Chipmærkning

[QUOTE=Gry Gressbakken;94085]Altså min willow er jo lejlihedskat og har ikke mulighed for have osv - han er også øremærket.

Synes i derude at man bør både øremærke og chippe? Hvad koster en chipning egentlig?[/QUOTE]

Jeg synes det er unødvendigt at chippe, hvis katten er øremærket (men er den kun chippet, synes jeg man bør mærke).

Er det dyrere?

Maggie er skam også indekat:-) Men indtil nu har det lille skravl været gået med mig ud i laden og fyre TRE GANGE! UDEN at jeg opdager det vel at mærke!

At hun er kulsort gør hende ikke nemmere at opdage i en mørk lade

Men hun går med ind igen og så slår mit hjerte lige 1 million slag over når jeg ser hende stå der og sige Heeeej Ven!

Derfor er jeg helt paranoia nu, når jeg åbner døren:-)

[QUOTE=lenschow;94102]Er det dyrere?
[/QUOTE]

Ja …
Medmindre du skal have lagt katten i narkose kun for øremærkningen.
Men får man det gjort samtidig med neutraliseringen koster øremærkning dog ikke særlig meget.

Men stadig - hun slipper for narkosen… det er pengene værd!

:wink:

For hunde har vi givet 800 kr. for en chipmærkning + vaccine og registrering. Ved hvalpe har vi givet 500 kr. pr. hvalp- mængderabat- det var også incl. vaccine + registrering.
Prisen for en kat ligger vel lidt under, hvis man siger minus vaccinen ?

Katte kan man jo også nøjes med, at registrere hos Inges kattehjem, hvor det er gratis. Det er vores så, indtil de måske engang kan blive enige om, at slå registrene sammen- det lykkedes jo åbenbart ikke sidste gang…

Leopold og Otto er chipmærket.
Leopold fordi han har sådan nogen fine ører og jeg ikke synes der skulle stemples i dem.
Otto fordi han var så gammel som han er, skulle han ikke i narkose kun for det, så han blev chip mærket også. Otto sagde ikke en lyd, tror ikke han opdagede det, for dyrlægen stod og nussede med ham og så skød han uden mis opdagede det.
Knus Eiln

[quote=Bamse;94050]

Bamse er ikke chippet eller øremørket fordi han kun indekat og så er jeg en smule snobbet for jeg synes helt ærligt ikke det er pænt med de tal i ørene.[/quote]

Næ, måske det ikke er pænt, men hvis det nu er det der sikrer, at din kat kommer hjem igen hvis den forsvinder ;-))

Det er verdens dårligste undskyldning, at dyrene ikke er mærkede fordi de er indekatte…mange indekatte slipper altså ud ved uheld nogen gange.

Prøv en gang at kigge i eks. efterlysningerne på DB…“katten har aldrig været ude før…den er ikke mærket fordi det er en indekat”, det går igen i så mange annoncer…

Og hvis sådan en kat findes/indfanges kan den ske at blive afleveret på et internat og finde en ny ejer (hvis den er heldig)
Men hvis det er en sky og bange kat (hvad især indekatte der slipper ud er) , der måske klarer sig en tid og derfor ser forsømt ud, så kommer den måske bare til at indgå statistikkerne over indfangede, aflivede herreløse katte…

Hvis den evt. bliver kørt over og fundet død, er der slet ingen mulighed for ejeren får besked…det er der dog en chance for såfremt katten er mærket, at den findes af nogen der ulejliger sig med at tjekke og give besked…

Og juridisk set er du slet ikke ejer af din kat, medmindre den er mærket, så det kan bevises, at den har et tilhørsforhold.

Og ja, det er et lille indgreb at chippe en kat. Jeg synes så ikke det er den bedste mærkningsmetode, men dog bedre end ingenting…

Men på en kat som ser speciel ud er det en fin metode:-)

Jeg vil aldrig føle mig sikker på det bliver tjekket.
Ligger katten i vejkanten, er det de færreste forbipasserende, der har en scanner ved hånden, hvorimod rigtig mange mennesker kan finde på lige at tjekke øremærket.

Ja helt enig:-) Det var en lille spøg:-)

Hvis hun skal i narkose en gang så får jeg det simpelthen lige gjort… men jeg starter med en chip på hende, for hendes lille krop har været nok igennem nu de seneste måneder…

MVH

Alle vores katte er øremærkede, men Olav er også chippet, da hans øremærkning er ret utydelig.

Ja, det er en ret stor kanyle, som chippen bliver skudt ind med, men det er overstået på et par sekunder, Olav gav ikke et kny fra sig overhovedet. Man kan godt mærke chippen under huden, men jeg har hørt, at den kan “vandre” i kroppen, så det er ikke altid, den sidder lige der, hvor den blev skudt ind.

Jeg ville heller aldrig lade være med at mærke en kat eller kun lade den chippe af nøjagtig samme grunde, som Vivi og Felis nævner. Men på den anden side, kan jeg godt forstå, at du ikke vil få hende puttet i narkose med det samme, og så er chipning jo trods alt bedre end ingen mærkning.

