DB og stamtavlekatte

Det synes jeg så også Bente - jeg synes også det er hip som hap om en kat er sjælden race eller ej - hun sagde, at ved bengalere kontaktede de altid opdrætteren, men i den sag du henviser til, er det jo lidt specielt naturligvis.

Hvis en opdrætter senere - 24 timer efter den der afhænder katten har underskrevet kontrakten - kontakter internatet fordi en kontrakt er brudt, så hænger den, der har afhændet katten på en eventuelt retssag og bøde, sagde hun også.

Så som afhænder skal man være forsigtig med at aflevere stamtavle katte uden at snakke med opdrætter først. Den sag, der var faldet dom i, anerkendte forresten opdrætterens salgskontrakt som fuld juridisk gældende - meget interessant og rart at få at vide.

MVH
MVH

Så er der svar fra KV om, hvordan de finder ud af om en voksen hunkat er neutraliseret - Tine Fosdal skriver:

"Hvis hunkatten er øm (betyder: øremærket), kan vi via hendes dyrlæge kode se neutraliserings dato / år – i fald hun ikke er mærket, undersøger vores dyrlæge Tom Kristensen hende, eventuelt ved at barbere et stykke af pelsen på mave fri.

Vi har også få tilfælde af hankatte med mistanke om at være kryptokid, her må dyrlægen ind via bughulen for, at finde stenene."
[COLOR=black]
[/COLOR][COLOR=black]Citat slut[/COLOR]

Og der er også et svar fra DBs dyrlæge:

"Kære Helle

Tak for din mail. Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål, så du forhåbentlig får en bedre forståelse af internaternes procedurer.

Internaterne smidder ikke stamtavler væk, hvis de får dem ind med en kat. På den anden side reklamerer de heller ikke med at de har dem - det tiltrækker nemlig ofte folk, der kun vil have katten for økonomiens skyld. Internaterne tager nemlig ikke mere for katten fordi der er stamtavle med. Og det vil derfor være muligt at sælge katten videre med profit eller at avle på den. Af samme grund neutraliseres alle katte (også dem med stamtavle) inden de forlader internatet.

Det er dog sjældent at internaterne får en kat ind med stamtavle. Som du selv siger har ejerne jo en forpligtigelse til at aflevere katten tilbage til dig og derfor kommer de ikke på internat. Skulle det være i forbindelse med en dyreværnssag er der som regel ingen der har styr på om/hvor en stamtavle skulle befinde sig.

Stamtavlen er (lige som øremærket) en dokumentation for ejerskab. Dyrenes Beskyttelses kredsformænd og internater gør altid et stort stykke arbejde for at finde kattens rette ejer. Derfor ville du blive kontaktet, hvis der var dokumentation for at det var din kat.

Venligst
Lotte Brink
Dyrlæge"

Så det ser umiddelbart ud til for mig, at der ikke er rod i internaternes procedurer i forbindelse med stamtavle-katte. Enten det eller også følger de ikke den procedure som hovedkontoret beskriver her…

MVH

Helle… en væsentlig ting, du glemmer…
Du er jo netop IKKE kattens ejer… kun dens opdrætter! Og vil derfor ikke blive kontaktet fra internatet, hvis de skulle få en kat ind med dit stamnavn…

Der hvor det går galt i den verserende sag er de katte der er fælleseje på, dette er sikkert ikke påført i stamtavlerne , så der ser jeg da nogle opdrættere som kan miste en kat.

Så proceduren burde være , at rette henvendelse til opdrætteren.

Jeg har selv fået racekatte fra internat, seneste Cæsar og Lille My, begge perser.
Cæsar har jeg valgt pga hans sind og ikke fordi han har en stamtavle. Hvis dette havde været vigtigt for mig ville jeg have henvendt mig til en opdrætter istedet for et internat.
Cæsar’s stamtavle har kattehjemmet beholdt.
Lille My er en tilløber, der ikke var mærket, så ingen ved om der skulle være en tavle på hende.
Jeg mener ikke at et kattehjem skal / bør udlevere stamtavle på katte, hvis man vil have en kat med stamtavle må man henvende sig til en opdrætter.

