Den nemme måde at have kat på

:pote::pote::pote::pote:

Hvis jeg boede så pragtfuldt, som nogen af jer gør - laaaaangt ude på landet, hvor der næsten ikke er trafik - så ville jeg elske at se Silke spæne hen over markerne og komme hjem med røde kinder.

:hjerte:

Men nu, hvor jeg bor i byen ville jeg aldrig tillade hende at komme ud - af ren og skær skræk for, at hun ville blive kørt ned.

:brist:

Silke bor her hos mig, fordi jeg har valgt at have hende - og derfor leger vi hver eneste dag - og hun får tit nye input, i form af en ny papkasse, en fuglefjer, lidt visne blade og hvad jeg els kan hitte på.

:hjerte:

Aldrig-aldrig fritløbere hos mig, når jeg nu bor i byen.

:pote::pote::pote::pote:

Hvis jeg boede så pragtfuldt, som nogen af jer gør - laaaaangt ude på landet, hvor der næsten ikke er trafik - så ville jeg elske at se Silke spæne hen over markerne og komme hjem med røde kinder.

:hjerte:

Men nu, hvor jeg bor i byen ville jeg aldrig tillade hende at komme ud - af ren og skær skræk for, at hun ville blive kørt ned.

:brist:

Silke bor her hos mig, fordi jeg har valgt at have hende - og derfor leger vi hver eneste dag - og hun får tit nye input, i form af en ny papkasse, en fuglefjer, lidt visne blade og hvad jeg els kan hitte på.

:hjerte:

Aldrig-aldrig fritløbere hos mig, når jeg nu bor i byen.

:pote::pote::pote::pote:[/quote]

Jeg kan betro dig, at selvom jeg boede så langt ude på landet, at kragerne havde madpakke med - Så ville jeg stadig ikke have fritløbere. Jeg har prøvet at bo et sted hvor der tilsyneladende var fredelig for fritløbere, og alligevel så jeg stadig med jævne mellemrum døde katte i vejsiden …Husk EEN bil er nok til at dræbe, hvis uheldet er ude !!. Og hvis vi ser bort fra trafikken, så lurer der mange andre farer …Ræven feks. den fanger desværre mange katte :-/

For mig ville fritløbere ikke være en nem måde at have kat på - jøsses da jeg ville gå og bekymre mig :S For mig er det meget nemmere at have kattene inde og med adgang til haven.

Jeg kan ikke udtale mig om, hvordan det ville være, hvis kattene slet ikke kom ud. Men det fungerede fint, da de kun havde vores indhegnede overdækkede terrasse.

Vi kæler meget med vores katte og de har masser af legetøj og mange kradsetræer og hvilepladser, men vi aktiverer dem ikke dagligt ved at vi leger med dem. Og det har jeg absolut ikke dårlig samvittighed over - de har jo også hinanden at lege med.

Vi bor LANGT ude på landet på en gård, men vi får aldrig (mere) fritløbende katte. Derfor har vi f.eks. heller ikke en kat til at tage mus osv. i udhusene. Vi har ikke nerver til at de løber frit - så hellere mus :slight_smile:

Enig - det er nemmere. Men der findes nu også folk med fritløbere, der fx klikkertræner deres katte for at få den social del med.

Lige som der findes folk med indekatte, der bare har dem uden at gøre noget for at opfylde de behovm, som katten er frataget.

Mange får en overraskelse, når de ser, hvad aktivering kan gøre ved en kat. især dem med “nemme” katte. Det er katte, der ligger meget passiv, spiser og sover dagen lang. En rigtig uproblematisk kat. Eneste problem er bare, at stress i dette tilfælde vender indad og når mis får lidt aktivering, så vågner den op og bliver deltagende og glad.

Normalt opdager folk med indekatte først de problematiske udad reagerende katte. Mens de “nemme” får lov at ligge, for de slås og miauver og kradser jo ikke

MVH

Jeg synes så det kræver nøjagtigt lige så meget at have fritløbere som indekatte-…den eneste forskel er, at fritløberne måske ikke lige er hjemme alle døgnets 24 timer.

Men når man tænker på ansvaret for dyrenes ve og vel, foder, at de trives, at de kommer til dyrlæge hvis nødvendigt o.s.v., det er altså det samme hvad enten man har indekatte eller fritløbere.

Og fritløbere kræver da også aktivering og underholdning.

Nerver af stål nævnes…næ, sådan er det ikke.
Mine katte er ikke fritløbere fordi jeg er kold i R****…
Folk tror måske ikke man kan ligge søvnløs hvis en af fritløberkattenes adfærdsmønster lige afviger lidt fra normalen og den er væk i et par dage…at man måske kan få paranoia når jagtsæsonen nærmer sig, for tænk nu hvis en af kattene var for langt inde på jagtterritoriet og jægerne var nogen af dem der skyder blot fordi de kan o.s.v…

Men de bekymringer opvejes alligevel af, at kattene lever som de vil, altså deres liv er på deres præmisser, blot med mig til at tage vare på dem…

Så Nej, det er ikke nemmere at være fritløber-ejer.

Men, det er nemmere for kattene at være fritløbere…
De kan selv bestemme hvad de vil og hvornår de vil.

De bliver ikke frataget noget og får ikke, som indekattene, deres naturlige behov forsøgt dækket af en psudokatteverden af parfumeret kattebakkegranulat, fjer, spånplade, sisalreb og plys- eller fleecestof, fordi mennesket har valgt at anskaffe kat ud fra menneskets behov og ikke kattens…

Vores Magnus fylder snart 4 år og har indtil for ca.3 mdr. siden været fritløber…
Jeg har bare ikke nerver til det mere + vores lille søn på knap 3 år er tæt knyttet til ham og omvendt - de sover sammen :slight_smile:
Magnus har taget det rigtig pænt at blive indekat, jeg aktiverer ham dagligt (kaste-godbid-leg bl.a.), nusse og kæler også og så er vi gået lidt igang med klikkertræning…:thumbup: Det fungerer rigtig godt.
Det er for mig en for nem måde at have kat når de render frit - ser den kun når den er sulten, og det kan jeg bare ikke mere - har mistet en del katte i trafikken, og Magnus er bare så speciel og vi vil ikke miste ham…
Så jeg er færdig med at have fritløbere

Jeg har to fritløbere og jeg vil LANGT fra sige at når kattene er inde, enten sover eller spiser de, som der er flere der skriver.
Nu er jeg desværre arbejdsløs fortiden, så jeg ved hvornår mine katte er ude eller hjemme og det er mange gange om dagen at mine katte lige skal op på skrivebordet ved mig og snakkes med og nusses - faktisk sidder Missemanden lige nu og skal have konstant opmærksomhed. Deruover klikkertræner jeg ofte mine katte, for netop at få den ekstra kontakt til dem.
Når jeg er ude i vores have er Mysli ALTID lige i nærheden og man skal nærmest sparke ham væk for at han ikke kommer i kampolage med eks hækkeklipperen - Han ELSKER at være ude sammen med os og hygger med at kravle højt op i træerne og så spæne ned.

Jeg forstår godt at mange synes det er dovenskab og uforsvarligt at have fritløbere. Men jeg VED at mine katte trives ved det og ja det er måske på nogen punkter dovenskab, men da vi for 5 år siden købte Missemanden på en gård, var han allerede fritløber. Efter et år opgav vi at have ham som indekat og lod ham være fritløber. På daværende tidspunkt arbejde min kæreste hjemme, så han havde kontakt med mennesker hele tiden. Men siden han har været fritløber har vi fået en gladere kat der harmonere med vores liv.
Jeg har haft mistet en kat i trafikken - så jeg ved godt hvor ondt det gør - jeg tudede mig selv i søvn i 3 måneder, men alligevel vidste jeg godt at det ville være synd at lave en katteindhegning til min anden kat. Så det er mit valg og jeg ville bare ønske at der var flere der ville respektere det.

Sorry skulle lige ud med det - har mere jeg ville skrive men nu kræver mine chefer (kattene) at de vil have mad… :slight_smile:

Jeg har også to fritløbere - Thomas og Nicolas - og dem bekymrer jeg mig også om på samme måde som mine indekatte. Jeg træner også Thomas -:slight_smile: Der er ingen forskel i forhold til motivationen fordi han går frit.

Lige før stak han af IND igen. Frække kat. Tara nåede at opdage ham, før jeg fik fat i ham. Hun så helt MÅLLØS ud. Stivnede - heldigvis tror jeg:-) men jeg ved faktisk ikke om de store ville gøre ham noget. De har jo kendt ham gennem hegnet i længe.

Nicolas er ikke tam, så ham træner jeg ikke. Han er en dejlig kat, som desværre endnu ikke er gået i fælden:-( Men DET kommer!

Jeg synes ikke at jeg kan mærke den store forskel på mine katte. Kun Frede, som altid har været meget asocial, han render for det meste ude, men holder sig lige i området, og kommer gerne og nusser når jeg kalder. Sover og spiser er det eneste han kommer ind for. Hvor derimod mine to unge katte på knap 18mdr. elsker at blive leget med indendøres, render kun lige ud for at komme af med lidt fra maven, og så ind igen, og skal underholdes. Den yngste på knap 5mdr, er rædselsslagen for kattelemmen, så han er blevet til indekat. Han er lidt mere livlig end de andre, men der er jo også aldersforskel. De sover gerne inde om natten, helst i soveværelset alle sammen.

Jeg har begge dele, en gammel huskat på 12 ½ år og så 3 indendørs bimser.
Nu har jeg set gamle bimser osse og ingen af dem var så aktive som vores 12 ½ årige huskat er, når de altså var indekatte, faktisk kunne man tydeligt se at indekattene hurtigere blev gamle og ligesom faldt sammen, faktisk allerede ned i 8-9 års alderen var de “gamle”.
Jeg tror naturligvis det hænger sammen med at de ikke får den naturlige stimulans som udekatte får.
De lever en mere tilbagelænet tilværelse, og behøver ikke være aktive.
Om andre racer er anderledes ved jeg ikke, men det er bare hvad jeg har observeret.
Jeg drømmer osse om en dag at kunne tilbyde mine bimser en stor lukket have hvor de kan boltre sig, men ligenu må de nøjes med løbegården på 45 kvm.

Jeg havde skrevet en lang smøre, men har slettet det hele og vil nøjes med at skrive:
Felis og Missemanden, hvis I begge reagerer på mine indlæg, så har I misforstået hvad jeg skriver. Men nu trækker jeg mig ud af diskussionen for nu skal det igen til at handle om noget personligt og det gider jeg ikke køre rundt i, det er gjort for mange gange før.
En kommentar til Felis - jeg har intet sted skrevet at du har en kold bagdel…det er din egen tolkning af mine ord…og tolkninger skal man jo passe på med :høhø:

Hej

Ja, for ejeren er det nok rigtigt, men hvad synes naboerne? Jeg kender mange mennesker, der er irriteret over fritløbere, der graver i deres blomsterbede, skider i sandkassen, og kravler på deres bil. Her i huset, har vi 3 frtløbere, og een af dem ynder, at sidde på mit bord på terassen, hvor hun så irriterer mine 5 inde- katte, så der her bliver uvenskab!:confused:

Altså er det ikke bare hvad man selv vil risikere for ens egen kat, men også hvor meget, andre kan blive irriteret!

Cats og Conni

[quote=conninissen;471323]Hej

Ja, for ejeren er det nok rigtigt, men hvad synes naboerne? Jeg kender mange mennesker, der er irriteret over fritløbere, der graver i deres blomsterbede, skider i sandkassen, og kravler på deres bil. Her i huset, har vi 3 frtløbere, og een af dem ynder, at sidde på mit bord på terassen, hvor hun så irriterer mine 5 inde- katte, så der her bliver uvenskab!:confused:

Altså er det ikke bare hvad man selv vil risikere for ens egen kat, men også hvor meget, andre kan blive irriteret!

