Den røde kat Valdemar

Den røde kat Valdemar.

Den røde kat lå på stolen og sov dybt, da husets lille datter kom forbi og spurgte:” Hvorfor sover mis så meget, mor?”
Moderen svarede:” Ja men det er da fordi mis er på jagt hele natten, for at fange mus og rotter. Når han er færdig med det går han sikkert hen og snakker lidt med gårdkattene og for at få en lur i halmen, inden han hen ad morgenstunden begynder at gå hjem. På vejen hjem fanger han måske en mus mere, som han spiser, efter at have leget med den.”
Valdemar, som katten hed, strakte sig og slikkede sine poter, inden han trillede om på maven og med en hørlig snorken, sov videre.
Den lille pige stod og kiggede på katten og spurgte så igen:” Hvorfor smiler mis, når han sover?”
Moren kiggede på katten og kunne ikke lade være med at smile også, for det så virkelig ud til gamle Valdemar lå og smilte. ”Han drømmer sikkert noget dejligt.” Svarede hun, den lille pige.

Ja Valdemar drømte dejligt, men han var hverken på musejagt eller oppe og hygge med gårdkattene, nej han var et helt andet sted.
I sin drøm var Valdemar på besøg hos en lille syg dreng. Drengen havde det meget dårligt og kunne næsten ikke trække vejret. Hans mor og far skiftedes til at våge over ham og lægge kølige klude på hans feberhede pande.
Pludselig kunne de mærke at feberen endelig faldt og den lille dreng faldt i en rolig søvn. Drengens forældre turde næsten ikke tro på deres søn måske ville blive rask igen, de sad hele natten og holdt øje med deres lille dreng, der så ud til at sove rigtig godt og pludselig kunne de se han smilede lidt.
Moderen så på faderen og sagde: ”Jeg tror lille Poul drømmer noget dejligt, se han smiler.”
Ja lille Poul drømte dejligt og han sov trygt hele natten.
Da han vågnede, så han sin mor og far sidde og kigge på ham, mens de holdt hinanden i hånden. Hej Mor og far hviskede Poul, han var stadig træt, men for første gang i mange dage var han vågen og feberfri.
”Åh jeg har drømt så dejligt om en stor rød mis, der hed Valdemar. Han kom flyvende til mig i drømmen og lagde sig til at sove på mit bryst, lige der hvor det gjorde ondt når jeg trak vejret. Der sov han et stykke tid, mens han spandt meget højt. Jeg kunne mærke jeg fik det bedre og at det ikke gjorde så ondt når jeg trak vejret. Jeg spurgte den røde kat, hvordan han gjorde det og den røde kat fortalte den havde hørt jeg var syg og havde fået besked på at gøre mig rask med sin spinden.”
”Da jeg havde fået det godt, fortalte Valdemar, at han næsten hver dag eller nat fløj rundt til børn der enten var syge eller kede af det. Han og alle de katte han kendte, mødtes hver aften med deres leder kat og han gav dem så besked på hvor de skulle rejse hen, mens de sov.”

”Lige inden jeg vågnede rejste Valdemar sig op og kiggede på mig og sagde:” Så Poul nu behøver du ikke mig mere, nu skal du bare sove og spise dig frisk og rask. Husk en anden gang at klæde dig varmt på når du går udenfor , for at lege i sneen.
Jeg vil nu tage tilbage til de andre katte og høre om hvem jeg skal hjælpe næste gang.”
Poul fortalte videre om sin drøm.” Inden jeg kunne nå at sige tak eller farvel, var Valdemar væk. Jeg håber jeg en dag møder ham, for så vil jeg sige tak til ham og give ham en hel dåse kattemad af det han allerbedst kan lide.”
Pouls mor strøg ham over håret mens hun sagde:” Hvor var det en dejlig drøm du havde der. Tror du, du kan spise lidt morgenmad?”
Poul nikkede og sagde:” Ja lidt kan jeg godt spise, men så vil jeg sove igen, for det sagde Valdemar jeg skulle.”

sweeeeeeeeeeeeet!!! :wehuu:

En skøn historie :slight_smile:

Skøn skøn historie :thumbup:

nårh… Sikke en sød historie, kæresten fortæller nogle gange os historie med Mollemus i hoverollen, det starter altid med “Det var en dag Mollemus var ude og gå i skoven” Hi hi…

Nååårh, dejlig historie! :wehuu:

Dejlig dejlig historie…:wehuu:

:wehuu::wehuu::wehuu:

:hjertehop: :tak: :hjertehop:

Tak, Elin… er det mon en lille forsmag på årets jule-eventyr ??

:kryds:

[quote=Tante Tut;495364]:hjertehop: :tak: :hjertehop:

Tak, Elin… er det mon en lille forsmag på årets jule-eventyr ??

:kryds:[/quote]

Det ved jeg ikke, måske, har ikke helt bestemt hvad den skal handle om iår:)
Knus Elin

Mange tak Elin, en dejlig og sød historie :wehuu::wehuu:

Dejlig historie… :wehuu:

Tak for en hyggelig historie :hjerte: