Chili er officielt sukkersygekat :(

Chili er særligt glad for fjerpinde og DaBird - så når hun ikke rører sig så meget, er det også min skyld :disappointed: Der skal jo lissom være en i den anden ende til at aktivere fjerpinden …

Det vil jeg helt sikkert huske på! Jeg vil prøve uden først, men hvis det ikke virker, hvis Chili ikke taber sig, eller hvis Asani æder det hele, må jeg jo prøve noget andet.

Ja, min leger også helst hvis jeg deltager, og det er bare ikke altid jeg har tid eller overskud. En del af Astas overvægt kan nok tilskrives det samme. Hun er til gengæld tæt på normal vægt nu.

Bare i orden. Du er også velkommen til at låne en senere hen, bare for at tjekke om Chili kan vænne sig til den. For mine var det en tilvænning fordi de larmer lidt og katten skal have hovedet ind under bøjlen for at spise, men de endte med at bruge dem flittigt.

1 Synes om

Virbac er heldigvis godkendt. Men mængden snakker vi ikke om! Dvs. det gør Chili så, og hun fortæller, at hun slet ikke får nok. At hun sulter. At hun godt lige kan rage et par blomster ned, hvis jeg ikke hører efter! Og at jeg godt kan glemme at give hende mere vådfoder :never::knotten:

2 Synes om

Jeg prøvede også Virbacs nye HPM dyrlægefoder til nyrekatte. Frede synes det var et stort hit! For en gangs skyld noget dyrlæge foder der går op i at protein-mængden godt må være lidt højere end i de gængse dyrlægefodertyper. Gør det samme sig gældende for foderet til sukkersygekatte?

Ingrid, gider hun løbe efter foderet hvis du kaster det hen af gulvet? Det brugte jeg til Honey om vinteren for at få ham til at bevæge sig noget mere. Men han syntes så også det var sjovt at løbe efter og havde en fest ud af det.

3 Synes om

Nu har jeg smidt posen væk, men jeg mener at kunne huske, at der er 40 % protein, hvoraf det meste er animalsk. Nå ja, det står faktisk på siden, jeg linker til ovenfor: 44 % protein, heraf 96 % animalsk, og 20 % kulhydrat.

Når jeg træner med Asani, får Chili også en lille smule. Hun er for let at distrahere til, at jeg kan træne hende, så i stedet kaster jeg det til hende. Det løber hun gerne efter. Desuden får hun en lille tørret fisk med tørret kyllingekød, som hun kan få til at suse af sted hen over parketgulvet og gerne leger med først. Så hun vil gerne løbe efter mad.

Jeg tænker bare, der skal mere til, hvis det virkelig skal nytte noget. Selvfølgelig er alt bedre end ingenting, men jeg skal nok have det sat lidt mere i systemt.

Man skal jo starte et sted som du skriver. Og de er ikke altid overbevidst om at det vi synes er godt også er noget de synes er godt :wink:

1 Synes om

Nu er jeg helt bekymret for Chili. I morges kom hun op i sengen og lå under dynen og blev nusset :uha:

Det tror jeg ikke, hun har gjort siden hun var killing - hvis hun endda gjorde det dengang :smile:

Men det er jo nok desværre ikke et udslag af, at det nye foder og de begrænsede mængder får hende til at føle sig bedre tilpas. Det har nok ikke den effekt i løbet af to dage :slight_smile:

2 Synes om

Og nu er jeg blevet lidt bekymret for hende. Hun spiser næsten ingenting, og jeg synes egentlig, hun virker lidt trist. Selv om det så sådan ud lige i begyndelsen, tror jeg desværre ikke, hun kan lide det Virbac-foder :frowning: Heller ikke Asani. Asani kan bare spise vådfoder, men det gør Chili jo heller ikke rigtigt. Og har aldrig gjort det, så det er ikke noget nyt.

Derfor synes jeg, det vigtigt, hun kan lide det tørfoder, hun får. Jeg har stadigvæk to poser Purizon, som jeg overvejer at blande i Virbac-foderet. Hvis jeg har forstået beregningsmetoden korrekt, er der faktisk mindre kulhydrat (18-19 %) i Purizon, end der er i Virbac.

Til gengæld er der 9 % mere fedt i Purizon end i Virbac. Det ved jeg jo, at dyrlægen nok ville opponere mod, når hun skal tabe sig. Men handler det ikke mere om dosering? Ellers må hun bare tabe sig langsommere, for hun skal ikke være trist og sulten :frowning:

@galath, jeg har lige prøvet at regne på kulhydratindholdet i de to fodertyper du har efter følgende formel:
% kulhydrat = tørstof - protein - fedt - aske - fiber (det er ikke altid fiber er angivet i foderanalysen, så regner man den ikke med). Tager udgangspunkt i 100 g tørstof

Virbac 25,5 % kulhydrat
Purizon (kylling) 15,7 % kulhydrat

Så jo, der er væsentigt mindre kulhydrat i purizon, kylling sammenlignet med Virbac foderet.

Men som du selv er inde på så er det samlede energi-indhold i purizon noget højere, omend jeg ikke helt kan lure om zooplus’s angivelse af kalorier er pr. 1000 g hvor Virbac angiver det i pr. 100 g. Så jo, det burde i teorien kunne løses ved at der regnes på hvor meget foder Chili så skal have af purizon for at hun får den samme mængde energi med purizon i foderskålen i stedet for diabetes foderet.

Der er en stor mængde fiber i foderet fra Virbac, og det bør i teorien mætte, uden at der kommer energi fra det. Purizon kører så med den højere mængde fedt, men fedt virker jo også mættende. Måske kan du over tid få hende over på det rene Virbac foder hvis du laver en blandings overgang.

