Damn!

Pokkers - jeg har børstet hver dag, fået hjælp fra PiaH og bare plejet de der kattes pels - men

Maggie er filtret og vi kan ikke rede det ud.

Det er en ny narkose - jeg er simpelthen trist over det… POKKERS!

Øv hvor er det bare træls! Men er det slemme knuder eller de der duller, som man nemt lige får redt ud?
Diego duller helt vildt i kraven pt, men der skal bare børstes lidt med min mason pearson-børste, så forsvinder de (og lige børstes efter med en bred-tandet kam).
For det med duller synes jeg ikke er så slemt, da han får dem næsten dagligt (alt det vandpjaskeri kombineret med underuld) og det ikke gør ondt på ham at få dem redt ud, når de bare er sådan.

Desværre er det småbitte duller som sidder som et ryatæppe ved huden… Hun skriger hvis vi rører hende der og jeg tør ikke fortsætte, for så kommer jeg vist aldrig til at pelspleje Maggie igen.

Hun angreb nær mit ansigt og jeg måtte seriøst tage fat og holde hende indtil hun faldt til ro. Bagefter tog det tid at få hende til at kontakte mig igen - det var en virkelig grim oplevelse for både katten og jeg. Normal er jeg jo ikke fysisk hård. Men ellers havde hun simpelthen taget mit ansigt…

Det er bare ØV…

Hun har ellers en nem pels.

Øv hvor træls. Ja det lyder godt nok slemt :frowning: Sikke da en ubehageligt og grim oplevelse for jer begge.
Det lyder da godt nok som om en narkose og tur med trimmer er den mulighed, der er :frowning:

ej hvor trist…

Men du har jo gjort hvad du kunne for at holde den.

Så det er jo ikke din skyld. Måske hun selv er blevet lidt for doven til at holde sin pels ???

Held og lykke med det -kramer til dig

Øv! :frowning:

Jeg sidder og tænker at måske du skulle lære hende at blive klippet med maskine efter hun har fået fjernet “dullerne”?
For hvis hendes pels er så dum til at filtre, er det måske en løsning at du kunne have en klipper til at tage de værste duller med - eller holde hende klippet ned…?

/Mette

Problemet er, at hver gang hun går på bakke, så sidder der grus i bukserne - hvis jeg ikke er hjemme hver gang til at fjerne det straks, så filtrer det ind… øv. Stakkels prinsesse

nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du børster hende med af kamme… men min Ramses gør lidt af det samme… mikroduller i massevis HELT inde ved huden…

tag spidsen af kammen og brug KUN spidsen af kammen til at få fat i en mikrodel af filtrene … det er præcisionsarbejde og tager tid, men det er sliddet værd… det skal desværre være en spids kam, så det skal være ultra varsomt men det er måden at få de dumme dullere ud…

vedhæfter lige et par billeder af hvad det er jeg mener… kunsten er at holde igen med 2 fingre på hver eneste lille dulle - det er derfor det tager tid… men den type kam jeg bruger fjerner samtidig al en underuld der filtrer…

Det er sådan Nanoq duller:-) Og der kan vi rede det ud stille og roligt.

Maggies er anderledes - det er små stenhårde duller med grus inden i, som kommer hver gang hun tisser… hver gang…

[QUOTE=lenschow;186578]Det er sådan Nanoq duller:-) Og der kan vi rede det ud stille og roligt.

Maggies er anderledes - det er små stenhårde duller med grus inden i, som kommer hver gang hun tisser… hver gang…[/QUOTE]

Min erfaring med semilanghårspels er meget begrænset, men er det ikke mulgit at holde pelsen i “bukserne” nedklippet, så gruset ikke kan sætte sig i pelsen? eller bruge noget træflisgrus, som ikke så nemt sætter sig i pelsen?

[QUOTE=lenschow;186578]Det er sådan Nanoq duller:-) Og der kan vi rede det ud stille og roligt.

Maggies er anderledes - det er små stenhårde duller med grus inden i, som kommer hver gang hun tisser… hver gang…[/QUOTE]

dem har min Sethi også - de vokser nærmest IND i pelsen… og får det til at gro sammen som cement…

men tricket til de duller er faktisk den samme - 3-6 hår af gangen indtil den kan vristes løs… eller en saks ved siden af mens du arbejder… det er en krig… den der dobbelttandede kam er din ven i den sammenhæng

Prøv evt. at skifte til World’s Best Cat Litter - det sætter sig ikke nær så nemt fast i de langhårede. :slight_smile:

Nu bliver der snakket om “dulrer”, som er lette at rede ud, og så de helt filtede “pelsknuder”.
De første er jeg ikke helt med på :?

Hvis der kommer pelsknuder, så skyldes det fedtet, affældet pels, som ikke bliver redt ud og af.
Så kan man evt gøre som på Regitze fine illustration, man kan også bruge sådan en lille sy-opsprætter: Hold om knuden indefra, så der ikke bliver hevet mere i pelsen, end knuden allerede gør (av), og spræt knuden op udefra/udad. Lidt ad gangen, forsigtigt.

Ekstrakomplikationen med gruset, da ville jeg nok også holde katten klippet ned i det område. Hvad med krystalgrus/LitterPearls?

Tak for alle de gode forslag - jeg vil straks undersøge det.

MVH

MiSi - Diego bliver redt i krave næsten hver dag. Men en kombination af vandplaskning (tror jeg) og meget underuld/krave gør at hans pels filterer let sammen, det er ikke fordi der er en masse løse hår, så derfor er de også ret lette at rede ud.
Jeg ved ikke om det er forklaret. Man skal næsten selv se/opleve det…
(Kan evt. lige se om jeg kan tage et billede af det næste gang… )

[quote=lenschow;186487]Pokkers - jeg har børstet hver dag, fået hjælp fra PiaH og bare plejet de der kattes pels - men

Maggie er filtret og vi kan ikke rede det ud.

Det er en ny narkose - jeg er simpelthen trist over det… POKKERS
[/quote]

Jeg har samme problem med Findus…maine coon. :frowning:

Det er ikke knuder - det får de jo jævnligt.
Det er blot at være ihærdig med børste/kam.

Næh…det er som filt hele pelsen.
Det er første år; vi prøver noget, som er så slemt.
Og jeg ved ikke årsagen.
Filt overalt helt ind til huden…:frowning:

Nu har jo korthårkatte -så der hænger ikke grus i. Men navnet er helt korret, det er: World’s Best Cat Litter, både hvad angår klumpeevne, slæbe ud på gulvet og holdbarhed - og så vejer det ikke meget:-)

Altså, min ene som har træls pels, han får klippet måsen fri-høhø
Så er man fri for grus i numsen - og hvis de skulle få ræser rumpe, så er der stor chance for at de ikke sætter sig i pelsen:)

Jeg ved ikke, om de duller du oplever ligner dreadlocks? For Arthas får sådan nogle bitte små tynde duller, der egentlig ligner dreadlocks, og klipper man dem af, så er det som trykket uld - fuldstændig tæt

[quote=Mona Jensen;186825]

Næh…det er som filt hele pelsen.
Det er første år; vi prøver noget, som er så slemt.
Og jeg ved ikke årsagen.
Filt overalt helt ind til huden…:([/quote]

Ja, Leo er jo det samme, så jeg måtte igen, igen bruge et par dage på, at klippe ham. Havde ikke lige fået børstet ham i nogen dage og så var den gal.

Anyway- han render også og sviner sig til, så jeg tror helt sikkert, at et bad ville kunne hjælpe, så det bagefter blev nemmere, at holde pelsen, så det kunne du evt. prøve, Mona ?.

Vi er så nået så langt hen på året nu, at det på Leo er begyndt at blive de nemme små proptrækkerduller ( som Phoebe også har ), der er lige til, at trække forsigtigt ud med kammen eller filtknuseren.

Jeg fik testet at vores trimmer køre fint i kattepelsen, så længe der ikke er duller i, så jeg regner altså bare med, at trimme det godt ned inden fældningen sætter ind igen.

[quote=Battlestar;186574]
vedhæfter lige et par billeder af hvad det er jeg mener… kunsten er at holde igen med 2 fingre på hver eneste lille dulle - det er derfor det tager tid… men den type kam jeg bruger fjerner samtidig al en underuld der filtrer…[/quote]

Det er en ok metode, hvis missen kan sidde stille og ikke vil kradse øjnene ud på dig efter 5 min. :slight_smile:
Her kan vi fint fikse Phoebe på den måde, men det virker ikke med Leo- han render frem og tilbage og gnider sig op af en og når man så har brugt kammen i 5 min., så synes han ikke det er sjovt mere.