De reelle indgridienser i kattenes foder

Ja sidder blot og undres over hvordan diverse foderproducenter kan være sig selv bekendt, når de skriver/fremhæver en variant f.eks. er med lam, fisk, and osv, når det kun er en minimal del af foderet der reelt indeholder kød fra de nævnte dyr.

Jeg er jo på konstant jagt efter noget vådmad vores kat rent faktisk kunne overveje, at gøre til en større bestanddel af hendes daglige foder. Er efterhånden lidt træt, især af mange dåser på lager, som er dømt ude (de skal dog videre til et godt trængende formål, så den vej rundt er det okay)

Men synes det er falsk markedsføring når der f.eks. i et produkt kun er 5% af den reklamerede dyredel i. Ja jeg ved godt at ænder er dyrere end f.eks. kyllinger, og det er lam, fisk osv. også. Men altså når man ser et produkt der hedder noget med lam, så forventes 80% af kødindholdet i mine øjne altså ikke at bestå af kylling, og kun 5% er lam.

Blot et produkt jeg faldt over i dag i min søgning, og det er ikke det eneste tro mig. Jeg har været gennem massevis af producenters foder, og tendensen er sørgeligt nok bare den samme.

Det er ikke for at hænge lige dette foder ud, blot et jeg fandt på min vej. At det er en nyrediæt har intet med vores kat at gøre, det er udelukkende en søgning efter noget der måske kan trigge vores til, at indtage mere vådfoder end blot en spiseskefuld om dagen.

Hvis man gik udelukkende efter noget med kylling ville dette dog være fantastisk, dog havde man en forventning om at hovedingrediensen er kyllingebryst ja så er det igen forkert, da kun 5% er kyllingebryst.

Hvilke mærker indeholder reelt mest af det dyr de markedsfører produktet på?

Synes det er skrupforkert, at fremhæve et foder som værende med f.eks. fisk og det så kun er 5 % af foderet der har set en fisk :thumbdown:

Reglerne er faktisk sådan, at når blot 4% af indholdet er af en bestemt kødkilde xxx (fx. lam, kylling etc), så må producenten skrive på etiketten, at produktet er med xxx.
Så de overholder jo sådan set bare reglerne - omend jeg godt forstår din frustration :slight_smile:

[QUOTE=Churchtown;1113506]Reglerne er faktisk sådan, at når blot 4% af indholdet er af en bestemt kødkilde xxx (fx. lam, kylling etc), så må producenten skrive på etiketten, at produktet er med xxx.
Så de overholder jo sådan set bare reglerne - omend jeg godt forstår din frustration :-)[/QUOTE]

Tak for oplysningen, det vidste jeg ikke, og ja så er det selvfølgelig helt efter reglerne - men i mine øjne total falsk markedsføring :frowning:

Nu har vi jo ikke en kat der f.eks. ikke kan tåle kylling, og ved da også godt det er eget ansvar, at kigge indholdsfortegnelser igennem på de ting vi putter i vores dyr, men synes bare, at hvis man nu gerne vil kunne fodre afvekslende med forskellige kødvarianter, så er det jo blot luftkasteller, at man har købt noget med f.eks. sej, i bedste mening, og ja 80% er så alligevel kylling. Godt kød javist, og kødindholdet er jo højt, men bare det forkerte efter min egen lille forbrugermening. Men ok 4 % - så er alt derover jo ret så meget luksus - eller noget :klapper:

Vil dog gerne have lidt fif, hvis nogen har nogle gode produkter/producenter, hvor hovedbestanddelen rent faktisk er den type kød som der reklameres med, altså udover kylling :please:

[QUOTE=Kiwa;1113537]Tak for oplysningen, det vidste jeg ikke, og ja så er det selvfølgelig helt efter reglerne - men i mine øjne total falsk markedsføring :frowning:

Nu har vi jo ikke en kat der f.eks. ikke kan tåle kylling, og ved da også godt det er eget ansvar, at kigge indholdsfortegnelser igennem på de ting vi putter i vores dyr, men synes bare, at hvis man nu gerne vil kunne fodre afvekslende med forskellige kødvarianter, så er det jo blot luftkasteller, at man har købt noget med f.eks. sej, i bedste mening, og ja 80% er så alligevel kylling. Godt kød javist, og kødindholdet er jo højt, men bare det forkerte efter min egen lille forbrugermening. Men ok 4 % - så er alt derover jo ret så meget luksus - eller noget :klapper:

Vil dog gerne have lidt fif, hvis nogen har nogle gode produkter/producenter, hvor hovedbestanddelen rent faktisk er den type kød som der reklameres med, altså udover kylling :please:[/QUOTE]

Jeg ville kigge på Almo Nature, Feline Porta, Grau, Feringa og lign.

