Chopin bider Miv

Hej

jeg har lige brug for at spørge lidt ind til mine kattes adfærd. Jeg håber nogle kan genkende hvad der sker, og måske fortælle mig hvorfor. Jeg har jo 3 katte, Miv, hendes søn Amadeus (8 & 7 år) og så Chopin på 1år. Mit problem er, at chopin som nu er langt den største, er begyndt at bide Miv. Bedst som hun ligger og sover, sidder og spiser eller bare ligger og hygger sig, kan han finde på at gå hen til hende, stille sig hen over hende og bide hende i nakken. Han står med to ben på hver side af hende, altså decideret hen over hende. Hun hvæser og skriger selvfølgelig af ham men det varer generelt længe inden han “hopper af” hvis ikke vi råber af ham. Her til morgen havde jeg fat i ham, så nu er han så sur på mig, at han slet ikke vil snakke. Jeg synes det er så synd for den gamle pige at sådan en lømmel skal “være på nakken af hende” . . . . … gode forslag til hvad jeg kan gøre modtages gerne…

Er han kastreret? Hvis ikke, så vile jeg få det gjort asap! Det er typisk hankatteadfærd…

Han er kastreret - alle mine katte er neutraliserede. Chopin blev det i en alder af ca. 10 uger og han er 13 måneder nu.

Det er stadig hankatteadfærd… nogle vil måske kalde det dominans, men den del er jeg ikke så sikker på - katte dominerer ikke på samme måde som hunde :wink:
Jeg ville, som du også gør, stoppe adfærden, hver gang jeg så den… fjerne ham væk fra den halvgamle tøs, som ganske rigtigt ikke “har fortjent” at en ung lømmel generer hende på den måde"…
Hvordan er hans forhold til den anden hankastrat? leger de med hinanden… sådan rigtig slåsseleger? og hvordan klarer han det?

Jeg kalder det dominans - for hunkatte kan finde på det samme.

Det kan godt virke som om han måske keder sig lidt :?

Hvordan er de to gamle? Jeg tænker de måske ikke er så aktive længere og gider lege med ham :?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;994651]Jeg kalder det dominans - for hunkatte kan finde på det samme.

Hvordan er de to gamle? Jeg tænker de måske ikke er så aktive længere og gider lege med ham :?[/QUOTE]

Enig, det er ikke unormalt at katte “lige” skal prøve lidt grænser af, over for hinanden, især hvis en af dem er yngre med mere krudt i rumpen :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;994651]Jeg kalder det dominans - for hunkatte kan finde på det samme.

Hvordan er de to gamle? Jeg tænker de måske ikke er så aktive længere og gider lege med ham :?[/QUOTE]

Enig, det er ikke unormalt at katte “lige” skal prøve lidt grænser af, over for hinanden, især hvis en af dem er yngre med mere krudt i rumpen :slight_smile:

Grænser er et godt bud, men jeg synes egentligt det lyder mere som om han keder sig…
Han er 1 år og har bagdelen fuld af krudt :slight_smile: Det er ikke sikkert de to “gamle” gider leve op til hans ønske om aktivitetsniveau :slight_smile:

Jeg tror faktisk at det er et godt bud at han keder sig - når jeg nu tænker over det. de to andre er mor og søn og har gået sammen hele tiden. De har nået den alder hvor det at sove i sengen er det fedeste i verden. Af og til kan Amadeus godt svinge sig op til en legetur med Chopin, men det er ikke så tit det sker. han er også lidt svær at aktivere nu, hvor det ikke er sjovt at komme ud. Jeg tror, det er en rigtig magelig kat jeg har fået mig der. han skal ikke ud hvis det er vådt, koldt, snevejr, regnvejr, for varmt, you name it. I sommers ville han gerne ud, når ikke solen var for stærk eller det blæste eller regnede, Som i nok kan regne ud, levner det ikke plads til at komme ud og krudte af som vejret er lige nu… man er vel ikke første-generations-udvandrer for ingenting. :slight_smile: den første i en lang linie, der har adgang til at gå frit ud, det er måske et stort ansvar for sådan en ung kat…

jeg vil prøve at lege noget mere med ham selv og se om det hjælper. Ligenu er han ved at tjekke juledekorationer ud. det med julen er åbentbart også noget mærkeligt noget :slight_smile: tak for jeres svar. det havde jeg ikke selv tænkt på.

Du kan klikkertræne ham, du kan også foderaktivere ham. Begge dele gør at han får brugt sit hoved så han også bliver “træt” psykisk og ikke kun fysisk ved fx. leg