Cornish Rex standard?

Jeg har siddet her med Adelie ved siden af mig og læst på CRX-standarden - på engelsk. Og umiddelbart lyder hun sådan set vældig fin fra hvad jeg kan læse mig til. MEN jeg ved jo at hendes tidligere ejer fravalgte hende som avlskat fordi der var “et eller andet” med hendes hovede der ikke helt fulgte standarden.

Og så er det jeg kan se at en CRX skal ha’ et “muzzle break”, citat fra standarden: “Muzzle break is important because it gives the distinctive Rex look to the head [for lack of a good strong muzzle break, deduct 1 to 5 points]”

Og… HVAD betyder det lige?

[QUOTE=TrekkieGrrrl;781529]Jeg har siddet her med Adelie ved siden af mig og læst på CRX-standarden - på engelsk. Og umiddelbart lyder hun sådan set vældig fin fra hvad jeg kan læse mig til. MEN jeg ved jo at hendes tidligere ejer fravalgte hende som avlskat fordi der var “et eller andet” med hendes hovede der ikke helt fulgte standarden.

Og så er det jeg kan se at en CRX skal ha’ et “muzzle break”, citat fra standarden: “Muzzle break is important because it gives the distinctive Rex look to the head [for lack of a good strong muzzle break, deduct 1 to 5 points]”

Og… HVAD betyder det lige?[/QUOTE]

Hej TrekkieGrrrl

Jeg ved ikke hvilken standard du har læst, men det er i hvert tilfælde ikke FIFe’s.

Da du udstiller på de danske udstillinger arrangeret af et Felis Danica medlem (JYRAK, KK, DARAK, RK), så bliver dine katte dømt efter FIFe standarden.

Der er ingen af FIFe’s standarder, der foreskriver, hvormange point, der skal trækkes ved en given fejl. Derudover skal en Cornish Rex ikke have et “muzzle break”, altså ifølge FIFe standarden.

Hovedet på en Cornish Rex skal være som følgende, når den bliver bedømt på en FIFe udstilling:

HEAD
Shape: Viewed from above: egg shaped, slightly longer than wide, equally narrow from cheeknones to the end of skull.
Viewed in profile: flat skull, straight nose, strong chin.
Muzzle: Harmonious with the head, not to prominent or square.
Whiskers and Eyebrows: Crinkled or curved.

Læs hele FIFe standarden for CRX her http://www1.fifeweb.org/dnld/std/CRX.pdf

Med venlig hilsen Pia

Ah tak. Og jeg kan se at det er en DFA-side, det havde jeg ikke været opmærksom på :slight_smile: (og så vidste jeg ikke at standarden var forskellig fra forbund til forbund… det er jo fjollet…)

Sådan er det - en balance at udstille i både CFA og FIFe. FIFe vil have super kort pels på aby’en - den må ikke være helt så kort i CFA - de vil have flere farvebånd og det er jo umuligt på en super kort pels.

Begge har krav til antallet af farvebånd…
Og omtalen af pelsens længde kan sagtens være fordi man benytter udtryk, som er bedre eller mere beskrivende på fx britsk-engelsk end amerikansk engelsk…

CFA:
COAT: soft, silky, fine in texture, but dense and resilient to the touch
with a lustrous sheen. Medium in length but long enough to accommodate two or three dark bands of ticking.

FIFe:
Coat:
Structure: short, fine and close, lying flat.
Colour: 2 or 3 bands of colour on each hair with dark tips for preference…

Samme diskusion har vi haft herinde, hvor der i Fife’s standard for skovkatten specifikt nævnes at øjnene skal være ovale - mens at de to amerikanske standarder bruger ordet “almondshaped” velvidende at der er tale to forskellige geometriske figurer, men fordi “almond” er et almindeligt brugt ord…

Hos CFA specificerer man længden på “short”… fx skal siam/or have “short” pels, mens at Chartreuxs pels er “semi-short” (CHA pelslængde er for øvrigt ikke nævnt med et ord i FIFestandarden)…
Desuden bruger CFA betegnelsen “short” ved racer som fx Bombay, Korat, etc…

Så den der med “superkort”, den ligger vist udelukkende som en fortolkning af standardens ordlyd hos opdrættere og dommere…