Der står noget forkert i stamtavlen

Som det kan ses på billedet af Buddha - den spottede - har han brunlige øjne og ikke grønne, som der står i hans stamtavle… Det er mig helt ligegyldigt, men jeg undrer mig over, hvorfor der står noget forkert… :gruble:

Hvor gammel er Bhudda:? Det tage tid for øjnene at få deres blivende farve - er du sikker på, der ikke er en grøn ring omkring iris fx:?

Fordi katte udmærket kan skifte øjenfarve, efter at de er blevet solgt :slight_smile:

Leo havde gule øjne da hun flyttede ind… de er nu ved at være helt grønne…

Jeg er faktisk 100 % sikker på, at de øjne aldrig har været grønne… Har set ham siden han var 11 uger og efterfølgende har de altså ikke ændret sig… Det er dårligt billede, men der er intet grønt i dem… Han er nu 5 mdr., kan de godt skifte til grønne??

Sagtens :slight_smile: - eller det kan burmeseres i hvert fald…

Koraters ideelle øjenfarve er grøn - den starter blå (som hos alle killinger), bliver grå-grøn-grumset-Limpopoflodsfarvet eller dyb kobber/orange eller gul, hvorefter den udvikler sig til grøn - nogle gange er øjenfarven først færdigudviklet, når katten er 3-4 år gammel. Efterhånden som katten bliver ældre, kan øjenfarven miste intensitet. Dvs øjenfarven faktisk er i mere eller mindre konstant udvikling gennem hele kattens liv.

Ok, så må jeg jo bare vente og se… spændende…

Hvad kan opdrætteren fortælle om udviklingen af øjenfarven i linierne:?

Jeg har slet ikke spurgt opdrætteren, da det ikke er så vigtigt… skal ikke bruge ham til udstilling eller noget - kun kæl. Men jeg undrede mig bare… Hans far har grønne øjne og hans mor har samme farve som Buddha. Man har jo lavet stamtavlerne tidligt, så man må jo så formode, at øjnene skifter?? Er den grønne dominerende ift. den brunlige?

Hvis moderen har samme øjenfarve som Bhudda, så er det ikke sikkert, Bhuddas øjenfarve ændrer sig;)

Så undrer det mig da endnu mere, at man så skriver “grønne øjne” i stamtavlen… :uha:

Sølvkatte selekteres efter deres grønne øjne - så falder der nogle mindre grønne øjne af i svinget ind i mellem;)

Jeg har sølvbriter som jeg foretrækker med grønne øjne ( dog er orange øjne tilladte ifølge standarden ). En sølvbrite er pokkers langsom til at få sin blivende øjenfarve, så det er svært at ramme præcis når man stambogfører dem, især når man som jeg sidst parrede en grønøjet hunkat med en orangeøjet hankat. Jeg registrerede osse min yngste sølvpige som grønøjet, men jeg er dælme stadig ikke sikker på, om jeg ikke skal ha’ det ændret …Noget tyder dog på, at hendes øjenfarve stadig kan svinge over i de grønne farver - Men flotte klare grønne øjne, som mine tre gamle piger har, får hun ikke. Min blå tabby pige fra samme kuld har flotte orange øjne, og det er fint nu hvor hun er blå.

Synes også, at de grønne øjne er de smukkeste på sølvkattene, men skidt pyt hvis Buddha ikke skifter til grøn…

Aha! Så behøver det ikke være indbildning eller erindringsforskydning, når jeg synes Grevens øjne er blevet mere gul-grønne i den tid jeg har haft ham? Altså, fra grøn til mere gullig? Jeg fik ham som 3 årig, og han fylder 7 til februar.+´å9 (Argh, gå ned af tastaturet Tullen…)

Grønne øjne er længe om at udvikle sig på aby’en - længere tid end salgsalderen. Om der forholder sig sådan med andre race skal jeg ikke kunne udtale mig om.