Granatapet har også et godt kødindhold somfaktisk passer med hvad de kalder det. For mig er det så vigtigere at vådfoderet ikke indeholder korn, sukker eller andre for katten ubrugelige ingredienser.

Marina

Jeg forstår godt din frustration… Vi har fundet ud af Nobby generelt ikke gider ‘blandingsprodukter’, og fordi de gør som du skriver, så udelukker det en hel del mad…

Det vi mest fodrer med er Cosma, fordi det er det mærke med rent kød der er billigst… Men ellers er der også fx dem som Momo har skrevet :slight_smile:

Jo, det kan da også være rigtig nok, men det er lidt bøvlet ift. allergi.

Applaws plejer jo også at være et foder, hvor indholdet svarer til etiketen - altså lige indtil de lavede pate, hvor vi røg i den anden grøft med de her ca. 4%. Men ellers knald godt foder - pateerne.

Integra passer også med, hvad de skriver på pakken.
De fodermidler, hvor det passer (lam er 100% lam osv.), og hvor det ikke lige er kylling eller tun, er til gengæld altid sådan noget knoldet pate.

[QUOTE=Lykke;1113582]Jeg forstår godt din frustration… Vi har fundet ud af Nobby generelt ikke gider ‘blandingsprodukter’, og fordi de gør som du skriver, så udelukker det en hel del mad…

Det vi mest fodrer med er Cosma, fordi det er det mærke med rent kød der er billigst… Men ellers er der også fx dem som Momo har skrevet :)[/QUOTE]

Vær dog også opmærksom på, at produkter, når de har et højt kødindhold fra kun én proteinkilde, ofte IKKE er fuldfoder. Det gælder fx for rigtig mange Cosma-varianter. Ikke dem alle, men mange. Det behøver ikke være et problem, hvis man er opmærksom på det - og selvfølgelig slet ikke, hvis det ikke er kattens hovednæringskilde.

Det er vi også opmærksom på :slight_smile:

Som det er nu er det ca 1/3 af hans mad der er vådfoder, så mener ik det betyder så meget, især ikke når han får forskellige slags… Men vi har tænkt os at tilføje noget ekstra pulver værk (ved navnet på det kan findes et eller andet sted herinde :)) når/hvis en dag det blir en stor del af hans kost :slight_smile:

animonda carny deklarere rimelig godt hvad der er hvad i deres foder, og det er gerne blandet , hvilket jeg godt kan lide

"Multifleisch-Cocktail: Rind (40%, Fleisch, Lunge, Niere, Herz, Euter), Brühe (31%), Huhn (21%, Leber, Fleisch), Wildfleisch (7%), Calciumcarbonat.
Rind & Huhn: Rind (52%, Fleisch, Lunge, Herz, Niere, Euter), Brühe (31%), Huhn (16%, Leber, Fleisch), Calciumcarbonat.
Rind & Herz: Rind (53%, Fleisch, Lunge, Leber, Niere, Euter), Brühe (31%), Rinderherz (15%), Calciumcarbonat.
Rind & Lamm: Rind (44%, Herz, Fleisch, Niere, Euter, Brühe (31%), Lamm (24%, Leber, Lunge), Calciumcarbonat.
Huhn & Ente: Rind (50%, Herz, Fleisch, Lunge, Niere, Euter), Brühe (31%), Hühnchenleber (12%), Entenherzen (6%), Calciumcarbonat.
Rind pur: Rind (68%, Fleisch, Herz, Leber, Lunge, Niere, Euter), Brühe (31%), Calciumcarbonat.
Pute & Shrimps: Rind (46%, Fleisch, Herz, Lunge, Euter, Niere), Brühe (31%), Pute (18%, Leber, Herz), Shrimps (4%), Calciumcarbonat.
Pute & Kaninchen: Rind (45%, Lunge, Fleisch, Herz, Euter, Niere), Brühe (31%), Pute (17%, Herz, Fleisch), Kaninchenfleisch (6%), Calciumcarbonat. "

