Danmarks allerførste CFA udstilling!

Til alle der har fået smag for ringudstillinger - vil prøve noget helt nyt - vil støtte en alternativ form for udstillinger - så HUSK at melde katte til
Danmarks allerførste CFA udstilling. Det bliver på Fyn d. 5. December.

Har du ikke prøvet en ringudstilling før så har du nu chancen - det er rigtig sjovt - du får 6 udstillinger på samme dag - i.e. din kat kommer op til bedømmelse hos 6 forskellige dommere. Ring udstillinger er små og hyggelige, fredelige men samtidig med masser af gang i fordi du jo skal have din kat op til langt flere dommere end på en traditionel udstilling.

Jeg kan love dig en ting - du keder dig aldrig på en ringudstilling - enten det er hos TICA eller hos CFA. Så prøv det.

Lige som hos TICA kan du sagtens komme på din første CFA udstilling med din kat selv om den ikke er registreret i CFA. Dog skal racen/farven være godkendt i CFA og det skal du lige checke inden du melder til for der er enkelte racer og farver der ikke er godkendt i CFA men som er godkendt i FIFe/TICA.

Kom og oplev noget nyt og anderledes. Og støt samtidig vores mulighed for at have ring udstillinger i Danmark.

Teresa

hvor på fyn er det?
jeg ville da gerne komme som tilskuer…

Jeg ville rigtig gerne have været med, men måtte konstatere at colourpoint briter ikke er godkendt i CFA.

Det er i Ørbæk på Østfyn - ikke så langt fra Nyborg.

øv håbede lige det enten var i odense eller et eller andet sted med en togforbindelse :S

Ja, jeg synes også at det kunne være sjovt, men som i TICA er européen ikke en godkendt race i CFA :slight_smile:

Der findes da busser, som kører til Ørbæk, gør der ikke?

ja, jeg har i hvert fald meldt 4 katte til - en blandet landhandel af somali og aby :tihi:

Teresa

Det kunne have været sjovt at prøve, men den er desværre placeret midt i Racekattens juleudstilling, så jeg springer også over.

Er der nogen med udstillingserfaring i både TICA og CFA, der kan sammenligne disse to forbunds udstillinger med hinanden:? Så vidt jeg husker, er CFAs udstillinger også i ringformat:øhmm: - meget lig TICA:? eller:?:øhmm:
(Jeg ved godt, at de to forbund registrerer anderledes og anerkender forskellige racer osv - det er show formatet, jeg spørger om.)
Hvilke fordele/ulemper kan der være af at have begge forbund repræsenteret i Danmark:?

Mit “problem” med denne nye danske CFA klub er deres tilsyneladende mangel på pli:S Jeg synes ikke, det er særlig diplomatisk at introducere klubben på den danske showscene ved at lægge sit første show i nøjagtig samme weekend som et af de mere etablerede danske shows, som har været holdt i den weekend i mange år - året har en del andre weekender at vælge i mellem-surrender IMHO giver det ikke et særligt godt indtryk af klubben og klubbens evt interesse i at samarbejde om at udbrede racekattesporten i Danmark:thumbdown: - der er trods alt kun den samme mængde udstillere/opdrættere at “slås om”:S Inden jeg melder mig til denne klubs aktiviteter, vil jeg afvente klubbens fremtidige udspil og tonen af dem:sorry:

jeg sidder lidt og tænker…
hvor kan man læse om CFA’s første udstilling i DK? Tilmelding osv:øhmm:
TICA har jo en dansk hjemmeside - har CFA det?

edit : har fundet den :ok:

[quote=PiaB;498173]jeg sidder lidt og tænker…
hvor kan man læse om CFA’s første udstilling i DK? Tilmelding osv:øhmm:
TICA har jo en dansk hjemmeside - har CFA det?[/quote]

http://www.cfa-eur.dk/index-dk.html

Camilla, sådan som jeg har fået CFA shows beskrevet så er det som en FIFE udstilling blot i ringform men om hvor meget det passer aner jeg ikke :?

Jeg kommer desværre ikke til CFA showet da den ligger på en for mig ret dum dato så det må blive næste gang, men jeg håber da at klubben får den opbakning der skal til for at kunne holde show fremover også :slight_smile:

Det forstår jeg ikke:øhmm: Får man en skriftlig bedømmelse:? Præsenterer man selv sin kat for dommerne? osv

Som jeg har forstået det forgår bedømmelserne på samme måde som i TICA at man sætter katten i bur og der bliver brugt farvebånd til point men at det er opdelingen som man har i FIFE der udgør at det minder om en FIFE udstilling :slight_smile:

Opdelingen:? Min race har ingen “fraktioner”, så er jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener:øhmm: Taler du om farve-/mønstergrupper:?

Det jeg mener at man i FIFE konkurrere de voksne fertile fx. champion mod andre champions eller international champion mod andre som også har fået titlen IC.
Det samme sker i CFA en kort beskrivelse af championship class er at læse her:
http://www.cfa.org/shows/championship.html

I TICA kæmper katten mod hinanden uanset hvad titel de har, dvs. novice mod Supreme Grand Champion.

Altså med andre ord så kæmper de i CFA også inden for samme titel :slight_smile:

Nååå ja, det var sådan det var - dommerne kender kattenes titler i CFA… Det gør de ikke i TICA. Tak for den opklaring:ok:

Camilla, jeg tror du har misforstået noget. Jeg er temmelig sikker på at
den danske CFA klub ikke med vilje har valgt samme dato som Racekattens udstilling. Som du ved, så kan Racekatten skifte dato så man kan ikke være sikker på at de hvert år bruger den første søndag i december. CFA udstillinger skal normalt planlægges mindst 1 år i forvejen pga invitation af dommere ( faktisk mange gange 2 år i forvejen hvis man vil have specielle dommere).

Jeg kan ikke forestille mig at en dansk nystartet klub af nogen art kunne finde på at skyde sig selv i foden ved at lægge en udstilling samme dag som en anden klub har udstilling i Danmark.

Jeg ved at TICA har samme problem. De er også nødt til at planlægge deres udstillinger langt ud i fremtiden - og gør det - og så pludselig skifter en af FD klubberne så dato eller sted og så er det jo ikke særlig rart for en lille nystartet klub.

Så - vær ikke helt så hurtig med at skyde skylden på CFA ( eller TICA) når det gælder sammenfald af datoer.

Teresa

Når det gælder CFA udstilling så bruger CFA ring format lige som TICA.
på den fortkommende udstilling er der 6 ringe den dag. Dvs. at alle kattene bliver bedømt af 6 dommere. Lige som i TICA så er der ingen skriftlig bedømmelse - kattene bliver sat i dommerburet af ejeren og KUN taget ud af dommeren til en kort gennemgang og så sat tilbage igen.
Kattene skal tilmeldes som i TICA i enten killing, voksen ( championclass) eller kastrat ( premierclass) og killinger er fra 4-8 mdr. Katte der ikke er registreret i CFA vil som voksne/kastrater blive bedømt i novice class men konkurrerer iøvrigt på linie med de andre voksne/kastrater. Det er SLET ikke som en FIFe udstilling på nogen måde.

CFA har en lidt anden opdeling af grupperne - de har som TICA kun en korthår og en langhårsgruppe MEN som i FIFe går f.eks. Exotic under langhår og Somali under korthår ( i.e. søskende race i anden pelsvariant går sammen med oprindelig race).

Skal man sammenligne så er CFA meget lig TICA - lidt mindre afslappet og uhøjtidelig måske og med en mere “proffessionel” tilgang ( f.eks. vil en kat der IKKE er i superkondition på alle måder ikke komme i betragtning til en finale som vi kan se det ske på TICA/FIFe udstillinger).

Man kan så vidt jeg ved heller ikke få “efterregistreret” point til RW/IW - sådan som man kan i TICA - men det er nok heller ikke så aktuelt for os her i Danmark med mindre man i forvejen udstiller i CFA :tihi:

Det jeg selv synes er så attraktivt ved ringudstillinger - og det gælder jo så både TICA og CFA - er jo netop det faktum at man får katten bedømt af mange dommere på en udstillingsdag. Det betyder dels at man ikke har spilt en tilmelding hvis man lige får den dommer der bare ikke KAN lide/forstå ens kat, men også at der sker noget hele dagen så man ikke sidder og keder sig :smiley:

Teresa