Dental foder

Dels vil du dermed begrænse avlsbasen så meget, at Andreas har ret i, at du så styrer direkte mod FIP, fordi indavlen ville blive skyhøj og dels er der altså rigtigt mange sygdomme, man mener er arveligt, men ikke ved det med sikkerhed, fordi man f.eks. ikke kan teste.

Så det er en umulig opgave at sætte opdrættere på :slight_smile:

4 Synes om

Altså uden at have forstand på avlsdelen, kan jeg fortælle at Ease er far til 2 kuld af 2 killinger hver. Han er 5 år og blev kastreret som 3 årig og fik i sommer fjernet 1 kind- og en fortand pga TR. Jeg har et tæt forhold til opdrætter og har derfor forhørt mig om generne i hans linie. Der er ikke konstateret TR genganger i hans linier. Til gengæld er somalier ofte ramt af netop TR.

Mine to huskatte havde forøvrigt også begge TR - hvilket vel også ses ofte hos huskattene…

@Andreas, jeg er altså ikke helt sikker på om jeg forstår hvad det er du mener i dit indlæg ovenover :thinking: Sorry, det har været en lang dag foran et mikroskop, er fuldstændig blæst i bøtten. Er du ikke lige sød at uddybe?

@DorteH, det med arveligheden i genetiske sygdomme er ikke altid bare sort og hvidt. Der er nogle sygdomme der er ret nemme og selektere for fx. dominant/recessiv, også er der de andre hvor det med arveligheden er lidt mere langhåret. Du skal også tage genpuljen i den givne race med i dine overvejelser, er denne stor eller lille.

Så hvis du skulle lukke alle katte med tandsygdomme = farvel og tak til avl overhovedet i DK af både huskatte og racekatte. Afhængig af hvilke undersøgelser du kigger på så ligger andelen af katte med tandproblemer meget højt, kan ikke huske det nøjagtige tal men vi er et pænt stykke på den forkerte side af 50 %, i nogle undersøgelser så meget som 70 % af kattene der har tandproblemer. Så hvis du har en lille race og lukker din kat fordi “den har en sygdom der måske er arvelig”, så bliver genpuljen meget hurtigt meget ilde stedt.

Jeg synes det er helt fint at man lukker en given linje så snart du med en vis sikkerhed kan sige at du ved det er arveligt i lige præcis den linje, men som skrevet andre steder - det kræver at du ser flere katte i samme genlinje med nøjagtig det samme tandproblem (du kan ikke skære alle tandsygdomme over en kam) og over flere generationer.

Ruhnau citering fra vores besøg derinde her for nylig: han var så træt af dyrlæger der bad deres kunder om at lukke en kat så snart der var tandsygdomme i farevandet for der var ikke videnskabeligt belæg for at det var arveligt, og at man udelukkede vigtigt genmateriale som sørgede for at holde genpuljen sund - især i det små racer. Jeg kan kun erklære mig enig mht. egen læsning om det og den viden jeg generelt har om de multifaktorielle sygdomme jeg bruger dagligt i mit arbejde

1 Synes om

Nope, det er jeg med på; mit spørgsmål gik også specifikt på Andreas citat fra avlsrådet:

Er der tale om arvelige lidelser, tænker jeg bare, at de i lige så høj grad som andre arveligt betingede sygdomme, bør indgå i overvejelserne om “sund genpulje”?

Ikke alene også hos huskatte - så vidt jeg ved også hos vilde*) katte, herunder de store katteracer.

Tandproblemer er i øvrigt ikke kun et stadig stigende problem hos katte, men også hos hunde og heste - men frekvensen af diagnoser stiger muligvis også i takt med øget fokus på området…?

*) Edit: Her tænkes på “ægte” vilde katteracer, ikke forvildede tamkatte… :wink:

Jamen, Mette forklarer det fint i sit indlæg. Og det gør du også i dit indlæg.

Jeg ser bare problemet fra den enkelte opdrætters perspektiv. Som opdrætter skal du f.eks. vælge en hankat til din hunkat. Det er en meget vigtig beslutning i opdræt.

I en given situation skal du måske vælge mellem
A. En hankat på 5 år, der mangler to tænder, han er i fin form, ingen andre helbredsproblemer. Hans killinger, også dem på 3 år, rapporteres sunde.
B. En anden hankat på 1 år. Han har alle sine tænder og er også i fin form.
Ingen killinger endnu, men et kuld på vej.

Ud fra helbredet alene er A at foretrække. Fordi B kan nå at få hevet 4 tænder ud samt udvikle alverdens problemer, inden han bliver 5 år.

4 Synes om

Jeg faldt lige over denne video på FB. Mon ikke, man kan bruge samme princip med katten?