Cats og Conni[/quote]

Engang i sommer kom jeg til at sige, mens vi havde gæster “Jeg er bare MØGTRÆT af naboens dreng. Når han kommer hjem fra arbejde kl. 24, så hører han høj musik og lader bildøren stå åben. Det resultere i deres hund går amok, og gør helt vildt… Så jeg vågner, hver dag ved det.”
Hvortil min kammerat siger: Så sig det dog til ham, i stedet for at brokke dig.

Jeg har det lidt på samme måde med kattene. Hvis folk har et problem med mine katte - så må de sige det. De har øretato, og byen er lille og de fleste ved det er mine vil jeg påstå. (Vi er under 200 indbygger, de 38 elever der går på skolen, kender mine katte… Så mon ikke).
Jeg har også selv, sagt til en af mine elevers forældre at jeg synes deres kat skulle neutraliseres, da han overstrintede mine havemøbler - katten havde de haft i 4 år og han blev neutraliseret 1½ måned efter jeg havde sagt det :ok:

Jeg ved godt det ikke er alle der bor et sted hvor alle kender alle, men jeg mener altså man kommer længst med at åbne munden.

Men herude er der jo intet der bliver holdt på egen matrikel. I sommers var jeg ved at køre naboens SKILDPADDE over, fordi den var stukket af ind i vores carport :tihi:

Der findes helt sikkert mange fritløbsejere der ikke passer deres katte ordentligt. Som mener en kat bare er en kat, og at de kan få en ny for en 50’er.
Der findes helt sikkert færre af den slags indekatteejere.

Men det betyder jo altså ikke at der ikke er nogen med fritløb der tænker sig om. Jeg synes nogen gange at indekatte ejere kommer til at lyde lidt frelste… Det er som om de bliver blinde, og ikke kan se/forstå grundene til fritløb.

Vil citere Felis, fordi det bare er SÅ sandt - men jeg tvivler på en indekatteejer kan/vil se det:
"De bliver ikke frataget noget og får ikke, som indekattene, deres naturlige behov forsøgt dækket af en psudokatteverden af parfumeret kattebakkegranulat, fjer, spånplade, sisalreb og plys- eller fleecestof, fordi mennesket har valgt at anskaffe kat ud fra menneskets behov og ikke kattens"

Det er nemt med en friløber :smiley:
I 11 år havde vi Palle, som adopterede os som lille tynd killing. Han sad bare en morgen udenfor vores køkkenvindue og så så sølle ud.
Min mand var dengang absolut ikke til katte - skulle vi have dyr skulle det være en hund for katte kunne man ikke stole på :thumbdown:
Palle blev gradvist mere tryg ved os og med lidt god mad fik vi ham lokket ind i gangen, hvor vi kunne lege lidt med ham og prøve at røre ham.
Min mand gav sig og Palle blev kastreret og fuldgyldigt medlem af familien. Dog måtte han hver aften ud på terrassen og sove i en foret kasse for min “hårde” mand ville ikke have ham inde.:S
Der gik nogen år og gradvist fik Palle tiltusket sig flere privilegier. Han fik lov at sove inde når det var koldt og han fik adgang til sofaen og til sidst endda fodenden af sengen. (I Mortens side :tihi:)

Vi havde kat dengang på den nemme måde. Han fik mad og årlige dyrlæge check samt lidt nus når han selv ville. Vi så ham næsten ikke om sommeren, men når kulden begyndte, rykkede han ind foran pejsen og blev mere social.
Når vi var på ferie kunne naboerne bare stille mad til ham på terassen en gang i døgnet og vi brugte aldrig kattegrus og bakke - alt blev ordnet udenfor.
Palle havde dog en fejl - han var rigtig god til at rode sig ind i slåskampe :thumbdown: Og summen af regninger til Dr. dyr for flåede ører og bylder blev gennem årene rigtig høj. Havde vi boet i et område med FIV /Felv kunnet det have været fatalt for vores dejlige kat på samme måde som en bil kunne have været.

I dag har vi hegnet hele haven ind med strøm på toppen og vores dejlige Abyer drøner lykkelige ud og ind af kattelemmen og jeg har skønne kontaktsøgende katte også om sommeren. Det bedste fra to verdener.

Jeg vil altid takke Palle for at vise min mand, hvor dejlige katte er, og den dag i dag er han lige så tosset med dem som jeg, og ligger der en kat på dynen når han skal i seng - ja så kryber han forsigtigt ned uden at forstyrre den, selvom katte for 13 år siden ABSOLUT ikke hørte til i sengen:ups:

[quote=Abaddon;471353]
Men det betyder jo altså ikke at der ikke er nogen med fritløb der tænker sig om. Jeg synes nogen gange at indekatte ejere kommer til at lyde lidt frelste… Det er som om de bliver blinde, og ikke kan se/forstå grundene til fritløb.

Jeg synes egentlig ikke at jeg er blind :stuck_out_tongue: og havde jeg min egen lille ø uden andre mennesker så skulle mine katte sgu løbe som det passede dem, uden at jeg behøvede at frygte sygdomme, biler og syge mennesker

Vil citere Felis, fordi det bare er SÅ sandt - men jeg tvivler på en indekatteejer kan/vil se det:
"De bliver ikke frataget noget og får ikke, som indekattene, deres naturlige behov forsøgt dækket af en psudokatteverden af parfumeret kattebakkegranulat, fjer, spånplade, sisalreb og plys- eller fleecestof, fordi mennesket har valgt at anskaffe kat ud fra menneskets behov og ikke kattens"[/quote]

Hmm osse i vores lille del af verden er der sket en rivende udvikling, mange mennesker på lidt plads, mange biler, store meget trafikerede veje, jeg kan garantere dig at den udvikling ikke er sket fordi jeg ønskede den, jeg var helst fri, men nu er den her, og det bør man som både menneske og katteejer se i øjnene, og reagere ansvarligt over for, osse selv om det betyder at man skal ændre nogle ting. De ting mine små unger kunne gøre for 30-35 år siden, kan mine børnebørn ikke gøre idag, på grund af den udvikling samfundet har taget

Denne tråd var ikke ment som en ophedet personlig debat om ude eller indekatte, men simpelthen for at få luftet tanker om forskelle på kattenes opførsel, og “nemheden” i ikke at skulle aktivere/udfordre

[quote=Abaddon;471353]Engang i sommer kom jeg til at sige, mens vi havde gæster “Jeg er bare MØGTRÆT af naboens dreng. Når han kommer hjem fra arbejde kl. 24, så hører han høj musik og lader bildøren stå åben. Det resultere i deres hund går amok, og gør helt vildt… Så jeg vågner, hver dag ved det.”
Hvortil min kammerat siger: Så sig det dog til ham, i stedet for at brokke dig.

Jeg har det lidt på samme måde med kattene. Hvis folk har et problem med mine katte - så må de sige det. De har øretato, og byen er lille og de fleste ved det er mine vil jeg påstå. (Vi er under 200 indbygger, de 38 elever der går på skolen, kender mine katte… Så mon ikke).
Jeg har også selv, sagt til en af mine elevers forældre at jeg synes deres kat skulle neutraliseres, da han overstrintede mine havemøbler - katten havde de haft i 4 år og han blev neutraliseret 1½ måned efter jeg havde sagt det :ok:

Jeg ved godt det ikke er alle der bor et sted hvor alle kender alle, men jeg mener altså man kommer længst med at åbne munden.

Men herude er der jo intet der bliver holdt på egen matrikel. I sommers var jeg ved at køre naboens SKILDPADDE over, fordi den var stukket af ind i vores carport :tihi:

Der findes helt sikkert mange fritløbsejere der ikke passer deres katte ordentligt. Som mener en kat bare er en kat, og at de kan få en ny for en 50’er.
Der findes helt sikkert færre af den slags indekatteejere.

