De stakkels ude/vildmisser!

Det er lige før, at jeg bliver flov, når jeg kigger på mine 2 stue"planter": Den ene sover sødeligt i sofaen ved min side, den anden bobler godt i sin blå haneben-seng i stolen på den anden side.
Så tænker jeg på de stakkels vildmisser, der er ude og prisgivet i dette vejr!
Føler du ikke nu og da dilemmaet mellem det, du spenderer på luksus og forkælelse til dine kære mislinger, og de beløb, der kunne gøre godt for de arme hjemløse misser?
Jeg er splittet i det her.
På den ene side læser jeg om uhyrlige forhold for katte (og mennesker!) i andre lande.
På den anden side ofrer jeg gerne lidt luksus på mine 2 glædes-spredere, ligesom jeg køber parfume og anden luksus til mig selv.
Hvordan finder man balancen i dette?
Hvilke world-wide organisationer er værd at donere til - for katte, og for kvinder (ingen prioritering i den rækkefølge!) :?

Selv er jeg ikke noget luksusdyr. Godt genbrugs-tøj og bubbly fra Irma er fint for mig. Men det er samtidig vild luksus for mange i denne vores verden. Hvordan holder du balancen i denne vores hverdag?

Jeg hjælper der hvor jeg kan i hverdagen, det være sig mennesker eller dyr. Jeg har indset at jeg ikke kan redde hele verden.

[quote=MiSi;331590]Det er lige før, at jeg bliver flov, når jeg kigger på mine 2 stue"planter": Den ene sover sødeligt i sofaen ved min side, den anden bobler godt i sin blå haneben-seng i stolen på den anden side.
Så tænker jeg på de stakkels vildmisser, der er ude og prisgivet i dette vejr!
Føler du ikke nu og da dilemmaet mellem det, du spenderer på luksus og forkælelse til dine kære mislinger, og de beløb, der kunne gøre godt for de arme hjemløse misser?

Nej, jeg oplever ikke noget dilemma, for mine vildmisser og “fine” katte får akkurat det samme foder, bortset fra vådmaden, som kun mine egne får.
Desuden har vildmisserne deres udhus med tæpper og kasser. Der er ganske vist ikke opvarmet, men der er læ, og der er tørt.

Og de vildmisser, jeg ikke kender, hjælper jeg med økonomisk støtte til Kattens Værn og Inges Kattehjem.

Jeg er splittet i det her.
På den ene side læser jeg om uhyrlige forhold for katte (og mennesker!) i andre lande.
På den anden side ofrer jeg gerne lidt luksus på mine 2 glædes-spredere, ligesom jeg køber parfume og anden luksus til mig selv.

Luksus for mine katte er af og til lidt legetøj og ligger ellers ikke i, hvad jeg køber til dem, men hvad de får lov til :tihi:
Parfume o.lign. køber jeg aldrig, og nyt tøj er købt i genbrugsbutikkerne.

Hvordan finder man balancen i dette?

Det er en prioritering for den enkelte - Hvad man føler er det rigtige.
Man undlader jo heller ikke og har heller ikke dårlig samvittighed ved at give sine børn en is, fordi naboens børn ingen får.

Hvilke world-wide organisationer er værd at donere til - for katte, og for kvinder (ingen prioritering i den rækkefølge!) :?

Eftersom jeg nu kun har min folkepension har jeg kun råd (og det har jeg faktisk ikke engang) til KV og IK.

Selv er jeg ikke noget luksusdyr. Godt genbrugs-tøj og bubbly fra Irma er fint for mig. Men det er samtidig vild luksus for mange i denne vores verden. Hvordan holder du balancen i denne vores hverdag?[/quote]
Som bekendt kan man ikke redde hele verden, men hvis man giver et lille nap hist og pist, når muligheden er for det, er det et lille skridt på vejen.

Derfor jeg holder så meget af historien om søstjernerne!

For mig ligger fokus mest på det nære. Vi bliver dagligt bombarderet med indtryk fra hele verden, og man er nødt til at sortere noget fra. Nødhjælp til mennesker er een ting - her bidrager jeg gerne udenlands, fordi vi generelt har det bedre herhjemme end man har det så mange andre steder i verden.

Men med dyr er det anderledes :øhmm: Jeg ville nok have svært ved at støtte udenlandske dyreværnsorganisationer frem for danske. For der er stadig så meget at gøre i vores egen “baghave”. Vores velstand er svær at spore i vores behandling af dyr, synes jeg.

Jeg føler mig dog aldrig splittet i forhold til mine egne katte. Andre katte får det jo ikke værre af at mine har det godt;) Sådan vælger jeg at se det. Og jeg hjælper så hvor jeg kan uden egentlig at opsøge “problemerne”. Det sker nok mest, hvis en kat med behov for hjælp krydser min vej.

I år er det blevet til, at jeg har fået et par ekstra katte på kost. Normalt vil jeg ikke fodre på gård-/vildkatte, da jeg helst ikke vil have dem rendende her (Fremmede, fertile katte har tidligere givet problemer i forhold til mine egne katte). Men omkring jul begyndte en kat at gå i mit affald for at finde føde. Og det kunne jeg ikke bære - slet ikke med det vejr, vi har i år, så nu bliver der sat foder ud hver dag, og så må jeg tage problemerne når/hvis de kommer. Jeg er bevidst om, at de katte, der spiser her nu, er blevet mit ansvar. Også selvom jeg stort set kun ser deres fodspor i sneen. To forskellige katte er flygtet herfra ved synet af mig, så tamme er de ikke.

Man kan jo ikke redde hele verden, desværre.
Ja vores katte er da luksus-dyr, men vi er jo også luksus-mennesker i sammenligning med mange andre.

Selvom Danmark er et rigt land er der steder, hvor der ikke er luksus, fx har en af mine kollegaers kusine på 25 år og med 2 små børn kræft og er opgivet af de danske læger. Min kollega er i gang med indsamling til hende så hun kan komme i eksperimeltel behandling med regional kemo-terapi i Frankfurt. Danmark vil ikke betale, så de må selv til lommerne med venner og bekendtes hjælp (skal bruge 500.000 er pt oppe på knap 140.000, se evt mere på http://www.redchristina.dk).
Denne historie er jo ‘uhyrlig’ men det er situationen for de stakkels mennesker på Haiti også… Men mange bække små osv og så må man støtte, hvor man kan og vil.

Dyrenes beskyttelse, kattens værn, Inges kattehjem, WSPA er blandt ‘mine’. WSPA hjælper bla dyrene de steder, hvor der er natur katastrofer, dyrene bliver ofte ‘glemt’ sådanne steder, men WSPA hjælper dem, så de er ret højt på min prioriterings-liste.

Jeg holder mig også til historien om søstjernerne

Hej Misi

Jo, jeg har fra mine rejser i Afrika bl.a, Senegal,( hvor jeg efterhånden" har fået en familie"), som jeg jo holder af og bekymrer mig om. "Min "familie er ikke fattige, d.v.s. , at de ikke sulter, og har ovenikøbet overskud til af bespise flere af de rigtig fattige i landsbyen Abéné ( deraf mit stamnavn), men alligevel sætter det tanker igang, når jeg stolt viser billeder af mine katte,- og får at vide " dine katte ligger bedre end vore børn!) Ja, det gør de, og de kommer også til dyrlæge uanset om det er påske, — ! Her i byen, har man ofte ikke råd til at sende sine børn på hospitalet( nærmeste i Gambia ca 200 km væk), hvilket gør at børnedødeligheden er stor! Når, man har set kendt og holdt af een af disse børn, tager man sit liv op til revision! Og,- jeg kan jo ikke frelse hele byen (eller verden), så jeg besluttet, at det ikke skal gå ud over mine katte, at verden er ond mod nogen, og at jeg må leve mit liv i den ende af verden jeg er født,- og ud fra det hjælpe med hvad jeg nu kan økonomisk! Heldigt, at minne katte er født samme sted !

Cats og Conni

Jeg hjælper med glæde mennesker og dyr, der krydser min vej. :slight_smile:

Jeg har skåret ned på medlemsskaber af forskellige klubber og organisationer - efter jeg er gået på folkepension.
Jeg beholder dog min orangutang. :hjertehop:

Men jeg går ikke i genbrugstøj.

Måske er der nogle brugere herinde; som ikke kender den historie :wehuu:
Jeg synes, at du skal fortælle den.

jeg har INGEN anelse om hvad der bliver talt om

Søstjernerne:

"På en kyststrækning, hvor vejr og vind er sådan, at der ved pålandsvind skylles mange søstjerner op på stranden, foregik der engang et tankevækkende scenarium.
Det var sådan ved denne strand, at de usædvanligt mange søstjerner, der blev skyllet op, lå og udåndede, for kun få kom med bølgerne ud igen.

En ung mand, der boede i nærområdet, havde sat sig et ambitiøst mål. Det handlede ikke om søstjerner, og han havde ingen tanke for dette, men han havde tanke for sin motion og sin kondi, der var blevet temmelig dårlig grundet alt for mange pizzaer, byture og hvad en ung mand ellers bruger tid på. Og han havde besluttet sig for, at nu ville han komme i bedre form, og hans handling skulle være, at han hver morgen løb en lang tur langs stranden.

Han holdt sit løfte til sig selv, og morgen efter morgen kunne man se ham, uge for uge i bedre form, og han sluttede hver dags løbetur med at stå og lave udstrækningsøvelser i klitterne, skuende ud over havet.

Under disse afsluttende øvelser lagde han mærke til, hvad der skete på stranden. Og så, at der også hver morgen var en anden, der var ude at røre sig. Det var en gammel mand, og han gik stille og roligt en tur langs vandkanten. En gang imellem bøjede han sig ned, tog en søstjerne op og smed den ud til livet, i havet.

Dette så den unge mand igen og igen hver eneste morgen.

Og han begyndte så småt at bygge en irritation op. Han syntes, at det var tankeløst, det som den gamle mand gjorde. Den unge mand tænkte "hvis han virkeligt vil hjælpe søstjernerne, hvorfor tager han så ikke en pose eller en spand med, så han kan smide mange søstjerner tilbage til livet, i stedet for bare en gang imellem at smide en enkelt ud.

En dag gik det op for den unge mand, at den gamle mand måske slet ikke havde overvejet, at han kunne smide mange ud søstjerner ud ad gangen, og fordi den unge mand havde lært, at hvis der er noget, der irriterer en kraftigt nok, ja så må man forsøge at gøre noget ved det.

Og det besluttede han sig nu for at gøre.

Næste morgen, da han atter så den gamle mand gå morgentur, gik han derfor resolut ned til ham.

Han præsenterede sig og sagde, at han nu i mange morgener havde set den gamle mand smide en enkelt søstjerne ud i ny og næ, og at han havde et fedt forslag til ham.

Den gamle mand kiggede på den unge og sagde: jeg vil da gerne høre dit forslag. Sig frem.

Den unge mand sagde: hvis du virkeligt vil hjælpe søstjernerne, så tag en spand eller en pose med, næste gang du går morgentur, synes jeg, at du skal tage en pose eller spand med. Så kan du smide mange søstjerner tilbage til havet og dermed gøre langt større nytte. Jeg er ked af at måtte sige det, men at smide en enkelt søstjerne i ny og næ, det gør da ingen forskel.

Den gamle mand kiggede ud over havet. Og vendte sig så smilende til den unge mand.

Han sagde: jeg er glad for, at du vil dele dit forslag med mig. Jeg er en gammel mand. Jeg har kræfter til at smide en søstjerne ud i ny og næ, og har førhen mange gange haft både spande og poser med herned. At du siger, at det stort set ikke nytter at smide en søstjerne ud i ny og næ, er jeg ikke helt enig med dig i.

For, sagde den gamle mand, bukkede sig ned, tog en endnu levende søstjerne op og smed den tilbage til havet, det nytter for den der."

Kære Helle…
TAK…
Den er bare så sigende. :hjerte: :hjerte:

Ja, den er god den med søstjernerne. :hjerte:

Min nuværende søstjerne hedder Bølle-Far, før ham var det Yrja (B’ernes mor) og før hende var det Skott … jeg er glad for at de har været her en af gangen, for jeg har ikke råd til at have mange tilløbermisser/vildmisser på kost og evt. dyrlægeregninger.

Med hensyn til støtte til misser, så foruden KV, Inges, Dyreværnet i Rødovre så kan jeg da anbefale støtte til dem, der arbejder for de Københavnske vildtlevende katte

http://www.vildkatte.dk/

Og som udenlandske vil jeg gerne anbefale

Hvid du gerne vil gøre noget for nogle dyr i nød så kig forbi denne side
http://www.theanimalrescuesite.com/clickToGive/home.faces?siteId=3
Det er ganske gratis og der kan klikkes 1 gang daglig

Jeg har for tiden tre extra på kost. Mine to genboers katte kommer forbi og napper lidt mad i Sylvesters skål og så selvfølgelig Sylvester :høhø:

Vi har døren åbent ind til brænderummet så han kan gå derind hvis han har lyst, men jeg har endnu ikke set ham derinde. Desuden tror jeg altså også at han høre til et eller andet sted heromkring på en gård, da han absolut ikke er vild, blot lidt ond engang imellem :høhø:

Jeg har pt endnu to herreløse, som er kommet til… Det stopper vist ikke

Jeg vil også gerne anbefale Britas hittekattekonto