Den første katteudstilling - do's and don'ts

Jeg var som mange andre forbi Hårlev i weekenden (sikke nogle skønne katte I allesammen har!:hjerte:), men katten blev hjemme. Men næste gang jeg skal af sted, skulle Ebony gerne med!
Jeg har haft kigget efter en “guide” til “førstegangs-udstillere” her på forummet, men har ikke kunne finde nogen - derfor denne tråd!
Hvis der kommer en masse gode svar, vil jeg redigere indlægget og indsætte dem her, så tråden kan fungere som en katteudstillings “do’s and don’ts” guide.

Jeg har tænkt over…:

Før udstillingen:

  • Hvad gør I, for at jeres kat er i “god kondition” (giver I kosttilskud for pelsens skyld, etc)?
  • Hvad gør I, for at en kat er bedst muligt forberedt til udstillingen (træner I “bliv” eller andre kommandoer for at den kan håndtere udstillingen bedst muligt og såvidt det er muligt uden stress)?
  • Hvilke overvejelser gør I jer i forbindelse med tilmelding til udstilling, som en førstegangs-udstiller måske ikke skænker en tanke?

Selve udstillingen:

  • Hvad skal man særligt tænke på under selve udstillingen, for at sikre sig at katten har det bedst muligt?

Udstillings-tilbehør:

  • Hvilke “grooming” produkter er det nødvendigt at medbringe etc?

Jeg har sikkert glemt at tænke over en masse ting, så bare kom med alle jeres gode erfaringer, så jeg kan blive klogere og forhåbentligt få min kat med til udstilling ved lejlighed. :slight_smile:

PS: Opdrætter vil selvfølgelig også assistere mig, men jeg tænkte at en opsamling af jeres gode råd også kunne være nyttigt for andre end min kæreste og jeg, hvis de blev samlet her.

PPS: Jeg beklager hvis der allerede eksisterer sådan en tråd/artikel og at jeg bare ikke har kunne finde den - i så fald modtager jeg meget gerne peg i retning af den rigtige tråd. :smiley:

Tak for denne tråd:) Håber der kommer gode svar:)
Er denne tråd for korthårs såvel som langhåret udstillingskatte?

[QUOTE=Blunky;593601]Tak for denne tråd:) Håber der kommer gode svar:)
Er denne tråd for korthårs såvel som langhåret udstillingskatte?[/QUOTE]

Der er rigtigt mange ting, der går igen fra korthår til langhår :slight_smile: Korthårskatte bruger dog generelt ikke så mange grooming-produkter som langhårs- og semilanghårskattene gør.

Mange af de ting, du spørger ind til, er jo racespecifikke.

Vi har udstillet både maine coon og norsk skovkat, og de skal jo bades - men absolut ikke med samme produkter og heller ikke lige lang tid før udstillingen! Selv inden for samme race kan der være stor forskel på pelsen, og hvad der skal til, for at den enkelte kats pels præsenterer sig bedst muligt. Der må man lærer sin kat at kende og prøve at vaske den flere gange for at få taget på det.

Hvis man skal udstille sin kat, så er det altid en god idé at starte så tidligt som muligt. De fleste katte er mest modtagelige for nye indtryk som killinger, og kommer man for sent igang med udstillinger, så kan man risikere, at katten aldrig vænner sig til det eller kommer til at bryde sig om det. Ligeledes er det vigtigt at starte med at lære killingen helt fra lille at blive holdt i stræk (eller hvordan racen nu præsenteres på udstilling), så den er fortrolig med det, og det samme med at lære den at komme i bad.

Men ellers synes jeg bare, at det er om at springe ud i det - specielt hvis du er så heldig, at have opdrætter eller en anden kyndig med på sidelinien, der kan hjælpe undervejs. Flere klubber tilbyder hjælp til førstegangsudstillere, så der er det bare om at gøre klubben opmærksom på det, når man tilmelder :slight_smile:

[QUOTE=Blunky;593601]Tak for denne tråd:) Håber der kommer gode svar:)
Er denne tråd for korthårs såvel som langhåret udstillingskatte?[/QUOTE]
Tænkte at den kunne fungere som en “både-og” tråd. :slight_smile: Ebony er semi-langhår, men jeg tænker at mange af de praktiske overvejelser er de samme, om det er korthår eller langhår. Pelspleje/grooming er selvfølgelig forskelligt, men når jeg samler det i en “do’s and don’ts” kan jeg lave en korthårs-langhårs opdeling. :slight_smile:

[QUOTE=MissPil;593594]Før udstillingen:

