December tanker 2020

Ved ikke helt hvad jeg gør med jule menuen

Overvejer at købe en confiteret dansk and, for de smager bare så godt, men prisen…
Det er bare øv når ens unger hellere vil have frikadeller eller medister. Lavede flæskesteg i dag og det blev kun nydt af 1 af de 3 (knægten mangler fortænder og kunne ikke nyde den, da det blev umuligt for ham at spise flæskesvær)
Men de der brunekartofler er jeg sjældent heldig med (men det lykkes da anden gang jeg forsøgte i dag)
Tilgengæld virker det til at min rødkål falder i god jord, tror jeg ender med at lave den en del gange

Har fået damp ovn så ser faktisk frem til at lave risalamande, for med den blev den kæmpe portion risengrød nem at lave…

Men kok er jeg ikke, selvom jeg faktisk finder det hyggeligt at lave mad…
Men mine børn kunne nøjes med kartofler og sovs, så forstår ikke altid at jeg gider

(og med min sårbare familie, kommer min ene bror måske til at være alene og den del hader jeg… Kunne corona ikke bare regne væk, så julen kunne blive lidt mere social. Hader tanken om at min bror skal side alene fordi han ikke tør…)

1 Synes om

Er der efterhånden nogen, der kan huske, hvornår vi sidst havde dagslys her i landet? Jeg er virkelig dårlig til at håndtere den her triste tid på året. Godt, der kun er 14 dage, til det begynder at gå den anden vej igen.

2 Synes om

Jeg har det også svært med det i år. Jeg er lige begyndt at bruge lyslampe og spise velzina (perikon).

1 Synes om

Jeg er egentligt heller ikke så god til manglende dagslys, men på en eller anden facon synes jeg ikke det er så slemt i år. Jeg tror jeg er blevet bedre til at hygge med lys og tæpper (og killinger) :blush:

3 Synes om

Hvis jeg havde det bundt killinger du har så tror jeg også jeg ville blive distraheret på den gode måde. :smiling_face_with_three_hearts: det hjælper så lidt med hende her på maven. :heart:

11 Synes om

Pelsterapi er bare en sikker vinder :heart:

4 Synes om

Andebryst eller considerede lår og så det ungerne nyder, til dem. I flere år fik min bror kylling i karry fordi han elsker det og hader kartofler.
Det blev lavet på forhånd så det var nemt at varme.
Ud fra devisen om at det skulle være godt og hyggeligt for alle

7 Synes om

Helt enig. Kan ikke se hvorfor man absolut skal spise traditionelt julemad, hvis man hellere vil have frikadeller, boller i karry eller noget helt fjerde. Min bror spiser laks og rejer juleaften, for det foretrækker han

4 Synes om

Vi skal have kalkun i år. Det er jeg opvokset med, men Lars fik det først da han lærte mig at kende. Det er børnene der traf valget mellem det og flæskesteg :slightly_smiling_face:
Så hos os er det ikke nogen fast menu, men der er aldrig and.

Vi får altid flæskesteg. Vi har aldrig lavet and eller kalkun eller andet. Men det er også det vi helst vil have så det er jo heldigt nok :wink:

Sakset fra B.T:
‘‘Coronasmitten spreder sig fortsat hastigt i Holstebro Kommune, hvor 150 personer de seneste syv dage er bekræftet smittet. 43 procent af de smittede er unge mellem 10 og 11 år.’’

Såå … børn der er 10½ år gamle :gruble:

5 Synes om

Sidder og ser morgen nyheder. En ung kvinde bliver spurgt om, hvad nedlukning betyder for hende. “ det er jo hele ens liv der bliver sat på stand by” :astonished:
Søde pige, hvis du lever dit liv på café og bar, så er det måske tid til fordybelse. Det er faktisk muligt at pleje venskaber på anden vis end at gå ud.
Det er muligt jeg er sat af på, hvordan virkeligheden er, men jeg må indrømme det er total overreaktion i mine øjne.

6 Synes om

Ja tallene er høje her og indrømmer jeg undrede mig over at Holstebro ikke også blev lukket ned, men på 2 dage er vi rykket fra plads 23 til 28 i de kommuner med flest smittede, håber at kurven fortsætter

Jeg skal også hele tiden huske mig selv på, at 75% af befolkningen føler, at de lige nu ufrivilligt spiller med i en uendelig række af skrækfilm. :woozy_face:

Nogle af titlerne er:
“De introvertes hævn”
“Nørderne tager magten”
“Lænket til skærmen”

Vi skal udvise taknemmelighed for de ofre, de ekstroverte yder i denne tid. :smiley:

9 Synes om

En af de ting, der driver smitten for øjeblikket er, at uanset hvor meget der bliver lukket ned og uanset hvad der anbefales, så er der en stor gruppe mennesker, der nægter at ændre deres opførsel og derfor fortsætter “festen” i privaten.

Jeg er glad for, at jeg er vant til at gå rundt herhjemme alene, men jeg er sgutte vant til at skulle gøre det i så høj grad som nu og derfor pisser det mig af, at andre er fuldstændigt ligeglade. Bare se alle dem fra de nedlukkede kommuner, som tager på restaurant i andre kommuner. Så bliv dog hjemme og begræns jeres omgang med mennesker uden for jeres husstand!!

10 Synes om

Det er nok også lettere at være bonderøv og naturelsker i den her tid :slightly_smiling_face:
Den største forandring i vores liv er, vi skal have masker på når vi handler ind :slightly_smiling_face:

6 Synes om

Det ved jeg ikke, om det er - jeg ved bare, at rigtigt mange mennesker nægter at holde deres kontakt med andre på et minimum og insisterer på, at de skal have lov til at gøre, som de altid har gjort (som f.eks. at tage hele familien med ud og handle.

Den eneste sikre måde, man kan holde kontakt til sine venner, er via f.eks. Zoom og efter 9 måneder kan det godt blive ret trivielt for de fleste - uanset om de bor på landet eller i byen.

Og uanset hvor man bor, kan man ikke tage på katteudstilling, man kan ikke rejse, man kan ikke planlægge fødselsdage, bryllupper, barnedåb m.m.m. og ved intet om, hvornår man kan begynde at overveje at planlægge den slags. Jeg har stor forståelse for, at det er en hård tid - især for dem, der måske i forvejen lider af vinterdepression.

3 Synes om

Meget enig :slightly_smiling_face: Men at sige livet ligefrem er på stand by, det synes jeg ikke. :slightly_smiling_face: Hele min side af familien bor i de nordjyske kommuner der blev lukket ned, og jeg må sige, at det er mange år siden jeg har talt så meget i min tlf :smile:

1 Synes om

Jeg har svært ved at se, hvordan livet kan være meget andet end sat på standby, når man reelt kun kan tage på arbejde, handle og tage hjem og absolut intet kan planlægge for fremtiden. Men det er da fint, hvis man kan få sit sociale behov dækket ved at være i sit eget hjem og tale i telefon - det er i hvert fald coronasikkert :slight_smile:

1 Synes om

Jeg må tilstå at jeg nyder at vi bliver tvunget til at sætte fart ned og bruge mere tid hjemme.

Nu tåler jeg ikke stress hormoner, men dette er den første december hvor jeg rent faktisk har flere dage på arbejde end sygedage. For december handler i mit hjem nu om hygge, grin og at være sammen. Vi har ikke travlt med at man skal 1001 ting, for de er aflyst.

Jeg var træt af at jeg ikke kunne holde kobberbryllup, men jeg følte bag efter at det alligevel var fantastisk at fejre det med få.

Vi skal alle få det bedste ud af det vi kan. Jo flere fejl vi finder, jo mere svært bliver det at finde alt det gode

4 Synes om