Dagligdag: Er Sparta virkelig sjælden?

Min kæreste så et program på Animal Planet i dag om katte. Og skrev straks til arbejdende mig, at Sparta åbenbart er sjælden! Det er kun hunkatte der har hans aftegninger…

Jeg undrer mig, da jeg har haft en stor hankat der havde samme farver som Sparta i mine barndomsår.
Men hvad siger I? passer det? Er Sparta en sjælden farve/eftegning? Er han ikke bare en sortplettet killing? (En sjælden så sød killing er han dog)

Sparta og Lillys undrende ejer

Jeg har også engang haft en ‘‘ko-kat-han’’ som alle syntes var så bedårende, men jeg ved ikke om de er sjældne, men indrømmer, at jeg faktisk kun har set én magen til ham…nemlig din!
Så spændende at være med på en lytter.

Jesus de er søde!

I min verden med mange mange mange mange katte i alle farver og afskygninger er han ikke sjælden, men jeg har sjælden set en så sød som ham:-) Og søsteren med det røde på er godt godt også kær:-)

han minder mig om min barndomsven den sort/hvide kat Mikkel, der blev flasket op og troede han var en hund.

Pia Hjorth har en, og der bor en mere i Hvilsom, der hedder Tristan som ser sådan ud…

Mon ikke han har fået byttet om på deres farver :gruble:
Hvis Sparta er sort/hvid er der intet usædvanligt ved det. Havde han derimod haft Lillys farve, hvor også rødt indgår, havde han været sjælden. Når hankatte har den farve (tortie) ligger der nemlig som regel en genetisk fejl bag :slight_smile:

Jeg ved ikke noget om Spartas mønster, men hende med det brunplettede øre må da være en sjældenhed :hjerte:

Ja sku lige til at skrive det - tilgengæld har jeg aldrig før set en kat som hans søster med det ører der:-)

Sort / hvide hankatte er ganske almindelige :slight_smile:

Trefarvet hankat er sjældne.

Jeg bliver altså lige nødt til at indskyde at det program om katte der kører på Animal Planet, ikke har helt styr på deres facts, og derfor skal nogle af de ting de påstår i programmet tages med et gran salt :slight_smile:

Men derudover er jeg helt vild med kokatte, de er ikke sjældne, men de er noget af det mest charmerende!! :wehuu:

Underligt, men jeg har faktisk kun mødt min egen ko-kat dreng. Alle de andre har altid været hunner. Men ok, det er måske ren tilfældighed…:smiley:

En af de killinger jeg har haft i pleje, så nogenlunde ud som Sparta, og det var en også en han. Har et billede af ham somewhere - det var for øvrig et kuld hvor den ene gråstrib/hvide hankilling havde den skønneste plettede mave. ‘Sjældenheder’ er der vist en hel del af :slight_smile:

Jeg har da haft en huskattehan med næsten præcis samme aftegninger. Og jeg har opdrættet en NFO-han med nogenlunde samme aftegninger, men med fortynding, så pletterne var blå.

Mønstret med farve på hoved og hale hedder ‘van’ (og de kan også godt have nogle pletter på kroppen og/eller have farvede ører) - og det er ikke spor usædvanligt for hverken han- eller hunkatte :slight_smile:
Men køn, det er han! :hjerte:

Usædvanlig kønne killinger begge to.:hjerte:

Sjældent? Tjah, det kommer vel an på, hvor mange procent, der skal til at være “sjælden”.
Men Van-mønsteret er da i hvert fald ikke så almindeligt som stribet, så lidt usædvanlig er han da. :slight_smile:

Jep. Sparta ville nok også have været infertil, hvis han havde forsøgt at parre en hunkat før han blevet kastreret.

Så fik vi afklaret det :slight_smile: Jeg har en Van-mønstret kat :slight_smile: Jeg havde nu også kun opfattet ham som udsædvandlig nuttet. Han har de bedste udtryk.

Jeg tog lige et par billeder af ham igår, som er lidt nyere, han er jo blevet en stor dreng nu :slight_smile: Til dem som vil se kan se dem :slight_smile:

De er bare så skønne, de to små misser:hjerte::hjerte: