‘Vi’ vil gerne prøve daggamle kyllinger til kattene. Men hvor kan de købes i Midtjylland?
Vi bor i Langå og har ikke bil, så vi det skal helst være til at komme til med offentlig transport,
Jamen rugerier ligger langt ude på landet.
Scanlayer vest for Viborg er en mulighed. Det er muligt, at der går en bus forbi. Det er nok bedst at tage en rygsæk med til at gemme en sæk døde kyllinger i.
vh
Andreas
[QUOTE=Andreas;1283889]Scanlayer vest for Viborg er en mulighed. Det er muligt, at der går en bus forbi. Det er nok bedst at tage en rygsæk med til at gemme en sæk døde kyllinger i.
[/QUOTE]
Køletaske - der skal så lidt til før de udvikler sig til bakteriebomber
VH
Susanne
Jeg kender en i Hjørring der nogle gange har, men det er nok lidt langt?
Brita Hittekat sælger, men det er jo så ved Århus/Galten egnen
[QUOTE=Susanne W;1283893]Køletaske - der skal så lidt til før de udvikler sig til bakteriebomber
[/QUOTE]
Nej, så spærrer du varmen inde. De er friske - og kropsvarme - når man henter dem på rugeriet.
vh
Andreas
Hm… Det lyder som om at vi bare skal fortsætte med den aftale vi har med den lokale slagter.
Når jeg henter hos Brita, så kan jeg altid smide nogen af hos Jer på vejen hjem … kommer jo nærmest lige forbi :høhø:
[QUOTE=Andreas;1283899]Nej, så spærrer du varmen inde. De er friske - og kropsvarme - når man henter dem på rugeriet.
[/QUOTE]
Yes, yes - og så på is eller noget, så de køler hurtigst muligt ned
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;1283906]Yes, yes - og så på is eller noget, så de køler hurtigst muligt ned
VH
Susanne[/QUOTE]
De kommer i fryseren hjemme hos køber. De leveres i papæsker a ca.300stk (for det meste døde kyllinger). Når man kommer hjem med dem, pakker man dem i mindre portioner og smider i fryseren.
Jaja, men lige her taler vi jo om kørsel med offentlige transportmidler. Jeg tror bare ikke det er en god ide at køre rundt med døde kyller i tilfældig bus- og togtemperatur i længere tid - de kan altså ret hurtigt blive dårlige. Principielt bør alt kød køles omgående.
VH
Susanne
Tak. Du er en skat!
Fin aftale med Anne…hun får bare ekstra med næste gang
Fortæl mig lige, at jeg misforstår formuleringen “for det meste døde kyllinger” - for der sgu’ da forhåbentlig ikke andet end døde kyllinger i æskerne…?? :surrender1:
Ååååh jeg kender da en enkelt, der fik en ikke helt død kylling med hjem, som fik lov at overleve i en papkasse i nogle dage, inden den blev overdraget til en hønse-mand…
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;1283963]Ååååh jeg kender da en enkelt, der fik en ikke helt død kylling med hjem, som fik lov at overleve i en papkasse i nogle dage, inden den blev overdraget til en hønse-mand…
VH
Susanne[/QUOTE]
Joh, vi har da oplevet at få få ganske levende - pippende og hakkende - kyllinger blandt de gassede :S Vores blev aflivet med en skarp køkkenkniv.
Men jeg kender da andre, der har fået lov at vokse op til store flotte haner hos en katteopdrætter, der endte deres dage i en coq au vin
Kan endnu engang konstatere, at det ikke blot er mangel på emner at bruge penge på, der er årsagen til at jeg konsekvent undgår at supportere alt, der relaterer til konventionelt opdrættede høns…
Men det ovenstående får mig jo så til at spekulere på, om det samme kunne forekomme på økologiske rugerier - diskussionen om hvorvidt vi skal ha’ høns herhjemme skal vist genåbnes!
Naturligvis kan det forekomme på økologiske rugerier. De gasser med garanti også næsten samtlige hanekyllinger og der er med garanti også nogen af dem, der ikke får nok gas
Ja, det er også ved at gå op for mig - kan endda se, at de samme rugerier udruger både økologiske og konventionelle kyllinger; så meget for økologi og dyrevelfærd!
Der røg morgenægget sgu’ også lige - hønsehuset er vist tættere på en realitet end nogensinde før!
Øko-kyller har markant flere trædepudesvidninger og øko-grise langt flere halebidninger end konventionelt opdrættede tilsvarende…
VH
Susanne