Da Fritzz blev enøjet

Tak for at dele. Det var meget lærerigt at læse. (Og også rart egentlig lige at få et fuldt billede på hvad det var der skete - kan godt huske det med blodet fra hans næse etc., tror måske jeg hørte det fra Anne, hvis ikke jeg læste det via noget du skrev)

1 Synes om

Ja, det var var simpelthen også bare så skræmmende at opleve. Men i virkeligheden viste det sig bare at være (blodigt) sårvæske fra øjehulen som skulle ud, som en del af helingsprocessen… Men det anede jeg ikke, og da han samtidig var mat og utilpas, gik jeg helt i panik. :flushed:

2 Synes om

Jeg siger også mange tak for at du deler! Jeg har lært mange ting ved at læse om andres katte her på kattegale. Fx. var jeg ikke et sekund i tvivl da jeg for første gang stod med en kat med blærebetændelse, og det er udelukket fordi jeg har læst om det her på kattegale flere gange. Så den slags delinger kan virkelig gøre en forskel. :tak:

3 Synes om

Det er nemlig rigtigt. Regnbuehindebetændelse udløser altid nervøse trækninger her, fordi det næsten aldrig ender godt. Godt han kunne “nøjes” med at miste et øje - de klarer sig forbavsende fint med et øje, og bare det de bliver smertefri igen er jo altid godt for humøret :slight_smile:VH
Susanne

1 Synes om

Hov hov den dame :open_mouth: nu skal du ikke ødelægge mit fine rygte :nerd_face:

Det var en lang og hård tid for især Katia og familien … jeg er bare ovenud lykkelig for at det endte godt og kun et øje var prisen for Fritzz, det gør ham dog ikke mindre lækker :heart:

4 Synes om

Jeg takker også for at du deler, syntes det er fantastisk, når vi kan lære af hinanden, og få rykket nogle synspunkter. :slight_smile:

Jeg er jo nok en af dem der, inde jeg har læst din oplevelse ville sige så hellere aflive, det kan ikke være et værdigt liv med kun et øje :slight_smile: (håber ikke det bliver misforstået)

1 Synes om

Selv hvis Rags skulle miste sit sidste ene øje, ville afliving ikke komme på tale, for jeg er ikke i tvivl om, at han kender huset godt nok til at kunne klare sig og finde rundt alligevel. Jeg skal i hvert fald først se, at hans livskvalitet er forsvundet, før jeg overvejer… :slight_smile:

6 Synes om

Der er faktisk rigtig mange dyr, der klarer sig forbløffende godt med et - eller helt uden - øjne…

Heste, der ellers er meget visuelt orienterede, kan fortsætte også på højt plan i sporten, og der er flere eksempler på helt blinde heste, der stadig anvendes som rideheste - herhjemme var Bendt Brenderup’s Hugin nok den mest kendte: https://www.youtube.com/watch?v=PDIPPQVw8dA

Dyr er fantastiske, både til at tilpasse sig og kompensere! :ok:

6 Synes om

Dyr får jo ikke ondt af sig selv som mennesker gør. De håndterer situationen som den er nu og her og plages ikke af erindringer om, hvor meget bedre det var før, da de havde 2 øjne eller 4 ben, eller hvad det nu kan være, de har mistet. Så man skal passe på ikke at tillægge dem menneskelige følelser.

Selvfølgelig skal man ikke udsætte dem for hvad som helst, og selvfølgelig skal deres sikkerhed også med i overvejelserne.

Men jeg synes, at jeg efterhånden har hørt om og set så mange katte, der klarer sig fint med et øje, at jeg ikke ville betænke mig, hvis jeg stod i situationen med en af mine. Der kan være mange andre årsager til alligevel at betænke sig, men hvis det kun handlede om, hvorvidt de ville kunne klare sig eller ej - og især når de nu ikke løber frit - så ville jeg ikke. Betænke mig, altså.

2 Synes om

Det var først efter jeg kom på Instagram at jeg blev klar over, hvor mange et-øjede katte der render rundt derude Login • Instagram

1 Synes om

Jeg er enigt med dig i, at man altid skal tænke på kattens livskvalitet inden man vælger at udsætte den for større indgreb. :slight_smile:

I Fritzzs tilfælde var der jeg dog aldrig i tvivl om, at han sagtens ville kunne få et godt liv som enøjet. :slight_smile: Vi fik allerede fra begyndelsen god vejledning af dyrlægerne, der kunne fortælle om andre enøjede katte som levede gode liv. :slight_smile:

Desuden er hans temperament på alle måder så fantastisk, at han ikke var i fare for at blive ‘ødelagt’ af de mange gange med dyrlægebesøg, medicinering m.v.
Fritzz er en god dreng, og igennem forløbet her, har vi flere gange talt om, at han ganske sikkert ved, at vi vil ham det godt. I hvert fald var jeg forbløffet over hvordan han bare affandt sig med det, der som mange andre katte kunne føles som overgreb. Faktisk gik der ikke lang tid før han selv bare hoppede op, når jeg gjorde klar til øjendråberne. :smiley: Som sagt; han er fantastisk. :hjerte:

13 Synes om

Men Fritz er også en af Peace Love and Harmony kuldet :heart_eyes:
Jeg tror virkelig vi kunne svinge dem i halen en kold nat ved midnatstid og de ville stadig synes det var verdens bedste ide :grin: De har et temperament jeg aldrig har oplevet før :two_hearts:

4 Synes om

Blua bliver i hvert fald ved med at elske mig lige meget hvor mange gange jeg træder på ham :heart:

5 Synes om

Det ville netop også være der, mine primære overvejelser ville ligge - og i det hele taget ligger, når det kommer til vurderingen af, hvorvidt der skal behandles eller siges stop for et af mine dyr…

Vi har haft en enkelt kat, hvor selv sundhedstjek ville ha’ været et overgreb (for såvel kat som for dyrlæge… :pouting_cat: :worried:) ; der var beslutningen klar, havde hun fået behov for anden behandling, end vi selv kunne stå for, var det naboen, der er jæger, der var blevet tilkaldt.

Omvendt har jeg en hest, som dyrlægen anbefalede aflivning af i forbindelse med en korsbåndsskade - jeg kender imidlertid hesten så godt, at jeg kunne sige med sikkerhed, at det ikke påvirkede ham, at han var så halt, og da hun efterfølgende oplevede ham derhjemme, måtte hun gi’ mig ret.

(At han så i øvrigt kom sig helt, og er still going strong 6 år senere - som 21-årig - er en anden historie… :racehorse: :heart:)

6 Synes om