Vi har et Citrontræ stående i vores spisestuevindue, men en del citroner på, som er ved at være modne, og der er også lidt under udvikling.
Men men men - der er en eller anden form for utøj i Citrontræet. Det er sådan noget hvidt noget, der er lidt klisret. Det sidder på toppen af citronerne, og nu er de citroner, som er under udvikling begyndt at falde af:argh:. Det er jo møgærgeligt.
Vi har tidligere taget træet ud under bruseren og givet det en rigtig skyller. Det har hjulpet lidt, men ikke løst problemt, de hvide, klistrede dimser kommer ret hurtigt igen.
Mange gange hjælper det at sprøjte planten med en opblanding af brun sæbe og vand. Det virker fint mod almindelige bladlus… Og det er så vidt jeg ved ganske uskadeligt for planten - og nok osse for citronerne
Arh ikke helt - Den brune sæbe lukker også porerne i træets blade, som kan blive brune og falde af.
Det oplevede jeg i hvert fald, da jeg sprøjtede mine roser.
[QUOTE=TrekkieGrrrl;738856]OK. Det virker fint på en lusebefængt bøgehæk Det er så osse det eneste sted jeg har prøvet det.
Idéen med loppehalsbåndet er ikke helt tosset, men… drysser der nok methopren af det bare ved at det sidder der?[/QUOTE]
Det er vel dampene, der virker?
Jeg fandt lige en interessant side med alternativ og rimelig ugiftig bekæmpelse (ingen garanti for at det virker, men…)
Njah… hverken hvidløg, tobak eller rejnfan er nok det bedste i nærheden af katte. Men der er jo også alternativer.
Jeg har i øvrigt også en gang ladet mig fortælle, at en blanding af opvaskemiddel og vand, der forstøves over roser, skulle kunne holde bladlus væk - er der nogen, der har en idé, om det vil virke??