Chip?

Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal chippe Milo.

Han er sort jo og jeg kan se, at øremærkerne forsvinder - ofte - ved de mørke misser med alderen.

Skal jeg give ham en dobbelt sikring? dvs både mærke og chip?

Hvad synes I?

Hvis du er itvivl så gør begge dele. En huskat bør efter min mening øretatoveres.

Tror også du er bedre stillet, hvis du dobbeltsikre- jeg er nemlig stadig lidt i tvivl om, hvor mange folk, der tjekker efter chip hos en kat- men øremærket kan de jo se, at der er noget også selvom det måske ikke kan tydes.

Anyway- Panda er 5 år og man kan godt læse hendes øretatoo endnu, men det er selvfølgelig ikke helt så nemt, som på Filur, der har næsten hvide ører.

På Saga var hendes øremærke tydeligt at læse helt frem til hun blev aflivet… hun var sort og blev tatoveret med grøn farve - om det havde betydning aner jeg ikke! Tror det dog ikke… Namacoola var vildtfarvet også også tatoveret med grøn - det så rædsomt ud og blev med tiden ulæseligt…
Idag ville jeg vælge at gå med livrem og seler… både chip og tattoo.
Har det faktisk ikke særligt godt med at Leo kun er chippet, men vil på den anden side heller ikke lægge hende i narkose kun for en tatovering… men bliver narkose nogensinde nødvendigt af andre årsager, ja så bliver hun tatoveret i samme omgang!
Vi bor i et område med bla tre meget store havefoeninger, hvor Kattens Værn de snere år har arbejdet sammen med beboere omkring oplysning og genudsætning… Derfor ved de fleste her “alt” om øremærkning, mens at chip stadig kun er noget hunde får :slight_smile:
Så… allerhelst livrem og seler…

Jeg ville gøre begge dele.

Zilaz er øremærket og det kan bare ikke ses, ikke endgang hvis der var tatoveret et x for at han var chippet ville kunne ses. Zilaz bliver chippet når han skal vaccineres.

Jeg ville til hver en tid dobbet sikre katten!

Alle mine dyr er Chippet og et par af dem også øremærket. Huskatte (og Europé) vil også både blive øremærket og chippet - grunden er at mange alm. mennesker ikke ved at katte chippes og derfor er et øremærke også nødvendigt.

Orientalerne er jeg stoppet med at øremærke (med mindre killingekøber gerne vil have det), både fordi det altså ikke er specielt kønt, men også fordi at langt de fleste mennesker vil studse over sådan en “mager kat, med kæmpe ører” og derfor normalt vil reagere.

Jeg ville chippe ham også :slight_smile:

/Mette

[quote=lenschow;212932]Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal chippe Milo.

Han er sort jo og jeg kan se, at øremærkerne forsvinder - ofte - ved de mørke misser med alderen.

Skal jeg give ham en dobbelt sikring? dvs både mærke og chip?

Hvad synes I?[/quote]

Mine har også halsbånd på med tlf.nr. og adresse :slight_smile:

Halsbånd er jeg imod på en mis:-) Det skyldes bitre erfaringer med afrevne forben og deslige grumme oplevelser…

Men han får simpelthen en af hver - Malik får bare en mærkning, for han ert en blegfis jo:-)

Tusind tak for gode svar.

MVH

[quote=lenschow;212932]Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal chippe Milo.

Han er sort jo og jeg kan se, at øremærkerne forsvinder - ofte - ved de mørke misser med alderen.

Skal jeg give ham en dobbelt sikring? dvs både mærke og chip?

Hvad synes I?[/quote]

Jeg synes du skal gøre begge dele, så er du sikker.

Min gamle sorte mis var øretatoveret med blå farve, som holdt godt hele hendes levetid. Problemet med hende var, at hendes ører ikke var fantastisk store og havde mange hår, så det var lidt besværligt at tyde mærket.
Til gengæld fik hun hvide hår på bagsiden af ørene, hvor hun var mærket. Med MEGET god vilje (og hvis du vidste, hvad der stod) kunne det læses på den måde :slight_smile:

Heldigvis fik vi aldrig brug for det.