[quote=Bente;331254]Der hvor det går galt i den verserende sag er de katte der er fælleseje på, dette er sikkert ikke påført i stamtavlerne , så der ser jeg da nogle opdrættere som kan miste en kat.

Så proceduren burde være , at rette henvendelse til opdrætteren.[/quote]

Altså hvis den verserende sag er med bengalerne, så mener JEG at hvis der er katte der som er fælles-ejet, så skal de fisme heller ikke tilbage til den der ejer den anden “halvdel”.

For ejer man en kat halvt og halvt, så må man sørme da også sætte sig ind i hvilke forhold den lever under, og hvis man så lader den bo i det de har gjort, så har man efter min mening sgu forpasset retten til den kat.

Specielt med tanke på at DB jo bruger en hulens bunke penge nu, som jo så går fra de katte der reelt ingen ejere har, og dermed er endnu værre stillet nu.

[quote=cæsar;331266]
Jeg mener ikke at et kattehjem skal / bør udlevere stamtavle på katte, hvis man vil have en kat med stamtavle må man henvende sig til en opdrætter.[/quote]

Du har såmænd helt ret, hvis man ser på det med købers øjne… Jeg formoder at man tager på et kattehjem, for at få en kat - og at man kommer hjem med lige netop dén kat, som man faldt 100% for :slight_smile: og så skal det dælme ikke være om katten har en stamtavle ller ej, der skal bestemme om man tager katten med hjem!

Men sagen er anderledes fra opdrættersynspunkt… Mange vil meget gerne vide, hvad der sker med de katte, som de gennem tiden har solgt. Om de har det godt, om de er sunde og raske osv osv… og det sker ikke, hvis internaterne ignorerer stamtavlens oplysninger om opdrætter…
Nogle opdrættere er endda villige til at tage katten hjem, hvis den kommer i nød (ikke alle opdrættere har mulighed for det)… og dette sker heller ikke, hvis internatet blot gemmer stambogen af vejen uden at kontakte opdrætter. En kat som opdrætter tager hjem for selv at formidle den videre tager ikke plads op for virkeligt nødstedte katte så jeg forstår faktisk ikke internaternes procedure…

KV kontakter opdrætteren - og det skriver DB også, at de gør, som jeg læser svaret. Jeg har henvendt mig til begge som opdrætter.

Mht ,mit eksempel jeg beskrev tidligere i tråden, er jeg IKKE blevet kontaktet af DB, trods jeg står som opdrætter på tavlen, så det er åbenbart ikke praksis hver gang.:frowning:

[quote=alleos7;331271]Altså hvis den verserende sag er med bengalerne, så mener JEG at hvis der er katte der som er fælles-ejet, så skal de fisme heller ikke tilbage til den der ejer den anden “halvdel”.

For ejer man en kat halvt og halvt, så må man sørme da også sætte sig ind i hvilke forhold den lever under, og hvis man så lader den bo i det de har gjort, så har man efter min mening sgu forpasset retten til den kat.

[/quote]

hvordan vil du have at amerikanere skulle have sat sig ind i det , ikke engang vi andre vidste hvor galt det stod til.

Hej ,

Lang historie, her gjort kort!

Han blev indleveret af en (?) til et internat, hvor jeg var frivillig i en periode. Han var “for gammel” og ked af det til at sidde på internat, og da jeg havde 2 persere derhjemme, så kunne jeg bare ikke holde ud, at han skulle være der. Det er fordi jeg så var der, den dag han ankom, og var med til at tage imod ham, at jeg kunne finde ud af hvad han hed. Ellers bliver det ikke fortalt til nye ejere, kattens tidligere papirer bliver nemlig smidt ud. Og da jeg så tog ham med hjem, så huskede jeg det, fordi det var et specielt navn.