Det duer jo heller ikke at hun holder op med at spise, for så får hun måske bare en fedtlever i stedet for. Det er jo også noget skidt.

2 Synes om

Tusind tak for beregningen :tak:

Jeg kan godt se, der er en del flere fibre i Virbac. Uden at have tjekket det troede jeg, det også var tilfældet Purizon med alle de kartofler og assorterede grøntsager og psyllium, der er i. Men sølle 1,8 % er jo ikke meget.

Det overrasker mig også, at der er 25 % kulhydrat i Virbac, når de selv skriver 20 :thinking:

Hvis jeg fodrer Chili efter det, som dyrlægen har fastsat som idealvægten, skal hun have 50-70 gram. Hun har jo tabt sig på Purizon, selv om det langt fra er nok. Men det er jo mest min skyld, vil jeg antage - fordi jeg ikke har været konsekvent nok. Så jeg tror godt, det kan virke. Og i det mindste må det være en fordel, at kulhydratindholdet er lavere.

Jeg har ikke tid til at lave en blanding her til morgen, men de har fået lidt Virbac først og så lidt Purizon. Der er ingen tvivl om, hvad de foretrækker :slight_smile: Men det kan jo godt være, jeg kan ende med at få dem omvendt, hvis jeg skifter rigtig, rigtig langsomt over.

Jeg skal bestille mere foder på Zooplus og opdager, at Orijen har en ny variant, der hedder Fit & Trim. Jeg synes, den ser godt ud, baseret på diverse diskussioner - både om glykæmisk indeks og kornfrit. Det er nemlig ikke bare kornfrit, men også kartoffelfrit :wink: Og i det hele taget med ikke så mange planter.

Der er kun 15 % kulhydrat i, og det er jo bedre end Virbac. Desuden er der også en del fiber i, og fedtprocenten er lavere end i Purizon (som også er bedre end Virbac, når det gælder kulhydrat, men som har mere fedt og mindre fiber).

Det er vildt dyrt, men det er Virbac jo også. Hvad tænker I om det, jer der kan afkode ingredienslister og sammensætning?

Når jeg overvejer det, er det jo, fordi de ikke er så vilde med Virbac. Så det måske var værd at prøve det, hvis det ser okay ud.

Jeg fik øje på samme variant for nylig, og tænker at den kan være god at prøve for Chili :wink:

1 Synes om

Tak, så har jeg ikke helt misforstået det :wink:

Nu har jeg bestilt en pose - så må vi se, om de kan lide det.

5 Synes om

@galath Hvordan går det med Chili?

1 Synes om

Tak, fordi du spørger, Louise :slight_smile:

Jeg synes, det går fint med hende. Forstået på den måde, at jeg kan se, at hun har tabt sig. Det er jo det eneste, jeg rigtig kan monitorere. Jeg har ikke vejet hende, så jeg ved ikke, hvor meget hun har tabt sig, men der er dukket en synlig, indsnævret talje op på hende. Bare sådan, så man kan ane, at der sker noget. Hun har selvfølgelig ikke tabt sig flere kilo allerede.

Jeg kan også se, at hun ikke har tisset ved siden af bakken, men jeg er mindre sikker på, at det er et tegn på fremgang. Det kan også bare skyldes, at der ikke ligger en måtte foran bakken lige nu. Der skal være et eller andet, hun kan tisse på, før hun gør det, og jeg har ikke fået købt en ny, siden sidste gang hun gjorde det.

Om hendes blodværdier er faldet, ved jeg jo ikke. Jeg har da overvejet, om jeg skal få hende testet igen, men så længe hun virker glad og tilpas og taber sig, som hun skal, tænker jeg, at det ikke er nødvendigt lige nu og her.

9 Synes om

Nu har jeg læst din tråd, kan se at du også har dit at se til. :heart_eyes: dejligt det går bedre med Chili. :blush:

Det er nu ikke så slemt. Chilis almentilstand er i det mindste ikke umiddelbart påvirket af det. Hun spiser og jagter Asani og er generelt fræk og belastende. Så det er jo slet ikke som med Frida. Chili er så også kun 5 år, så det gør nok også en forskel :slight_smile:

4 Synes om

I de seneste dage har jeg lagt mærke til, at Chili lige for øjeblikket har den smukkeste pels, jeg kan huske, hun har haft. Kan det mon virkelig være, fordi hun har tabt sig så meget, at hun har nemmere ved at komme til at holde den pæn?

Det er især på den nederste del af ryggen nede ved halen, jeg har lagt mærke til, at den er i fin stand. Den plejer ellers at være lidt kedelig og fedtet. Den slags “bivirkninger” af projekt “Chilii-skal-tabe-sig” er jo velkomne.

Men jeg kan ind imellem blive lidt bange for, at hun taber sig for hurtigt. Dyrlægen sagde, at hun ikke skulle tabe sig en hel masse på kort tid, men jeg fandt vist ikke helt ud af hvorfor. Jeg tænkte nok bare, at det sikkert alligevel ikke ville blive relevant.

Hun ser dog ud til at befinde sig fint, og hvis hun sultede, mon så ikke jeg ville høre om det?

1 Synes om

der er jo talgkirtler ved haleroden…dem der kan give fedthale …måske talg produktionen er sat lidt ned pga andet foder

1 Synes om

Siggas pels er pænere, når hun er velbehandlet. Så måske er det et lille tegn om, at hendes værdier er bedre :kryds:

3 Synes om