Chlamydia

Det er ikke herpes, mine katte har fået, men chlamydia. Det viste den test, der blev taget af Cinnamon i sidste uge. Så nu skal de begge have salve til øjnene OG tabletter ved siden af i de næste 10 dage. Skal ned at hente medicinen lige om lidt, så jeg kan få stakkels Magic givet den første behandling.

Han ligger stadig her i sofaen ved siden af mig og sover og vil hverken nusses eller snakkes med.

Dyrlægen ville undersøge, om de stadig havde mulighed for at tage dem i pension julen over. Det lød, som om der var mulighed for, at de kunne adskilles fra de andre katte, men han ville også have, at der skulle være kvalificeret personale til at give medicinen og ikke bare hjælpere, der kommer for at tømme bakker og give mad.

Spørgsmålet er så, om jeg overhovedet har lyst til at sætte dem i bur i fire dage julen over, når de ikke har det godt :frowning:

Det er ihvertfald ekstra stress, og grobund for virus i udbrud, at flytte kattene fra deres vante omgivelser. Og vil pensionen have dem ind og behandle dem - ikke særlig betryggende for de andre gæster - heller ikke selvom de er isoleret …

Det er sikkert Ronaxan du skal give - husk at der skal skylles efter, de ætser sidder de i halsen.

Pensionen vil faktisk godt have dem ind. Den ligger som sagt på dyrehospitalet i Odense, hvor de har en isolationsafdeling, som de så ville bruge. Ved behandlingen skulle vagtdyrlægen ind over. Jeg går ud fra, de har nogenlunde styr på, hvordan man undgår smittefare på et hospital :?

Til gengæld ville det komme til at koste en lille formue oveni på grund af helligdage og vagtdyrlæge. Så det kan godt være, at julen bliver aflyst i år. Under alle omstændigheder har jeg jo ikke lyst til at sende dem i pension, når de er syge. Slet ikke sådan som Magic har det. Men prisen på vagtdyrlægen er nu sådan et godt og håndgribeligt argument over for familien, når man må melde afbud til juleaften :S

Det er Ronaxan, de skal have - sammen med Terramycinsalve. Tak for rådet med Ronaxan. Det vidste jeg faktisk ikke, og jeg fik heller ingen indlægsseddel med - hvilket jeg ikke lige har tænkt over før nu. De har lige fået en halv pille hver. Magic fik sin sammen med vådfoder (han spiser heldigvis igen), men Cinnamon fik den bare tør. Så må jeg hellere få lokket et eller andet vandigt i hende med det samme. Og så få anskaffet en sprøjte, så jeg kan give hende vand.

Den gode nyhed er, at Chlamydia (eller Chlamydophila, som det hedder i dag) er bakterielt og som regel reagerer positivt på gængs antibiotika, så du skulle have gode muligheder for at se hurtig bedring hos misserne. :slight_smile:

http://www.future-of-vaccination.co.uk/conjunctivitis-cat-chlamydophila.asp
http://www.petside.com/health/petvet/chlamydia-feline.php

Ja, Magic har det allerede meget bedre end i går, hvor han sov hele dagen - til Cinnamons store forundring. De tog revanche i formiddags, da de jagtede hinanden rundt i hele huset med 120 i timen og uden nogen som helst hensyn til, hvad der stod i vejen for dem :høhø:

Magic spiser også igen, og hans øje ser faktisk lidt bedre ud allerede. Så det er slagsmålene om at dryppe dem værd. Man bliver ret øvet i at begå daglige overgreb mod de stakkels dyr for deres egen skyld :S

Det var da en god diagnose at få:)
Og ja, husk endelig at Ronaxan er hård ved halsen, men også maven. Det skal helst gives i forbindelse med et måltid, noget I nok burde have været lidt bedre informeret om.
En anden ting er, at godt nok er det til at få has på med Doxycyklin/tetracyclin (indholdstoffet i de præparater I har fået), men Chlamydia er sejlivet, så det er langtfra sikkert ti dage er nok, man skal desværre gerne op på mindst fire ugers behandling.

Marina

Ja, det synes jeg egentlig også. Men jeg må også selv påtage mig noget af skylden. Det er jo så nemt at tjekke på nettet, og man bør jo læse indlægssedlerne, før man begynder at tage medicin, hvad enten man er kat eller menneske (okay, kattene behøver så ikke selv at læse dem :høhø:).

Men så er det jo dejligt at kunne trække på så mange, så erfarne kattegale, som lige sørger for at man får den relevante info, som man slet ikke vidste, man manglede.

De har fået pillerne i forbindelse med mad, men faktisk havde Magic ret blød mave her til aften. Jeg er i tvivl om, hvorvidt det skyldes medicinen eller bare, at han har ædt som en lille pony, siden han - efter ikke at have spist fra begyndelsen af dagen - blev sulten igen i går eftermiddags.

Dyrlægen sagde godt nok, at det kunne være svært at få udryddet. Heldigvis er den 10. dag en hverdag mellem jul og nytår, så jeg kan få fat i ham, hvis det er nødvendigt.