Diegos chip sidder på halsen og Jakos sidder mellem skulderbladene. Jeg kan nemt mærke Diegos når vi sådan ligger og nusser. Jakos mærke jeg aldrig.
Jako fik jeg selv chippet da han ikke var mærket fra opdrætter af. Det var en ret nemt og hurtigt procedure. Virkede til at det gjorde lidt mere ondt end vaccinationen, men ikke meget.

Alle jer der snakker om at både chip og øretattovering - hvad gør I der ang. udstillingskatte?
Jeg ville foriøvrigt også gerne chipmærke en tattoveret kat. Mange tattoveringer bliver jo ofte lidt ulæselig med årene. Jeg er blevet ringet op et par gange af folk der evt. havde fundet min kat :slight_smile: Men de sad så og gloede på mig, så det var øretattoveringen der ikke var læselig :slight_smile: Og det er jo ærgeligt for Kan være at folk der gør sådan noget også lige tager dem forbi en dyrlæge som har en chip aflæser

[quote=Felis;94168]Næ, måske det ikke er pænt, men hvis det nu er det der sikrer, at din kat kommer hjem igen hvis den forsvinder ;-))

Det er verdens dårligste undskyldning, at dyrene ikke er mærkede fordi de er indekatte…mange indekatte slipper altså ud ved uheld nogen gange.

Prøv en gang at kigge i eks. efterlysningerne på DB…“katten har aldrig været ude før…den er ikke mærket fordi det er en indekat”, det går igen i så mange annoncer…

Og hvis sådan en kat findes/indfanges kan den ske at blive afleveret på et internat og finde en ny ejer (hvis den er heldig)
Men hvis det er en sky og bange kat (hvad især indekatte der slipper ud er) , der måske klarer sig en tid og derfor ser forsømt ud, så kommer den måske bare til at indgå statistikkerne over indfangede, aflivede herreløse katte…

Hvis den evt. bliver kørt over og fundet død, er der slet ingen mulighed for ejeren får besked…det er der dog en chance for såfremt katten er mærket, at den findes af nogen der ulejliger sig med at tjekke og give besked…

Og juridisk set er du slet ikke ejer af din kat, medmindre den er mærket, så det kan bevises, at den har et tilhørsforhold.

Og ja, det er et lille indgreb at chippe en kat. Jeg synes så ikke det er den bedste mærkningsmetode, men dog bedre end ingenting…[/quote]

er helt enig i at katten skal være mærket på en eller anden måde,alle mine er chippet,men kan forstå mange også øremærker,er det ikke lidt dobbelt konfekt,og som andre siger,syntes jeg også at øremærker er ekstremt grimme(selvom de er der for en grund):):):?

Jeg gentager lige mig selv:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;94208]Jeg vil aldrig føle mig sikker på det bliver tjekket.
Ligger katten i vejkanten, er det de færreste forbipasserende, der har en scanner ved hånden, hvorimod rigtig mange mennesker kan finde på lige at tjekke øremærket.[/QUOTE]

ja det rigtigt,kan også godt være det er,fordi jeg netop afskyr de grimme øremærker,at jeg tænker sådan,men du har ret,alle har jo ikke en scanner på sig,men aaaaaaaaaaaaaaaargh stod det til mig,så fik alle udleveret sådan en-høhø-høhø-høhø(sorry var lige en hjerneblødning)

Jeg ville nøjes med at chippe min kat, da vi var hos dyrelægen sidste år og få chippet vores yngste, sagde han, at det snart ville blive med katte som med hunde, at det kun er chipning, der bliver brugt.

Det er så absolut ikke min erfaring - og vist heller ikke min dyrlæges. Tror næsten 100% af samtlige katte, der bliver neutraliseret samtidig bliver øremærket.

[QUOTE=Felis;94168]Næ, måske det ikke er pænt, men hvis det nu er det der sikrer, at din kat kommer hjem igen hvis den forsvinder ;-))

Det er verdens dårligste undskyldning, at dyrene ikke er mærkede fordi de er indekatte…mange indekatte slipper altså ud ved uheld nogen gange.

[/QUOTE]

Helt enig Felis, og da jeg nu er en bidsk madamme som har hørt/set alt for mange kedelige ting kan jeg godt stille det lidt skart op, holder man af sin kat mærker man den, gerne øremærkning som umiddelbart kan ses, for Falck (og andre) kan være nogle kvajpander.

Det der med at det ser grimt ud, pladder, man gør hvad man kan for at sikre man sin kat, hvis man holder af den og især indekatte der ikke ville have en chance for at finde hjem hvis uheldet var ude.

Ja der var den teoretiske ide, desværre ligger den meeeget langt fra virkeligheden :thumbdown:

Mange falck stationer har end ikke en scanner, lige som afdelinger af både KV og IK heller ikke alle har scannere, og det er simpelthen for dårligt :doh:

Marianne: Som journalist vil jeg smaddergerne sætte fokus på det - hvis Falck ikke har en scanner altså - vil du sende mig en mail på [email protected] med hvilke stationer der har og hvilke der ikke har samt organisationerne som ikke har.

Eller måske du kan henvise til en anden kilde per mailen, som kan bekræfte påstanden?

Hvis det er sandt - så er det dælme en god historie!

MVH Helle