Corunavirus

Har lige et spørgsmål, hvis man som opdrætter har minimum 15 katte på 35-40 kvm. Hvor mange kattebakker bør man have i arealet, og hvad bør man bruge som strøelse for at formindske risikoen for at smitte corunavirus kattene imellem? Pressede høvlspåner er dette optimalt, hvor efterladenskaberne ligger ovenpå… ? (træpiller eller hvad det hedder)

Er det i DK lovligt som opdrætter selv at chippe, vaccinere og helbredsundersøge sine katte? Katte der ikke har fået moderens mælk, men mælkeerstatning påvirker det killingens/kattens immunforsvar? Håber I kan komme med lidt konstruktiv reflektion etc.

Jeg vil ikke diskutere emnet opdrætter/hvem opdrætter er eller lign., men har brug for lidt imput ang. ovenstående spørgsmål.

Venlig Hilsen

jeg ville personligt slet ikke have 15 katte på 35-40 kvm…!

Det er jo tydeligt, at du er ude efter en bestemt opdrætter, og det er altid træls når den slags skal diskuteres offentligt. Men nej, man må normalt ikke selv vaccinere - man kan som ikke-dyrlæge ikke selv lovligt købe vaccine. Hvis dyrlægen udleverer medicin, må man selvfølgelig indgive den. Enhver af os kan selvfølgelig “helbredsundersøge” sine katte (hvad mon du mener nøjagtigt med udtrykket?) - men man kan ikke udstede en vaccinationsattest, der er gældende. Jeg kan sagtens selv checke om mine katte ser ud til at have det godt eller om de har åbenlyse tegn på sygdom - men uanset hvordan de ser ud kan jeg ikke udstede en attest på det, der er gældende nogen steder.
Hvis du mener, at der er overtrådt nogen regler eller love, så bør du henvende dig de rigtige steder (myndighederne eller andet) - ikke på et katteforum.
VH
Susanne

hmmmm…jeg synes det er underlige spørgsmål…men mindst 15 katte på 35-4o kvm er grotesk, synes jeg. :uha: :thumbdown:

Det virker på mig, som om du har oplevet situationen hos en opdrætter og nu vil have opdrættere herinde til at udtale sig negativt om din oplevelse/den opdrætter du taler om.

Så jeg går ud af tråden igen…:slight_smile:

[QUOTEgæst;1157771]Har lige et spørgsmål, hvis man som opdrætter har minimum 15 katte på 35-40 kvm. Hvor mange kattebakker bør man have i arealet, og hvad bør man bruge som strøelse for at formindske risikoen for at smitte corunavirus kattene imellem? Pressede høvlspåner er dette optimalt, hvor efterladenskaberne ligger ovenpå… ? (træpiller eller hvad det hedder)
[/QUOTE]

ALT for mange katte på alt for lidt plads - synes jeg.
Antal bakker siger man som regel er en pr kat og lidt ekstra, dvs ved 2 katte 3 bakker … ved ikke lige når man kommer op i den mængde, ville synes det var ‘smartest’ at opdele i mindre grupper.

Er det i DK lovligt som opdrætter selv at chippe, vaccinere og helbredsundersøge sine katte? Katte der ikke har fået moderens mælk, men mælkeerstatning påvirker det killingens/kattens immunforsvar? Håber I kan komme med lidt konstruktiv reflektion etc.

Chippe ved jeg faktisk ikke, vaccinere, så er der ingen attest, dyrlægen må i hvert fald ikke skrive under på det.
killinger bør få mælk fra moderen som prioritet 1, kun modermælks-erstatning bør kun være undtagelsestilfælde og under helt særlige omstændigheder.

Jeg vil ikke diskutere emnet opdrætter/hvem opdrætter er eller lign., men har brug for lidt imput ang. ovenstående spørgsmål.

Venlig Hilsen

Håber da ikke det er en ‘rigtig’ opdrætter …

EDIT: Iøvrigt enig med Susanne W.

Er det en ‘rigtig’ opdrætter, så ret henvendelse til vedkommendes forbund

Jeg er IKKE ude efter opdrætter herinde skriver faktisk meget specifikt dette! Jeg spørger og ovenstående svar er blandt andet det jeg spørger efter. Tak :slight_smile: Tænker dette forum er til alle og når der bliver skrevet direkte, at jeg ikke vil diskutere opdrætter så mener jeg dette og har ikke en skjult dagsorden herinde andet end min mand og jeg har brug for nogle svar i forhold til ovenstående spørgsmål og hvad der sker derud over er irrelevant…I kan jo hoppe let og elegant hen over opslaget, hvis det provokere Jer. Jeg hader intrigere og er ikke ligefrem en kvinde der har ry for dette, og behandler faktisk altid folk pænt. Hvis indlægget provokere må adm. slette dette.

jeg kan dælme bare ikke lure hvad du spørger for - altså hvad er baggrunden for de spørgsmål?

påtænker I at have så mange katte på den plads? eller hvorfor spørger du?

