DB i avisen " det handler kun om penge"

Den her er på FB. Nogle der har avisen og kan give et referat for er da nysgerrig?
Men ja overskrift overrasker mig ikke.:?

Så kom den frem

Ret usaglig artikel :frowning:
For er megt “sødt” med no-kill internater MEN imo er ingen kat tjent med at sidde 2-3+ måneder i et bur. Er ikke psykisk sundt for en kat og så kun med kort tids udetid. Kan man på forhånd se den der kat er chance for at videre formidle MEGET lille er en aflivning imo bedste løsning selvom det er hårdt.

Sidder dog og bliver paf over disse 2 udtalelser:

"Ejerne skal betale for at få tilbageleveret et kæledyr, som er stukket af hjemmefra og er kommet i Dyrenes Beskyttelses varetægt. "

En kat, som har tandkødsbetændelse eller meget tandsten, har meget

stor risiko for at få paradentose. Det vil kræve en livslang behandling.
Får den ikke den behandling, vil det gå ind i blodbanerne og give
nyresvigt. Men en tandrensning koster omkring 1.500 kroner om året.
Sådan en kat får vi aldrig afsat.

:thumbdown:

Jeg har kendskab til kattens værns internater, der sidder kattene kun i bur når der er åbningstid for folk “udefra”.

Kattene aflives ikke systematisk. Nogen tåler internat ophold bedre end andre.

Derfor er der også af og til en kat på personale kontoret.

ang. tandstatus - jeg har godt nok aldrig overvejet at tjekke den inden jeg har overtaget en voksen - mange lever fint uden nogensinde at få tjekket tænder.

men DB ja, de vil i min optik ikke det bedste for dyrene…

Vi (min mand, datter og jeg) har alt i alt adopteret 4 katte fra Roskilde Internat. Da vi hentede Spock var vi helt klart på udkig efter en voksen kat og ikke en killing.

Spock’s dyrelæge papirer fra indskrivningen viser at han havde fået ordnet et sår på øret og fået renset tænder under narkose, så det er i hvert fald ikke alle katte med tandproblemer som ikke videreformidles. Men ellers har han sikkert været i “farezonen”. På internatet holdt han sig lidt for sig selv og var ikke udfarende eller ekstrem kontaktsøgende som nogen af kattene er - .så han kunne sagtens have kommet til at sidde der længe. Spocks held var at min mand og Spock faldt for hinanden ved første øjekast ! Selv idag hvor vi oplever ham som en superkælen og kontaktsøgende kat, er det kun overfor personer som han kender i den nærmeste familie. Alle andre bliver ignoreret.

Min datters 2 katte var begge killinger da hun fik dem og T’Pol var nok en stor killing selvom internatet anslog hende til at være en del ældre end vores egen dyrlæge.

Generelt fik vi en god betjening hos Roskilde, og kattene i formidlingsbygningen så ud til at trives. Det eneste negative vi kan sige er at SAMTLIGE katte vi har adopteret har fået/haft influenza indenfor en uge efter at vi har fået dem hjem - Vores datters ene killing blev ovenikøbet syg inden vi fik hentet den hjem og min datter måtte gå og venter i 14 dage ekstra hvor internatet ikke kunne love at den ville overleve. De har helt klart et problem på dette område.

Jeg vil da håbe, at folk bliver ved med at aftage dyr fra DB - ellers er der jo endnu flere, der bliver aflivet!

De har ret i, at gamle, syge og uhåndterbare katte ikke er velegnet til adoption, så er en aflivning mere human end at de skal sidde i bure i månedsvis.

Ikke for at forsvare DB, som jeg også har mistænkt for at tænke en hel del på penge, men noget rigtigt gør de vel også?

Hmmmm… svært… umiddelbar tanke:

De er NØDT til at overveje så grundigt, fordi der kasseres så ufattelig mange katte i DK, at der ikke er plads og ressourcer. Når en finger peger ud peger der derfor tre fingre retur på en selv, hvis man er en af dem, der tildeler katten en så lav status, at de bare kan smides ud som affald og dermed overlader ansvaret for at rydde op efter uansvarligheden til andre. Jeg har besøgt mange internater og min dyrlæge samarbejder med DB - jeg har set katte i store indgreb, som overlever og omplaceres. Jeg har set dem redde en killing med tre ben. Den slags MÅ koste en del. Jeg fornemmer, at det er et smadder surt job at skulle være bøddel på den måde og når jeg snakker med kredsformanden og dyrlægen giver de tit og ofte udtryk for, hvor forfærdeligt de synes det er, når en kat aflives - men det er aldrig mit indtryk at ikke alt er forsøgt først.

Nogle folk mener, at de ikke behøver neutralisere deres kælekat, andre, at de kan smide dem af pga sommerferierejse eller hvad ved jeg. Så længe det er sådan, så vil internaterne havde pladsmangel, og dyr vil dø. Og nogle dyr dør unge - jeg mener derfor, at ansvaret ligger et helt andet sted end hos internaterne. Uansvarligheden starter ikke her i mine øjne. Ikke udfra det indtryk og indblik jeg har. Men ja - naturligvis afliver de dyr. No kill er ganske skrækkelig procedure. Døden er ikke altid det værste, er min holdning, og for en kasseret kat findes der mange andre grumme måder at dø end ved en dyrlæges sprøjte.

Blot mine tanker uden at kende til det i dybden. Jeg kan tage fejl, men det er ikke mit indtryk