Men det betyder jo altså ikke at der ikke er nogen med fritløb der tænker sig om. Jeg synes nogen gange at indekatte ejere kommer til at lyde lidt frelste… Det er som om de bliver blinde, og ikke kan se/forstå grundene til fritløb.

Vil citere Felis, fordi det bare er SÅ sandt - men jeg tvivler på en indekatteejer kan/vil se det:
"De bliver ikke frataget noget og får ikke, som indekattene, deres naturlige behov forsøgt dækket af en psudokatteverden af parfumeret kattebakkegranulat, fjer, spånplade, sisalreb og plys- eller fleecestof, fordi mennesket har valgt at anskaffe kat ud fra menneskets behov og ikke kattens"[/quote]

Ej nu bliver jeg nødt til at skrive noget af det jeg ellers havde valgt ikke at skrive fordi jeg ikke gider den evindelige diskussion hvor fronter trækkes op og man er i hver sin lejr.
Men HELT ÆRLIGT hvad har du så tænkt dig at gøre, hvis en nabo kommer og beder dig om at holde katten væk fra deres grund. Det er SLET ikke det samme som når naboerne spiller høj musik eller slår græs kl. 6 om morgenen. De KAN jo ikke gøre noget ved det uden det går ud over katten - men har du realistiske forslag så kom med dem, så skriver jeg et brev og lægger dem i alle mine medmenneskers postkasser inden for en radius af 1 km i dag! Jeg vil hellere end gerne slippe for deres kræ. Jeg er så træt af den slags kommentarer for der er jo ikke noget at gøre når folk først lader deres kræ vandre frit omkring. Jeg ved i hvert fald 100 % at folk i vores område ikke hegner haven ind, hvis vi beder dem om det - det har de tydeligt givet udtryk for i deres kommentarer om vores “bur”. Der hvor min søster bor har det også givet mange kommentarer at haven er hegnet ind (kattene smutter så ud alligevel, så derfor er de ikke indskrænket i deres frihed, hvis nogle undrer sig over mine tidligere indlæg). Hvis man bekender sig til troen “katte skal løbe frit”, så hegner man jo ikke haven ind.

JEG er ikke frelst jeg er så fløjtende ligeglad med hvad andre gør med deres kræ og jeg respekterer fuldt ud at mht. alle livets aspekter har vi alle ret til at foretage vores egne valg, SÅ LÆNGE de ikke belemrer mig og de får deres basale behov dækket, så må folk gøre hvad de har lyst til. Derfor ændrer det ikke på at det for mig (hvis man ser bort fra det følelsesmæssige) er 100 gange nemmere at have en udekat end en indekat og at man ikke har det samme bånd til sin udekat og at det giver nogle begrænsninger i mange tilfælde (bare ikke alle de udekatte, der er repræsenteret på Kattegale!). Hvorfor skulle naboernes unger ellers ville lege med vores katte? Det vil de jo af den simple grund at deres egne ikke gider!! og de gider ikke fordi de intet behov har for det.
Jeg respekterer, at nogle ser anderledes på det og på ingen måde mener der er forskel - hvorfor så ikke respektere, at der for nogle er forskel?

Derudover så ER det jo ikke alle i DK der er så perfekte ejere som alle os på Kattegale og taler vi helt overordnet - som er det jeg har talt om hele tiden. Så ER udekatte den nemme måde at holde kat på og derfor er det den måde en gennemsnitskatteejer har kat på. Katten skal ikke være til for meget besvær og dør den, så får man jo en ny. Så lad nu være med at tage alt så personligt og se på det i et samfundsmæssigt perspektiv. Hvis man holder kat som en gennemsnitskatteejer, så ER udekatte altså en nem måde at holde kat på.

og med hensyn til den fremhævede sætning. Jeg ved næsten ikke om jeg skal grine eller græde.
Ja, jeg holder kat af rent egoistiske grunde. Alle der hævder det modsatte tror jeg ikke en døjt på. At have katte for kattenes skyld, ja jeg må hellere undlade at sige min mening og nøjes med at sige; vi har alle katte fordi de giver os noget - ellers havde vi nok valgt en hund, en kanariefugl eller noget helt tredje. Hvis man kun må have kat, hvor den kan leve helt naturligt, så er der godt nok ikke mange der kan holde kat i dagens Danmark. Så langt de fleste katte lever altså i en kunstig verden med asfalt, fliser, biler eller plys og kradsetræer - hvad der er værst eller bedst er jo op til den enkelte at afgøre.

