DB og stamtavlekatte

Jeg har nu læst flere steder, at når DB får en racekat ind, så smider de stamtavlen ud og sælger katten som kat. Ikke racekat.

Det synes jeg er problematisk og jeg kunne godt tænke mig en debat om den metode. Hvad synes I om det?

Som Skeem skriver i en anden tråd, så svarer de hende om hvorfor:
"Når en kat overlades til os er den bare en kat , altså ikke mere MCO , Perser eller Bengal "

Det er i mine øjne noget sludder. Et er at der går års avlsarbejde tabt, opdrætter orienteres måske ikke om, at hendes kat er endt hos dem, og så er det jo sådan med racer og temperament, at det at kende racen ofte kan give ejeren en forklaring på visse ting katten gør eller ikke gør.
Endelig umuliggør DB den nye ejers mulighed for at hente råd hos opdrætteren, som måske har forældredyrene endnu.

Jeg ville, hvis en af vores katte endte sådan få et føl på tværs. Jeg mener ikke denne metode tjener hverken kat eller ny ejer til gavn, og jeg er faktisk lidt sur over det.

For endte en Yogini kat på et internat ved et uheld, så ville jeg gerne vide det, så jeg kunne hente katten. En af de ting, jeg forsvarer det at opdrætte med, er, at ingen af vores katte skal optage pladser fra de katte, der trænger - og så kan jeg alligevel risikere dette forstår jeg nu.

Hvad tænker I om denne fremgangsmåde?
Kan vi ikke gøre noget ved det?
Den tjener da hverken opdrætter, ny ejer eller kat…

MVH

Jeg synes - helt seriøst - du skal tage debatten med DB.

Jeg tog den for en del år tilbage med et af internaterne - uden den store effekt.

Ville de slet ikke lytte?

Jeg synes vi skal gå flere sammen hvis der er interesse for det. På tværs af klubber og opdrættere, købere osv - flere sammen kan vi måske få et budskab igennem.

Ene lille mig lytter de næppe til…

Jeg er i tvivl om jeg virkelig har forstået dette korrekt - de dropper bare tavlen og sælger katten - er det ikke korrekt?

Jeg håber vi måske kunne slå os sammen flere… Hvis jeg har forstået dette korrekt, at det er metoden - er der så flere, der vil være med?

MVH

Nu går jeg da ud fra at du som opdrætter får dine (og de løber vel igen steder) og dem du sælger chippet eller øremærket - så finder de dig eller ejeren.

jeg kan ikke i min vildeste fantasi forstille mg det er fertile racekatte der lander der - så er der ikke meget brug for stamtavlen - katten har den jo heller med i en snor om halsen

Jeg kunne da være mere interesseret i at vide hvordan de finder ud af om en voksen hunkat de får ind er steriliseret?

Vil det sige, at hvis DB får en kat ind fra en ejer, lad os sige ejeren er død og de efterladte kontakter ikke mig, for de ved ikke den slags, så vil Db kontakte mig?

Det er der jeg ikke forstår det, for en ting er katte, som er fjernet som bengalerne ved Silkeborg, noget andet er, at de også gør dette ved andre racekatte.

Er det ikke et problem?

Hvis en kat løber væk, kan de undersøge dens chip osv, men hvis de får den fra en ejer, hvorfor så kontakte mig? Når de alligevel vil smide tavlen og dermed “mig” ud?

MVH

[quote=Lis Dahlstrøm;330524]Nu går jeg da ud fra at du som opdrætter får dine (og de løber vel igen steder) og dem du sælger chippet eller øremærket - så finder de dig eller ejeren.

jeg kan ikke i min vildeste fantasi forstille mg det er fertile racekatte der lander der - så er der ikke meget brug for stamtavlen - katten har den jo heller med i en snor om halsen

Jeg kunne da være mere interesseret i at vide hvordan de finder ud af om en voksen hunkat de får ind er steriliseret?[/quote]

Lis… I landet Utopia tager alle opdrættere deres avl hjem igen hvis der skulle blive brug for… I samme land overholder alle købere også deres kontrakter og kontakter opdrætteren inden de skiller sig af med deres (race)kat…

I Danmark afleverer flk rask væk deres (race)katte på diverse internater - med stamtavler…
Og internaterne smider stamtavlerne væk! De kontakter ikke engang opdrætter for at høre om denne er vilig til at tage katten hjem… Og skulle der sidde nogen, som (gen)kender katten og gør opdrætter opmærksom på at den nu er på internat, så er internatet revnende ligeglad… de formidler IKKE katten til opdrætter!!! heller ikke selv om opdrætter er villig til at betale…

Jeg kan faktisk gdt lide tanken om, at det ikke skal være muligt at erhverve sig en billig (race)kat - komplet med stamtavle og hvad har vi… Men jeg må indrømme, at internaternes fremgangsmåde og holdning overfor de opdrættere, som rent faktisk virkelig ønsker at tage ansvar for deres “yngel”, gør mig en smule vred…

Jeg kender til flere sager, hvor opdrætter har tigget og bedt om at få en kat hjemleveret - uden hverken resultat eller blot lydhørhed… trist! (Race)katten optager jo plads for en anden og mere nødstedt kat…

Og den med den steriliserede hunkat er dælme et godt spørgsmål!