Det gode ved zooplus er så at de på næsten alle produkter så også har sammensætningen på - jeg er som oftest ligeglad med hvor mange procenter der er af feks ren i Bozita (der er nok højst gået en forbi engang :høhø:), hvorimod det er vigtigt for mig at læse hvad der IKKE er i… som feks sukker, korn og kylling :slight_smile:

Men jeg vil give dig ret i der er megen falsk reklame både på vådfoder og tørfoder. Jeg læser konsekvent indholdsfortegnelsen og rigtig mange er ikke gode nok i min optik. Du kan også regne med at det indhold der står først (i hvert tilfælde i tørfodrene) er det der er mest af :slight_smile:

[QUOTE=Lykke;1113655]Det er vi også opmærksom på :slight_smile:

Som det er nu er det ca 1/3 af hans mad der er vådfoder, så mener ik det betyder så meget, især ikke når han får forskellige slags… Men vi har tænkt os at tilføje noget ekstra pulver værk (ved navnet på det kan findes et eller andet sted herinde :)) når/hvis en dag det blir en stor del af hans kost :)[/QUOTE]

Det var måske også forkert, at jeg citerede dig. Det var, fordi du lige nævnte Cosma, jeg kom til at tænke på det, så det var lige så meget til TS - for at sige, at der er mere, man skal være opmærksom på udover indholdet af kød :slight_smile:

Tak for alle de gode forslag og råd. Der er noget at gå i gang med, og afprøve :slight_smile:

Jeg er helt opmærksom på det med, om det er fuldkost eller blot tilskud. Jeg tror nu ikke at vores mis bliver omvendt til, at indtage det våde som hovedkost sådan lige foreløbig, så jeg forsøger blot at komme igennem de forskellige mærker og typer, og forhåbentlig på den måde ramme noget, hun måske synes er helt uimodståeligt, og så måske med tiden få hende over på vådt som hovedkost. Som nævnt så er det max. en lille spiseske hun tager indenbords, hun spiser så at sige ikke ret meget mad. Tørfoder ligger omkring 30 gr. om dagen (sommer) og max. 35 gr. om dagen (vinter) og har ligget stabilt på den mængde i snart 2 år.

Så efter hendes mening er der nok bare ikke mere plads til det våde, og gud nåde og trøste hvis jeg forsøger at undlade tørkosten, så er hun simpelthen højtråbende “in my face” konstant. :høhø:

Jeg har slet ikke noget imod, at det er blandingsprodukter, altså med forskellige typer kød, men det var bare det der med, at når der f.eks. skrives med And eller lign. så ville jeg jo regne med, at størstedelen måske var med And.

Der er flere problematikker i hele foder debatten, og jeg kan kun give dig ret i, at det kan være svært at gennemskue.

Jeg har også netop forsøgt, at gennemskue tørfoder verdenen og i mine små hjemmelavede undersøgelser gjorde jeg også nogle interessante opdagelser.
Jeg tog udgangspunkt i det foder jeg blev anbefalet til min NFO killing - Royal Canin, Kitten Maine Coon foder. Royal Canin Maine Coon Kitten | zooplus.dk
Når man læser en indholdsfortegnelse, er tingene altid listet i den rækkefølge hvor det der står først, er det der er mest af i foderet.
I indholdsfortegnelsen for det omtalte foder står der som det første fjerkræprotein - men der står faktisk ikke hvor stor en del af omtalte fjerkræprotein der er rigtigt kød, og hvor mange procent der er kød og ben mel, slagtebiprodukter, rene knogler eller pulp og når de ikke udspecificerer dette yderligere, så må jeg indrømme, at jeg ikke vil lade mine katte spise det resten af deres liv,- for jeg ved reelt ikke hvad det så er jeg putter i dem og det synes jeg, at jeg skylder dem at vide.
Mit valg faldt i sidste ende på Applaws kitten foder - deres indholdsfortegnelse er udspecificeret og indhold af en art og kvalitet jeg ønsker at byde mine dyr.

Til sammenligning så gør Royal Canin det samme i deres vådfoder - her er deres indholdfortegnelse på deres kitten vådfoder:
Royal Canin kattefoder | zooplus.dk hvorimod Applaws ser således ud: Økonomipakke: Applaws 24 x 70 g kattemad | zooplus.dk
og nej, jeg hverken forhandler eller på nogen måde relateret til produkterne - det er udelukkende egne erfaringer og flere ugers intense undersøgelser af uendelige mængder foder samt indholdsfortegnelser der har ledt mig til mine beslutninger.

Af tørfoder får killingen Applaws kitten og den store kat får Applaws Kylling. Hvis Royal Canin en dag får revideret deres indholdsfortegnelser så de viser hvor meget reelt kød der er i deres foder og hvis det nye NFO foder de lancerer ellers sammensætningsmæssigt ser godt ud, så vil jeg muligvis prøve det, men jeg er stadig ikke 100 % overbevist - det kunne være man skulle skrive til dem :slight_smile:
Mht. vådfoder, så får de både hjemmelavet, Porta21, Applaws, Almo og Schesir.

Og det er desværre det samme inden for hundefoder. Der er også rigtig mange uspecificerede indholdsfortegnelser som åbner op for producenternes mulighed for at være alt for kreative mht. indholdet i deres produkter.

Jeg tror, at en god tommelfinger regl er, forhold dig kritisk til det de skriver, stol aldrig på mere end hvad de faktisk skriver, og så tror jeg, at kun vil ens kæledyr det bedste,- hvis det kan betale sig stort for dem. Hunde og katte foder må simpelthen være en rigtig god forretning for producenterne, hvis man kigger på kilo priserne :smiley:

Bemærk dog også, at Applaws ikke er fuldfoder. I hvert fald ikke det, som dette link viser hen til. Hvis katten ved siden af spiser tørfoder, der er fuldfoder, eller får andre former for fuldfoder vådmad, er det selvfølgelig lige meget. Jeg vil bare igen understrege, at det er et parameter, man ikke skal glemme at kigge efter.

Nu henviser du til et produkt som er til katte på nyrerdiet. Det er nok det dårligste eksempel du kan komme med for det nyrerkatte skal undgå er netop protein.

Det er ikke noget med selve proteinindholdet jeg agerer mod. Det er, at der når et produkt markedsføres som noget med f.eks. And, fisk eller lignende, og så indeholder f.eks. 80% kylling, og meget lidt af det man tror man får. Beklager hvis dette ikke fremgår tydeligt af mit første indlæg.

Et andet eksempel, som ikke er en nyrediæt Iams Delights kattefoder | zooplus.dk

Igen størstedelen af kødindholdet er kylling. Det er sådan set udelukkende det, at man tror man køber noget med mest fisk, and eller lign. og det så kun er en meget lille del, der reelt er den type kød.

Men som Lone jo skriver, hvis der blot er 4% af den nævnte type kød i, så er det helt ok jf. reglerne. Synes dog ligeså godt producenterne bare kunne skrive Kylling med en lille smule fisk tilsat :høhø:

Men har fået nogle gode mærker at kigge på, så det er jeg rigtig glad for :ok:

Jeg så lige et meget interessant link på Facebook om dette emne Top WORST CANNED CAT Food Brands - Holistic And Organix Pet Shoppe

Flere af mærkerne kan dog ikke fås i Danmark, men der er nu nogle kendte iblandt :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;1117506]Jeg så lige et meget interessant link på Facebook om dette emne Top WORST CANNED CAT Food Brands - Holistic And Organix Pet Shoppe

Flere af mærkerne kan dog ikke fås i Danmark, men der er nu nogle kendte iblandt :)[/QUOTE]

Pudsigt når man kigger under tørfoder at den lister Orijen som en af de slemme pga rosmarin :? - det hører da ikke under giftig urter for katte mig bekendt :S

Det er forkert.

Orijen står under de 9 bedste mærker, men der er rosmarin i, som de mener er en dårlig ingrediens.

Generelt skal man vist bare undgå foder, der er lavet USA eller Kina…