[quote=lenschow;213157]Halsbånd er jeg imod på en mis:-) Det skyldes bitre erfaringer med afrevne forben og deslige grumme oplevelser…

Men han får simpelthen en af hver - Malik får bare en mærkning, for han ert en blegfis jo:-)

Tusind tak for gode svar.

De er jo af elastik - så hænger de “fast” så går halsbåndet op.
Det må være i meget gamle dage…den slags kunne ske…Helle…:S

Jeg har utrolig god erfaring med halsbånd.
De kommer tit hjem uden - og så er det et nyt på.
Her ude på landet - tæller det mest, hvis de har halsbånd på.
Men mine er også chippet - selvom jeg ikke har den store fidus til det.

Jeg tror ikke, at der er så mange, som undersøger det.

Men mine er også chippet - selvom jeg ikke har den store fidus til det.

Jeg tror ikke, at der er så mange, som undersøger det.[/quote]

Jeg ved at flere af dyrlægerne her i området ville ønske at der var flere der chippede deres katte. Ofte er øremærkningen totalt ulæselig og de må opgive at underrette evt. ejere om at deres dyr er fundet. Min dyrlæge har ofte sagt, “nu har jeg igen fået en kat ind, åhh hvor jeg håber den er chippet”.:slight_smile:

Dyrlægerne vil jo gerne hjælpe med at aflæse chippene, så hvorfor ikke gå med livrem og seler:?

Her chipper vi “kun” af 2 årsager, 1 der er ingen der er i tvivl om at kattene ikke er vildkatte, selv ikke katte kyndige kan godt se at der er racekatte. 2 jeg har nu hørt en del gange at der er kommenteret af dommerne på udstillingerne at det ikke er pænt med øremærking og at de ikke kunne se bort fra denne “skønheds fejl”.:uha:

MVh Majbritt

Vi har valgt at få øretatoveret alle vores katte, for løber en af dem væk, så kan alle se, at den hører til et sted. Hvis de kun var chippede, skulle de først indleveres. Olav er “dobbeltsikret”, da han tatovering næsten er ulæselig.

Mht. dommernes kommentarer om, at øremærkning ikke er pænt, så er Bugatti øretatoveret i begge ører, og han er blevet BIS på 2 ud af 2 udstillinger. Så nogen dommere kan åbenbart godt leve med det :slight_smile:

Bugatti bliver i øvrigt “dobbeltsikret” på fredag, da han skal med til udstilling i Tyskland i august. Reglerne kræver det godt nok først fra 2011, men nu hvor vi alligevel skal have ham vaccineret mod rabies, så tager vi en chipning med.

Summa summarum: Jeg foretrækker til enhver tid øretatovering. Så kan man altid chippe senere, hvis det skulle blive nødvendigt. Jeg ville ikke være tryg ved en chip alene.

/Flemming

Mine katte er af gode grunde chippet i forvejen, men når de neutraliseres bliver de også øremærket. Idag hvor det hos mange dyrlæger er kutyme at det tatoveres istedet for mærkes med tang bliver tallene også meget mere tydelige og læselige.
Marina

Jeg har snakket med dr. dyr og begge får en øremærkning - også kan den nye ejer senere vælge at chippe hvis mærket bliver ulæseligt.

Dette var løsningen nu, for den var billigst - men når jeg selv får misser, så vil jeg nøje overveje hvordan jeg vil gøre det.

Øremærker er ved at være passé, synes jeg.