Det ville jeg også gerne vide…

[quote=Ann K;330545] De kontakter ikke engang opdrætter for at høre om denne er vilig til at tage katten hjem… Og skulle der sidde nogen, som (gen)kender katten og gør opdrætter opmærksom på at den nu er på internat, så er internatet revnende ligeglad… de formidler IKKE katten til opdrætter!!! heller ikke selv om opdrætter er villig til at betale…

Jeg kan faktisk gdt lide tanken om, at det ikke skal være muligt at erhverve sig en billig (race)kat - komplet med stamtavle og hvad har vi… Men jeg må indrømme, at internaternes fremgangsmåde og holdning overfor de opdrættere, som rent faktisk virkelig ønsker at tage ansvar for deres “yngel”, gør mig en smule vred…

Jeg kender til flere sager, hvor opdrætter har tigget og bedt om at få en kat hjemleveret - uden hverken resultat eller blot lydhørhed… trist! (Race)katten optager jo plads for en anden og mere nødstedt kat…[/quote]

Det er præcis den situation, som I ville se mig få et føl i forbindelse med. Det kan da ikke være sandt? Jeg er rystet…

Kan vi ikke i fællesskab skrive til DB måske?

Lige en lille rettelse :slight_smile: …Det var nu Bente som kom med denne oplysning .-)

[quote=lenschow;330520]Ville de slet ikke lytte?

Jeg synes vi skal gå flere sammen hvis der er interesse for det. På tværs af klubber og opdrættere, købere osv - flere sammen kan vi måske få et budskab igennem.

Ene lille mig lytter de næppe til…
[/quote]

Jeg kontaktede dem som repræsentant fra Racekatten, da jeg havde fået kendskab til de havde fået en racekat ind.

De var temmelig ligeglade med hvem jeg var - og det virker ikke som om de er blevet mere lydhøre siden.

Men prøv da :slight_smile:

[quote=lenschow;330543]Vil det sige, at hvis DB får en kat ind fra en ejer, lad os sige ejeren er død og de efterladte kontakter ikke mig, for de ved ikke den slags, så vil Db kontakte mig?

Det er der jeg ikke forstår det, for en ting er katte, som er fjernet som bengalerne ved Silkeborg, noget andet er, at de også gør dette ved andre racekatte.

Er det ikke et problem?

Hvis en kat løber væk, kan de undersøge dens chip osv, men hvis de får den fra en ejer, hvorfor så kontakte mig? Når de alligevel vil smide tavlen og dermed “mig” ud?

MVH[/quote]

Lige præcis dette scenarie kender jeg til.
En af mine solgte katte, mistede sin ejer, der døde.
Der var ikke nogen pårørende, udover en besøgsven, som afleverede katten på internat.
Der arbejdede en sød pige, som gerne ville have denne kat.
Det er hende jeg har historien fra.

Katten indleveres, internatet ser på stamtavlen at katten er tatooveret og neutraliseret, stamtavlen smides derefter ud, netop fordi, der ikke er forskel på en racekat og en kat. De er lige.

Den unge pige huskede dog mit stamnavn og kattens lidt specielle navn.
Googlede det og fandt min hjemmeside, hvorefter hun skrev en lang mail til mig, om hvordan hun havde fået katten.

Dog ser jeg ikke det store problem med at internaterne ikke oplyser opdrætter om ejerskift, det er jo heller ikke alle købere der gør, selvom det står i mine kontrakter.

Men jeg synes det geerelt er problematisk at kontrakter ikek overholdes, uanset hvem det er der ikek gør det.

Jeg synes faktisk det var et emne for organisationerne/klubberne at tage fat i.

For der opererer man jo med en regel om, at stamtavlen skal følge katten.

Og når DB og andre lignende steder formidler racekatte, så må der nødvendigvis skulle gælde samme regler for dem som for alle andre der sælger en racekat med stamtavle.