Her uddrag af mailen jeg modtog fra den nye ejer

Det lyder fint… men det er absolut IKKE virkeligheden!!!
Prøv at spørge helt specifikt om de kontakter opdrætter, hvis de får indleveret en kat med stamtavle fra kattens ejer (der ikke er den samme som kattens opdrætter)…
Eller endnu bedre… prøv at spørge om deres reaktion, hvis/når de får henvendelse fra opdrætter, som af omveje får at vide, at en af “deres” katte er havndet på internat og gerne vil tage den hjem (naturligvis mod en lilel donation til internatet)…
Du vil blive overrasket… desværre!

Det vil jeg prøve Ann. For hvis det er sandt, så lyver de

[quote=Ann K;330545]Lis… I landet Utopia tager alle opdrættere deres avl hjem igen hvis der skulle blive brug for… I samme land overholder alle købere også deres kontrakter og kontakter opdrætteren inden de skiller sig af med deres (race)kat…

I Danmark afleverer flk rask væk deres (race)katte på diverse internater - med stamtavler…
Og internaterne smider stamtavlerne væk! De kontakter ikke engang opdrætter for at høre om denne er vilig til at tage katten hjem… Og skulle der sidde nogen, som (gen)kender katten og gør opdrætter opmærksom på at den nu er på internat, så er internatet revnende ligeglad… de formidler IKKE katten til opdrætter!!! heller ikke selv om opdrætter er villig til at betale…

Jeg kan faktisk gdt lide tanken om, at det ikke skal være muligt at erhverve sig en billig (race)kat - komplet med stamtavle og hvad har vi… Men jeg må indrømme, at internaternes fremgangsmåde og holdning overfor de opdrættere, som rent faktisk virkelig ønsker at tage ansvar for deres “yngel”, gør mig en smule vred…

Jeg kender til flere sager, hvor opdrætter har tigget og bedt om at få en kat hjemleveret - uden hverken resultat eller blot lydhørhed… trist! (Race)katten optager jo plads for en anden og mere nødstedt kat…[/quote]

Ja, og samtidig så beskylder de os opdrættere for at være ligeglade med de katte vi har solgt. At vi ikke vil tage dem tilbage. Men - hvordan kan vi det når de ikke giver os muligheden ?

Jeg har foreslået at man når man registrere en kat i katteregisteret også registrere opdrætter med telefonnummer sådan at den der finder katten via katteregisteret kan gå direkte til opdrætter hvis de ikke kan finde ejer. men nej - det vil de heller ikke.

Teresa

Helt korrekt - det vil de ikke.

Til gengæld fortalte de mig, at de altid kontakter tidligere ejer, hvis de ikke kan få fat i nuværende ejer.
Derfor registrerer jeg altid mig selv som ejer af samtlige katte jeg får mærket - og så omregistrerer jeg bagefter.
Det må være møgbesværligt for dem selv, men den eneste måde jeg kan sikre mig.

[quote=Vivi_Fletcher;331820]Helt korrekt - det vil de ikke.

Til gengæld fortalte de mig, at de altid kontakter tidligere ejer, hvis de ikke kan få fat i nuværende ejer.
Derfor registrerer jeg altid mig selv som ejer af samtlige katte jeg får mærket - og så omregistrerer jeg bagefter.
Det må være møgbesværligt for dem selv, men den eneste måde jeg kan sikre mig.[/quote]

Ja, det har jeg også ofte gjort og besværligt er det - især når ny ejer så glemmer at ændre ejerskabet :slight_smile:

Teresa

[quote=Teresa Guldager;331825]Ja, det har jeg også ofte gjort og besværligt er det - især når ny ejer så glemmer at ændre ejerskabet :slight_smile:

Teresa[/quote]

Alle mine (chip eller øremærke) bliver registreret i mit navn. Når tilbageleveringfristen er udløbet - meddeler jeg den nye ejer til registeret. Det virker perfekt.

Katten er på mærkningstidspunktet ejet af mig - derfor har jeg den holdning det kun er mig der kan give mine katte nyt ejerskab.

Er det måden at vi kan sikre os?

Det er altså lidt bureakratisk fjollet… men hvis det er det myndighederne vil ha så…