Gravid er jeg ikke - men der er mislinger på vej - eller det vil sige, at der måske er en kommende misling på vej til mig hos en opdrætter, og dermed også en kommende legekammerat til Noni. Fødselsterminen er sat til 1-3 Marts.
Pyhha, hvor er det ved at være svært at vente. Det der nu først og fremmest ventes på er en vel overstået fødsel og sunde killinger. Dernæst at der er en pige i blandt kuldet. Og endelig at det er en pige som udvikler sig lovende til både kæl, show og opdræt.
Ja, det er en lang proces, at skulle have en misling mere.
Hvor om alt er, så bliver det i første omgang ikke min misling - jeg er indtil første kul er trukket “kun” fodervært. Men herefter vil det blive min kat.
I den forbindelse vil jeg gerne høre om andres erfaringer mht. til det at være fodervært. Hvad er jeres erfaringer med en sådan aftale?
Jeg har ikke selv prøvet det, men vi var inde i nogle overvejelser omkring det på et tidspunkt. Det vil være en meget god idé at få lavet en kontrakt, der udspecificerer, hvem der står med ansvaret, hvis missen bliver syg, hvem der skal betale for dyrlæge, hvem der skal betale for diverse tests for sygdomme osv. osv. Der er rigtig mange ting at tage stilling til.
Få alt skrevet ned - så er begge parter sikre på, at det der er aftalt er aftalt. Alt for meget går galt - også mellem venner.[/quote]
Nu er jeg jo ny ud i katte og katteverdenen med alt hvad der til hører. Derfor vil det være enormt skønt, at få nogle detaljer på hvad ALT er.
Selvom det er en aftale med en opdrætter som jeg kender rigtig godt og har fuld tillid til opdrætter (120%) da synes jeg også det er bedst at få alt ned på skrift for at forebygge misforståelser.
Eksempler på kontrakter modtages super gerne - jeg vil være dybt taknemmelig
Ja, der er netop mange ting at tage stilling til. Det jeg søger er egentlig hvor mange ting der bør afklares skriftligt i en sådan fodervært aftale. Hellere foebygge end at lade uenigeheden råde, når murphys lov -om at hvad der kan gå galt, også går galt!
Hvem betaler dyrlægeregning, foder, osv. Hvad med fødslen, komplikationer m.v., hvordan med killingerne, foder grus osv. Hvad hvis de ikke er solgt “til tiden”, hvad hvis du vil beholde en killing osv osv
Nu har I jo god tid, så skriv alle spørgsmål ned, som I kan komme i tanke om - så kan I formulere det i en kontrakt efterfølgende.