Cinnamon?

Meget naturligt, nu hvor vi har fået sådan en lille kanelbolle i huset, melder spørgsmålet sig…

Hvordan kommer de brune farver egentlig frem på katte… Er det en fortyndet sort? Underlig rød? Eller et helt eget gen der gi’r cinnamon og / eller chokolade?

Jeg er ikke så godt inne med cinnamon selv heller enda,da jeg har min første. Cinnamon er ikke heller en farge jeg kommer til å konsentere meg om i fremtiden.
Men jeg fant noen sider,så får noen andre heller forklare :

http://fanciers.com/other-faqs/color-genetics.html

http://catzinc.org/genetics/genetics.html

http://www.ribos.de/html/genetics.html

Finnes masse når man googler, nå får jeg litt å lese på i natt :slight_smile:

Ah så det er en meget fortyndet sort hvis jeg læser skemaet rigtigt? Interessant :smiley:

Og det forklarer jo fint hvordan en lilla mor kan få en cinnamon baby så :slight_smile:

Sånn forstår jeg det også :slight_smile: Link 3 var den jeg syns var best forklarende i.

Ja, på det sorte gen er der tre forskellige slags alleler :slight_smile: Der er B som er dominant og giver sort, så er der b der giver chokolade. Lille b er vigende/recessiv overfor sort, men dominant overfor cinnamon. Cinnamon er b1 og recessiv i forhold til både sort og chokolade.

Det er altså B>b>b1

Det betyder at en kat med BB er sort og kun kat give sort videre til afkom. En Bb er sort og kan give enten et gen for sort eller et gen for chokolade videre til afkommet :slight_smile:
En bb er chokolade og kan kun give genet for chokolade videre. En Bb1 er sort og kan give genet sort og genet for cinnamon videre. En bb1 er chokolade og kan give genet for chokolade og genet for cinnamon videre. En b1b1 er cinnamon og kan kun give dette videre :slight_smile:

Ud fra Ib og Co så ved vi netop at Gaia der er lilla, er bb1, da hun er lilla (chokolade) og må bære cinnamon for at give de killinger :slight_smile: Det samme ved vi om far Lucky der er chokolade, og altså også må bære cinnamon så han er bb1 :slight_smile: Faktisk er der kun STATISTISK 25% sandsynlighed for at få cinnamon i den kombination, så Mette har været heldig ved at få hele tre cinnamon :slight_smile:

At snakke om fortynding er nok ikke helt korrekt, da vi jo har et andet gen vi kalder fortynding/dilute. Det er det gen der gør sort til blå, chokolde til lilla og cinnamon til fawn :slight_smile:

I øvrigt så skriver jeg om farvegenetikken generelt og for de enkelte gener på eife.dk/farver :slight_smile:

Så lilla er en fortyndet chokolade altså :slight_smile: De ligner llers slet ikke hinanden de to farver… Naturen - og genetik - er sjovt. Svært at fatte, men sjovt. Og jeg lærer da mere og mere :slight_smile:

Og det at Lucky og killingerne (med Ib som undtagelsen) er bicolour har ikke nget med selve chokolade/cinnamon-genet så?

Kunne der være kommet lilla killinger?

Trekkie - I og med at ingen af killingerne er lilla så tror jeg ikke Lucky bærer for fortynding, men i teorien kunne der godt :slight_smile: Gaia er jo lilla og har dermed to gener for fortynding (der er vigende/recessivt), og om Lucky ved vi kun at han har D, ikke om genet på nr. to plads er endnu et D eller et d. :slight_smile: (Dominante alleler skrives med stort, og recessive med småt).

Mht bicolour, så har det intet at gøre med de andre farver nej. Det er et gen for sig, der kaldes S (for white Spotting). Hvidplettethed er dominant.
Da Ib ikke er bicolour, så ved vi at Lucky kun har et gen for hvidplettethed, og han er altså Ss, og ikke SS (så havde alle killingerne været bicolour), og Gaia der er uden hvi er jo så ss :slight_smile:

Dvs at vi ud fra forældrenes egen farve og kuldet ved at Gaia er bb1ddss og Lucky er bb1D-Ss, og formodentligt bb1DDSs, men det ved vi ikke med garanti :slight_smile:

Ih hvor spændende :slight_smile: Nu finder vi jo så nok aldrig ud af om Lucky’s sidste D er stort eller lille… men det er da fantastisk at man kan … så at sige reverse engineere det på den måde :smiley:

Trekkie - Nej, i øvrigt så er der tre generationer tilbage ikke er fortynding i Lucky stamtavle, og det er også med til at understøtte idéen om at han nok ikke bærer fortynding (men som en opdrætter herinde kan fortælle så kan de f.eks. bære cinnamon i 21 generationer før det pludselig kommer til udtryk :tihi: Cinnamon er så dog en noget mere sjælden allel end fortynding) :slight_smile:

Så cinnamon er sjælden? Mette sagde godt nok at han ikke ville få konkurrence på farven hvis han blev udstillet, men jeg vidste ikke at den var ligefrem sjælden… Bare at den er mindre almindelig en f. eks. chokolade. Og lige nu er det jo så tilsyneladende ikke in med ensfarvede orientalere…

Trekkie - Cinnamon er forholdsvis sjælden, ja :slight_smile: Der er ikke mange i DK der arbejder med det, eller har det… Og Mette har faktisk i flere generationer forsøgt at få cinnamon frem, det er så først lykkedes nu :slight_smile:

Ah. Det er ellers en flot farve, jeg synes den er pænere (varmere) end chokolade, nu hvor jeg har set den :slight_smile: Og det er ikke kun på grund af Ib altså L

Og cinnamon kommer fra abyen og somalien - de eneste to racer hvor genet er opstået spontant. Andre racer har så parret til cinnamon aby/somali for at få genet ind i deres
genepulje. Inden aby og somali er cinnamon ( som også kaldes sorrel og rød) temmelig almindelig.

Jeg har også en cinnamon orientaler, dog langhåret og spottet tabby… Men stadig… :høhø:

Nårh ja… Jeg snakkede så bare om i kat. IV :slight_smile: I briten er cinnamon jo også lige blevet godkendt som farve, og der er den jo nok endnu mere sjælden :slight_smile:

Ah så det kommer fra abyerne? Spændende :slight_smile: Jeg tænker nemlig på hvordan sådan en “ualmindelig” farve kan opstå, men det gi’r jo så fint mening når det er fra en i forvejen “brun” race :slight_smile:

Hvordan så Abyerne har fået “harepels” hvis tamkattenes oprindelige forfader er gråstrivret… det er en anden ting :slight_smile:

Trekkie - Samme sted som det blotchede, det røde, fortynding, sølv etc. :slight_smile: En tilfældig mutation…