  • Hvad gør I, for at jeres kat er i “god kondition” (giver I kosttilskud for pelsens skyld, etc)?
  • Hvad gør I, for at en kat er bedst muligt forberedt til udstillingen (træner I “bliv” eller andre kommandoer for at den kan håndtere udstillingen bedst muligt og såvidt det er muligt uden stress)?
  • Hvilke overvejelser gør I jer i forbindelse med tilmelding til udstilling, som en førstegangs-udstiller måske ikke skænker en tanke?[/QUOTE]
  1. Jeg giver mine katte ordentligt foder og mulighed for at udvikle/vedligeholde deres muskulatur, men jeg giver ikke nogen tilskud til hverdag :slight_smile:
  2. Jeg bærer dem jævnligt i den position, de gerne skal præsenteres i og sørger ellers for, at de kan håndteres i alle mulige positioner, fordi dommeren ofte svinger rundt med dem og beder også tit gæster om at pille ved dem på alle mulige måder for at lære dem, at fremmede også må gøre det :slight_smile:
  3. Hvis det er en kastrat, ingen - hvis det er en fertil (nu har jeg kun fertile hunkatte) tænker jeg i kuldplaner, ikke andet. Inden for andre racer tænker udstillere også i sommer- og vinterpels :slight_smile:

[QUOTE=MissPil;593594]Selve udstillingen:

  • Hvad skal man særligt tænke på under selve udstillingen, for at sikre sig at katten har det bedst muligt?[/QUOTE]
  1. Ro, ro, ro og lidt mere ro. Al din stress smitter katten, som i forvejen har mange indtryk og dufte, der skal tackles.

[QUOTE=MissPil;593594]Udstillings-tilbehør:

  • Hvilke “grooming” produkter er det nødvendigt at medbringe etc?

[/QUOTE]

Det er så forskelligt fra pels til pels, at det kan jeg ikke svare på generelt. Jeg har anti-static spray og et vaskeskind i kufferten, mens andre racer har hele beautybokse med :slight_smile:

Jeg er også ret ny på området. Jeg har været til 3 udstillinger indtil videre med egen kat, og føler mig i hvert fald ret ny stadigvæk. Der er også rigtig mange ting, som jeg ikke ved endnu. Derfor synes jeg også, at det er en god ting, at erkende, at man er ny/ikke har så meget erfaring. Så undgår man nogle unødvendige konfrontationer fra andre udstillere. Et konkret eksempel er udstillingen i Billund i 2010, hvor min kastrat-han var sur og gnaven. Bag hans bur var der placeret en Abby, og de kom vist op at toppes. Det betød at ejeren af Abbyen kom løbende om til mig med et meget vredt ansigt, som ret hurtigt ændrede sig, da jeg fortalte at jeg var ny/ikke-erfaren og ikke anede en flyvende fis om de der plader, man kan sætte imellem burene. Så jeg fik nogle rigtig gode fif af personen i stedet for, så det blev en lærerig oplevelse. :slight_smile:

  • Hvad gør I, for at jeres kat er i “god kondition” (giver I kosttilskud for pelsens skyld, etc)?
  • Absolut intet. Jeg fodrer varieret med både tørkost, vådkost og råt, så alle mine katte (udstilling eller ej) er optimalt ernærede. Jeg kan dog godt finde på at give lidt fiskeolie, men det har intet med udstilling at gøre.

Hvad gør I, for at en kat er bedst muligt forberedt til udstillingen (træner I “bliv” eller andre kommandoer for at den kan håndtere udstillingen bedst muligt og såvidt det er muligt uden stress)

  • Jeg gør som Mette, bærer katten i den position, som katten skal præsenteres i. Derudover kan jeg finde på at besøge stressende steder med katten, f.eks. har jeg besøgt en SFO.

Hvilke overvejelser gør I jer i forbindelse med tilmelding til udstilling, som en førstegangs-udstiller måske ikke skænker en tanke

  • Umiddelbart har jeg ingen konkrete overvejelser.

Hvad skal man særligt tænke på under selve udstillingen, for at sikre sig at katten har det bedst muligt?

  • De føromtalte plader. :ok: Og at katten har mulighed for lidt tryghed. Til min Sphynx bruger jeg en af Britas nullerputter i kombination med hendes underlag til transportbure, som tilsammen kan lave en lille hule, hvor publikum stadigvæk kan se katten.
  • Hvilke “grooming” produkter er det nødvendigt at medbringe etc?
  • Nu er det jo ikke fordi, at min kat har voldsomt meget pels, så jeg har faktisk kun vådservietter med på selve dagen. Inden udstillingen bliver katten selvfølgelig vasket med en god shampoo. Jeg bruger blandt andet Anju Beauté DEGREASE - og så får katten renset ører. Selv med min Maine Coon er jeg også meget påpasselig med ikke at bruge alt for mange grooming-produkter på selve udstillingen - jeg gider ikke have min kat bedømt som en klister-kat. :cool2: Har man desuden langhår/semi-langhår er det altid godt at have et par gode børster/kamme med også.

