Dansk valg til Europa-Parlamentet søndag d.25.5

Som EU borger med bopæl i et andet EU land, end der hvor jeg har statsborgerskab, har jeg idag modtaget et kort fra Økonomi og Indenrigsministeriet med oplysning om, at der er Europa-Parlaments valg i Danmark søndag d.25.5. Danmark skal vælge 13 medlemmer. Jeg er registreret til at stemme i Danmark, fordi det var jeg til det sidste valg - hvis jeg ikke vil det, kan jeg afmelde mig valglisten, for jeg må kun stemme i ét EU land.
(Jeg har aldrig modtaget noget lignende om Europa-Parlamentsvalg i Storbritannien, hvor jeg har statsborgerskab.)

Det kom bag på mig, at der skulle være valg Europa-Parlementet søndag d.25.5. - “plejer” valg ikke at være om tirsdagen:?
Hvornår er Økonoministeriet og Indenrigsministeriet blevet slået sammen:?

Jo, normalt er valg til de danske politiske organer om tirsdagen - valg til EU har vi altid haft om søndagen i DK.
Valget til EU bliver ikke afholdt samme dag i de forskellige land.

Dine øvrige spørgsmål kan jeg desværre ikke hjælpe dig med.

Og vi skal også stemme om patent domstol til sommer i DK - jeg aner ikke, hvad jeg skal stemme til de valg :frowning: Er jeg den eneste?

Hvad er en patent domstol:? Hvad skal der stemmes om i den forbindelse:? Hvorvidt DK skal have en eller ej:? :confused:

Det er noget med en fælles europæisk patent-domstol, og vist nok om vi skal være med eller ej.
Den afstemning er samme dag som EU-parlaments-valget.

http://www.eu-oplysningen.dk/emner/Patentdomstolen/