og ja, nu kom jeg så til at blande mig i den evindelige diskussion for eller imod. Det er faktisk slet ikke det den her tråd drejer sig om, men det KAN åbenbart ikke lade sig gøre at sige sin mening om fritløbere/at holde fritløbere uden nogle føler sig trådt over tæerne, skal råbe op om respekt osv. Jeg bliver da ikke sur over at folk mener mine katte har det åh så dårligt som indekatte, for jeg har taget et valg jeg kan stå inde for og så længe man har det, så er der jo intet at forsvare. Derimod kan jeg more mig ret meget over nogle af de sammenligninger der altid laves, så på den måde er diskussionen jo meget sjov :tihi: Det undrer mig, når man har taget et valg at man så altid skal blive så personlig. Når folk koger helt over tænker jeg som regel: Hvad så hvis nogle ikke er enige med dig i dit valg? Kan du ikke være ligeglad? Hvorfor gør det en forskel at jeg synes det er respektløst over for sine naboer at lade katten løbe frit, hvis du ikke synes det? Det gør da ikke en forskel for mig, at mine katte sammenlignes med tigre i bur eller at de lever i en kunstig verden?
Jeg ved jo at jeg har valgt rigtigt for mine katte og for mig - hvad andre mener ændrer jo ikke på det :slight_smile: Men det gør åbenbart en kæmpe forskel for nogle, hvad andre mener om deres kattehold - det kan jeg kun undre mig over.
Jeg kunne godt ønske mig, at man kunne diskutere emnet på et andet plan end det personlige/fornærmede plan - de evige fronter er ærlig talt lidt trættende? Men det kan åbenbart ikke lade sig gøre. Troede med den indgangsvinkel Marianne havde, at diskussionen ikke ville havne samme sted som altid, men det gør den ærgerlig nok.

Vi har haft familiekatte altid da jeg boede hjemme (med altan) og derefter blev de udekatte, kom med på landet osv. Alle steder har de været glade, og det har altid været en glæde for både mennesker og kattene (regner jeg da med, de så altid ret tilfredse ud! :høhø:) (De sidste par katte blev 20 år)

Hav en dejlig dag :slight_smile:

[quote=Felis;471184]
De bliver ikke frataget noget og får ikke, som indekattene, deres naturlige behov forsøgt dækket af en psudokatteverden af parfumeret kattebakkegranulat, fjer, spånplade, sisalreb og plys- eller fleecestof, fordi mennesket har valgt at anskaffe kat ud fra menneskets behov og ikke kattens…[/quote]

Felis - jeg synes faktisk det er ret godt skrevet :thumbup: Jeg har selv friløbere, men det kun fordi, jeg ikke har mulighed for at hegne min have ind, så jeg er lidt med i begge lejre. Men jeg synes, at du har fat i den lange ende her - stof til eftertanke - selvom mange er uenige.

[quote=Nevadaisy;471372]Hvorfor skulle naboernes unger ellers ville lege med vores katte? Det vil de jo af den simple grund at deres egne ikke gider!! og de gider ikke fordi de intet behov har for det.
[/quote]

Nu ved jeg ikke, om jeg tolker dette udsagn korrekt, men jeg har altså haft fritgående huskatte, som sagtens gad at lege med både mig og de børn, der kom på besøg. Det vil jeg sige er blot, at man ikke kan sætte lighedstegn mellem at være friløber og ikke gide at lege. Tilfældet kan være noget andet for din nabo, det skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige noget om.

Jeg giver op…vil I læse noget andet end det der skrives, så go ahead…men så er der vist ingen grund til jeg ytrer mig mere - jeg skulle jo nødigt blive fremstillet med nogle helt andre meninger end dem jeg har