Jeg syntes lige det bør høre sig hjemme at udover en del forskelle så er der èn der vægter meget tung.
FÅR ejeren ikke katten registreret OG…der ER staidg mange dyrlæger der ikke automatisk lægger de dyr de mærker i registret…så er en kat der er chip’et ikke til at finde igen, hvor imod en kat der erøremærket da viser bogstaverne for det første hvilket år den er mærket, og hvilken dyrlæge og så kan man faktisk finde katten igen hvis den dyrlæge vil hjælpe.
“Min” Simba 9 blev fundet fordi man kunne læse de første bogstaver for fjolserne der end ikke ville have ham tilbage efter de var fundet, havde jo ikke lagt ham i registret, for dyrlægen blev fundet og han kunne kigge sine journaler igennem og se, han det år havde kastreret 3 hankatte der kunne være tale om, og så var det jo ikke andet for end fatte røret.
En chip er udelukkende en række tal…så vidt jeg husker 15 og intet andet hvis ejeren eller ens dyrlæge ikke lægger missetatten i registret.
For mig er det en meget væsenlig forskel og det gør at i hvert tilfælde bliver alle hittemisserne øremærket…mine egne opdrættede mislinger bliver det også med mindre ejer ønsker chip, MEN nu har jeg så også en dyrlæge der sørger for registreringsarbejdet :ok:

Jeg regner med at få mine to piger der er øremærket chippet når vi har det årlige tjek til september - nu kommer vi jo til oktober ned at bo i grundniveau og får (indhegnet) have = meget større risiko…

[QUOTE=lenschow;214957]

Øremærker er ved at være passé, synes jeg.[/QUOTE]

Er de nu også det:?
Hvis man finder en kat og vil forsøge at kontakte ejeren, er det alt andet lige nemmere at læse et øremærke end at skulle kontakte en dyrlæge for at få chippen læst:confused:

Ved hjælp af øremærket kan man faktisk finde frem til ejeren (uanset om øremærket er registreret i registrene eller ej):ok:, da øremærket er en kode, der henviser til 1) året, katten blev øremærket (første bogstav, som er ens for alle dyrlæger, og som skiftes hvert år), 2) hvilken dyrlæge/praksis, der udførte øremærkningen (to bogstaver, som er unikke for hver dyrlæge/praksis), og 3) hvilket nummer øremærkning i rækken den kat var det år hos den dyrlæge (de tre tal) - hvis dyrlægen så registrerer kattens øremærke i kattens journal, så burde dyrlægen nemt kunne finde frem til ejeren via kattens øremærke:lys-ide:
Det system findes ikke med microchippen:thumbdown: - det er bare en lang kode med tal, som kun har værdi, hvis ejeren registrerer katten i alle registre. Dyrlægen, der chipper katten, registrerer chipnummeret i kattens journal - men der er ikke noget system i chipnumrene, der kan spores, med mindre ejeren registrerer chipnummeret i alle katteregistre:thumbdown:

Opdrættere i FIFe skal ID deres avlskatte - her vælger de fleste microchippen, da de ikke vil lægge katten i fuld narkose kun for at ID den. Ved kattens neutralisation bliver den så ofte øretatoveret også, da det er den sikreste måde at få katten tilbage på, hvis der skulle ske noget med den.

Vi har kun indekat så jeg har valgt øremærkning for en sikkerhedsskyld.
Hvis den gik frit ville den ha begge dele.

Zilaz er øremærket, og ikke så meget som et C eler X kan læses i hans øre, og han er ikke chippet, så hvis nogen fandt ham og tog ham til dyrlægen for at få ham han skannet, ja så er han allemands eje, så han får chip når han skal vaccineret i September.

Jeg går mere og mere ind fir Chip, for ørermærker kan enteten ikke ses eller er ulæseligt, og så er de jo intet værd.

Camilla: Jeg mener det mest på den måde, at man dælme ikke kan se mærket i mørke dyr.
For blot at tage mine nogle af egne:

Tara er blå - hende kan man se det ved, men Nokies er helt væk - han er sortsmoke. Dvs at slipper han ud er han uden mærke og folk kunne aldrig finde mig.

Pengene givet til Nanoqs mærke kunne derfor lige så godt være smidt ud med affaldet…