Som du spørger her, lyder det som noget du har oplevet og vil “bekræftes i er forfærdeligt” og lige vil have et “skulderklap” - hvis ikke det er derfor, hvorfor spørger du så?

man KAN spørge om mange ting herhjemme - men de svar man får reflekterer OFTE hvor meget baggrundsviden man leverer om både sit spørgsmål, men også hvor godt folk “kender” en på forum… og du har ikke efterladt noget “indtryk” hos mig i hvert fald om hvem du er og hvilke katte du har/har interesse i, så jeg har enormt svært ved at lure, hvorfor du overhovedet spørger om den slags :?

Jeg tror problemet i det store og hele er, at jeg har misforstået bruget af dette forum… og at man tillægger mennesker som ikke er aktive bruger på forummet negative bevæggrunde. Dette munder måske ud i, at I har dårlige erfaringer med tidligere diskussioner i tråde. Vi havde brug for reflektion i forhold til nogle ting, og straks tillægges det skrevne neg. egenskaber i forhold til at man vil lave intrigere/ udstille opdrætter/ skulderklap etc. Hvilket jeg netop skrev jeg ikke ville! Jeg forestillede mig, at I havde viden i forhold til retningslinier/ opdrætter viden etc. som kunne gøre os istand til at tage nogle velfunderende beslutninger og ikke tage beslutninger i noget man måske ikke vidste så meget om. Jeg fornemmede at man kunne bruge Jer til dette når jeg læser andre tråde. Jeg ved der ikke er baggrunds viden med, men dette er et bevidst valg, og som førnævnt er det irrelevant… Jeg ønsker at stoppe tråden, da jeg fornemmer at tråden allerede er stemplet. Jeg takker for de konstruktive svar der er givet, og lover Jer, at vi for eftertiden nøjes med at bruge faglige instanser i forhold til sådanne spørgsmål.

hvis nu du havde fortalt ex- vi har været ude og se på killing og har oplevet følgende og er chokerede- er vi helt galt på den ? vi vil ikke hænge nogen ud men gerne vide om der er basis for at vi ex. går til dyrenes beskyttelse eller politiet

Så havde vi rimelig klart vist hvad det handlede om uden så mange dikkedarer og kunne svare dig ret direkte.

mit svar er : nej de forhold er ikke i orden !

der er ingen grund til at du føler dig forfulgt, afvist eller andet, håber du kan bære over med vores skepsis som er opstået fordi der tidligere er blevet blæst storme op over småting eller usanheder.

mvh
kira

Coronavirus… undgå smitte… ved du hvad du spørger om?

Og ellers enig med de andre

Se, et af problemerne med at kunne svare dig er jo, at du har besluttet dig for, hvad der er relevant for os andre at få at vide. F.eks. har jeg snart hørt/set rigtigt mange kælekattekøbere omtale hvem som helst med x antal avlskatte som “opdrætter”. I sådan et tilfælde som her er det faktisk ret relevant, om det er en person, der tilfældigvis har x antal avlskatte gående eller om personen er registreret opdrætter - og i hvilket forbund.

Du har øjensynlig også besluttet dig for, at coronavirus er farligt - ellers ville du vel ikke bringe det op i dit indlæg. Det beviser, at du ikke ved særligt meget om coronavirus og eventuelle problemer i forhold til katte/killinger, for ca. 80% af alle katte i multikattehold har i større eller mindre grad en coronavirustiter, dvs. antistoffer i kroppen. Det gør dem ikke syge!!!

Derudover gider jeg ærlig talt ikke svare på andet, når du ikke gider indgå i en konstruktiv debat.

Jeg tror problemet i det store og hele er, at jeg har misforstået bruget af dette forum… og at man tillægger mennesker som ikke er aktive bruger på forummet negative bevæggrunde. Dette munder måske ud i, at I har dårlige erfaringer med tidligere diskussioner i tråde. Vi havde brug for reflektion i forhold til nogle ting, og straks tillægges det skrevne neg. egenskaber i forhold til at man vil lave intrigere/ udstille opdrætter/ skulderklap etc. Hvilket jeg netop skrev jeg ikke ville! Jeg forestillede mig, at I havde viden i forhold til retningslinier/ opdrætter viden etc. som kunne gøre os istand til at tage nogle velfunderende beslutninger og ikke tage beslutninger i noget man måske ikke vidste så meget om. Jeg fornemmede at man kunne bruge Jer til dette når jeg læser andre tråde. Jeg ved der ikke er baggrunds viden med, men dette er et bevidst valg, og som førnævnt er det irrelevant… Jeg ønsker at stoppe tråden, da jeg fornemmer at tråden allerede er stemplet. Jeg takker for de konstruktive svar der er givet, og lover Jer, at vi for eftertiden nøjes med at bruge faglige instanser i forhold til sådanne spørgsmål.

