De fem øvelser i omtanke

Flere har sprugt, hvad jeg som buddhist forsøger at leve efter. Det er klart, at jeg ikke på få linjer kan forklare det hele, men jeg kan da vise de 5 øvelser i omtanke.

Der er lidt at stræbe efter, kan jeg fortælle. Det er bestemt ikke let at efterleve blot disse fem regler, selv om vi sikkert alle kan blive mere eller mindre enige om, at de ikke er skudt helt ved siden af vores ønsker for os selv og andre.

God fornøjelse:-)

:inlove::inlove::inlove:

Smukke ord… men for os dødelige tror jeg, at det kræver ÅRS træning at efterleve dem…

:tak:

Må jeg printe dem ud og hænge dem op herhjemme - det skader da ikke at læse dem morgen og aften - jeg er altid villig til at lære nyt.

:slight_smile:

Sikkert rigtig godt at leve efter, men det er nu ikke nemt med det hele kan jeg se, men meget af det gør jeg allerede.

Meget af det falder heldigvis langt de fleste naturligt:-) Resten gør, at det er rart at tro på flere liv:-) hihi

Naturligvis må du printe og kopiere Therese - teksterne er ikke mine:-)
De er alles

MVH

Helle…ud fra det, jeg læser - skal man jo være vegetar:?

For øvrigt lever jeg da sundere og mere i overensstemmelse med
naturen end mine forældre gjorde.

Så hvorfor et svigt mod mine forfædre + forældre, hvis jeg ikke o.s.v.:?

Uh, jeg tror det ville blive et liv i selvfornægtelse at efterleve de råd.

Det ville jeg aldrig kunne. Så ville jeg blive helt falsk.

Jeg kan slet ikke åbne den vedhæftede fil, så jeg må leve videre i uvidenhed …

jeg efterlever allerede nogen af dem, men måske jeg skulle overveje den med at man skal tænke før man taler? Skader godt nok ikke andre, men nogle gange går det så stærkt at jeg “klotter” over ordene eller begynder at stamme…og så kunne jeg også bruge det til at tænke over vigtigheden af hvad jeg siger så det ikke bare er en gang “bla-bla-bla”…

og den med at man ikke vil slå ihjel eller tillade at noget bliver slået ihjel den tager jeg nok ikke heeeelt til mig da vi godt kan lide at fiske (gider så bare ikke spise fisk så mine får kattene som regl) og så er jeg jo noget så glad for at spise en stor rød bøf…ss

[quote=Mona Jensen;198214]Helle…ud fra det, jeg læser - skal man jo være vegetar:?

For øvrigt lever jeg da sundere og mere i overensstemmelse med
naturen end mine forældre gjorde.

Så hvorfor et svigt mod mine forfædre + forældre, hvis jeg ikke o.s.v.:?[/quote]

Undskyld har ikke været på KG så ser først dette nu:-)

Nej der er ingen foreskrifter i buddhismens fem øvelser i omtanke som kræver noget som helst - det er øvelser ikke krav - og som min læremesterr plejer at sige “buddha spiste det, som han blev budt” - der er ingen foreskrifter om vegetarmad - der står, at man bør forsøge at spise mad, som er fremstillet på en måde, hvor dyr, planter osv har lidt mindst mulig i processen - kan man ikke det, så fremsiger man en række bønner over dyret, før man spiser det. Det sker ud fra idéen om, at du bliver hvad du spiser - spiser du stress, så får du stress - lidt meget forkantet sat op:-)

Ang svigtet - denne afdeling vil kræve, at du læser og praktisere nogle af buddhismens tusinder andre tekster:-) Det vil ikke give mening for dig, hvis jeg forklare det her - det handler om genfødselstanken, de 6 verdener og Dharmas undergang - alt sammen ren volapyk når du ikke kender til læren.
Det vil derfor forvirre mere end gavne - husk disse øvelser er kun en meget lille del af buddhismens lære.

MVH

[quote=Sheer;198257]Uh, jeg tror det ville blive et liv i selvfornægtelse at efterleve de råd.

Det ville jeg aldrig kunne. Så ville jeg blive helt falsk.[/quote]

Jeg har det stik modsat - da jeg ikke forsøgte at følge min inderste natur - ønsket om at undgå lidelse og undgå at skabe lidelse hos andre samt ønsket om at gavne - levede jeg på et falsk grundlag i strid mod min iboende buddha natur:-)

Heldigvis er verden sådan indrettet, at der er plads til os alle med vores forskellige veje at følge. Disse er mine redskaber - ikke nødvendigvis dine eller andres:-)

MVH

[quote=Ronja;198273]jeg efterlever allerede nogen af dem, men måske jeg skulle overveje den med at man skal tænke før man taler? Skader godt nok ikke andre, men nogle gange går det så stærkt at jeg “klotter” over ordene eller begynder at stamme…og så kunne jeg også bruge det til at tænke over vigtigheden af hvad jeg siger så det ikke bare er en gang “bla-bla-
bla”…

Dette er en af mine evige tilbagevendende læreprocesser i dette liv:-) Jeg er slem til at afbryde og øver mig meget i aktiv lytten.

og den med at man ikke vil slå ihjel eller tillade at noget bliver slået ihjel den tager jeg nok ikke heeeelt til mig da vi godt kan lide at fiske (gider så bare ikke spise fisk så mine får kattene som regl) og så er jeg jo noget så glad for at spise en stor rød bøf…ss[/quote]

Bemærk, at øvelserne også omhandler tankerne - vi øver os i at være rene i tale, tanke og handling - handling er det man kan se, tale det andre høre og tankerne den sværeste, for alle kan se flinke ud men tænke dårligt - falskheden. Jeg beskriver buddhismens forhold til vegetarmad i mit svar til Mona - måske du kan bruge det?

Jeg kender kun 2 buddhister der er vegetarer - ikke en gang min læremester er det. Og han er ellers yogi med dertil hørende praksis:-)

Alle starter der hvor de er - ansvaret for, hvilke konsekvenser man acceptere at høste (karma) er op til en selv i sin egen praksis - jeg slår fx dyr ihjel, når jeg afliver kæledyr.

Dette er et bevidst valg, da jeg

  1. lever i Dk, hvor der er en lov, der siger, at dyr ikke må lide unødvendigt
  2. Læner mig op af buddhas ord om, at det vigtigste er ikke at skade - det er i nogles udlægning blevet til ikke at dræbe - men faktisk kan det at dræbe være en ganske barmhjertig handling i modsætning til ikke at aflive - som vil medfører en masse lidelse helt uden grund.

Dette er ikke en holdning, som alle mine buddhistiske venner deler med mig:-) Men jeg har taget valget bevidst - og faktisk kan jeg ikke se det ikke-egoistiske i at undlade at aflive dyr, der lider… jeg kan kun se en grund til ikke at dræbe sådan et dyr - ønsket om at beskytte SIG SELV og mele egen kage:-)

MVH

PS http://www.buddha.dk/karma_kadjy_skolen/

Her kan interesserede let læse mere om Karma Kadjy linjen, som er den linjen jeg følger under lama Yangdak Drime.

Ole Nydahl er ikke min lærer, men jeg synes, at siden giver et godt og præcist overblik.

MVH

[quote=lenschow;200190]Jeg har det stik modsat - da jeg ikke forsøgte at følge min inderste natur - ønsket om at undgå lidelse og undgå at skabe lidelse hos andre samt ønsket om at gavne - levede jeg på et falsk grundlag i strid mod min iboende buddha natur:-)

Heldigvis er verden sådan indrettet, at der er plads til os alle med vores forskellige veje at følge. Disse er mine redskaber - ikke nødvendigvis dine eller andres:-)

MVH[/quote]
Ja, vi er forskellige. Jeg kunne aldrig finde på at ikke forsøge at følge min inderste natur - ønsket om at undgå lidelse, og undgå at skabe lidelse hos andre samt ønsket om at gavne.

[quote=lenschow;200189]Undskyld har ikke været på KG så ser først dette nu:-)

Nej der er ingen foreskrifter i buddhismens fem øvelser i omtanke som kræver noget som helst - det er øvelser ikke krav - og som min læremesterr plejer at sige “buddha spiste det, som han blev budt” - der er ingen foreskrifter om vegetarmad - der står, at man bør forsøge at spise mad, som er fremstillet på en måde, hvor dyr, planter osv har lidt mindst mulig i processen - kan man ikke det, så fremsiger man en række bønner over dyret, før man spiser det. Det sker ud fra idéen om, at du bliver hvad du spiser - spiser du stress, så får du stress - lidt meget forkantet sat op:-)

Ang svigtet - denne afdeling vil kræve, at du læser og praktisere nogle af buddhismens tusinder andre tekster:-) Det vil ikke give mening for dig, hvis jeg forklare det her - det handler om genfødselstanken, de 6 verdener og Dharmas undergang - alt sammen ren volapyk når du ikke kender til læren.
Det vil derfor forvirre mere end gavne - husk disse øvelser er kun en meget lille del af buddhismens lære.

MVH[/quote]

Jeg har været på kurser på Rørvig Folkehøjskole flere gange.

Det var nu ganske fornuftigt - det som jeg hørte :wehuu:
Så hel blank er jeg ikke -
Og vi spiste kun vegetarisk…MUMS…

For 25år siden lærte jeg Trancendal meditiation på ovennævnte højskole.
Den eneste form for meditation; som siger mig noget…:slight_smile:
P.S. Jeg mødte Ole Nydal og Hannah - da jeg var 23 år.

Min veninde og jeg kom hver uge i “huset” sammen med mange andre unge.
Verden er lille smiler kærligt