Nogen af argumenterne der bruges er, at tavlen ikke udleveres er grundet misbrug, aat der ikke skal være prestige i at overtage en internatkat blot fordi den har stamtavle, at man vil beskytte katten mod misbrug.

Jamen hvad misbrug kan der være tale om…dyrene er jo neutraliserede når de forlader internatet og kan derfor ikke avles på.
Og hvis man vil skærme en internatkat mod at blive slæbt på udstillinger, så kunne man måske tænke sig en “model”, hvor stamtavlerne blev “annullerede”, påstemplet eller noget, så sådan en kat ikke kunne udstilles selv om der er tavle på den.

Gælder den regel om at stamtavlen skal følge katten, ikke kun for medlemmer af en Felis Danica klub??

Jeg tror altså ikke FD kan bestemme over familien danmarks gøren og laden med deres kat, og deraf mener jeg ikek at DB gør noget forkert rent juridisk.
At vi så sagtens kan blive enige om at det er forkert ikke at lade papirene følge katten fra DB, er en helt anden sag.

Enig med Felis - og iøvrigt kan huskatte jo også udstilles, så hvis det er årsagen, så er det lidt skørt.

Utroligt, at de slet ikke ville lytte Vivi… Jeg kan forstå, at det er som at slå i en pude.

Prøver at sende dem en mail og spørge hvorfor proceduren er sådan. Så poster jeg svaret her

MVH

Så er mailen sendt.

så tager du vel KV med i samme omgang.

Jeg har kendskab til en aby - allergisag. Det gik ikke hurtigt nok for opdrætteren at finde nyt hjem - så den blev afleveret på KV. Ved ikke om stamtavlen var med og blev viderebragt - med ved opdrætteren ikke måtte få at vide hvem den nye ejer blev

Troede kun det var DB - jeg sender til Kv også.

Med et svar på hvorfor kan vi måske stukke et brev sammen.

mvh

Så er mailen sendt til KV også. Har allerede haft en tvist med KV før om en leukæmi kat - de elsker mig sikkert… Men jeg forsøger lige, for hvis de vil forklare hvorfor, så kan jeg bedre sætte et eventuelt udkast til et brev sammen, hvis der er andre, der vil deltage.

MVH

Det gik stærkt - Tine Fosdal, internatleder af KVs Internater, ringede fra KVs hovedkontor i Frederiksberg og fortalte følgende:

  • En kat med stamtavle regnes ikke som mere værd end en tavleløs kat hos KV (naturligvis:-))

MEN

For ca 10 år siden faldt der dom i en sag, hvor et internat havde formidlet en kat videre (uden tavlen selv om den ankom med sådan en) og opdrætter blev aldrig kontaktet selv om det stod i købskontrakten, at hun skulle. Katten endte med at blive aflivet ved en dyrlæge, inden opdrætter fik nys om sagen (årsagen kom hun ikke ind på), og det gav anledning til en masse ballade

DERFOR er KVs procedure i dag følgende:

  • Hvis en kat ankommer med stamtavle, så skal den, der medbringer katten skrive under på tro og love erklæring om, at opdrætter er kontaktet før katten overdrages, men at opdrætter ikke har ønsket at tage katten retur eller hjælpe med at videreformidle den. Samtidig skriver den, der overdrager katten under på, at vedkommende ikke bryder nogen kontrakt med opdrætter.

  • Herefter lægges kattens stamtavle ind i KVs arkiv sammen med kattens journal. Den smides aldrig ud.

  • Hvis katten er af en sjælden race (jeg ved ikke hvordan de skelner mellem det), så ringer internatet samtidig til den opdrætter, der står på Stamtavlen og tjekker, at det, som de har fået fortalt er sandt.

  • Hvis opdrætter vil have katten, får hun den, hvis ikke formidles den via KVs internater som en hver anden kat.

Fosdal siger dog, at i dag, hvor KV neutralisere, øremærker og vaccinere alle indkomne katte, før de formidles videre, kan køber få en kopi af kattens stamtavle med, når køber henter katten på internatet. Dette skyldes, at der ikke længere er risiko for - pga neutraliseringen - at misbruge katten til at lave BYB katte.

Så det var godt nyt - nu mangler jeg bare svar fra DB.
MVH Helle

PS glemte dælme at spørge om det med hunkatte og neutralisering… Ih!
Skriver lige og spørger hvordan de gør det… om de åbner eller hvad?.

Hmmm…sjælden race , det er da underordnet. Jeg mener at opdrætter i alle tilfælde bør underrettes.
I dag findes der en del “delekatte” altså risikerer internatet også at neutralisere avlskatte som ikke ejes alene af den som overlader dem til internatet.
Altså som i det aktuelle tilfælde med bengalerne.