Som jeg tilkendegav i det ovenstående har jeg misforstået bruget af dette forum. Jeg ved corunavirus ikke gør katte syge, dette er ej heller mit spørgsmål. Jeg ved ikke rigtig hvad du mener med ordet konstruktiv debat, men i min verden er dette IKKE at udlevere opdrætter… fortælle facts/ skabe intrigere… Jeg stillede nogle konkrete spørgsmål som er tillagt nogle egenskaber som ikke er mit bevidste valg. Jeg har bedt om denne tråd stoppes og vil bede Jer respektere dette.

gæst, brug nu forum konstruktivt - lad nu være med at stikke af! Forklar i stedet hvad det er I gerne vil kunne beslutte jer for. Så får du et konstruktivt svar - med sikkerhed :slight_smile:
VH
Susanne

for pokker. Forstå nu at vi er ligeglade med hvem, men for at kunne give dig et ordentligt svar så skal vi have ordentlige spørgsmål og ikke forblommede vendinger.
Men du Har tydeligvis fået forum galt i halsen og det er rigtig æregerligt !!! for her er masser af god viden at hente og mange hyggelige timer.

uanset om du vælger gå eller blive så håber jeg at du trods alt har fået lidt svar.

ifht. coronavirus er det nok det mindst relevante i situationen. Fo kan man finde på at have katte under de forhold er der fx. bok også grænser for hvor meget omsorg katten får, søges der dyrlæge i tide ? har man styr på hvem der parrer hvem etc etc etc.

Ifht at stoppe tråden. Det er svært når først man har sat den i søen. svarer du ikke kan vi jo højst debattere med os selv og hinanden og så dør den jo nok hurtigt ud :slight_smile: Om du overhovedet læser dette indlæg aner jeg jo faktisk ikke.

Uanset hvad - jeg håber at du vil gå videre med dine oplysninger, one way or the other, da det ikke er acceptable forhold at have kat under

mvh
kira

Jeg vælger ikke at stikke af, men melde mig ud da jeg ikke vil være en del af dette forum, og jeg tror ikke det vil hjælpe at konkretisere spørgsmålene yderligere da enkelte har tillagt tråden Deres betydning. Jeg vil dog takke for den imødekommenhed der har været fra Susanne og Kira, og tænker de har ret i, at jeg skulle have uddybet undringen / hensigten… men da var tråden kørt af tangenten!

Jeg vil dog kort fortælle, at opslaget ikke handler om en dyreværnssag eller decideret omsorgssvigt. Jeg føler tråden bliver presset hen, hvor den ikke hører hjemme og bryder mig ikke om tiltalen der er fra enkelte herinde. Vi havde nogle korte konkrete spørgsmål som blev gradbøjet i den grad, og tillagt intentioner der ikke var gældende. Jeg takker dog for de konstruktive svar vi fik.

[QUOTE=gæst;1158078]Jeg vælger ikke at stikke af, men melde mig ud da jeg ikke vil være en del af dette forum, og jeg tror ikke det vil hjælpe at konkretisere spørgsmålene yderligere da enkelte har tillagt tråden Deres betydning. Jeg vil dog takke for den imødekommenhed der har været fra Susanne og Kira, og tænker de har ret i, at jeg skulle have uddybet undringen / hensigten… men da var tråden kørt af tangenten!

Jeg vil dog kort fortælle, at opslaget ikke handler om en dyreværnssag eller decideret omsorgssvigt. Jeg føler tråden bliver presset hen, hvor den ikke hører hjemme og bryder mig ikke om tiltalen der er fra enkelte herinde. Vi havde nogle korte konkrete spørgsmål som blev gradbøjet i den grad, og tillagt intentioner der ikke var gældende. Jeg takker dog for de konstruktive svar vi fik.[/QUOTE]

Jamen selv tak … eller hvad det nu hedder.
Måske du vil fortælle om det drejer sig om en registreret opdrætter eller en BYB’er (back yard breeder) ?

Først spørger du om noget i yderst forblommede vendinger og så kan du ikke li’ svaret?

Farvel og tobak…

Som man råber i skoven får man svar…:høhø: