[quote=Abaddon;471353]Engang i sommer kom jeg til at sige, mens vi havde gæster “Jeg er bare MØGTRÆT af naboens dreng. Når han kommer hjem fra arbejde kl. 24, så hører han høj musik og lader bildøren stå åben. Det resultere i deres hund går amok, og gør helt vildt… Så jeg vågner, hver dag ved det.”
Hvortil min kammerat siger: Så sig det dog til ham, i stedet for at brokke dig.
Jeg har det lidt på samme måde med kattene. Hvis folk har et problem med mine katte - så må de sige det. De har øretato, og byen er lille og de fleste ved det er mine vil jeg påstå. (Vi er under 200 indbygger, de 38 elever der går på skolen, kender mine katte… Så mon ikke).
Jeg har også selv, sagt til en af mine elevers forældre at jeg synes deres kat skulle neutraliseres, da han overstrintede mine havemøbler - katten havde de haft i 4 år og han blev neutraliseret 1½ måned efter jeg havde sagt det 
Jeg ved godt det ikke er alle der bor et sted hvor alle kender alle, men jeg mener altså man kommer længst med at åbne munden.
Men herude er der jo intet der bliver holdt på egen matrikel. I sommers var jeg ved at køre naboens SKILDPADDE over, fordi den var stukket af ind i vores carport 
Der findes helt sikkert mange fritløbsejere der ikke passer deres katte ordentligt. Som mener en kat bare er en kat, og at de kan få en ny for en 50’er.
Der findes helt sikkert færre af den slags indekatteejere.
Men det betyder jo altså ikke at der ikke er nogen med fritløb der tænker sig om. Jeg synes nogen gange at indekatte ejere kommer til at lyde lidt frelste… Det er som om de bliver blinde, og ikke kan se/forstå grundene til fritløb.
Vil citere Felis, fordi det bare er SÅ sandt - men jeg tvivler på en indekatteejer kan/vil se det:
"De bliver ikke frataget noget og får ikke, som indekattene, deres naturlige behov forsøgt dækket af en psudokatteverden af parfumeret kattebakkegranulat, fjer, spånplade, sisalreb og plys- eller fleecestof, fordi mennesket har valgt at anskaffe kat ud fra menneskets behov og ikke kattens"[/quote]
Ej nu bliver jeg nødt til at skrive noget af det jeg ellers havde valgt ikke at skrive fordi jeg ikke gider den evindelige diskussion hvor fronter trækkes op og man er i hver sin lejr.
Men HELT ÆRLIGT hvad har du så tænkt dig at gøre, hvis en nabo kommer og beder dig om at holde katten væk fra deres grund. Det er SLET ikke det samme som når naboerne spiller høj musik eller slår græs kl. 6 om morgenen. De KAN jo ikke gøre noget ved det uden det går ud over katten - men har du realistiske forslag så kom med dem, så skriver jeg et brev og lægger dem i alle mine medmenneskers postkasser inden for en radius af 1 km i dag! Jeg vil hellere end gerne slippe for deres kræ. Jeg er så træt af den slags kommentarer for der er jo ikke noget at gøre når folk først lader deres kræ vandre frit omkring. Jeg ved i hvert fald 100 % at folk i vores område ikke hegner haven ind, hvis vi beder dem om det - det har de tydeligt givet udtryk for i deres kommentarer om vores “bur”. Der hvor min søster bor har det også givet mange kommentarer at haven er hegnet ind (kattene smutter så ud alligevel, så derfor er de ikke indskrænket i deres frihed, hvis nogle undrer sig over mine tidligere indlæg). Hvis man bekender sig til troen “katte skal løbe frit”, så hegner man jo ikke haven ind.
JEG er ikke frelst jeg er så fløjtende ligeglad med hvad andre gør med deres kræ og jeg respekterer fuldt ud at mht. alle livets aspekter har vi alle ret til at foretage vores egne valg, SÅ LÆNGE de ikke belemrer mig og de får deres basale behov dækket, så må folk gøre hvad de har lyst til. Derfor ændrer det ikke på at det for mig (hvis man ser bort fra det følelsesmæssige) er 100 gange nemmere at have en udekat end en indekat og at man ikke har det samme bånd til sin udekat og at det giver nogle begrænsninger i mange tilfælde (bare ikke alle de udekatte, der er repræsenteret på Kattegale!). Hvorfor skulle naboernes unger ellers ville lege med vores katte? Det vil de jo af den simple grund at deres egne ikke gider!! og de gider ikke fordi de intet behov har for det.
Jeg respekterer, at nogle ser anderledes på det og på ingen måde mener der er forskel - hvorfor så ikke respektere, at der for nogle er forskel?
Derudover så ER det jo ikke alle i DK der er så perfekte ejere som alle os på Kattegale og taler vi helt overordnet - som er det jeg har talt om hele tiden. Så ER udekatte den nemme måde at holde kat på og derfor er det den måde en gennemsnitskatteejer har kat på. Katten skal ikke være til for meget besvær og dør den, så får man jo en ny. Så lad nu være med at tage alt så personligt og se på det i et samfundsmæssigt perspektiv. Hvis man holder kat som en gennemsnitskatteejer, så ER udekatte altså en nem måde at holde kat på.
og med hensyn til den fremhævede sætning. Jeg ved næsten ikke om jeg skal grine eller græde.
Ja, jeg holder kat af rent egoistiske grunde. Alle der hævder det modsatte tror jeg ikke en døjt på. At have katte for kattenes skyld, ja jeg må hellere undlade at sige min mening og nøjes med at sige; vi har alle katte fordi de giver os noget - ellers havde vi nok valgt en hund, en kanariefugl eller noget helt tredje. Hvis man kun må have kat, hvor den kan leve helt naturligt, så er der godt nok ikke mange der kan holde kat i dagens Danmark. Så langt de fleste katte lever altså i en kunstig verden med asfalt, fliser, biler eller plys og kradsetræer - hvad der er værst eller bedst er jo op til den enkelte at afgøre.
og ja, nu kom jeg så til at blande mig i den evindelige diskussion for eller imod. Det er faktisk slet ikke det den her tråd drejer sig om, men det KAN åbenbart ikke lade sig gøre at sige sin mening om fritløbere/at holde fritløbere uden nogle føler sig trådt over tæerne, skal råbe op om respekt osv. Jeg bliver da ikke sur over at folk mener mine katte har det åh så dårligt som indekatte, for jeg har taget et valg jeg kan stå inde for og så længe man har det, så er der jo intet at forsvare. Derimod kan jeg more mig ret meget over nogle af de sammenligninger der altid laves, så på den måde er diskussionen jo meget sjov
Det undrer mig, når man har taget et valg at man så altid skal blive så personlig. Når folk koger helt over tænker jeg som regel: Hvad så hvis nogle ikke er enige med dig i dit valg? Kan du ikke være ligeglad? Hvorfor gør det en forskel at jeg synes det er respektløst over for sine naboer at lade katten løbe frit, hvis du ikke synes det? Det gør da ikke en forskel for mig, at mine katte sammenlignes med tigre i bur eller at de lever i en kunstig verden?
Jeg ved jo at jeg har valgt rigtigt for mine katte og for mig - hvad andre mener ændrer jo ikke på det
Men det gør åbenbart en kæmpe forskel for nogle, hvad andre mener om deres kattehold - det kan jeg kun undre mig over.
Jeg kunne godt ønske mig, at man kunne diskutere emnet på et andet plan end det personlige/fornærmede plan - de evige fronter er ærlig talt lidt trættende? Men det kan åbenbart ikke lade sig gøre. Troede med den indgangsvinkel Marianne havde, at diskussionen ikke ville havne samme sted som altid, men det gør den ærgerlig nok.