjekket. Han spiser kun sin tørfoder så hvis han havde haft ondt ville han vel fortrække vådfoder?
Han har været kræsen hele tiden…

Mht det andet med dellerne så giver det jo faktisk rigitg god mening det du skriver med at de jo mærkes tydeligere nu hvor han har tabt sig - LOGIK.
Tak fordi du lige påpegede det :slight_smile:

Ved faktisk ik hvor meget han har tabt sig, men han er helt tynd over ryggen som han var da vi fik ham… :frowning:
Jeg vil lige få ham vejet hos dyrlægen så kan vi sammenligne med sidst :slight_smile:

Ikke nødvendigvis. Mange katte fortsætter med tørfoder, på trods af dårlige tænder.
Men tænderne er vel tjekket i forbindelse med første dyrlægebesøg, som du beskriver.
Hvor længe er det siden?