Jeg udstiller både maine coon og europé, dvs. semilanghår og korthår :slight_smile: Begge får en vask inden udstillingen. Det er dog forskellige med hvilke produkter og hvornår. Men som nævnt er det individuelt fra kat til kat :slight_smile: Derudover får de renset ører og klippet negle. Det sidste især er vigtigt, da det jo kan ske at en kat flegner, og så er det godt med klippede negle for at minimere skaden på mennesker :slight_smile: (Har set en fertil dreng der klappede en steward med begge klør fem lige i ansigtet. Heldigvis ramte katten på kinderne fremfor øjnene)

Kost tilskud eller andet, nej :slight_smile: Jeg fodrer efter bedste overbevisning alle mine katte lødigt og variereret, og sørger for at de har udfoldelsesmuligheder herhjemme :slight_smile: Uanset om de bliver udstillet eller ej.

Træning på kommandoer osv. gør jeg ikke. Men alle katte er trænet meget hjemmefra i at blive holdt (maine coon skal strækkes og europé holdes neutralt) og håndteret. Faktisk så at i en stress situation andre steder også, så er det bedste for katten at blive holdt som på en udstilling, da det tilsyneladende dæmper nervøsiteten/stressen :slight_smile:
Derudover så får gæster ofte smidt en kat i armene :wink:

Hmm mht tanker før udstilling. Tænker du her på det praktiske i hvad man skal huske, eller andre ting? Tror bare jeg vasker katten, pakker alle mine ting og kat, og det er så det :slight_smile:

Mht under udstillingen så er det nok forskelligt fra kat til kat. Diego (min coon) tager det hele i stiv pote, godbider er et hit hos ham. Legetøj især hos min europé, der ikke er så madfikseret :høhø: Nogle bruger huler eller senge, alt efter hvad katten er til :slight_smile:

Tjaeh, til européen intet. Når hun først er badet og lufttørret er der ikke mere der skal gøres der (fantastisk nok!) :slight_smile: Til coon’en en god børste og en god kam, og lidt pudder til bag ørene, så de ikke ser fedtede ud :slight_smile: Ved dog at der er diverse slags spray, texture, anti statisk osv., og har da også en texture men glemmer som regel at den er der :tihi:

Hvor er det bare nogle gode indput I er kommet med - mange tak! :thumbup:

Her fodres selvfølgelig også efter bedste overbevisning uanset hvad. :slight_smile: Jeg havde fået det indtryk, at man også gav lidt ekstra, der var rettet mod det rent kosmetiske (jeg bruger utroligt mange pasteuriserede æggeblommer og undersøgte derfor, om jeg kunne give Ebony det der var i overskud og havnede på en side, der beskrev at æggeblommers kosmetiske virkning på kattepels!). - Det lyder godt, at I ikke gør andet end at give jeres katte den sunde varierede kost, de jo skal have under alle omstændigheder. :slight_smile:

Næh, de der plader vidste jeg da heller ikke noget om … tak for at bringe den erfaring videre! :smiley:

jeg gider ikke have min kat bedømt som en klister-kat

Det kan jeg da egentlig godt forstå. :klapper: - Jeg er glad for, at det ikke lyder til at være et uofficielt krav, at man skal have en hel hårsalon klar. Jeg har selv hellig birma, som jo også er semi-langhår, så hvis jeg kan slippe for den store omgang produkter og satse mest på det naturlige look er jeg lykkelig. :slight_smile:

Det tror jeg, er et godt råd! … Det vil jeg i hvert fald gøre mit bedste for at efterleve.

Super - det vil jeg prøve at undersøge nærmere!

Ja, Mette Temple Bars råd om ro og afstres er Rigtig godt! :slight_smile: Det smitter direkte, kan jeg fortælle. Jeg har en coon dreng, som desværre måtte omplaceres, og hans nye ejer ville også gerne udstille. Han har været udstillet siden killing og er ret kølig normalt :slight_smile: Først udstilling med hans nye ejer var han nær stået helt af! Hendes nervøsitet smittede bare helt vildt af på ham :slight_smile: Jeg tog ham, og han faldt til ro :slight_smile: Hun havde en aha-oplevelse, og var både mere afslappet generelt på nr. 2 udstilling og forsøgte også at kontrollere det mere, og der var ingeting der :slight_smile:

Mht naturlig vs salon-look :tihi: super udtryk. Ved bimse vil jeg mene at en vask er påkrævet, så pelsen ser let og luftig ud og ikke fedtet :slight_smile: (SKYLNING er her det aller, allervigtigste), og så må de så vidt jeg ved ikke have tufser på spidserne, men om man vil fjerne hår der er jo en smagssag. Det skal i hvert fald gøres i god tid og ikke overdrives :slight_smile:

Og ja de plader til burene er bare nyttige, jeg har dem også altid ved omkring mines bur, bare for en sikkerheds skyld :slight_smile:

Det er fint. at alliere sig med en medudstiller ( gerne indenfor samme gruppe) Jeg har flere gange været “hjælper” ved gruppe 3 katte, første udstilling,- for der er altid noget man bliver i tvivl om på ens første udstilling!
Med gruppe 3 katte, er der jo ikke meget pelspleje" på dagen, så derfor vil jeg anbefale dig, at finde , een udstiller i samme gruppe!
Jeg synes ikke, at det vil være let, at “skemalægge” en udstilling forud!
På hovedklubbernes hjemmesider står der hvad man skal huske inden udstillingen, - - men selvfølgelig intet om pelspleje!
Men husk camera, - - for intet slår eens første udstilling:høhø::høhø::høhø::høhø:

Cats og Conni

[QUOTE=MissPil;594076]Jeg er glad for, at det ikke lyder til at være et uofficielt krav, at man skal have en hel hårsalon klar. Jeg har selv hellig birma, som jo også er semi-langhår, så hvis jeg kan slippe for den store omgang produkter og satse mest på det naturlige look er jeg lykkelig. :slight_smile:
[/QUOTE]
Du kan jo godt være heldig, at din birma i sig selv står i så fin kondition, at den egentlig ikke behøver blive vasket - men du skal nok ikke regne med det, de fleste af dem skal vaskes og føntørres hvis de skal være pæne. Og hvis vi om lidt ender i kategori I i stedet for kategori II, så bliver der da først skruet op for kravet til show grooming på birma…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;594149]Og hvis vi om lidt ender i kategori I i stedet for kategori II, så bliver der da først skruet op for kravet til show grooming på birma…
VH
Susanne[/QUOTE]

Er der snak om det?
Snak-snak eller noget der kan blive virkelighed?

Det er et helt aktuelt forslag til FIFe´s GF her om få uger. Forslag om at flytte RAG, SBI og TUV fra kat. II til I. Så det kan blive til virkelighed før vi får set os om. Privat-Susanne er inderligt imod tanken; Susanne-med-kasketten kan sagtens se visionerne i det… Oh what to do :argh: Godt det ikke alene er min afgørelse :ok:
VH
Susanne

Hmm, tjaeh… så sker der da noget med kategorierne… Selvom jeg ikke helt ved hvorfor lige de tre racer skulle i kat. I :slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;594157]Det er et helt aktuelt forslag til FIFe´s GF her om få uger. Forslag om at flytte RAG, SBI og TUV fra kat. II til I. Så det kan blive til virkelighed før vi får set os om. Privat-Susanne er inderligt imod tanken; Susanne-med-kasketten kan sagtens se visionerne i det… Oh what to do :argh: Godt det ikke alene er min afgørelse :ok:
VH
Susanne[/QUOTE]

Så bliver vi jo ikke mange tilbage i kategori II…

Ork jo! NFO, MCO, TUA, SIB, ACL/ACS og NEM. Og MCO og NFO udgør jo i forvejen broderparten af kategori II, så vi vil næppe blive savnet :slight_smile: Men spørgsmålet er, om kat. I vil have os :slight_smile:
Rent praktisk: Stod i Tyskland her i weekenden og talte lige - der var 10 katte i kat I! Havde vi flyttet de tilstedeværende SBI + 1 RAG over i kat I, så var antallet mere end fordoblet - så var vi endt på 21! Det vil give mere “reel” konkurrence i kategorien i langt de fleste lande, uden at det vil devaluere kat II der i forvejen stadig har masser af katte. Men jeg kan bekymre mig over hvad det på sigt vil gøre ved min race, for jeg ser allerede nu tilstrækkeligt med dommere, der synes at en SBI hovedsageligt er en colorpoint med hvide poter :yikes:
Men jeg er da meget spændt på hvad resten af FIFe land synes om tanken!
VH
Susanne

Begrundelsen er at netop de 3 racer har fuld farveopdeling i lighed med PER/EXO, og de tilbageværende alle er inddelt i farvegrupper i stedet. Der er såmænd en vis form for logik i det.
VH
Susanne

Susanne - Ah okay. Ja, det er faktisk en meget fornuftig beslutning hvis man skulle flytte noget fra kat. II :slight_smile: Jeg ville nok hellere flytte noget fra kat. III, men kan da være at det kan blive næste skridt, hvis dette skulle gennemføres. :slight_smile:

Spændende! Er forslagene offentligt tilgængelige endnu? :slight_smile: