Dato for chip og udstilling

I flensborg blev flere katte i dyrelægekontroen afvist pga manglende dato for hvornår katten var chippet.

Jeg har fundet ud af at det en regel, men gælder det alle katte??
Skal det også fremgå ved katte over en bestemt alder?
Det er mere fordi at jeg skal havde lavet pas på en eller flere katte nu her og at det kommer til at kræve en stor indsats fra min side at finde datoen på dette. Så det er mere for at finde ud af hvor stort et detektiv arbejde jeg skal igennem

[QUOTE=line_refsgaard;928661]I flensborg blev flere katte i dyrelægekontroen afvist pga manglende dato for hvornår katten var chippet.

Jeg har fundet ud af at det en regel, men gælder det alle katte??
Skal det også fremgå ved katte over en bestemt alder?
Det er mere fordi at jeg skal havde lavet pas på en eller flere katte nu her og at det kommer til at kræve en stor indsats fra min side at finde datoen på dette. Så det er mere for at finde ud af hvor stort et detektiv arbejde jeg skal igennem[/QUOTE]

Datoen for indsættelse af chippen skal være samme dato som seneste rabiesvaccination eller ældre - det er det, de tjekker, fordi de vil være sikre på, at den kat, du står med, også rent faktisk er den, som har en gyldig rabiesvaccination. De er hysteriske med rabies i Tyskland, hvor også tyske katte skal være rabiesvaccineret for at kunne udstilles.

Dyrlægen havde kun skrevet dato og chipplacering i halvdelen af vores pas, så jeg har selv skrevet det i dem, der manglede.

/Flemming

Flemming har ret - helt formelt skal katten chippes først, og derefter kan den så rabiesvaccineres. Hvis din dyrlæge har glemt at skrive datoen, så er det højst sandsynligt samme dato som rabies er givet, der er mange der får det hele ordnet i samme omgang - chip, rabies og pas.
Husk også at få den rigtige ejer skrevet i på den første side! Jeg har mødt flere tyske dyrlæger der har harceleret over at jeg ikke har skrevet ejer i (ja undskyld jeg har så travlt med katten og dens dokumentation, det er sq da den der er det vigtigste her…!).
Og det kan jo være svært at forstå for os, der bor i et område der i årtier har været officielt rabiesfrit område, men rabies ER en alvorlig sygdom, der hvert år koster over 50.000 mennesker livet - ikke på vores breddegrader, men det er kun fordi vi har gjort en årelang indsats for at holde rabies fra dørene.
VH
Susanne

vildt - det sagde de intet til da jeg var i Flensborg sidste år - det var ski da meget heldigt :S

Nå det kunne da være jeg sku få skrevet det i deres pas så for en god ordens skyld…

[QUOTE=Susanne W;928692]Flemming har ret - helt formelt skal katten chippes først, og derefter kan den så rabiesvaccineres. Hvis din dyrlæge har glemt at skrive datoen, så er det højst sandsynligt samme dato som rabies er givet, der er mange der får det hele ordnet i samme omgang - chip, rabies og pas.
Husk også at få den rigtige ejer skrevet i på den første side! Jeg har mødt flere tyske dyrlæger der har harceleret over at jeg ikke har skrevet ejer i (ja undskyld jeg har så travlt med katten og dens dokumentation, det er sq da den der er det vigtigste her…!).
Og det kan jo være svært at forstå for os, der bor i et område der i årtier har været officielt rabiesfrit område, men rabies ER en alvorlig sygdom, der hvert år koster over 50.000 mennesker livet - ikke på vores breddegrader, men det er kun fordi vi har gjort en årelang indsats for at holde rabies fra dørene.
VH
Susanne[/QUOTE]

Medmindre katten er chippet som killing, men først fået rabies og pas som voksen? :slight_smile: sådan er det med alle mine

Men ja, jeg har også lige måtte minde min dyrlæge om det med vigtigheden i chip datoen sidst vi skulle have det ordnet :slight_smile:

[QUOTE=Eife;928710]Medmindre katten er chippet som killing, men først fået rabies og pas som voksen? :slight_smile: sådan er det med alle mine

Men ja, jeg har også lige måtte minde min dyrlæge om det med vigtigheden i chip datoen sidst vi skulle have det ordnet :)[/QUOTE]
Hvis den er chippet allerede som killing, så opfylder den kravene og alt er OK :slight_smile: Bare chippen er sat i først - det er det, der kræves for at det er helt korrekt.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;928714]Hvis den er chippet allerede som killing, så opfylder den kravene og alt er OK :slight_smile: Bare chippen er sat i først - det er det, der kræves for at det er helt korrekt.
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg ved det, det var bare det der med datoen ifht at det formodentligt var samtidig, for det synes jeg ofte at det ikke er :slight_smile:

tusind tak så forstår jeg bedre… og så behøver jeg ikke lede så grundigt for mine er alle chippet som killing…

[QUOTE=PiaB;928704]vildt - det sagde de intet til da jeg var i Flensborg sidste år - det var ski da meget heldigt :S

Nå det kunne da være jeg sku få skrevet det i deres pas så for en god ordens skyld…[/QUOTE]

det var vist kun ved en af dommerne at de kiggede efter det i år, men der var flere som blev sendt hjem pga det…

Naiviteten længe leve. Jeg troede egentlig at deres vacciner og deslige blev registreret på chippen :ups:

Det er bare en IDchip.

så har jeg da været godt og grundigt heldig sidste år :S
de fik jo faktisk begge deres pas efter de blev chippet :tihi:

De blev sendt hjem i dyrlægekontrollen, hvis der ikke var styr på, om de var chippet FØR rabiesvaccinen :slight_smile:

Jeg ANER da ikke hvornår mine er chippet O.o Det må jo så gha’ stået rigtigt i Adelies pas, siden hun slap igennem nåleøjet…

Nu skl jeg ha’ tjekket sundhedsbøger for at se om det overhovedet står der O.o Og hvad med de katte der er købt MED chip? (som Ib…) hvis det IKKE står der? Og det ikke er ens egen dyrlæge der har gjort det…

pyha… Er de lisså strikse i Sverige?

Trekkie, så skriver du bare en dato i! På dette tidspunkt er det en ren formalitet fordi hun ER chippet og også rabiesvaccineret siden da. Den faktiske dato er ikke så vigtig når vi når hertil. Og de er langt fra altid så nøjeregnende i Tyskland, men dernede risikerer man at kredsdyrlægen dukker op uden varsel, og høn går altid meget op i netop rabiesvacciner (aner ikke om det var tilfældet i Flensburg eller den lokale dyrlæge havde fået en flue i hjernen). Vi har adskillige gange oplevet at kredsdyrlægen står og styrer køen og checker rabiesvaccine, og først når man har fået sig snakket forbi ham kan man komme til egentlig dyrlægekontrol. Han er nemlig ligeglad med lopper og den slags, hans ærinde er “public safety” :slight_smile: Rabies ER en dødsensfarlig sygdom, og der er såmænd gode grunde til at de bliver lidt påtrængende med det nu og da.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;928714]Hvis den er chippet allerede som killing, så opfylder den kravene og alt er OK :slight_smile: Bare chippen er sat i først - det er det, der kræves for at det er helt korrekt.
VH
Susanne[/QUOTE]

Øhm… nu bliver jeg forvirret…
Emil er chippet og rabiesvaccineret samme dag. Det burde vel ikke være et problem?

Og hvad med Brian - som “kun” har en øretatovering til at identificere ham? Er det tilstrækkeligt… han blev tatoveret for et par år siden… og vi har været i Tyskland et par gange siden uden nogen problemer.

Fanny fik pas for nylig i forbindelse med, at hun blev rabiesvaccineret. Som “dato” for chipning står der “as kitten”. Nu kommer hun aldrig til at komme på udstilling nogen steder, men jeg kan da forestille mig, at det er en standardløsning på problemet med dyr, der er chippet af andre dyrlæger end den, der rabiesvaccinerer.

Ann - katte, der er tatoveret før en eller anden dato i 2011, kan rejse udenlands alt det, de vil :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;928787]
Ann - katte, der er tatoveret før en eller anden dato i 2011, kan rejse udenlands alt det, de vil :)[/QUOTE]

Tak… det var nemlig også det jeg havde forstået. Men jeg kom lige pludselig i tvivl… Nå, ja, det havde jo ikke været andet end lige at smutte forbi dr dyr og få en chip - men så ville jeg jo netop få problemet med at chippen var sat efter rabiesvaccinen :slight_smile:

Det er jo lige meget hvis katten rabiesvaccineres IGEN - den skal jo ikke kun have den ene i sit liv, hvis den vil rejse regelmæssigt. Formelt SKAL chippen isættes inden rabiesvaccine gives hvis DEN vaccine skal være gældende - men det kan jo være ret svært at kontrollere for en tysk dyrlæge, om det nu også stemmer 100%…!
VH
Susanne

[QUOTE=TrekkieGrrrl;928765]Jeg ANER da ikke hvornår mine er chippet O.o Det må jo så gha’ stået rigtigt i Adelies pas, siden hun slap igennem nåleøjet…

Nu skl jeg ha’ tjekket sundhedsbøger for at se om det overhovedet står der O.o Og hvad med de katte der er købt MED chip? (som Ib…) hvis det IKKE står der? Og det ikke er ens egen dyrlæge der har gjort det…

pyha… Er de lisså strikse i Sverige?[/QUOTE]

Jeg havde fat i John inden dyrelæge kontrollen - så han tjekkede alle de pas han havde med, og satte dato i dem der manglede…