Dårlig ånde?

Min hellig birma har virkelig dårlig ånde :thumbdown:
Han får kvalitetstørfoder, dåsemad/kød og vand men hvis han fx gaber eller på andre måder lukker luft ud kan man slet ik holde ud af være i nærhenden :uha:
Min anden kat har ikke dårlig ånde. Hva kan man gøre ved dette? :confused:

Bortset fra det er han dejlig :inlove:

[quote=Theresa;295408]Min hellig birma har virkelig dårlig ånde :thumbdown:
Han får kvalitetstørfoder, dåsemad/kød og vand men hvis han fx gaber eller på andre måder lukker luft ud kan man slet ik holde ud af være i nærhenden :uha:
Min anden kat har ikke dårlig ånde. Hva kan man gøre ved dette? :confused:

Bortset fra det er han dejlig :inlove:[/quote]

Hvad foder giver du ham ?

Har du tjekket hans tandkød? hans tænder? Hvordan er hans afføring?

Hvor gammel er han?

Tænker på om han evt. er ung og er ved at skifte tænder?

[quote=Kongensgaard;295424]Hvor gammel er han?

Tænker på om han evt. er ung og er ved at skifte tænder?[/quote]

Han er fra juni 2009, kan ikke huske hvornår de skrifer tænder? :slight_smile:

De skifter som regel tænder i 4-6mdrs alderen - det kan forårsage meget dårlige ånde i den periode.

Han bliver fodret med en blanding af hill’s killing og hill’s adult. Han kigget lidt på ham men alt ser normalt ud. Han lugter bare lidt :stuck_out_tongue:

Sikkert derfor :lys-ide: fik ham for en måned siden så passer jo meget godt med alderen

Så kan tandskifte meget vel være forklaringen.

Så tjek munden på ham. :slight_smile:

Hvordan kan det nemmest ses? :slight_smile:

Tandkødsstatus i tandskiftsfasen kan give et billede af hvad man kan vente.

Det må ikke være mere rødt end en smal streg i overgangen fra tændene

Katte skal helst ikke have dårlig ånde - herhjemme har kun Eddie haft det - også under tandskifteperioden, og jeg ville tage det meget alvorligt, hvis jeg var dig og få det undersøgt. Er det sygdom, så er hurtig indgriben alfa og omega, hvilket min kat er beviset på - Eddie har Kronisk mundhulebetændelse - det har din nok ikke, men HVIS den har, så handler det om hurtig behandling, som jeg ser det i dag, hvor jeg er klogere.

Jeg lod ham gå med dårlig ånde, grinede af det, sagde puha kat og holdt mig for næsen, hvor jeg burde have taget til dyrlæge meget før.

Sådan lærer vi alle hele livet.
Dårlig ånde er ikke normalt hos dyr.
Det KAN være et tegn på noget mere alvorligt.

Kun en dyrlæge kan vurdere det

MVH

Er tandkødet for rødt i tandskiftsfasen er min erfaring at man kan dæmme noget op for det går hen og bliver kronisk ved at behandle med Clindamycin (Antirobe) i 10 dage.

Enig - det forsøgte min dyrlæge også med Eddie først, men JEG var for sent ude. Det er derfor jeg skriver som jeg gør - jo hurtigere indsats jo bedre. Jeg har lært at tage dårlig ånde alvorligt - det gjorde jeg ikke med en del udgifter og mistrivsel for Eddie til følge.

Uha :S Må hellere få kigget på det så!!!

Ja helt sikkert er det tandskiftet der giver dårlig ånde.:slight_smile:
Her er et billede af Quini’s tænder og mund, da han skiftede. Bemærk hans 4 hjørnetænder i overmunden. Det ses ofte ved tandskift at de både har de nye og gamle på een gang. :slight_smile:

NB! Skal lige sige, han har de flotteste bisser i dag og har aldrig have problemer med tandkød :slight_smile: