Christiania

er nu Statens ejendom…

Jeg er lidt mundlam… hvad tænker du?

Er det Ok eller ikke ok?

Og blir der ballade mon?

jeg er ikke overrasket!! der var i mine øjne ikke nogen reel chance for at højesteret ville omstøde den dom

:sladder::sladder:

Har det ikke altid været det ??
:slight_smile:

Christiania har altid været statens ejendom…
Diskussionen/retssagen går mere på om “Christiania” har vundet hævd på området… og det har de så heller ikke.
beslutningen i tidernes morgen om at betale til fælleskassen (fordi man jo vidste at man havde okkuperet et område) har åbenbart bidt Christianias beboere i halen…

Jeg syntes at det er fint at staten vandt ellers ville det jo sende et forkert signal om ejendomsret og at det faktisk kan betale sig at besætte et område for derefter at gøre krav på det :slight_smile:

Jeg er græsk katolsk i dette spørgsmål …Klart at jeg mener at vi ALLE skal følge landets love og regler, og klart Christianitterne skal betale for deres forbrug og bopæl. Men nu kan jeg godt li’ lidt skæve eksistenser, og egentlig synes jeg de skulle overrækkes skødet til deres område - Det er jo beboerne som har gjort Christiania til det, det er i dag,på godt og ondt ?

Selv om jeg har boet tæt på stedet hele mit liv, har jeg altid været ret så ligeglad. Lev og lad leve… Det eneste jeg ikke har det godt med er, når der er ballade i gaderne omkring, for jeg synes det er seriøst synd for de stakkels mennesker, der bo der og kommer i klemme, helt uforskyldt. Men det gælder også når der er ballade andre steder i byen.

Efter at have boet til leje i et hus i 43 1/2 år så burde mine forældre vel også have fået overdraget skødet - huset må da have været betalt op til flere gange, men fakta er at det gjorde de ikke, og de havde endda betalt husleje i alle de år.

Hvis ikke christianitterne havede bosat området havde der måske været flere sociale boliger, ældreboliger eller andet til nytte for den samlede befolkning istedet for for de få.

[QUOTE=birtheras;551577]Efter at have boet til leje i et hus i 43 1/2 år så burde mine forældre vel også have fået overdraget skødet - huset må da have været betalt op til flere gange, men fakta er at det gjorde de ikke, og de havde endda betalt husleje i alle de år.

Hvis ikke christianitterne havede bosat området havde der måske været flere sociale boliger, ældreboliger eller andet til nytte for den samlede befolkning istedet for for de få.[/QUOTE]

Sådan sammenligninger mener jeg ikke man bør stille op …Husk på at Christiania opstod fordi der dengang stod en stor gruppe mennesker som ingen bolig havde, og da der dengang stod en kæmpe forfalden kaserne tom, som kommunen/staten dengang ingen interesse havde i at vedligeholde, så tog nøden …eller rebellen over, og Christiania blev besat og langsomt blev til det, det er i dag …I dag har Christiania nok lige så stor en turistbesøg som den lille havfrue, så på den måde tjener stedet sikkert en del penge til landet :slight_smile:

Lad dem da få stedet, men på samme vilkår med at betale deres forpligtelser som vi andre gør …

Altså…
Jeg elsker stedet!!!
En stor del af mine teenagerår blev tilbragt derude… Min mor arbejdede lige ved siden af og have flere venner derfra…
Området er fantastisk og unik… en landsby i en storby!
Der ligger nogle pragtfulde huse derude - gniale mht opbygning og indretning… og der er d små skure, hvor studerend i de sidste 40 år har haft mulighed for at bo…
Stadens etablerede folk, faste beboere har altid betalt til den såkaldte fælleskasse… for vand, elektricitet, renovation etc… selv da staden var allermest “alternativ”!

JA… man okkuperede og bsatte Bådsmandsstrædes Kaserne i sin tid… og ja, det var forkert og en ulovlig handling!!!
MEN - staten har aldrig rigtig forsøgt at få folk ud derfra!!! Der var et par forkølede omgange i 70’rne, mn siden har stedet faktisk fået mere eller mindre lov til at udvikle sig til det, som det er idag…

Det staten burde gøre idag er at sætte sig sammen med stadens beboere… og så sætte nogle rammer for NY bebyggelse… rammer for renovering af de eksisterende store murstenshuse/e… og rammer for videre"salg" af de eksisterende selvbyggerhuse…
At begynde at ville bestemme, hvad der skal bygges hvor er helt dødfødt - det ligger så langt fra stadens hele mentalitet at man næstn ikke kan forklare beboerne meningen med dette!
Så… BEVAR CHRISTIANIA som det fristed det er og altid har været!!! men under ordnede forhold…

[QUOTE=Ann K;551815]Altså…
Jeg elsker stedet!!!
En stor del af mine teenagerår blev tilbragt derude… Min mor arbejdede lige ved siden af og have flere venner derfra…
Området er fantastisk og unik… en landsby i en storby!
Der ligger nogle pragtfulde huse derude - gniale mht opbygning og indretning… og der er d små skure, hvor studerend i de sidste 40 år har haft mulighed for at bo…
Stadens etablerede folk, faste beboere har altid betalt til den såkaldte fælleskasse… for vand, elektricitet, renovation etc… selv da staden var allermest “alternativ”!

JA… man okkuperede og bsatte Bådsmandsstrædes Kaserne i sin tid… og ja, det var forkert og en ulovlig handling!!!
MEN - staten har aldrig rigtig forsøgt at få folk ud derfra!!! Der var et par forkølede omgange i 70’rne, mn siden har stedet faktisk fået mere eller mindre lov til at udvikle sig til det, som det er idag…

Det staten burde gøre idag er at sætte sig sammen med stadens beboere… og så sætte nogle rammer for NY bebyggelse… rammer for renovering af de eksisterende store murstenshuse/e… og rammer for videre"salg" af de eksisterende selvbyggerhuse…
At begynde at ville bestemme, hvad der skal bygges hvor er helt dødfødt - det ligger så langt fra stadens hele mentalitet at man næstn ikke kan forklare beboerne meningen med dette!
Så… BEVAR CHRISTIANIA som det fristed det er og altid har været!!! men under ordnede forhold…[/QUOTE]

Godt skrevet …Og jeg er enig - Lad os bevare staden, men under ordnede forhold.
Jeg holder selv utrolig meget af at aflægge Christiania et besøg, sjældent har jeg mødt så stor hjertevarme og imødekommenhed, i en ellers stor og ‘kold’ by, hvor beboerne sjældent interessere sig for hinandens ve og vel. Desuden er jeg varm fortaler for at vi alle ikke behøver at være ‘ens’ …Fint at nogen vælger at stå af ‘ræset’ og leve deres liv på en anden måde, end det vi ser som ‘normal’.