"Der er så meget kvinder ikke forstår" - Sport

Jeg syntes at “Der er så meget kvinder ikke forstår”-reklamerne er hyleskæge, men jeg har nu aldrig kunne identificere mig med dette udsagn før nu.

Har lige siddet og lyttet til Tour de France og måtte lige hen og spole tilbage, for der var da virkelig noget jeg ikke forstod.

Andy Schleck mister sin kæde og overhales af Alberto Contrador som dermed vinder førertrøjen…

Andy Schleck bliver sur, publikum buh´er af A.Contrador fordi man åbenbart mener at det er usportsligt at han overhaler Schleck da han får problemer med cyklen.

Jeg troede Tour de France var en konkurrence, hvor det handler om at komme først og ikke en konkurrence om hvem der optræder gentleman-like…

I mine øjne greb Contrador chancen, da den var der for at vinde løbet og det er vel for søren det det handler om eller er der noget jeg som kvinde ikke forstår???

No idea… livet er for kort til at se sport :høhø: :høhø:

Men du har helt ret med de reklamer. Der er nogen der har kritiseret dem for at se ned på kvinder. Jeg synes de er totalt skægge :klapper: Jeg kender udmærket at noget man hører, tegner sin helt egen tegneserie oppe i ens hoved :uha: :besvimer: :klapper:

Mai - det er det, der kaldes “fair play” :slight_smile:

I øvrigt er jeg også helt vild med de reklamer … så den om Tour de France forleden, hvor Armstrong kommenteres og man så ser en rummand på cykel :tihi:

Det er vel lidt det samme, som at man ikke angriber den gule trøje mens den er ved at lette ben :smiley:

Jeg elsker de reklamer… Men jeg er nu nok også den slags kvinde selv :ups: :ups:
Jeg har tit siddet og sagt dumme ting… Fik engang hele min eks-kærestes familie til at tie stille og glo på mig, fordi jeg cirka 30 min henne i en håndboldkamp, psurgte hvem vi holdte med :ups: det var så en… guldpokalvmdmeu-kamp :ups: Hvor dk vist var ved at vinde…

Der er masser af uskrevne regler i Touren, og ja, det er vel det, som man kalder fair play, som Vivi også skriver.

Åh, jeg morede mig for vildt over den der med kassen, der var forleden. Den var så goooo’!

Jeg ved godt at det ikke var gentlemanlike men i mine øjne er fairplay at man spiller rent, ikke skader eller bevidst chikanere eller gener en anden spiller således at denne ikke kan komme frem.

Det er jo slet ikke det der var tale om her, men et forbandet uheld for den ene som den anden helt naturligt (set med mine øjne) og fair nok udnytter.

Skydes der på mål og målemanden i forsøg på at redde den bider i græsset, så vil spilleren da forsøge sig igen hvis han får bolden.

Nå men det fik da mig til at undren mig nu jeg sad og lyttede til Tour de France - se det gider jeg nemlig ikke!

Den her er sjov:

http://http://www.youtube.com/watch?v=dr9NH1OXGvE

[quote=Mai;410488]Jeg ved godt at det ikke var gentlemanlike men i mine øjne er fairplay at man spiller rent, ikke skader eller bevidst chikanere eller gener en anden spiller således at denne ikke kan komme frem.

Det er jo slet ikke det der var tale om her, men et forbandet uheld for den ene som den anden helt naturligt (set med mine øjne) og fair nok udnytter.

Skydes der på mål og målemanden i forsøg på at redde den bider i græsset, så vil spilleren da forsøge sig igen hvis han får bolden.

Nå men det fik da mig til at undren mig nu jeg sad og lyttede til Tour de France - se det gider jeg nemlig ikke!

Den her er sjov:

http://http://www.youtube.com/watch?v=dr9NH1OXGvE[/quote]

Jo det kan man selvfølgelig godt sige, men Touren er spækket med etiske regler, måske fordi det er så vandvittigt hårdt, at man ikke ønsker at vinde pga en andens uheld. Er der spisepause, angribes der heller ikke, er der tissepause, angribes der ikke, er den gule trøje styrtet eller har anden uheld angribes der absolut ikke osv.
Nu så jeg det pågældende angreb, men umiddelbart mener jeg, det var en STOR fejl at Contador angreb, han burde have handlet anderledes. Og selvfølgelig viste han at Schleck havde problemer, de er jo i radiokontakt konstant med bilerne, så der er ingen undskyldning!! - en kæde der springer er et uheld :slight_smile:
Og jo, jeg elsker bjerg etapperne :thumbup:

det er da usportsligt af Contrador… for at vinde touren er en 18-21 dages indsats hvor hver dag tæller… og når der så sker et uheld - så vinder han jo ikke fordi han var den bedste men fordi han var “heldig”… og det er jo en skidt sejr…

men omvendt - det er jo “bare” sport…

og så er de reklamer GENIALE!!! intet mindre… jeg elsker især dem hvor målmanden bider i græsset og en spiller med en “grim skade” - de er bare SÅ morsomme -LOL

[quote=Mai;410488]Jeg ved godt at det ikke var gentlemanlike men i mine øjne er fairplay at man spiller rent, ikke skader eller bevidst chikanere eller gener en anden spiller således at denne ikke kan komme frem.

Det er jo slet ikke det der var tale om her, men et forbandet uheld for den ene som den anden helt naturligt (set med mine øjne) og fair nok udnytter.
[/quote]

Du skal faktisk ikke længere tilbage end VM-finalen for et par uger siden, for at finde begrebet “Fair Play” udført:
En tysker laver en tilbagelægning til målmanden. Der sker så “noget” med bolden, så den gør noget uforudsigeligt og han er faktisk ved at score selvmål. Af den grund rører målmanden bolden (for at redde) og der bliver dømt hjørnespark til Holland.

Den hollandske spiller, der tager hjørnesparket, afleverer bolden direkte til den tyske keeper - det er Fair Play :ok:

De reklamer fik mig helt op i det røde felt første gang jeg så/hørte dem…efter gentagne gange at ha jordet diverse hanner i sportsquiz’er, tænkte jeg: Arj, nu må de s… lige tænke sig lidt om…og så dog næste gang…færdig af grin…libero, og så render de rundt i ble…og ja, de er skisme gode…hyler af grin over dem nu…det er jo en stereotyp, der bliver brugt og så måtte jeg sande at jeg ikke skulle ta mig selv så højtideligt…libero og skader og kasser og generealer og vinken…venter spændt på den næste…:slight_smile:

Ordentlig sportsmanship går vel ud på at man vinder fordi man er den bedste, ikke fordi man udnytter en modstanders sorte uheld…
VH
Susanne - der eeeelsker touren - bare ikke lige etapen idag :argh:

Personligt vil jeg heller ikke syntes om at vinde pga min modstander har været uheldig, men jeg er jo heller ikke proffessionel.

Jeg kan godt lide ideen om de uskrevne regler I omtaler, men at der var disse i proffessionel sport anede jeg så ikke.

Det er lidt det samme som jeg oplevede, da jeg lærte at spille bagammon. Jeg fik forklaret reglerne men lærte ret hurtigt den uskrevne regel om at det betragtes som “ufint” at sende modstanderens brik ud, blot fordi man kan, eller for at vinde. Det er kun acceptabelt hvis der ikke er anden udvej.

Jeg er da blevet klogere på Tour de France og fodbold.

Mai, du skal unde sig selv at SE touren! Der er de smukkeste scenerier fra Frankrig, og dem nyder jeg mindst lige så meget som selve cykelløbet. En skønne dag, SÅ skal vi ned og sidde på en bjergskråning og vente på feltet kommer rullende forbi…
VH
Susanne

Ja, jeg går skam også ind for fair play… Hvis jeg er den dårlige :ups:

Jeg ved godt der er sort uheld - og jeg kan da også godt se det er mest fair i nogle øjeblikke at man lige giver de andre en chance.

Har ikke lige set det her… Men ærlig talt… Hvad skal de gøre? Lade være at cykle?
Man KAN jo ikke vide om det er fordi der er en på holdet der ikke har tjekket den cykel ordentligt inden han tog afsted - også er det hans egen skyld.

De stopper da heller ikke fodbold, hvis der er en hvis snørebånd går op.

Der kan ske uheld - men de har jo lige vilkår. I morgen er det måske den andens kæde der springer…

Men jeg er også virkelig både en dårlig vinder og en dårlig taber.
Hvis i nogensinde skal spille et spil med mig - så hver sikker på jeg gør ALT for at vinde :tihi: Bliver nogengange som Monica i venner - det er lidt stygt faktisk :thumbdown::ups:

Hvis man ikke kan se fidusen med cykelløb, så vil le Tour være uforståelig og kedelig…
Man bør gøre sig selv den tjeneste at se Leths film “En forårsdag i Helvede” eller “Stjerner og Vandbærere” eller måske dem begge :slight_smile:
Rigtig mange af de uskrevne regler vises og forklares i disse film - og selv om filmene efterhånden har nogle år på bagen, så er traditionerne der stadig. Der er dog sket nogle opblødninger - holdene er en anelse mere demokratiske, selv om en holdkaptajn stadig er en holdkaptajn…

Jeg ser kun et eneste sportsprogram om året… le Tour. Tidligere rent ud nægtede jeg at tage nogen steder ved de vigtige etaper - idag kan jeg lokkes ud af huset = jeg får løbende opdateringer på telefonen :wink:
Jeg elsker løbet pgr dramaet, traditionerne, skuespillet og selvfølgelig de storslåede sportslige præstationer :ok:
(Og - jeg har altså set Touren lige siden Ole Ritter kørte som hjælperytter for Merxx! :slight_smile: )
Samtidig er det perfekt tv for mig… fjernsynet kører i baggrunden og jeg kan gøre hvad der passer mig… man lærer nemlig hurtigt at høre på kommentatorerne om der er “ved at ske noget” :slight_smile:

Et angreb på trøjen som det Contador lavede igår er uhørt… og vil altid blive “belønnet” med fyråb…
Contadors forsvar for sin handling - at han ikke kunne se hvad der skete - er ikke acceptabel… ALLE, inkl Contador, kørte lige forbi Schlekt og kunne dermed se, at han havde problemer! Og dermed burde angrebet have været neutraliseret… den gule trøje angribes simpelthen bare ikke, hvis den har problemer som ikke skyldes dårlig form hos rytteren!
Pgr tradition, uskrevne regler, sportsmanship - alt det som som Touren også er :slight_smile:

Et andet eksempel på stort sportsmanship i Touren:
I 90’erne havde Touren en af sine store konger i Miguel Indurain, en baskisk rytter, der havde vundet fem år i træk… I 1996 havde man anlagt en af Pyrenæer-etaperne med mål i Indurains hjemby - igen tvivl om at man havde håbet at Indurain ville ankomme til byen både som etapevinder og i gult.
Nu gik det som bekendt helt anderledes - en dansker kom ligesom i vejen for alle planer… og da etapen blev kørt var det altså med Bjarne Riis i gult. Han havde ærligt og redeligt vundet trøjen ved at køre alle konkurrenter sønder og sammen med Col de Madeleine…
Nå - men på den nævnte etape fik Indurain igen problemer… både form og nok også moral. Og så så man et fantastisk syn! Den gule trøje forsøgte at agere hjælperytter for den store tourkonge!!! Simpelthen for at hjælpe ham frem til sejren i hans hjemby og af respekt for Indurains tidligere præstationer… Desværre mislykkedes det - og Indurain sendte selv Riis afsted, så han kunne vinde etapen… Bifaldet til Riis var den dag øredøvende og meget meget passende!
Dét er sportsmanship i touren! :thumbup: