Den 6. sans

  • man kan fornemme noget der ikke er sket endnu

Hvordan beskrives sanserne der kommer før - og kommer der nogen efter?

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;540975]- man kan fornemme noget der ikke er sket endnu

Hvordan beskrives sanserne der kommer før - og kommer der nogen efter?[/QUOTE]

De 5 andre sanser er:
Synet, hørelsen, smagssansen, lugtesansen og følesansen

Hvad med ligevægtssansen? Den læste jeg om, da jeg læste til sundhedsservicesekretær.

jeg stoler 100% på min 6 sans…

men den jeg tænker mest over er faktisk min retfærdighedssans… (på godt og ondt)

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;540975]- man kan fornemme noget der ikke er sket endnu

Hvordan beskrives sanserne der kommer før - og kommer der nogen efter?[/QUOTE]

Jeg tror ikke det er sanser, men intuition.

Det er den “indre stemme” du hører eller den mavefornemmelse du føler i et splitsekundt FØR tankerne (og/eller sanserne) kobles på :slight_smile:

[QUOTE=Lindvig;541072]Jeg tror ikke det er sanser, men intuition.

Det er den “indre stemme” du hører eller den mavefornemmelse du føler i et splitsekundt FØR tankerne (og/eller sanserne) kobles på :)[/QUOTE]

Intuition eller mavefornemmelse Du ville ikke have dette, hvis ikke du kunne sanse/føle det :wink:
Det er en sans. Ihvertfald bliver den betegnet en sans indenfor sundhedsområdet.

Annette - Sundhedsområdet er et meget bredt område.
Mener du inden for det alternative område?
I den alternative verden kaldes det jo den 6. sans.

Du mener formentlig ikke sundhedsvæsenet ? Så vil jeg da være meget overrasket :høhø:
Der skal “alt” kunne testes og dokumenteres, hvilket er svært at gøre med den 6. sans.
Men opdater mig gerne, hvis min viden er mangelfuld :slight_smile:

Lis - hvorfor spørger du? Har du set et program i TV eller hvad :?

Der findes fysisk de 5 sanser som Kamikaze nævner.

Og dem er der en videnskabelig forklaring på, fordi de kan henføres til grupper af sanseceller som reagerer på givne påvirkninger, og sansecellerne korresponderer så med bestemte områder i hjernen, som fortolker de signaler, som gør, at vi så efterfølgende kan se, høre, mærke o.s.v. ,

Den 6. sans er ikke en sans, men blev en “populærbetegnelse” for mange ting.

“Hun har en 6. sans for at finde det helt rigtige tøj”
“Politimanden havde en 6. sans der hjalp ham til at opklare mordet”
“Hun har en 6. sans når det gælder om at bedømme hvad mennesker består af”

Den 6. sans kan vist mest siges at dække det begreb man kalder intuition, at “have en god fornemmelse for”

Ligevægtssansen er det samme som balancesansen. Den sidder i det indre øre ved balancenerven.

Det er ikke indenfor det alternative, men en fysisk sans.

Jeg kan ikke lige umiddelbart finde mine materialer om det, men vil da lige søge efter det.

[QUOTE=Annette O;541471]Ligevægtssansen er det samme som balancesansen. Den sidder i det indre øre ved balancenerven.

Det er ikke indenfor det alternative, men en fysisk sans.

Jeg kan ikke lige umiddelbart finde mine materialer om det, men vil da lige søge efter det.[/QUOTE]

Den vestibulære sans ;-)))

Det er den der f.eks. tricker hvis en pilot kan flyve med hovedet nedad uden at være klar over det.

Det er evnen til at registrere kroppens retning i forhold til tyngdekraften.

Det er også påvirkning af balancenerven/balancesansen, der er skyld i søsyge og køresyge.

Men balancesansen og ligeledes muskel- og ledsansen tælles som regel ikke med.
Men det skyldes sikkert, at de egentlig hører under følesansen