Cinnamon/fawn

Ja, det er så tråden om cinnamon. Baseret helt på orientaler/siam.
Måske andre racers opdrættere kan bidrage med link.
Historien i vores race kan læses her (Engelsk

dette er en side med opdrættere der opdrætter cinnamon(alle racer)

http://www.cinnamon.de.vu/

Og så lidt billedspam med mine fawn og cinnamon

cinnamon makret tabby (+ choko tabby sia)

og en cinnamon bicolour + cinnamon masket sia

• fawn/cinnamon/cinnamon masket

• lilla bicolour /killinger cinnamon

2 x cinnamon + 1 fawn

hilsen
Birthe

nu er jeg nysgerrig. Oplever du Birthe at Cinnamon bliver mørkere med alderen. Jeg synes nemlig at jeg har oplevet søskende hvor den ene blivere mørker, men hvor den anden forbliver mere lys…

Jeg ved jo at du arbejder rigtig meget med farven og derfor synes jeg også det er dig jeg vil spørge.

hvordan er fortyndingsgenetikken hos ORI/SIA ?

for hos MCO den kan jeg… men hvad hedder de korresponderende farver hos ORI/SIA ?

:kram:

blå er en fortyning af sort og (en brunmasket siam er i teorien faktisk en sortmasket siam)
lilla er en fortyning af chokolade
Cinnamon er en farve for sig selv og fawn er fortyndingen af cinnamon…
Jeg mener ikke cinnamon findes i mange andre racer, dog ved jeg at der findes birmaer i udlandet med den farve maske, men de er ikke godkendt i Danmark.

Men genetiken er jo altid det samme, men vi har bare flere farver end jer…

[quote=binks;276640]Ja, det er så tråden om cinnamon. Baseret helt på orientaler/siam.
Måske andre racers opdrættere kan bidrage med link.
Historien i vores race kan læses her (Engelsk

dette er en side med opdrættere der opdrætter cinnamon(alle racer)

http://www.cinnamon.de.vu/

Og så lidt billedspam med mine fawn og cinnamon

og en cinnamon bicolour + cinnamon masket sia

[/quote]

ÅÅHHHHHHH :besvimer: :besvimer: :besvimer: :besvimer: :besvimer: :besvimer:

:hjerte: :hjerte:

hey… ham drengen med den hvide næse er han i familie med A Costa?? (ham besøger jeg tit i KBH og jeg elsker hans næse, selvom det jo er en fejl)

Nejnejnejnejnej…!!! Det kan for fan… da ikke være en fejl???!!! :uha: :uha: Han er jo tæskelækker og speciel!!! -love -love

he he mon ikke birthe bare har kysset farven af hans næse… Hun må jo næsten havde slidt den af ham som killing… He he

Ham er jeg også betaget af

:wehuu::wehuu::wehuu:

Cinnamon = sorrel på aby - fortyndingsfarvn er fawn.

Her er en sorrel (cinnamon) aby

Der laves også cinnamon og fawn burmesere ude i verden - og de er flotte :wehuu::wehuu:

http://burmese.id.au/Cinnamon.htm

men de er ikke - og bliver sikkert heller ikke foreløbig (aldrig er et stort ord :)) - godkendt i FIFé.

[B]Uha sikke mange ting at svare på:)

Line: [/B]Mine Cinnamon bliver ved med at være den cinnamon, de har, men som alle killinger udvikles farves. Dog er det anderledes med de maskede. De er jo nærmest ikke til at se før ved 8-12 ugers alderen.:slight_smile:
Og som jeg skrev i en anden tråd, er der forskel på cinnamon, alt efter linier.

“drengen” er mor til Acosta og bicolouren er far.

“næsefejl” tja måske, det er afhængigt af, hvor man udstiller og hvilken dommer det er. Rent udstillingsmæssigt.

I Acostas tilfælde er det helt sikkert Charlys skyld, at farven er kysset væk:høhø:

MM + Eva:
[SIZE=3]Desværre er det én af de biting ved cinnamon, vi må leve med og “avle” os fra. Ingen ved hvornår/hvorfor det kommer, men man skal jo bare være opmærksom netop på pigment.
Men lækker, uanset hvad, ingen tvivl om det. Vivas hvis næse får rigtig mange kys:hjerte:[/SIZE][B]

Temple bar: [/B]Det er vel bare et spørgsmål om tid!!! Hvis man kæmper nok.
[FONT=Verdana]Først i 1991 blev Cinnamon /Fawn orientalere godkendt i Fife, mens Cinnamonmaskede og Fawnmaskede måtte vente helt frem til 2004 med godkendelse i Fife. Trods denne godkendelse oplevede jeg så sent som 2008 at måtte slås med Jyrak om godkendelse af mine Cinnamonmaskede katte på udstilling[/FONT][SIZE=3]. Så der er da håb også for jer[/SIZE][B]:smiley:

Hilsen
Birthe & Co[/B]

hende her er bærer af cinnamon, en meget smuk farve som også er i britte verdenen:):slight_smile:

hvordan kan hun være bærer af cinnamon hvis den er dominant ? er det fawn hun er bærer af og cinnamon hun viser ?

De kan sagtens være bærere uden at vise farven;

Kira’s (Nu Marlenes) Pipsen er Lilla, men bærer cinnamon (han er gentestet).

En nemmere måde er at én af forældrene er cinnamon men katten ikke selv er det - sådan nogen har jeg f.eks.
Nitten (Nietzsche) er jo som bekendt Chokolade, men hans mor er cinnamon, og derfor ved vi at han bærer det og kan give det videre til sine fremtidige killinger :slight_smile:

Så jo, katten kan sagtens bære farven uden selv at have den “uden på tøjet” :wink:

/Mette

ok :slight_smile:

det er mere fordi jeg roder rundt i alle de farver i har

line skrev

blå er en fortyning af sort

den kender jeg

(en brunmasket siam er i teorien faktisk en sortmasket siam)

sort er også brun hos MCO - dvs i skelner heller ikke ?

lilla er en fortyning af chokolade

er chokolade og brun hver sin farve ?

Cinnamon er en farve for sig selv og fawn er fortyndingen af cinnamon… men hvis en lilla kan bære cinnamon… hvordan passer cinnamon og fawn så ind i billedet ?

er der nogen der kan skrive det med fænotyper så jeg bedre kan se hvad der er dominant og hvad der ikke er ?

:kram:

Regitze:
Ja, de er hver sin farve. Se allelerne her :slight_smile:
Sort/brun = B
Chokolade = b
Cinnamon = bl

Arvegang er B>b>bl

Når vi så har fortynding inde over (D/d)
Så bliver
sort/brun: B-D- til B-dd, altså blå (- betyder at nr. 2 allel er underordnet)
chokolade: b-D- til b-dd, altså lilla (b-, nr. 2 allel kan ikke være B, men kan være bl)
cinnamon blblD- til blbldd, altså fawn

(Edit: nu skrev du at vise det i fænotyper, men tænkte du mente genotyper? Synes det er nemmere at se sådan noget når man har genotypen skrevet ud :slight_smile: )

[quote=Battlestar;277070]
sort er også brun hos MCO - dvs i skelner heller ikke ?

Nej det gør vi ikke. En brunmasket er reelt set sortmasket men vi siger brunmasket

er chokolade og brun hver sin farve ?

Ja. Brun er jo = sort (SIA n = Brunmasket = sortmasket)
Chokolade = brunlig/chokoladefarvet (SIA b = chokolademasket)

Cinnamon er en farve for sig selv og fawn er fortyndingen af cinnamon… men hvis en lilla kan bære cinnamon… hvordan passer cinnamon og fawn så ind i billedet ?

Cinnamon er en brunlig/chokolade-rødlig farve (SIA o) og fawn er lysere (SIA p)

For at en kat skal give cinnamon og fawn afkom SKAL begge forældredyr enten være cinnamon/fawn eller være bærer af farverne, da den ikke “kommer af sig selv”. Hvis du parrer to katte - eks. cinnamon og lilla - og den lilla IKKE bærer cinnamongenet kommer der ingen cinnamon killinger. Jeg kan så ikke huske om cinnamon så “opfører” sig som chokolade og giver chokolade killinger men mener det.

er der nogen der kan skrive det med fænotyper så jeg bedre kan se hvad der er dominant og hvad der ikke er ?

:kram:[/quote]

Parrer du så den lilla killing (efter cinnamon og lilla forældre) med en cinnamon er den jo bærer af genet, da en af forældrene jo er cinnamon. Det samme gælder hvis du parrer 2 ikke cinnamon (men bærer af cinnamon). De kan give cinnamon genet videre i afkommet.

det kan hun fordi hendes mor er cinnamon o 23, men hendes far n 02 er ikke,så hun bærer genet for cinnamon,og viser det mere i virkeligheden, og jo ældre hun bliver jo mere kommer det frem:):slight_smile:

hun skal parres med en han som er bærer af cinnamon også, og så skulle der gerne hvis vi er heldige lige en cinamon bicolor-:slight_smile: